Homozygot för silver?

Sv: Homozygot för silver?

Nå, men då KAN det alltså finnas hästar som är homozygot för silveranlaget, hade fått för mig fel då. Vet ju att det finns för skäck iaf :)

Fast vad händer ifall man avla på en hingst med homozygot för silver, och ett sto med där fast skäck? Får man garanterat en silverskäck då :rofl:?

Det däremot låter ju väldigt vågat att garantera en färg sådär. Jag vet också fuxar, som betäckts med andra fuxar sedan har fölet fått en annan färg.

Hmm, men det krävs ju två röda anlag (eller egentligen icke-svart) för att få en fux. Då kan ju en fux bara ge rött anlag till en avkomma och om avkomman får rött både från sto och hingst så kan den väl inte bli annat än fux.... (om den nu inte har black-, skäck- eller gul-gen också) :confused:

Det tror jag nog :idea:

Vet inte hur vanligt det är med homozygota skäckar bland islänningar dock, bland tinkrar finns det ju lite, och man kan ofta se på mönstret att de är homozygota tydligen, för de har liksom lite mer uppsprucket mönster sas. Har inte sett någon islänning som ser ut så.

Hringur frá Feti är homozygot skäck. Bilder finns på Kvarnbackas hemsida.

Det tror jag nog :idea:

Vet inte hur vanligt det är med homozygota skäckar bland islänningar dock, bland tinkrar finns det ju lite, och man kan ofta se på mönstret att de är homozygota tydligen, för de har liksom lite mer uppsprucket mönster sas. Har inte sett någon islänning som ser ut så.

Nu är ju inte det speciellt tillförlitligt att gå på mönster. För att veta att de är Homozygoter så tar man ett blodprov.

Inte ens paintrar är homozogota utan det krävs 2 likadana så att säga. Vissa hingstar är dock testade för homozygot och det finns inget i teckningen som säger att de är det eller inte.

Jag såg annonser idag, därav min undring. Minns inte var jag såg annonsen och inte namnet på hingsten, men han skulle visas först i år tror jag, och betäcker nu på sin blup bara då. Om jag minns rätt.

Nå, men då KAN det alltså finnas hästar som är homozygot för silveranlaget, hade fått för mig fel då. Vet ju att det finns för skäck iaf :)

Silfurmáni fra Asgård var ZZ, altså homozygot för silveranlaget.
Alla hans avkommor blev någon typ av silver (svar, brun, musblack... osv).

Han dog för några år sedan.

/Åsa

hej alla undrare

ja, min hingst är homozygot för silver, kan endast ge silver i alla färger, musblac, skäckar brun ja allt, men de blir alltid silver, slu har gjor genotypningen, vet ingen mer i sverige just nu silfurmani fanns ju men dog för några år sedan. så välkommna med stona:d

Hemsida? PM:a mig tack :bump:. *Besatt av silverhingstar :angel:*

Fast vad händer ifall man avla på en hingst med homozygot för silver, och ett sto med där fast skäck? Får man garanterat en silverskäck då :rofl:?

Påtal om min sjuka fråga. Kan hästar ha homozygot för fux och svart? Vad händer isåfall ifall man avlar på en som ha de för fux, och den andra svart :angel:? En fux med svart man och svans? :rofl:

Påtal om min sjuka fråga. Kan hästar ha homozygot för fux och svart? Vad händer isåfall ifall man avlar på en som ha de för fux, och den andra svart :angel:? En fux med svart man och svans? :rofl:

He he, det hade ju sett coolt ut :) Men det krävs rött anlag både från sto och hingst för att få en fux. Så det hade blivit ett svart föl av den kombinationen. Alt brun, silverbrun eller silversvart, om fuxen bär på aguti- eller silveranlag. De kan ju även ha black-, skäck- eller gulgen som kan nedärvas till avkomman, men de anlagen syns ju (med viss reservation för gulsvart, som kan vara knepigt att se.)

Javisst hade det. Den hästen hade jag gärna haft :angel:. Men okej, jag är inte superbra på det där med färger. Tack för svaret :D!

Det intressanta är väl vad han har för kvaliteter i övrigt, inte bara vad han nedärver färgmässigt. Vilken hingst rör det sig om så man kan kolla upp honom på World Fengur? Avlar vi bara på färg är vi snart farligt ute så tänk ett steg längre...

Det intressanta är väl vad han har för kvaliteter i övrigt, inte bara vad han nedärver färgmässigt. Vilken hingst rör det sig om så man kan kolla upp honom på World Fengur? Avlar vi bara på färg är vi snart farligt ute så tänk ett steg längre...

Det finns ganska många förstaklass färg-hingstar nu, dvs med bedömning över 8 exteriört och ridegenskaper. menar du att vi inte kan lita på bedömningarna ?

En silversvart häst som òskasteinn med väldigt jämn och fin exteriörbedömning skulle inte duga för att den är silversvart ?

Enligt deras hemsida så har han lite roliga färger i anlagen.

Färgfakta om Óskasteinn frá Óddholi
Pappa : svart
Mamma : fuxskäck med mycket man.
Mormor : fuxskäck
Morfar : svart

Fast jag tror inte Nial menar att vi inte ska avla på hingstar med "färg", MEN man kanske ändå ska tänka sig lite för, vilken häst man vill ha. Jag tycker jätte mycket om Gaukur, just för hans färg, men själva hans bedömning faller mig inte riktigt in i smaken, därför letar jag hellre efter en annan med en bättre bedömning. (Nog för hon redan varit på besök hos snyggingen och dem fick ett jätte sött föl vad jag har sett på bilderna iallafall :d!)

En bra häst blir väl inte sämre för att den har en spännande färg. Men väljer man hingst enbart efter färg kanske det inte blir så bra...
Som jag förstod det är inte hästen ifråga inte bedömd och då är det ju svårare att veta vad den går för.

Lite OT men att Oskasteinns mamma är skäck är oväsentligt. Om inte Oskasteinn själv är det, så har han inget skäckanlag att föra vidare. Däremot har han andra trevliga egenskaper samt vacker färg att föra vidare :)

hej
han ska bedömmas i sommar så får vi se vad det blir av detta, pappa är thrymer sen är det nattfari i stammen, lynnet är guld och jag tycker han är toppen så har han färgen som grädde på moset, nu åker han till hässleholm för att tränas av ulrika moser

Rött (e) och svart (E) är olika alleler på samma locus. Alltså vill ee x EE alltid ge Ee, heterozygot svart. Fuxar saknar svart pigment och har aldrig svart man och svans.

Jag vet också fuxar, som betäckts med andra fuxar sedan har fölet fått en annan färg.

Det är omöjligt att två fuxar (som är just fuxar og inte rödblack, isabell osv) producerar något annat än just fux. Om ett fuxsto sägs vara betäckt med fuxhingst og ut ploppar ett brunt föl, då är det dags for DNA-test! :D

Rött (e) och svart (E) är olika alleler på samma locus. Alltså vill ee x EE alltid ge Ee, heterozygot svart. Fuxar saknar svart pigment och har aldrig svart man och svans.

Där var jag lite ironisk att det skulle bli den färgen. Men om det skulle finnas homozygot i vadera färg, hur skulle det bli då?

Ska kolla upp det med fuxarna, men jag har för mig både mamman och pappan var fuxar :crazy:. Men så är jag rätt så vimsig.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka