Sv: Homozygot för silver?
Teoretiskt sett skulle följande färger kunna uppkomma från korsningarna ovan, om jag utgår från befintliga uppgifter och lyckats hålla tungan rätt i munnen... Med mer information om släktingar kan det dock hända att något färre färger visar sig vara möjliga i praktiken för respektive korsning.
ISABELL X ISABELL => chansen för fux 25 %, isabell 50 % och cremello 25 %.
(NB: Isabeller har ett gult anlag, Cremello och Perlino har dubbla gula anlag. Cremello hästar är ljust gulvita och blåögda, har ee dvs inget svart anlag. Hästar med Perlino färg är också ljust gulvita, blåögda men bär svart anlag, E. De kan då ha lite mörkare färg fram på mulen och på öronspetsarna).
ISABELL X SVARTSKÄCK =>
svart, svartskäck, gulsvart, gulsvartskäck,
brun, brunskäck, gulbrun, gulbrunskäck,
fux, fuxskäck, isabell, isabellskäck
ISABELL X GULBRUN =>
svart, gulsvart, perlino
brun, gulbrun, perlino
fux, isabell, cremello
ISABELL X VITBLACK =>
svart, gulsvart, musblack, gulmusblack, perlino, "perlinoblack"
brun, gulbrun, brunblack, vitblack (= "gulbrunblack"), perlino, "perlinoblack"
fux, isabell, rödblack, isabellblack, cremello, "cremelloblack"
ISABELL X MUSBLACK =>
svart, gulsvart, musblack, gulmusblack
brun, gulbrun, brunblack, vitblack
fux, isabell, rödblack, isabellblack
ISABELL X BRUNSKÄCK => se isabell x svartskäck ovan; samma möjligheter
ISABELL X SKIMMEL => 50 % chans att fölet blir skimmel, vad övriga 50 % blir beror mkt på vilka övriga färganlag den andra föräldern har (innan den skimlar).
(Vitblack torde ge flest möjliga färgkombinationer, dock tveksamt om perlino och perlinoskäck respektive cremello och cremelloskäck ser särskilt olika ut...)
Kan någon förresten berätta för mig om man fortfarande kan se om det finns en frysmärkning på en skimmel, som hunnit bli vit ??
Jag är sjukt intresserad av färgavel..
/.../
Jag har kollat runt lite på färgstarka hingstar och hittat några riktigt trevliga som skulle kunna passa Jorunn som handen i handsken.
Dom är alla 1 klasshingstar som många av dom varit eller är den nuvarande svenska högst bedömda hingsten.
Dom har vunnit många tävlingar och har ett gott lynne, vissa har lämnat godkända hingstar efter sig.
Och om inte de räcker för att klassas som BRA hingst vet jag faktiskt inte vad bra hingst är!
/.../
Nu till en färgfråga. Jag som har en isabell pappan är isabell mamman ljusfux eller gulbrun har en bild på henne om någon vill se=) Om jag betäcker henne med följande färger vad kan man få för färg å fölet??
Isabell? Svartskäck som inte är dominant i sin färg (alltså inte bara ger skäckföl) ? Gulbrun ? Vitblack ? Musblack? Brunskäck? Skimmel ?
Teoretiskt sett skulle följande färger kunna uppkomma från korsningarna ovan, om jag utgår från befintliga uppgifter och lyckats hålla tungan rätt i munnen... Med mer information om släktingar kan det dock hända att något färre färger visar sig vara möjliga i praktiken för respektive korsning.
ISABELL X ISABELL => chansen för fux 25 %, isabell 50 % och cremello 25 %.
(NB: Isabeller har ett gult anlag, Cremello och Perlino har dubbla gula anlag. Cremello hästar är ljust gulvita och blåögda, har ee dvs inget svart anlag. Hästar med Perlino färg är också ljust gulvita, blåögda men bär svart anlag, E. De kan då ha lite mörkare färg fram på mulen och på öronspetsarna).
ISABELL X SVARTSKÄCK =>
svart, svartskäck, gulsvart, gulsvartskäck,
brun, brunskäck, gulbrun, gulbrunskäck,
fux, fuxskäck, isabell, isabellskäck
ISABELL X GULBRUN =>
svart, gulsvart, perlino
brun, gulbrun, perlino
fux, isabell, cremello
ISABELL X VITBLACK =>
svart, gulsvart, musblack, gulmusblack, perlino, "perlinoblack"
brun, gulbrun, brunblack, vitblack (= "gulbrunblack"), perlino, "perlinoblack"
fux, isabell, rödblack, isabellblack, cremello, "cremelloblack"
ISABELL X MUSBLACK =>
svart, gulsvart, musblack, gulmusblack
brun, gulbrun, brunblack, vitblack
fux, isabell, rödblack, isabellblack
ISABELL X BRUNSKÄCK => se isabell x svartskäck ovan; samma möjligheter
ISABELL X SKIMMEL => 50 % chans att fölet blir skimmel, vad övriga 50 % blir beror mkt på vilka övriga färganlag den andra föräldern har (innan den skimlar).
(Vitblack torde ge flest möjliga färgkombinationer, dock tveksamt om perlino och perlinoskäck respektive cremello och cremelloskäck ser särskilt olika ut...)
Kan någon förresten berätta för mig om man fortfarande kan se om det finns en frysmärkning på en skimmel, som hunnit bli vit ??