Homozygot för silver?

Sv: Homozygot för silver?

Silvergenen kan ju vara homozygot = dubbel upplaga. Alla fölen får en silvergen av hingsten (blir heterozygota om inte mamman bär på silver). Men sen beror det ju på om grundfärgen kan ge silver, så att säga, dvs vara svart eller brun eller liknande färger (eg ickefux).
Detta är alltså en kombination av anlag som ger färgen. Dvs man kan inte garantera 100 silveravkommor om hästen har en färg som inte visar silver, men med rätt färg på stoet (även om den inte är silver) kan man garantera silver.
Nu orkade jag inte läsa alla svar, så kanske blev det dubbelt.

(Vackre Edall mår bra förresten.)

:love:
Har tänkt ringa 1000 gånger, ska ta mig i kragen så jag får höra hur ni mår allihop!!

Det finns ganska många förstaklass färg-hingstar nu, dvs med bedömning över 8 exteriört och ridegenskaper. menar du att vi inte kan lita på bedömningarna ?

En silversvart häst som òskasteinn med väldigt jämn och fin exteriörbedömning skulle inte duga för att den är silversvart ?

Enligt deras hemsida så har han lite roliga färger i anlagen.

Färgfakta om Óskasteinn frá Óddholi
Pappa : svart
Mamma : fuxskäck med mycket man.
Mormor : fuxskäck
Morfar : svart

Om du besöker min hemsida förstår du att jag absolut inte är emot silverhästar som sådana men jag har själv haft en silverbrun hingst och har hört MÅNGA lustiga (LÄS väldigt ogenomtänkta) förfrågningar inför betäckningssäsongen. Många oerfarna stoägare har en tendens att bara se färgen och glömmer att de ska avla fram en fungerande individ som har andra kvaliteter OCKSÅ.

Eftersom jag inte ens visste vilken hingst ni diskuterade har jag inga synpunkter på just honom eller hans anfäder som individer. Vill bara att folk i allmänhet tänker ett steg längre innan de bokar hingst.

Blir trevligt att se din hingst på bedömningen, hoppas allt går bra =) / Ninni

Om du besöker min hemsida förstår du att jag absolut inte är emot silverhästar som sådana men jag har själv haft en silverbrun hingst och har hört MÅNGA lustiga (LÄS väldigt ogenomtänkta) förfrågningar inför betäckningssäsongen. Många oerfarna stoägare har en tendens att bara se färgen och glömmer att de ska avla fram en fungerande individ som har andra kvaliteter OCKSÅ.

Eftersom jag inte ens visste vilken hingst ni diskuterade har jag inga synpunkter på just honom eller hans anfäder som individer. Vill bara att folk i allmänhet tänker ett steg längre innan de bokar hingst.

Blir trevligt att se din hingst på bedömningen, hoppas allt går bra =) / Ninni

:bow:

Jag tycker det är viktigt med färgrikedomen på islandshästar. :love: Men ofta känns det frustrerande, att varje högst teoretisk diskussion i ämnet helst ska komma att likvideras snarast möjligt, utifall att det skulle kunna finnas någon ovan avlare i läsekretsen, som det kan hamna myror i huvudet på... :angel:

Förstår mycket väl att du fått en hel del ogenomtänkta förfrågningar kring avel med silverhästar och vill förekomma fler dylika i onödan. :eek: Fast man lär inte alltid så länge man lever, och kanske blir man faktiskt någon gång fullärd, men de flesta har ännu lång väg dit, inklusive undertecknad. :cool:

Dock är det ju inte alla avlare, som inte redan tänkt igenom vad de gör, om de väljer att avla med islandshingstar godkända för avel, med betoning på färg, som EN av flera aspekter på de övriga, ovillkorliga avelsmålen. :idea: :D

:bow:

Jag tycker det är viktigt med färgrikedomen på islandshästar. :love: Men ofta känns det frustrerande, att varje högst teoretisk diskussion i ämnet helst ska komma att likvideras snarast möjligt, utifall att det skulle kunna finnas någon ovan avlare i läsekretsen, som det kan hamna myror i huvudet på... :angel:

Förstår mycket väl att du fått en hel del ogenomtänkta förfrågningar kring avel med silverhästar och vill förekomma fler dylika i onödan. :eek: Fast man lär inte alltid så länge man lever, och kanske blir man faktiskt någon gång fullärd, men de flesta har ännu lång väg dit, inklusive undertecknad. :cool:

Dock är det ju inte alla avlare, som inte redan tänkt igenom vad de gör, om de väljer att avla med islandshingstar godkända för avel, med betoning på färg, som EN av flera aspekter på de övriga, ovillkorliga avelsmålen. :idea: :D

Just det glömmer jag aldrig, min mamma sa något om det som sitter kvar än idag. Hon sa till sexåriga Veronika som hävdade att hon kunde allt, att världens bäste ryttare Nelson Pessoa sagt att han lärde sig något nytt varje dag.
Jag var väl fullt övertygad om min kunskap även ett tag efter det, men det etsade sig fast ändå:)

Bara en parentes

Jag har en fuxa som är e. Emil fra Vestri-Leirargördum och u. Vinda fra Armoti
båda är silversvarta och fick en fux.
Nu ska min fuxa få föl med Jarl från Granbakken (silvermusblack) och det finns 4 olika färgmöjligheter på fölet.
Svart
silversvart
silvermusblack
Rödblack...
enl. Tim
Jag har beställt en FRISK och SUND krabat som får ha vilken färg som helst
...åhh vad jag längtar

Kan en hingst verkligen vara homozygot för silver?
Jag trodde att homozygot innebar att de alltid ger den färgen, oavsett sto, men samtidigt trodde jag att fuxfärgen alltid släckte silvergenen...

Det här undrade jag lite om också för jag ser att det här på annonssidorna ligger en Silverfux ute till salu. Kan en häst alltså vara fux OCH silverfärgad?

*angelwings- noll insatt men vill gärna lära*

Det här undrade jag lite om också för jag ser att det här på annonssidorna ligger en Silverfux ute till salu. Kan en häst alltså vara fux OCH silverfärgad?

Nej, silver syns inte på röd häst.
Den kan vara fux (synlig färg) med dolt silveranlag. Silvergen bleker endast svart färg och röda hästar saknar helt svart färg. Det betyder att det finns inget att bleka och silvergenen syns inte. Hästen kan däremot bära på silvergen och nedärva den.
Sen kan den ju vara någon sorts silverfärg och bära på ett rött anlag, men då är den ju inte fux..... Den kan dock ge fuxavkomma med en annan häst med minst ett rött anlag.

Jag har inte sett annonsen, men hästen kan ju vara silverbrun. De kan se ganska röda ut och det finns de som kallar det silverfux.

Den kan också vara fux med flax, dvs fux med ljus man. Den ljusa manen har inget alls med silver att göra.

Tack för svaret. Även om jag blev snurrig i huvudet ;).
Jag är ingen färgexpert så jag vågar inte uttala mig om vad det kan vara för färg på hästen. Jag tycker den liknade andra hästar jag sett som varit beskrivna som fuxar (med flax). Men som sagt, vad vet jag.

Det däremot låter ju väldigt vågat att garantera en färg sådär. Jag vet också fuxar, som betäckts med andra fuxar sedan har fölet fått en annan färg.

Det är därimot inte rimligt. Du ghar fel. :) Fux + fux blir alltid fux.

Men om Flipi från Österåker är homozygot för svart, hur kan han då ha gett Disa från Hocksbo?

Färger är inte min starkaste sida..

som jag har förstått det så är svaret Nej på den frågan men att de kan ha en dåld silvergen. fast tänker vi på samma annons (här på buke) så har juh samma människa 2 hästar tillsalu och båda sägs vara "silverfux" så då ska de juh vara testade då men känns ändå långsökt.

Såg att du redan hade fått svar men ändå låter detta stå kvar.

Senast ändrad:

Mjo någon sa det, jag måste ha blandat ihop det med någon annan färg då :crazy:.

just detta med homozygota silverhingstar (som garanterar silverföl). jag har ett cremello sto (homozygot föl gult) vad blir det för färg på en ev avkomma? silvergul ?

dock har jag bestämmt mig för en stilig svart herre till henne iår. :)

men det är ju ändå väldigt roligt, detta med färger.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är sjukt intresserad av färgavel.. :d

Tycker det skulle va häftigt om man kan avla fram nya färger som idag inte finns..Vad sägs som en isabell med svart man och svans??
Eller skimmel med svart man och svans??
Att man kan gå ner på DNA-nivå och ta reda på vilka färger fölet kommer få med olika kombinationer tycker jag är häftigt.

