Har en HH och tre (innan fyra, återkommer till den senare) mallar i min sökgrupp.
HHn är uppe i elit i sök, skydd och spår. Kanonfin hund från Havrevingens kennel som i mitt tycke är perfekt avvägd i de olika egenskaperna dock inte sett han i skyddet (men de gick från lägre till elit på nolltid så antar att han är fin där). Lagom tryck, exploderar inte innan man skickar på arbete utan balanserad.
Mallarna är av varierat lag. De tre jag tränar med presterar fint i söket, har bra jäkla tryck under tassarna men upplever att de alltid är lite på gränsen till att det exploderar. Två av hundar (eventuellt även den tredje) tävlar även i skydd. Det är duktiga hundförare som hela tiden lyckas balansera hundarna för att få de att prestera sitt yttersta. Innan var det en fjärde och det representerar den dåliga sidan av malleaveln. Dålig mentalitet, gått i bett på civila människor (varav två gånger hoppat ut ur trädgården och bitit fotgängare) och har ingen balans i sitt tryck utan den är instabil och oberäknelig istället.
Jag har bara sett en HH men den är riktigt bra. Jag har sett ett par mallar, majoriteten bra. Men finns risken att få en sån som den fjärde skulle jag antingen lägga ner grymt mycket tid på att leta uppfödare, studera linjer, prata med kunnigt duktigt folk som tävlar i högre/elit inom de discipliner man själv vill hålla på med eller välja HH.