Homozygot för silver?

skuggi

Trådstartare
Kan en hingst verkligen vara homozygot för silver?
Jag trodde att homozygot innebar att de alltid ger den färgen, oavsett sto, men samtidigt trodde jag att fuxfärgen alltid släckte silvergenen...

Så, hur är det? Kan de vara homozygota för silver?

Sv: Homozygot för silver?

Är hingsten homozygot för silver (Z) men inte för svart (E) så blir hälften av avkommorna med fuxston fuxar med osynligt silveranlag. Har hingsten genotypen EE ZZ blir silveranlaget synligt hos alla avkommor.

Aha! Så svart "kör över" fuxfärgen i så fall?
Spännande, är det vanligt att man genotypar(heter det så?) kollar upp genetiskt hur hingsten ser ut i anlagen?

Hmm, menar du att om man avlar på en häst som har silverfärg och en som är fux, blir fölet fux?

Nja, jag hade nog iaf fått för mig att fuxfärgen alltid släcker silvergenen, så att ett fuxsto aldrig skulle kunna få ett silverföl...
Har ju hört att det är "slöseri" att använda fuxston till silverhingstar då silverfärgen alltid släcks då. Men iofs kan väl ett fuxsto få ett svart föl, och då borde ju det kunna vara silversvart?

Ja, svart och rött är alleler och svart dominant. En fux är alltså alltid homozygot för rött (ee).
Jag vet inte hur vanligt det är att man testar men det förekommer.

Jo, visst går det. Vet att Gaukur har haft några fuxar hos sig, men ändå gett silverfärgade avkommor. Min häst har en fux till pappa (så kanske inte samma sak) och en silvermusblack till mamma, och min häst är nog silversvart :P! Så javisst går det.

Brun var han visst ... men iallafall. :rofl: *Jag är så himla vimsig*

Det hör inte riktigt till grundfrågan men en silversvart till en black häst ..

De ser ju i princip lika ut men det måste vara helt andra färg i black än i silversvart ?

Rent krasst tänkte jag på Ísar frá Keldudal

Senast ändrad:

Ísar är musblack. Både musblack och silversvart har svart grundfärg. En häst med svart + black + silveranlag är silvermusblack.

Nej alltså jag syftade mest på att mamman hade silvergen trotts att pappan var fux (fast nu var han ju inte det :angel:).

Men jag vet dem som har haft fux-ston som har betäckt med Gaukur och sedan fått silveravkommor.

Jag funderade faktiskt på det för några dagar sedan. Såg en annons där de garanterade silversvarta föl.

Kan man vara 100% säker? Och vad skulle hända om avkomman INTE blev silversvart? Får man tillbaka pengarna då?
Har själv fuxtjejer som iofs aldrig har lämnat fuxföl men de har ju inte heller betäckts med fuxar. Skulle de kunna garantera att jag fick silversvarta föl? (Nu vill jag inte ha det iofs, men jag är alltid intresserad av diskussioner och hur man kan garantera något sådant oavsett hur mamman ser ut.)

Det däremot låter ju väldigt vågat att garantera en färg sådär. Jag vet också fuxar, som betäckts med andra fuxar sedan har fölet fått en annan färg.

Tror inte dom kan garantera att avkomma blir just silversvart. Men att den blir silverfärjad kan stämma.:)

Med ett fuxsto kan det blir silversvart eller silverbrun avkomma. Vad är det för hingst?

Genetik !! :idea:

GENOTYP = vilka 2 varianter (alleler) av ett visst arvsanlag (gen) som en viss individ bär på. En från mamman, en från pappan. FENOTYP = hur en individ med en bestämd genotyp faktiskt kommer att se ut / fungera i verkligheten.

Hästar har någon av 3 basfärger, svart, brun eller fux. Basfärgen avgörs av 2 gener ihop, "agouti" samt "ebony". Sammanfattningsvis gäller: svart häst har minst ett E i sin GENOTYP, bruna har A & E medan fuxar har ee (saknar E).

Möjliga GENOTYPER för SVART häst: aa Ee, aa EE
Möjliga GENOTYPER för BRUN häst: AA EE, AA Ee, Aa EE, Aa Ee
Möjliga GENOTYPER för FUXAR (= icke svart !) AA ee, Aa ee, aa ee

(Utöver basfärgerna kan islandshästar ha dominanta anlag för skäckighet, gulfärg, black, färgväxlare, avblekbar skimmel, & / silverfärg i man och svans).

Anlaget för silverfärg "Z" är dominant över "icke-silver", "z". Silver i FENOTYP syns bara på hästar med "E" i genotypen, dvs de med svart / brun basfärg, dessa hästar blir silversvarta eller silverbruna oavsett om de har Zz eller ZZ.

Fuxar, dvs häst med genotyp "ee", KAN ha silveranlag i sin genotyp, men det syns inte utanpå ! Om fuxar får ljus man och svans i FENOTYPEN bestäms av en helt annan, recessiv gen (flaxen) som inte har med silvergenen att göra.

Alltså finns hästar homozygota för silver (ZZ), vars avkomma (med ee samt Zz eller ZZ) ej VISAR silverfärg. "Barnbarnet" till en sådan silverhäst uppvisar silverfärg OM den får Z från fuxföräldern SAMT ett E från den andra föräldern.

::bump::

Jaa du, det är det jag inte minns. Jag satt och kollade runt på annonser och jag reagerade just på att det stod 'Vill ni garanterat får silver-föl' Hingst som är homozygot så han kommer alltid att lämna silversvarta.

Men nu kommer jag så klart inte ihåg var det var, eller så har de tagit bort annonsen igen, det var i slutet av förra veckan tror jag. Men de kanske insåg att det inte går att garantera till 100% ? Det var inget hingstnamn jag kände igen i alla fall och det var inget foto.

Om jag någon gång känner mig sugen på att ta föl efter mina så har vi en fin silversvart unghingst på gården som ska avelsvisas sen och förhoppningsvis bli godkänd. Så får vi se vad det blir för föl av det. Men jag tror inte det blir av, är inte avelsintresserad ett enda dugg och allt för orolig för mina tjejer. Jag skulle oroa ihjäl mig! (Ena blev betäckt i somras men vid andra UL var det inte längre nåt foster, och det är nog lika bra det som jag är ;) )

Dom garanterade att fölet blev silver, men det stod ingenstans i annonsen att fölet skulle bli silverSVART.

Okej, ursäkta då. :o Garanti på silver var det väl då.
Intressant i vilket fall tycker jag. Jag tycker det är få saker i livet man kan garantera med säkerhet och därför tyckte jag det var modigt att skriva så.

Jag såg annonser idag, därav min undring. Minns inte var jag såg annonsen och inte namnet på hingsten, men han skulle visas först i år tror jag, och betäcker nu på sin blup bara då. Om jag minns rätt.

Nå, men då KAN det alltså finnas hästar som är homozygot för silveranlaget, hade fått för mig fel då. Vet ju att det finns för skäck iaf :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 068
Senast: Habina
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka