Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor.
I försök om att hålla mig kort så började tanken om att ge upp förhållandet för ca 4-5. Vi har varit gifta i 10+ år med tre underbara barn 4-8år och lever till synes det perfekta familjelivet med hus, stabil ekonomi, bra sex osv. För en period sedan så nämner min fru att hon inte vill längre efter en diskussion om jag minns inte vad, hon svartnade i blicken, säger att hon inte orkar mer och packade väskan. ”Ni har det bättre utan mig”, jag blev kallsvettig och förstod ingenting och lyckades ändå få henne att vända sina tankar till att stanna. Jag blev såklart väldigt ledsen. dagarna gick och vi kom tillbaka till ett lugn som att inget hade hänt. Försök att få henne att förklara sig ledde ingenstans, idé om att hon skulle prata med någon annan avfärdades också och tillslut gav jag upp och försökte njuta av dagen. När liknande sak händer ett par månader senare, och sedan igen, så sätter det sina spår och framför allt rädsla. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har kommit till ett läge där jag är rädd att det ska smälla till, speciellt vid minsta bråk och tassar nästan på tårna ibland. Nästa gång är jag rädd att jag saknar orken att håll ihop oss. Jag vill inte ge upp allt vi har, jag älskar henne och tänker så mycket på barnen, och försöker ständigt påminna oss om hur bra vi har det och haft det. Men tanken om att ”ni har det bättre utan mig” börjar fastna. Det är såklart omöjligt att ge ett svar på jag ska göra då alla livsparametrar inte ryms i ett inlägg. Men eftersom jag inte har någon annan att fråga och kanske bara behövde skriva av mig så gör jag det här. Om någon har ett fantastiskt livstips blir jag väldigt glad.
Tack för du tog dig tid!
Jag är lite oroad över att du inte ens minns en avgörande diskussion som får din partner att packa väskan och vilja lämna. För denne var ju tydligen detta nåt såpass viktigt/upprörande att denne är beredd att lämna på studs om än i affekt. Kärnan här ligger ju i att du ser din partners handling som problemet när det är själva upptackten som lett till handlingen och är det som är själva kärnan. Vad sades innan? Vad var det som fick denne att reagera så starkt?
Detta är på intet sätt nåt konkret råd mer ett tips om att hitta en ledtråd till vad som hände och analysera för dig själv.
Man ska inte tassa på tå i sitt eget hem, man ska inte försöka hålla partern "lugn" då är det nåt grundläggande fel i relationen. Kan man inte lyfta saker och diskutera igenom när känslorna lagt sig, ja då har ni stora problem i kommunikationen och då är förhållandet inte särskilt hälsosamt eller givande för nån av er.
Du kan inte tvinga din partner till samtalshjälp men du kan själv kontakta dem och gå dit och få prata med nån utomstående som kanske kan hjälpa dig för i den situationen du är i kan du behöva prata med nån för att få se lösningar.
Rent generellt så är det ingen här som kan hjälpa dig då texten är knapphändig och lätt att tolka hur som efter sitt eget känslomässiga bagage därav skulle råd från en terapeut vara bättre lämpade som du kan prata med öga mot öga.
Om jag ska tolka texten så lever du i ett ohälsosamt förhållande, du har dessutom efter 10+ år inte nån aning om vad som händer mellan er då det verkar komma som blixt från klar himmel att hon vill lämna. Ur min erfarenhet är det sällan kvinnan bara en dag kommer på att "det här funkar inte längre, nu sticker jag" utan oftast är det en process som pågått en längre tid och oftast har hon försökt kommunicera detta till sin partner också ett antal gånger utan att partnern uppfattat allvaret i situationen. Därför är det många gånger män står helt handfallna när kvinnan är "klar" med förhållandet. OBS! Detta är grova generaliseringar utifrån de förhållanden jag sett där folk gått skilda vägar så hurvida det är applicerbart i ert fall är osäkert men kanske behöver du gå långt tillbaka i tiden och fundera över vad som lett till vart ni står idag om du ska lyckas få grepp om vad som händer nu?
Iallafall, även om småbarns åren är slitiga så ska en relation bestå av vissa grundläggande byggstenar (iallafall enligt mig):
Ett förhållande ska vara ömsesidigt
Ett förhållande ska ge utrymme för varann att vara sig själv
I ett förhållande stöttar man och pushar varann framåt (det ska inte vara kvävande)
Man ska kunna prata med varandra och våga anförtro sig åt sin partner
Ett förhållande ska vara givande och roligt för bägge parter iallafall till allra största del
Du kan inte ändra på någon annan, du kan bara ändra på dig själv. Vill din partner inte längre så spelar det ingen roll hur mycket du än vill, man måste vara två i ett förhållande. Du kan inte tvinga din partner till att ta terapi men du kan gå dit själv för att reda ut dina egna tankar och få verktyg för att komma framåt och ut ur vad som verkar vara ett ohälsosamt förhållande. Oavsett om ni kommer fortsätta ihop eller ej så kan det inte fortsätta på det sätt du beskrivit det. Det inte hälsosamt vare sig för dig, din partner eller era barn att ni ska tassa på tå kring varann eller vara oroliga för att den ena tar väskan och bara lämnar när som helst. Du kan inte reda ut din partners tankar eller få denne att jobba på ert förhållande om denne inte vill, du kan bara försöka sortera ut ditt eget bagage och dina egna känslor.