Hoppa upp på hästen

Sv: Hoppa upp på hästen

På ett stall hade vi i ridhuset en pall som var så hög att jag kunde stå på den, lägga benet över sadeln och glida på plats. Inget steg i stigbygeln alls.

Vad jag vet så ska det finnas uppsittningsplatser på både Flyinge och Strömsholm, men jag vet att de också lär elever sitta upp UTAN varesig stigbyglar eller pall.

Jag använder alltid något när jag sitter upp. Staket, pall, uppochnedvänd tunna, stol, större sten, stengördsgård, ställer hästen i ett dike (ej sankt eller vattenfyllt) etc. Alla sätt är bra, utom de dåliga.

På Flyinge får du hoppa upp med pall för det mesta om det behövs.
Annars om d skulle ha blivit ändrat på sisådär 6 mån får du traska bort med hästen till stallet här där jag jobbar (grannstall) och låna en pall/"trappan" vi använder vettja ;)

Du är inte ensam ;) Jag är 167 lång typ och tar mig upp på båda mina hästar (148 och 164 cm) utan pall och det är inga problem, men skulle hästarna bli högre skulle det nog bli svårare x) Halvblodet på 164 är precis typ. xD Men det är väl bara att stretcha både insida, framsida och baksida lår så ofta du orkar så borde du bli mer vig, men jag vet inte x)

Jag använder alltid pall när jag sitter upp. Är själv 167 o rider hästar mellan 150-170. Men jag försvarar detta med att jag är rädd om hästarnas ryggar (och sadlarna) :angel: vilket jag förstås är men sanningen är väl att jag är alldeles för baktung och osmidig för att sitta upp på nåt annat sätt... :o

Dock såg ja en jättefräck grej när jag var på islandsturridning för några mån sen! Instruktören spände loss sadelgjorden så den hängde i marken sen tog han tag på höger sida om framvalvet med vänster hand och i bakvalvet med höger hand (han satt upp från hästens vänstra sida) och då kunde han balansera sadeln så den låg på plats och ändå sitta upp med vänster fot i stigbygeln! Det såg urfräckt ut! (hoppas ni fattade beskrivningen). Men jag var förstås tvungen att poängtera att det kan bli svårt att göra en så fräck uppsittning på ett högt halvblod...

Träna!
Jag kravlar mig upp på 170 hästar och är 155, okej de kanske inte går fort, å de är nog inte snyggt heller..men upp kommer jag. utan protest från hästen ;)

Förstår hur du känner dig. Jag hade själv svårt att komma upp på hästar förut. Men nu kan jag stolt säga att jag i allafall kommer upp på hästar på 1,60 - 1,65 utan pall men jag föredrar att använda en. Det enda jag har kunnat göra är att träna upp min kropp som är lika smidigt som ett kylskåp *host* ;) :D

Cilla: "skit i om du sparkar och knäar hästen, den har ändå fullt upp att hålla balansen....."
- Den meningen gav mig verkligen ett gott skratt :D

men att sadeln rullar. är hästen normalt byggt och har en sadel som passar, ska sadeln inte rulla. då passar den inte...

Min ponnys sadel glider alltid ;o Men den passar, det är bara det att hon är
så grov och rund över ryggen att hon inte har nån markerad manke eller
ryggrad, det är som en kudde :o
Dock rider jag henne inte så mkt nu då jag gått över till stor häst :crazy:

kl

jag har nog aldrig haft problem att hoppa upp på stora hästar tror jag inte. största hästen på ridskolan är väl 175 och han är det inga problem med xD

Jag brukar ibland ha problem med att komma upp på mitt halvblod, vissa dagar går det bättre,vissa sämre. Jag brukar alltid ta tag i manen, och dra mig upp med hjälp av den, han verkar inte alls bry sig. En liten "kul/hemsk" grej hände när jag skulle rida på en ridskolehäst, en Torihäst som var rätt hög. Saken var den att hon hade svår eksem, och när jag skulle ta tag i manen och dra mig upp lossnade manen som jag tog tag i! Vaddå chock! :D

Jag vet än kille som inte är speciellt lång som alltid hoppar upp utan att sätta foten i stigbygeln. (Han använder inte pall eller liknande heller) Han tar bara tag i sadeln och svingar sig upp. Detta gör han oavsett storlek på hästen :p

Så du får väll börja med det istället :p Fast det krävs nog en hel del träning :p Hahah

Jag såg en lätt tjej svinga sig upp utan stigläder och sadelgjorden hängande under magen:eek:. Bara teknik sa hon, jaha :cool:

kl
Min kompis gick på flyinge förra året och helst så ska man tydligen enligt henna hoppa upp utan varken stigbygel eller pall, så de gäller att öva.

Det låter inte klokt, alla vet väl numera att det är bättre för både häst och sadel om man sitter upp från pall eller dylikt:confused:

Förr ansågs det "tantigt" men numera har jag i alla fall blivit så van vid det att jag inte står och klänger utan:crazy: Hästen gillar det heller inte längre, visar obehag om man sitter upp direkt från marken, det säger väl en del om hur hästen upplever det, även om de vänjer sej....

Om man inte är som en katt (som topolinos jockey:bow:) så säger det sej självt att det är obehagligt när sadeln dras i sidled och all vikt en stund är på ena sidan:crazy:

jag år 155.5 (den sista halvan är väldigt viktig :p)

förr kom jag barbacka upp på min nordis som var ca 152
sen jag skaffade mitt fullblod som är lite mer än 165 i manköjd kommer jag gknappt upp på b-ponnyn utan pall :p
lite väl överdrivet, men då jag helst använder pall till fbl då han inte gillar om jag lämnar och klänga mig upp, har vigheten försvunnit lite..

men det är nog bäst att använda pall, iaf om man e riktigt stel:)

Vi vet inte om man får, men det finns ingen pall i ridhuset.
Jag ska ju börja i den här klassen två månader efter alla andra, jag tror att jag kommer att ha svårt att passa in, och jag tror inte att pallen hjälper mig sådär jättemycket för att passa in...

Haha! Kan du inte ta med dig en egen pall? SNÄLLA? :D Skulle se sjukt roligt ut om du nöjt bar med dig pallen deklarerade att du minsann hade en egen. Kanske erbjuda nån ny klasskamrat att låna. Osv ;D

Jag hade med mig en egen pall till stallet där min medryttarhäst står :angel: Men jag antar att det kanske är lite skämmigare på flyinge än i ett pluttelitet hobbystall. :D

Såg nu också, att det finns en uppfinning, som man sätter fast i stigbygeln, Mark Todds stigbygelförlängare, så slipper man länga lädret. Ser ut som en ring i rep , med nån slags pinne på vardera sidan, en för att fästa i stigbygeln och en att sätta foten i. Den kan man sen lätt stoppa i fickan..ska skaffa en sån själv, så jag lätt kommer upp på pållen, när det är brist på stenar, stubbar och diken..

Jag vet än kille som inte är speciellt lång som alltid hoppar upp utan att sätta foten i stigbygeln. (Han använder inte pall eller liknande heller) Han tar bara tag i sadeln och svingar sig upp. Detta gör han oavsett storlek på hästen :p

Så du får väll börja med det istället :p Fast det krävs nog en hel del träning :p Hahah

Åååh det vill jag också kunna!

Om man gör det smidigt och lätt så måste väl det vara väldigt skonsamt för både häst och sadel? Plus att det ser väldigt proffsigt ut! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar