Hoppa av häst vid ritt?

Monsterliter

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra om hur ni tänker kring att hoppa av hästen vid 'faror' när ni rider. Jag vet att det finns olika 'skolor': de som tycker att det är fel att hoppa av (att hästen förlorar respekten för ryttaren) och de som tycker att det är helt ok (bara ekipaget är tryggt). Givetvis är det beroende av situationen, och att det spelar stor roll om det är en livsfarlig eller bara lite lagom farligt.

Exempel:
*Ni möter älgar - stora och läskiga djur enligt de flesta hästar - och hästen reagerar, men inte med panik. Skulle ni hoppa av och leda hästen för att undvika en eventuell panik-situation eller skulle ni sitta kvar?
*Hästen (inte just min, men som exempel) är livrädd för ex. grisar och ni ska rida förbi en hjord grisar. Hur länge skulle ni sitta kvar/när skulle ni hoppa av? Varför?
*Om hästen redan är upptrissad av något annat och inte hunnit lugna sig riktigt ännu och ni stöter på något ni vet den brukar reagera starkt på, typ traktorer, soptunnor, kossor, vad det nu kan vara. Skulle ni hoppa av i preventivt syfte eller försöka sitta kvar så länge det bara går?

Kort sagt, hur tänker ni generellt om att hoppa av och leda hästen? Var går era gränser och hur motiverar ni dessa?

Hoppla!

Sv: Hoppa av häst vid ritt?

Jag hoppar av och leder när jag VET att hästen egentligen inte är rädd, bara jävlas. Till exempel när han helt plötsligt blir rädd för den där soptunnan som alltid står vid slutet av någons tomt. DÅ hoppar jag av (efter ett par försök från ryggen), går fram dit och ser till att han luktar på den, att jag kan sparka på den/föra oljud med den tills hans står helt lugnt bredvid. Sedan gå tillbaka, hoppa upp, rida förbi igen. Funkar det inte en andra gång, så gör jag det en tredje..! Min häst har vid det här laget blivit så pass trött på mina avhoppningar/påhoppningar och skrammel (det är inte kul att stå vid en soptunna som låter i 10 min bara för att matte vill det!) att han oftast går förbi allting nu förtiden. Självklart kan endel saker fortfarande vara läskiga, men det är sällan jag nuförtiden behöver hoppa av.
Kan tilllägga att han kom till mig från direkt från travet, och stallet ligger typ mitt i ett bostadsområde... :grin: Intressanta första veckor, då trottoarer, vägstreck, gräsklippare med mera var helt nytt, och lastbilar/sopbilen/traktorer med mera ingen fara alls!

Jag tror att man oftast känner själv när det är läge att hoppa av och gå- det är väl upp till var och en? Alla "trick" fungerar inte på alla hästar, som tur är ;)

Jag har väl egentligen ingen åsikt om att det ena skulle vara bättre än det andra. Det viktigaste tycker jag är att man väljer det man själv känner sig tryggast med för då blir nog hästen tryggare på köpet.

För egen del så känner jag att jag lättare kan påverka hästen från ryggen eftersom jag då ramar in den med säte och skänklar och får mer kroppskontakt. Då kan hästen tydligare känna att jag är avslappnad och det lugnar oftast ner min häst. Han kan vara ganska så sjåpig men är samtidigt väldigt snäll. Det händer oftast inte så mycket mer än att han trampar omkring och blåser drake. Nån gång ibland kan han få ett bryt och kasta sig runt och försöka springa hem men han lyssnar alltid när jag tar i honom och han är inte speciellt svårövertalad när det väl kommer till kritan.

Däremot så rider jag inte den första lilla biten på väg från stallet för där är en väldigt trafikerad väg där folk kör som idioter. Det är obehagligt när bilarna sniker förbi en i 85 knyck :cool:.

Det beror på flera olika saker.

Jag har tex ett par hästar som är blint rädda för älgar, det betyder vilt sken om vi möter en älg, finns ingenting i världen som kan stoppa hästkraken från att fly i dagsläget. Om jag då sitter kvar är det med risk för liv och lem, hästen kommer inte att ta någon hänsyn till ryttaren eller sin egen säkerhet vad anbelangar underlag eller vägval. Så då sitter jag av om jag hinner, om hästen tänker skena får den hemskt gärna göra det utan mig.

Men det finns ju andra situationer kanske är hästen ung och inte van vid tex traktorer, då sitter jag också av, då är min närvaro som vägg mellan hästen och den läskiga traktorn ofta tillräckligt för att det ska bli mindre farligt.

En äldre häst sitter jag dock oftast kvar på, den känner mitt stöd lika mycket på ryggen som på marken.

Vad gäller soptunnor, brevlådor och annat som står still och inte väsnas så sitter jag inte av, där får hästen tid på sig att ta sitt mod tillfånga och växa lite som individ när den till slut vågar gå förbi.

Hej igen!

