Hoppa upp på hästen

Sv: Hoppa upp på hästen

:rofl:
Tack så mycket för hjälpen! Jag ska komma ihåg det :D

Men när jag hoppar upp nu, då håller jag alltid i manen och bakvalvet på sadeln.. OBS! Jag hoppar bara upp på små ponnier nu, och om jag ska hoppa upp på en stor häst har jag alltid pall. Jag antar att jag inte kan göra det längre eftersom då drar jag väl antagligen av manen? ;) men blir det inte så att sadeln glider när man hoppar upp och bara håller i sadeln?

meningen är ju inte att du ska dra dig upp, utan använda benet och trycka dig upp. när jag tänker efter har du ju rätt i det där att håla sig i manen. tror aldrig jag har hållit i sadeln när jag ska hoppa upp!!!! :D

men att sadeln rullar. är hästen normalt byggt och har en sadel som passar, ska sadeln inte rulla. då passar den inte...

Jag håller med alla om att det är mycket bättre att använda pall för allas skull.. men det är inte många som gör det!

Jag upplever att det är ganska vanligt nuförtiden. När jag började rida för 11 år sedan så såg jag sällan någon använda pall men nu tycker jag att det är mer regel än undantag där jag befinner mig.
Det har ju även blivit vanligare att använda sig av ET och kiropraktorer så många har nog insett att en sned häst inte kan prestera lika bra som en som är mera liksidig och jämnstark.
Tycker att vi ska vara rädda om våra fina djur och ge dom så bra förutsättningar som möjligt att hålla sig starka, friska och glada.

Slutkläm: Fler pallar åt folket!!!

oki, då gör du såhär. ;)

1. ställ dig med ryggen/vänster sida (lite snett alltså) mot hästen.
2. håll i dig i framvalvet med vänster hand.
3. ta tag i stigbygeln med höger hand.
4. luta dig så mycket bakåt du bara kan och kuta med ryggen och gör ditt bästa för att slänga upp foten i stigbygeln. Alternativt lyft foten med höger hand om stoppa in den i stigbygeln.
5. hoppa runt på vänster ben och försök få tag på bakvalvet med höger hand.
6. när alla fötter och händer är på plats, ta i!!!!!
dra dig upp!!!!
kämpa!!!!
skit i om du sparkar och knäar hästen, den har ändå fullt upp att hålla balansen..... :rofl:

Jag hoppas att det var ett ironiskt inlägg? Annars tycker jag att det skulle vara bra mycket bättre att frga ridläraren om en pall eller om h*n kan hjälpa en upp. Upphoppet ska inte vara något som blir obehagligt för hästen!!

kl

på vår ridskola finns det en pall o en "ministege" i paddocken, så den som vill/behöver kan använda dem för att komma upp. och i stallet min häst står i finns en ramp på gårdsplan. bara att leda upp hästen brevid och svinga över benet, kalasbra :) jag kan sitta upp utan oxå naturligtvis, men jag tkr det är onödeigt att göra det när det finns pall ellr ngt till hands. :)

Slutkläm: Fler pallar åt folket!!!

Kan bara hålla med! Jag använder alltid pall eller sten eller stubbe eller vad helst som finns tillhands. Och jag har för länge slutat lyssna på sarkastiska kommentarer om dressyrtant ...

Men visst finns det viga och smidiga ryttare som kan ta sig upp utan pall och utan att störa hästen. Och det finns minst lika många som tror att de är viga och smidiga ....

TS - det blir till att träna. Läge att börja med yoga kanske?

kl

Jag är vig och hyfsat smidig men föredrar att använda pall ändå för hästens skull.

Vi hade en häst på 1,85 när jag red på ridskola (var väl själv 1,65-1,70 på den tiden). Efter en tid var alla tvunga att använda pall men innan de införde det ville man ju va duktig och ta sig upp själv. Det var bara att sänka stiglädren så långt de gick, ta tag i sadeln så högt man nådde och sen häva sig upp och klättra den sista biten. Inga vackra uppsittningar men de gick. :p (OBS det är länge sen! Inte en chans att jag skulle få för mig något sånt nu, antingen sitter man upp "vanligt, snabbt och smidigt, eller klarar man inte de får man faktiskt använda något att stå på för att komma upp.)

Senast ändrad av en moderator:

Svarar rent allmänt...
Det finns en poäng med att sitta upp från pall. Däremot anser jag att det är bra att kunna sitta upp så smidigt det går utan pall. Till exempel för tillfällen då man inte har pallen tillgänglig (om man har åkt av ute etc).

