Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

sedan så är ju risken för transportsjukan större samt att luften blir sämre.

Jag visste inte att det fanns forskning eller dylikt om det du skrivit....

Finns det att läsa någonstans ? Vore jättebra att kunna hänvisa till !!
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

kl

Jag har sytt ett eget hösegel. Köpte galon och sydde som en trekant mellan mitten av bommen, väggen och fönstret fram. är kanon då hästarna inte gräver lika gärna eftersom de inte kan dra ner huvudet till backen, går inte att fastna i heller.:idea:

Brukar mest ge min häst hö när vi står still på tvälingar tex, med dörren öppen, men det är jättebra o ha!
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag har hittat info på www.krafft.nu, du kanske kan höra med dem om källreferens? Jag har f ö läst studie på just detta, men det var nog 10 år sedan...

-----------------------
Tidigare har det varit tämligen vanligt att låta hästarna äta ur ett sk hönät under resa. Man vet nu, att detta kan innebära hälsorisker i samband med längre transporter. Hästen får för det första äta med huvudet i en onaturlig ställning. Dessutom kommer hästens utandningsluft att fukta ner höet - som på så sätt blir en mycket lämplig tillväxtplats för bakterier och andra mikroorganismer. Man tror, att det som brukar kallas "transportsjuka" till viss del haft sin orsak i den här processen.

Under längre resor bör hästarna utfodras under rast. Helst bör de ges tillfälle att äta sitt hö med sänkt huvud. På detta sätt underlättas dessutom rensningen av andningsvägarna från de partiklar som alltid finns i luften i transportutrymmet. I samband med dessa raster bör hästen också ges tillfälle att dricka.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag har hittat info på www.krafft.nu, du kanske kan höra med dem om källreferens? Jag har f ö läst studie på just detta, men det var nog 10 år sedan...

-----------------------
Tidigare har det varit tämligen vanligt att låta hästarna äta ur ett sk hönät under resa. Man vet nu, att detta kan innebära hälsorisker i samband med längre transporter. Hästen får för det första äta med huvudet i en onaturlig ställning. Dessutom kommer hästens utandningsluft att fukta ner höet - som på så sätt blir en mycket lämplig tillväxtplats för bakterier och andra mikroorganismer. Man tror, att det som brukar kallas "transportsjuka" till viss del haft sin orsak i den här processen.

Under längre resor bör hästarna utfodras under rast. Helst bör de ges tillfälle att äta sitt hö med sänkt huvud. På detta sätt underlättas dessutom rensningen av andningsvägarna från de partiklar som alltid finns i luften i transportutrymmet. I samband med dessa raster bör hästen också ges tillfälle att dricka.

Tack snälla för infot :bow:

Finns nog tyvär mycket okunskap i detta....med all rätt borde fler förkovra sig då nu studier finns och kanske tom att det finns en skyldighet att att söka info då okunskap oftast drabbar hästen.

Nu kommer varjefall jag söka vidare på detta även fast jag inte ger hö i transporten för det kan vara bra med vidare kunskap i ämnet.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Skulle aldrig falla mig in att köra min häst längre sträckor utan hö i transporten. Självklart så åker dom mycket bättre med hö att tugga på. Korta resor som till träning osv är ju en annan sak.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Skulle aldrig falla mig in att köra min häst längre sträckor utan hö i transporten. Självklart så åker dom mycket bättre med hö att tugga på. Korta resor som till träning osv är ju en annan sak.

Varför är det självklart att dom åker mycket bättre med hö att tugga i transporten? Båda mina hästar har åkt precis lika bra med som utan, men numera tänker jag sluta ge hö i transporten.

Dressyr majen
Jättebra info, nu ska jag absolut sluta ge hö i transporten, vill ju inte min häst ngt illa.
 
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Jag har alltid hö i transporten. Varesej det är träning eller tävling eller bara åkning.
Hade hönät förut men kör med IKEApåse nu, mycket smidigare.

Dessutom har han alltid haft hö när han åker och tänker inte ta bort den rutinen. Även om det hänt att vi åkt utan hönät nån enstaka gång..
 
Senast ändrad:
Sv: Hönät i transport en säkerhetsrisk?

Dressyr majen
Jättebra info, nu ska jag absolut sluta ge hö i transporten, vill ju inte min häst ngt illa.

Jag tror iofs att ingen av oss vill illa men det är lätt att bara följa en rutin som faktist finns en stor risk med....men med större kunskap kanske det finns motiv att tänka till.

Att få reda på bla risker i hantering av våra älsklingar- tycker jag att detta forum är förträffligt. Finns en stor kunskap här :love:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 657
Senast: svea
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp