Hm, ja...de ville inte riktigt stå stilla när de fick godsaker .Vilka suddiga djur du har!
Visst är det perfekt att få användning av bosset man inte kan göra något annat med?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hm, ja...de ville inte riktigt stå stilla när de fick godsaker .Vilka suddiga djur du har!
Visst är det perfekt att få användning av bosset man inte kan göra något annat med?
Vi har hök och har sett räv på kvällar/nätter. Har haft en hök som nästan tog en höna, men jag var snabbt fram och räddade den. Men höken cirkulerar varje år vid flera tillfällen. Men på tre år har jag inte förlorat en enda hittills. Mina är alltid frigående när jag är hemma, men oftast instängda när jag borta. Alltid när jag är på jobbet.Nu börjar det se ut som att höns kan bli verklighet här framåt våren. Fundering dock, för jag vill helst kunna ha dem gå fritt på gården (kommer självklart ha inhägnad de kan vara i vid behov/när vi inte är hemma eller så), men frågan är om det är kört att ens tänka tanken när vi har både räv och sparvhök som hänger här?
Låter ju positivt! Här har jag sett höken ta en skata precis utanför ett fönster, var dock nåt år sen (två?) och räven bor i skogen strax utanför trädgården. Men tänker också att hönsen bara får gå lösa ute när vi är hemma (vilket dock lär vara för det mesta då både jag och sambon jobbar mycket hemifrån). Har hund också vilket förhoppningsvis gör att räven håller lite avstånd. Har en gång hittat rävbajs i trädgården, det var efter vi hade varit bortresta några dagar. Så misstänker att vi kommer få vara rätt vaksamma dock, men känns ju bra om det i alla fall finns en chans att det kan funka.Vi har hök och har sett räv på kvällar/nätter. Har haft en hök som nästan tog en höna, men jag var snabbt fram och räddade den. Men höken cirkulerar varje år vid flera tillfällen. Men på tre år har jag inte förlorat en enda hittills. Mina är alltid frigående när jag är hemma, men oftast instängda när jag borta. Alltid när jag är på jobbet.
Det vore kul för er om det fungerar! Fördelen hos oss är att vi har en bit till skogen och räven vågar sig inte hit på dagtid. Bor den nära kanske risken ökar? Sen upplever jag att hök/räv blir modigare när de har ungar som behöver mat, så vissa perioder håller jag extra koll på hönsen. höken är alltid här mest på hösten, tror kanske att det är årets ungar som har svårt att klara sig på egen hand?Låter ju positivt! Här har jag sett höken ta en skata precis utanför ett fönster, var dock nåt år sen (två?) och räven bor i skogen strax utanför trädgården. Men tänker också att hönsen bara får gå lösa ute när vi är hemma (vilket dock lär vara för det mesta då både jag och sambon jobbar mycket hemifrån). Har hund också vilket förhoppningsvis gör att räven håller lite avstånd. Har en gång hittat rävbajs i trädgården, det var efter vi hade varit bortresta några dagar. Så misstänker att vi kommer få vara rätt vaksamma dock, men känns ju bra om det i alla fall finns en chans att det kan funka.
Vi bor mitt i skogen så här är det tyvärr väldigt nära dit. Men väldigt mycket smådjur i skogen också, vilket väl är en fördel antar jag. Nuvarande räv(ar) är i alla fall inte lika närgången som förra, som regelbundet var upp på trappen till ytterdörren.Det vore kul för er om det fungerar! Fördelen hos oss är att vi har en bit till skogen och räven vågar sig inte hit på dagtid. Bor den nära kanske risken ökar? Sen upplever jag att hök/räv blir modigare när de har ungar som behöver mat, så vissa perioder håller jag extra koll på hönsen. höken är alltid här mest på hösten, tror kanske att det är årets ungar som har svårt att klara sig på egen hand?