Vi känner våra hästar så vi brukar ju 'veta' när, hur och varför de reagerar. Det känns skönt att höra att flera bollar med tanken på när/om man 'ska' hoppa av pållen. Jag kan känna mig tryggare i sadeln i vissa situationer, andra inte och försöker lyssna på mig själv och pållen.

Men, jag har dock mer än en gång fått höra att det är fel att hoppa av hästen "bara för att man är lite rädd". Vem ska bedöma någon annans rädsla?Nu är det inte så att jag är särskilt orolig av mig utan jag utmanar honom från ryggen vid 'lindriga' faror, men jag hoppar av när jag tror att jag riskerar att hamna i en situation som jag inte klarar av, vilket som tur var inte händer så ofta eftersom jag har en supermodig pålle. Men jag tyckte frågan om NÄR/OM man ska hoppa av är intressant.

Tack!

Jag har mött älgar och andra "faror" och bara man är lugn i sej själv brukar det mesta lösa sej smärt fritt.En gång när jag var ute i skogen med mitt halvblod hade någon kört i diket med en bil som stog rätt upp när han såg den fick han panik,detta var ett stort rovdjur,fullfart hemmåt i ca 100m sen fick jag stopp på herren.Vände tillbaka då var det en väldigt fin passage förbi bilen .Men sedan var inte detta någon fara,helt lugn resterande gånger vi red förbi.Alla hästar är individer och olika.

Jag gör det väldigt sällan utan vill att min häst ska känna sig trygg med mig på ryggen. Kan bara komma på två situationer då jag gjort det, ena när vi ska över en motorvägsbro och jag inte kan släppa tvångstanken att min häst ska hoppa över räcket ner på motorvägen. Den andra var en engångsföreteelse då vi var ute och red ensamma och hon inte vågade hoppa över ett brett och djupt dike. Då satt jag av, släppte henne, hoppade över diket själv och så följde hon efter.

Jag hoppar nog av hästen ganska lätt. Numera blir det mer sällan men i början när jag hade henne fick jag gå ganska mycket.
När jag köpte min häst så gick det inte att rida ut på henne själv. 2 km tog ca 40 minuter och det var den km som gick från stallet som tog tid. Hon var väldigt osäker och envis och när hon ställde alla fyra fötterna i marken så hade jag inte så mycket annat val än att kliva av. Envis är hon fortfarande men numera så hoppar jag bara av när jag vet att det kan bli farligt. Av någon anledning har hon panisk skräck för traktorer på väg (på gärden får de vara :confused:) jag går hellre förbi traktorn än trillar ner i diket eller går omkull på vägen, samma sak gäller lastbilar (stora). Ska vi ta oss över diken så hoppar jag vanligen före men det beror mest på att jag har skräck för att hoppa och därmed inte är sådär överdrivet bra stöd för Novan samt att min sits blir kraftigt lidande. Hoppar diken gör vi endast på tävling och då med en hårt blundande matte på ryggen.
Jag kan inte se att jag förlorar någon respekt hos hästen bara för att jag hoppar av hon har blivit bättre och bättre att rida ute så jag ser det snarare som att jag stärker både henne och mig genom att ta "konflikten" där jag är som starkast gentemot henne.

Jag sitter aldrig av min häst ute, har nog faktiskt aldrig hamnat i en sådan situation där det hade kännts bättre att sitta av.

Men det är nog väldigt olika beroende på häst och ryttare.

Det gånger jag sitter av (på egen eller andras hästar) är när det börja urarta till nollkontroll,när hästen sas stänger av och inte lyssnar längre pga rädsla,
jag ger i såna lägen hellre hästen stöd från backen till vi rett ut problemet passerat det läskiga,det brukar inte vara några problem att sitta upp och fortsätta ridturen efteråt.

Mvh Arabizar

jag har aldrig övergett mina kamrater i fara! Mina kamrater alltså Mitt ansvar. Vi har råkat utför mycket under 34 år hästliv dygnet runt åren runt. men aldrig att jag svikit en vän som inte valt att befinna sig vara där jag placerat min kamrat. Mitt ansvar att förbereda och utbilda före situationer uppstår. jag har inga tama älga,björnar att träna på men om allt annat får ingå i knackelibang träningen så finns kamratskapet befäst och paniken blir kortvarig. det finns undantag för allt jag har sett även dessa så jag förstår er alla som protesterar mot mitt inlägg men tro mig om ni tror på hästen så kommer (oftast) att bevisa sitt mod och tillit.

Jag brukar undvika att börja "brottas" med hästen, då blir det ingen som förlorar eller vinner.

Om hästen blir osäker och inte pallar trycket att gå förbi själv så sitter jag av, ger lite tröst och trygghet, och så går vi vidare.
Jag börjar förståss med att låta hästen försöka själv genom att sitta lugnt och vänta och se om hästen kan lugna sig själv och klara ut det, går det inte så sitter jag av.

Blir det en akutsituation så sitter jag av, och styr upp situationen.

