Alternativet är att kolla på t ex Blocket om det finns bodar till salu som ni enkelt kan bygga om.Ja, jag skulle helst också vilja ha större, men ska vi köpa en färdig lösning verkar det vara ca 5 kvadrat som finns (det jag hittat i alla fall). Ska vi bygga helt själva blir det inte klart i år (finns mer som behöver göras på gården och vi har en ettåring som försvårar möjligheterna att vara ute och bygga några längre stunder) och då är risken att det inte blir av alls. Tänker då heller inte att börja med 10 hönor, utan det är maxantalet jag anser att jag skulle kunna ha på det utrymmet. Blir nog snarare kanske 5-6 som start och inte säkert att det ens blir en tupp. Är det så att vi vill utöka sen har vi som sagt möjlighet att bygga då, men ska vi skaffa höns i vår behöver det tyvärr bli att köpa en färdig hönsbod.
Jag har byggt om ett gammalt bykhus till hönshus, slängde ut hydroforen och det gamla vedeldade bykkaret, satte putsnät på väggarna och sedan skivor som stoppar vind och råttor, en hylla med fack från IKEAs fyndhörna där jag satt in backar från IKEA som är lätta att ta ut och rengöra och som de har som reden.