Nu börjar det se ut som att höns kan bli verklighet här framåt våren. Fundering dock, för jag vill helst kunna ha dem gå fritt på gården (kommer självklart ha inhägnad de kan vara i vid behov/när vi inte är hemma eller så), men frågan är om det är kört att ens tänka tanken när vi har både räv och sparvhök som hänger här?
Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.Jag håller med @Fruentimber att mårddjur är värst, små som fan och kommer de in så är hönorna körda. Så ett ordentligt säkrat hönshus är ett måste.
Jag har också blivit av med djur, men det är tillräckligt få gånger för att jag ska sluta släppa ut helt. Däremot så är där perioder när jag inte släpper ut när jag märker att räven stryker eller att höken cirklar.
Jag/ hundarna märker angrepp och har oftast hunnit avstyra det.
Sen är det både positivt och negativt att bo i en skog, bra skydd från ovan t.ex.
Sen tycker jag att vissa hönsraser är flyktigare och mer vaksamma, då klarar de sig bättre. Samma så tycker jag att höns som är för trygga/tama runt mina hundar/ katter ofta blir "dumma" mot rovdjur (alltså att de inte fattar att de håller på att bli mat).
Eftersom fågelinfluensan verkar komma vart år nu där man måste stänga in djuren eller ha dem i inhägnad (lite beroende på hur du bor). Då är det bra att tänka igenom så att det finns plats både inne och ute i hönsgården.
Bygg större hönshus än du tror du behöver! De har en förmåga att bli fler jag tänkte max 10 och har istället mellan 15-20. Jag tror mitt hönshus är 10 m2 och utegården är kanske 30? Den skulle dock lätt kunnat vara dubbel så stor!Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.
Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
Jo, jag vet, egentligen skulle jag vilja ha jättestort. Men som det ser ut nu är tiden på den här gården troligtvis begränsad så vi vill kunna skaffa höns snabbt, vilket gör att det lutar åt att vi köper en färdig ”hönsbod”. Verkar det sen som att vi blir kvar längre får vi väl komplettera med ytterligare en eller bygga i den byggnad som vi först planerade så vi får plats med fler.Bygg större hönshus än du tror du behöver! De har en förmåga att bli fler jag tänkte max 10 och har istället mellan 15-20. Jag tror mitt hönshus är 10 m2 och utegården är kanske 30? Den skulle dock lätt kunnat vara dubbel så stor!
Jag har Hedemora och har som sagt inte blivit av med några än.
De är på sin vakt, håller utkik och varnar med ett visslande läte om de ser något hotfullt på himlen. Duktiga på att utnyttja buskar och träd att gömma sig i/under.Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.
Blir troligtvis hedemorahöns, dels för att jag gillar dem och för att de är lite tåligare mot kyla, ingen aning om hur de är när det gäller vaksamhet?
Låter bra, buskar och träd har vi gott om! Kommer väl få gå runt och leta upp hönsen framåt kvällen om de går fritt.De är på sin vakt, håller utkik och varnar med ett visslande läte om de ser något hotfullt på himlen. Duktiga på att utnyttja buskar och träd att gömma sig i/under.
Jag säger också att 5 kvm är i minsta laget.Ja, stort nog så de kan vara instängda vid behov kommer vi ha oavsett just pga fågelinfluensan och liknande. Plus att vi har långa och kalla vintrar här så det ska absolut vara trevligt för dem att vara inne! Och då ordentligt säkrat från rovdjur. Hönshuset lär landa på ca fem kvadrat och utegården ska väl bli minst det dubbla är tanken, för en mindre hobbybesättning bara. Vill att de ska ha plats så tänker mig max tio höns på den ytan.
Nejdå, de går snällt in igen när de varit ute tillräckligt länge. Allt senare ju ljusare det blir på kvällarna, jag får visserligen schasa in dem ibland när jag vill få stänga om de inte redan gått in.Låter bra, buskar och träd har vi gott om! Kommer väl få gå runt och leta upp hönsen framåt kvällen om de går fritt.