/V

kn:

Tipsar om att kolla in hästens manke :laugh: om den är hög och kantig är det perfekt att greppa tag där, brukar vara väldigt effektivt jämfört med framvalvet eller manen. Andra tips (rider dessutom ibland i stela jeans och försöker låtsas att jag inte är klumpig), hästen på mark med lite lutning med nosen uppåt backen, liten kant att stå på (typ bara ngra cm som en lutning, trottoarkant eller trädgårdsrabattkant hjälper). Stå ganska långt från stiglädret (men vänster tass på manken), lutad lite bakåt, så att benet är ganska rakt, då får du upp foten högre, håll i stigbygeln med höger hand så den inte smiter och mosa in foten (när foten väl är i stigbygeln får man vika ihop sig och skutta fram och ta tag i bakvalvet, uhm försök lägga mesta tyngden på den hand som inte "drar" i sadeln.).

Om jag hade möjlighet (är också kort) skulle jag försöka öva in det som jag sett ngra killar göra, de tar tag i manken och bakvalvet, gör ett snyggt skutt, högst upp i skuttet lyckas de få in foten i stigbygeln och så lutar de sig snett framåt över sadeln/manken, svingar benet och är uppe, utan att de verkar tynga så mycket i lädret. De verkar börja skuttet med näsan riktad snett fram över manken, inte ryggen mot huvudet. (uhm, kanske säkrast att öva på någonting som inte är en häst... utan typ träbock... själv vågar jag inte prova.)

(förresten tycker jag pall rulez :banana: och försöker verkligen låta bli att dra i hästens rygg när jag tar mig upp som ovan (pga pallbrist i det stallet.) I övrigt hänger jag i tråden för att få fler tips själv, om ngn kan tricket med skuttet in i stigbygeln så snälla säg hur ni gör!)

Senast ändrad:

Varför måste du hoppa upp utan pall?
Är ju bättre för både häst, sadel och ryttare att hoppa upp med pall

Förövrigt har jag alltid pall på stora hästar.
Däremot hopar jag upp på svärmors isis utan, finns ingen där.
Men har suttit upp med hästen nedledd i ett dike när jag hade höög Clydesdale, stenar, stockar och stubbar användes också flitigt.

En kompis hoppar upp på sitt hbl på med hoppläder utan pall.
Bara svingar sig upp. Hon är 160 någonting

Jag har ingen aning varför man inte får använda pall..
Min kompis som redan går där har bara sagt att det inte finns någon pall i ridhuset där vi ska hoppa upp! Jag kan ju inte springa runt med en egen pall heller :p

Den är stor skillnad på att inte använda pall och att det inte finns en pall? Eller?

Skulle du ta med en pall så kan jag inte tänka mig att någon skulle hindra dig att använda den men frågan är om du vågar ta initiativet och sticka ut? Ibland kanske man måste göra det för hästens bästa och inte bara jamsa med i nåt korkat grupptryck.

Nu kanske jag är lite tuff mot dig men ibland måste man våga gå sin egen väg. I mina ögon är hästens hälsa viktigare än min egen prestige.

jag hoppar upp med pall hemma men på ridskolan har min ridlärare börjat vägra hjälpa mig, vilket jag tycker är väldigt elakt mot hästarna med tanke på att jag ibland (ofta) fastnar med mina 70kg på sidan av hästens rygg. Stora hästar tycker jag nästan är lättare att sitta upp på, kanske för att de har mer manke så sadeln glider ej runt lika lätt!

Haken är ju att det inte bara är hästar som har ryggrad, det har ridlärare med... :p Kan du inte be någon hänga emot på andra sidan istället?

hennes ryggrad pajjar ej av att hålla min häst så jag kan hämta pallen:)

Va! :D lustigt. Nej jag trodde ju du menade att hon slängde upp dig. Vår ridlärare vandrar runt med pallen i tassen och levererar den per häst för den som vill. (hon tyckte vi var jobbiga o röriga när vi gick fram till den själva).

Hmm du kanske kan göra det vår ridlärare inte vill vi ska göra, leda fram hästen till pallen (som står i ett hörn hos oss) och skutta upp. (red ofta en häst som var så som ngn ovan säger inte existerar, välanpassad sadel men hon var rund som ett klot hela vägen runt ryggen (inte tjock, rund) och ingen manke. Sadeln svishade runt direkt om man inte drog sadeljorden tills man blev blå, och ont i magen vill väl ingen häst ha.)

Senast ändrad:

Jag är 157 cm lång och rider då och då en bjässe på 170cm, brukar länga lädrena ca 6 hål och tack vare att jag är ganska smidig kan jag ändå svänga benet över sadeln. Fast hade jag inte ridit i för stora ridstövlar hade jag kommit upp ändå :grin: Stövlarna är liksom... Väldigt osmidiga när dom är 2-3 storlekar för stora :D

Vi vet inte om man får, men det finns ingen pall i ridhuset.
Jag ska ju börja i den här klassen två månader efter alla andra, jag tror att jag kommer att ha svårt att passa in, och jag tror inte att pallen hjälper mig sådär jättemycket för att passa in...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar