Hoppa upp på hästen

Sv: Hoppa upp på hästen

När en häst jag känner var på inridning reds hon av en kort man, som alltid hoppade upp utan stigläder. Han var inte en centimeter över 160, och hästen ca 164. Det vore ju något :D

Mitt tips (som jag gav till små barn när de hade problem men fungerar även på vuxna;)) är att ta alla trappor i väldigt långa kliv, börja med tre-fyra trappsteg och öka tills du precis når sist trappsteget, förutom att du tränar upp musklerna och ökar musklernas längd, får du väldigt bra balans för du ska inte hålla dej i någonstans utan vara balanserad.

När du klarar det tar du bord eller andra lagom höga föremål och hoppar upp på, det viktiga är att du hela tiden gör det i balans och inte håller dej i.

Tack för tipset :laugh:
Det ska jag börja med, så får väl alla andra i huset undra vad jag pysslar med!

Jag känner mig lite elak när jag läser den här tråden. Jag har då aldrig funderat på hur det är för hästen med någon som slänger sig upp utan pall :D Rider iofs ponny på ridskola så de är väl vana vid att ingen använder pall. Haha
Hmm.. något att fundera på i framtiden. Knasigt det kändes att läsa att folk aldrig har hoppat upp utan pall, när det är i princip det enda jag gjort :D

Ojojoj! tack så mycket! (tipset jag letade efter) *springer ut i trappen* nu ska de studsiga killarna på det där stallet sluta fnissa :D

(helt ärligt, om man är lite smidig måste rimligen påverkan på hästens rygg när man sitter upp minska ganska rejält. Så det är nog inte dumt att öva så man kan sitta upp smidigt utan pall).

Har inte orkat läsa tråden men hoppa hopprep! :idea:

När jag var yngre kunde jag hoppa upp barbacka på hästar som var högre än mig :eek:

Hopprep? :laugh:
Jag har ingen aning om hur det skulle fungera, men jag kan ju alltid börja träna med det :)

Jag kommer upp på min ena pålle som är 175 utan pall (är ca172 själv), men de få gångerna jag gör det är endast för att inte pall/morsan är i närheten. Vet inte hur jag gör det men det är ett rätt jobbigt. Skulle inte utsätta honom för det mer än vad jag absolut behöver. Samma med min andra. Jag skulle lätt använda pall även fast jag var på flyinge;) Bara föratt! :D

Jag tycker oxå det är bäst att använda pall, vi har en pall som står utanför stallet hela tiden och jag som har den minsat hästen i stallet använder den varje gånga jag rider ut. Det är ponny jag har på 145 och själv är jag 150 och jag vill ju att hon ska hålla så länge som möjligt i ryggen. Jag som annars var van utan pall innan jag kom till detta stall och nu klarar jag mig inte utan den men jag kan ju hoppa upp utan men tycker det är bättre med pall. Är man ute i skogen och hoppar av så tar man den första bästa stubben eller sten som man hittar i skogen :) för att sen komma upp.

Många med samma problem. Min häst är ca 160-165cm och jag är 157cm. Pinsamt nog så når inte mina små korta ben upp till stigbygeln. Ska jag ens ta mig upp på honom utan pall el. dyligt så lär jag länga stiglädret till det längsta och sedan kasta mig upp sista biten.
Kan hålla med om att jag kanske är lite otränad i benen :P

Är helt oförståligt hur jag kunde hoppa upp på hästar barbacka när jag var yngre.
Tar oftast pall när jag ska upp på någon av ponnysarna i stallet :P

Själv så tycker jag att detta inte verkar vara ett speciellt stort problem. Du har iaf fått väldigt många bra tips nu ! Jag är själv bara 160cm och 20år. Vilket inte är speciellt stort. Har en D-ponny på 145cm vilket inte direkt är svårt att ta sig upp på. När jag gick min hästutbildning så hade vi en valack på 178cm och då använde jag dock en pall, hade blivit en aning svårt att komma upp annars.

Jag har ett tips. Se till att sadelgjorden är ordentligt åtdragen. Ställ sedan in stiglädret så långt ner det går. Och ta ett stadigt tag i manen och i bakvalvet på sadeln, då brukar det gå att kränga sej upp! Om sadelgjorden inte är ordentligt åtdragen, så snurrar sadeln runt, inte sååå kul. Man måste förstås justera lädret sen när man klivit upp..och trampa tillbaka sadeln i rätt läge, om den glidit på sniskan..

Annars så leta reda på närmsta sten eller stubbe. Jag har köpt en pall i plast, finns på tex IKEA, som tål att stå ute, och det gör det lättare att komma upp och skonar pållens rygg. Jag är lika kort som du, och pålle är väl runt en 1.68 sådär...

äsch säg bara att du måste ha pall! skitjobbigt annars. Dessutom sparar du både din, hästens rygg OCH sadeln

har inte läst hela tråden så jag vet inte anledningen till att du inte har pall och så!
Men skona hästarnas ryggar genom att använda pall. Skona dina knän genom att använda pall! Själv är jag 170 och använder pall även till ponnyerna jag rider för både deras och min egen skull.

Min tränare satt upp fel under en (iofs ganska lång period), hon satt upp på ett sätt som ganska många gör - genom att först stå med rygger mot hästens huvud och sedan när man är på väg upp vrida benet så att man sätter sig ner åt rätt håll..kände att det där lät konstigt men jag hoppas att du förstår. Hon kan iaf inte sitta upp vanligt längre utan måste använda pall för att hon förstörde sitt knä när hon satt upp på detta sätt!

Har inget bra tips på att stretcha eller så, men vill bara säga att du inte är ensam! Jag har samma problem. Är 155 cm lång och har en häst på 155 och en på 140. Ponnyn kommer jag upp på ändå utan problem, men använder pall ändå för allas bästa.

Det finns inget värre än när man måste ta sig upp själv utan pall! Hade aldrig de problemen innan, men bröt mitt högerben för lite mer än ett år sen, kan ju kanske ha med det att göra...

Varför måste du hoppa upp utan pall förresten? Läste inte hela tråden, så du kanske har svarat på det...

Å.. jag ska leta, hittade en jättebra länk på youtube om att hoppa upp på hästen. Var en jockey som instruerar hur han gör. Han är kort, hästen är stor:D
Jag visade för sambon och sade att "Här du.. har du något att träna på..hö hö*självgod smiley* "

Han klarade det första dagen... från båda hållen:mad: ;)

Mirraya:

Haha ja den där "indian-style" var lite hmm ovanlig :eek: :rofl:

Jag kommer upp på mitt sto jag har barbacka, jag är rätt klen, men bara armarna orkar bära upp en så går det ju super :) Dock är jag väldigt lång :o

Ponsse, du får komma och öva med mig ;) Pillan är ju en rätt bra och öva på :rofl: Hon är bara 159 i mkh ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30