Kommer jag till ett "känsligt" område, typ grisfarm, så sitter jag av i början i god tid. Låter hästen gå så mycket före eller bakom som den behöver för att känna sig trygg, uppmuntrar den varje gång att gå lite före och vara så modig den kan. När vi kan passera området lugnt och med hästen först hela vägen så börjar jag rida förbi.

Ja Kan bara komma på två situationer då jag gjort det, ena när vi ska över en motorvägsbro och jag inte kan släppa tvångstanken att min häst ska hoppa över räcket ner på motorvägen.

Exakt så känner jag också!!!
Det är det absolut värsta jag vet!!!!!!!!!!
Där vi bodde innan hade vi några rundor som vi kunde rida, med just broar över andra vägar. Jag har inte ens testat att rida över då jag själv blir så j*vla rädd. Så en bit innan är det bara att hoppa av, leda över och sen hoppa upp igen.
Dock har jag faktiskt aldrig haft en häst som överhuvudtaget ens har reagerat på att gå över, det sitter bara i mitt eget huvud!

Annar tror jag faktiskt aldrig jag har hoppat av en häst för att den ej ska gå förbi något. Jag sitter hellre och väntar ut hästen(om det så ska ta timmar) jag ger mig inte.. (kanske dumdristigt)

Men jag tror att som många andra skrivit, är ryttaren trygg så blir hästen trygg så för mig får var och en göra som dom vill och känner funkar bäst för dom.

Och sen för det andra så skulle jag ALDRIG I HELA MITT LIV hoppa av hästen om jag skulle mött en älg eller gris för att jag själv är så fruktansvärt rädd för dom:p
:rofl:

Jag hoppar bara av vid osäker mark i skogen, tex vid konstiga diken eller "sankmark" som ser lite läskig ut. Inte bara för att hästen tvekar utan mest för att jag vill se att det är säkert att passera.

Annars aldrig, eller jo har hänt när vi ska över vissa smala broar, men även där främst ur säkerhets perspektiv. Har ingen lust att bråka med en häst på en smal bro.

/Söderböna

Och sen för det andra så skulle jag ALDRIG I HELA MITT LIV hoppa av hästen om jag skulle mött en älg eller gris för att jag själv är så fruktansvärt rädd för dom:p:rofl:

Hihi, och så springer min häst fortare än mig om vi skulle behöva ta till flykten.

En annan anledning till att jag ogärna hoppar av är att min häst är väldigt hög och jag är oförskämt osmidigt. Det är så meckigt att behöva leta reda på nånting att kliva upp från :angel:.

jag hoppar sällan av eftersom man har mkt sämre kontroll över hästen från marken än från sadeln.

Det beror lite på hur det går att korrigera hästen från ryggen. På min förra häst som var något nervösare än min nuvarande hoppade jag nästan aldrig av när vi mötte tunga fordon, eftersom jag kunde styra varje liten del av kroppen för att vara kvar på vägen. (Bor i skogen, möter ofta bilar/lastbilar på en grusväg där det inte går att gå av vägen).

Om jag skulle möta ett tungt fordon på min nuvarande häst skulle jag hoppa av eftersom det absolut inte får hända att han skadar sig pga att han tar ett steg för långt ut på vägkanten.

Men vid smågrejer, alltså stillastående "faror", hoppar jag inte av. Och möta en älg, rådjur, vildsvin, det är inte alltid man hinner se älgen i så pass god tid att man hinner hoppa av utan problem. Då sitter jag kvar och tar ett tag i manen om det ska behövas ;)

Men det är upp till häst och ryttare! Om ryttaren blir nervös när hästen visar rädsla är det kanske bättre att hoppa av och att ryttaren lär sig hur hästen reagerar inför fara, så att det framöver som ett mål är att kunna lugna hästen med sitt egna lugn. Kanske behövs det serpentiner, skänkelvikningar, öppnor, slutor för att hästen helt enkelt ska glömma bort faran och lyssna på ryttaren.

Jag tycker att man ska göra det som passar en bäst och bryr mig inte om vad andra tycker.

Jag har haft min ponny sedan hon var ung, ridit in henne själv och ridit ut mkt på henne ofta ensam. Hon är mkt lyhörd för vad jag vill och känner ofta hur jag kommer att reagera. Ibland känner jag mig säkrare när jag går vid sidan om som tex om det kommer ett gäng vildsvin från skogen eller annat spännande. Det är nog bara att konstatera att jag har inte lust att ramla av henne, börjar bli för gammal för det helt enkelt. Så om det uppstår ngn situation som jag bedömer att jag hellre klarar från marken så hoppar jag.
Det blir bäst för oss båda. Tanken på att hon i och med det skulle förlora respekten för mig känns mkt avlägsen. Hon gör alltid som jag vill (i stort sett)

jag hoppar aldrig av.
min häst är farligare att hantera från marken när han blir stressad än att sitta på.

dessutom är det inte lika lätt att tappa bort hästen om man sitter på :D

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat