Sv: Homozygot för silver?
Jag är sjukt intresserad av färgavel..
Tycker det skulle va häftigt om man kan avla fram nya färger som idag inte finns..Vad sägs som en isabell med svart man och svans??
Eller skimmel med svart man och svans??
Att man kan gå ner på DNA-nivå och ta reda på vilka färger fölet kommer få med olika kombinationer tycker jag är häftigt.
Att ta första bästa snygga skäckhingst bara för den är skäck är inget jag tror någon här vill rekomendera...
Själv tycker jag detta med bluphingst skall tas bort..Spelar ingen som helst roll om hingsten så har 400 i blup är den 2 år så är den 2 år och den har inte visat ett skit vad den kan ridmässigt eller extriörmässigt..
Den kan se ut som stryk men endå är den bluphingst att använda de på sina egna ston är väl en anan sak men att ta betalt för att en obedömd 2 åring är sjukt!
En 2 åring växer och kan vara snygg som fasiken då men växa och som vuxen vara riktigt ful..
Kolla bara på Jorunn riktigt ful som 3 åring men nu som 6 åring riktigt fin.. så mkt händer från att de är 2 och 6 år.
Så jag tycker det är mer att avla oseriöst eftersom man har ingen aning om vad man får..
Avlar man på en bedömd hingts som har en 6 a i skritt vet man iaf om det och kan välja ston som väger upp hingstens nackdelar och tvärtom.
Nu skulle jag inte betäcka mitt sto med en hingst som har 6 i skritt men det diskuteras så vilt om att man ska använda godkända BRA hingstar och inte titta på färgen.. Men att använda en 2 årig bluphingst tycks vara mer oki vilket igentligen är ännu hämskare i mina ögon iallafall!!
Jag kommer att använda en hingst med cool färg till mitt sto när jag väl ska betäcka.. För jag vill ha en häst med coola färger..
MEN jag tar inte första bästa hingst som är cool som har 3 ben och 1 cm hals och alla ben är olika långa bara för den skulle va isabellskäck eller en annan häftig färg..
Hingsten i fråga skall vara godkänd hingst och när en hingts är godkänd så är den de alla hingstar går igenom samma sak.
Och enligt SIFS regler är det bara å använda på enligt alla konstens regler gör jag inget fel..
Sedan har vi stoägare olika smak och tur är väl de?? vad jag anser vara en snygg hingst kanske inte en annan tycker osv!
Sedan får man ju kolla på vad man har för sto.. har man ett sto med extremt lång rygg kanske man ska tänka till om man verkligen ska använda en hingst till henne som också har exremt lång rygg.
Sedan får denna hingts ha 10 i alla gångarter och vunnit 30 VM men han passar inte stoet!!!Många går bara på gångarterna också lika väl som många bara går på färg lika illa är bägge delarna!
Jag har kollat runt lite på färgstarka hingstar och hittat några riktigt trevliga som skulle kunna passa Jorunn som handen i handsken.
Dom är alla 1 klasshingstar som många av dom varit eller är den nuvarande svenska högst bedömda hingsten..
Dom har vunnit många tävlingar och har ett gott lynne vissa har lämnat godkända hinstear efter sig.
Och om inte de räcker för att klassas som BRA hingts vet jag faktiskt inte vad bra hingst är!
Sen att dessa hingstar antingen är isabeller, skäckar gör väl inte mig till en oseriös avlare?!
Om jag väljer en brun 1 klass hingst är det seriösare då?? om nu en bra häst inte har en färg så spelar det ju ingen roll vilken färg en bra hingst har?? så då är ju en isabell 1 klass hingst oki att använda=)
Nu fick ni veta MIN åsikt i frågan färgavel=)
Nu till en färgfråga..
Jag som har en isabell pappan är isabell mamman ljusfux eller gulbrun har en bild på henne om någon vill se=)
Om jag betäcker henne med följande färger vad kan man få för färg å fölet??
Isabell?
Svartskäck som inte är dominant i sin färg( alltså inte bara ger skäckföl)
Gulbrun
Vitblack
Musblack
Brunskäck
Skimmel