Att ta första bästa snygga skäckhingst bara för den är skäck är inget jag tror någon här vill rekomendera...
Själv tycker jag detta med bluphingst skall tas bort..Spelar ingen som helst roll om hingsten så har 400 i blup är den 2 år så är den 2 år och den har inte visat ett skit vad den kan ridmässigt eller extriörmässigt..
Den kan se ut som stryk men endå är den bluphingst att använda de på sina egna ston är väl en anan sak men att ta betalt för att en obedömd 2 åring är sjukt!

En 2 åring växer och kan vara snygg som fasiken då men växa och som vuxen vara riktigt ful..

Kolla bara på Jorunn riktigt ful som 3 åring men nu som 6 åring riktigt fin.. så mkt händer från att de är 2 och 6 år.

Så jag tycker det är mer att avla oseriöst eftersom man har ingen aning om vad man får..

Avlar man på en bedömd hingts som har en 6 a i skritt vet man iaf om det och kan välja ston som väger upp hingstens nackdelar och tvärtom.

Nu skulle jag inte betäcka mitt sto med en hingst som har 6 i skritt men det diskuteras så vilt om att man ska använda godkända BRA hingstar och inte titta på färgen.. Men att använda en 2 årig bluphingst tycks vara mer oki vilket igentligen är ännu hämskare i mina ögon iallafall!!

Jag kommer att använda en hingst med cool färg till mitt sto när jag väl ska betäcka.. För jag vill ha en häst med coola färger..
MEN jag tar inte första bästa hingst som är cool som har 3 ben och 1 cm hals och alla ben är olika långa bara för den skulle va isabellskäck eller en annan häftig färg..

Hingsten i fråga skall vara godkänd hingst och när en hingts är godkänd så är den de alla hingstar går igenom samma sak.

Och enligt SIFS regler är det bara å använda på enligt alla konstens regler gör jag inget fel..
Sedan har vi stoägare olika smak och tur är väl de?? vad jag anser vara en snygg hingst kanske inte en annan tycker osv!

Sedan får man ju kolla på vad man har för sto.. har man ett sto med extremt lång rygg kanske man ska tänka till om man verkligen ska använda en hingst till henne som också har exremt lång rygg.
Sedan får denna hingts ha 10 i alla gångarter och vunnit 30 VM men han passar inte stoet!!!Många går bara på gångarterna också lika väl som många bara går på färg lika illa är bägge delarna!

Jag har kollat runt lite på färgstarka hingstar och hittat några riktigt trevliga som skulle kunna passa Jorunn som handen i handsken.
Dom är alla 1 klasshingstar som många av dom varit eller är den nuvarande svenska högst bedömda hingsten..
Dom har vunnit många tävlingar och har ett gott lynne vissa har lämnat godkända hinstear efter sig.
Och om inte de räcker för att klassas som BRA hingts vet jag faktiskt inte vad bra hingst är!

Sen att dessa hingstar antingen är isabeller, skäckar gör väl inte mig till en oseriös avlare?!
Om jag väljer en brun 1 klass hingst är det seriösare då?? om nu en bra häst inte har en färg så spelar det ju ingen roll vilken färg en bra hingst har?? så då är ju en isabell 1 klass hingst oki att använda=)

Nu fick ni veta MIN åsikt i frågan färgavel=)

Nu till en färgfråga..
Jag som har en isabell pappan är isabell mamman ljusfux eller gulbrun har en bild på henne om någon vill se=)

Om jag betäcker henne med följande färger vad kan man få för färg å fölet??

Isabell?
Svartskäck som inte är dominant i sin färg( alltså inte bara ger skäckföl)
Gulbrun
Vitblack
Musblack
Brunskäck
Skimmel

Är ditt sto gulvitt (dubbelgul + fux)? Då kan du med homozygot silversvart (EE aa ZZ) få silvergulsvart eller silvergulbrun.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka