R
Raderad medlem 94602
Är schäfer uteslutet? Finns många riktigt intressanta kominationer på G på olika kennlar som avlar mot sport (IPO) och tjänst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Schäfer har jag haft funderingar på men har lite svårt för dom pga tidigare erfarenheter o kass avel men med rätt uppfödare så är de inte omöjligt att de kan bli en schäferVill du köra skydd så begränsar det ju rejält i antalet möjliga raser. Jag hade kollat på schäfer också. Rätt hund är viktigare än rätt ras . Du kommer inte vilja köra skydd med en driftstark hund om den inte också har bra nerver, särskilt inte om du är lite ny på rastypen. Eftersom HH är ovanliga men börjar öka i popularitet så antar jag att de bra uppfödarna kan välja och vraka bland köparna. Så det är nog viktigt att etablera kontakt med uppfödare tidigt där. Eller importera. Men jag röstar fortfarande på en malle. En snäll en med alla fyra tassarna på marken. När de är sådana är de himla härliga.
Näe schäfer är inte uteslutet, däremot har jag tyvärr dåliga erfarenheter efter den senaste schäfern jag träffade på pga kass avel men jag är villig att ge schäfern en chans igen med rätt uppfödareÄr schäfer uteslutet? Finns många riktigt intressanta kominationer på G på olika kennlar som avlar mot sport (IPO) och tjänst.
Näe schäfer är inte uteslutet, däremot har jag tyvärr dåliga erfarenheter efter den senaste schäfern jag träffade på pga kass avel men jag är villig att ge schäfern en chans igen med rätt uppfödare
Ja tyvärr är de otroligt mycket oseriösa kennlar när de gäller schäfer men hittar jag en bra kennel så är de absolut en ras som står med på listan o gärna en grå fin hane om jag får önska färg men de viktigaste är en frisk stabil hund som passar med mej. Färgen är bara en bonusDet finns ju tyvärr oseriösa uppfödare även i denna ras, har själv sett ett par på nära håll . Men har man intresse för skyddet så är det en ras att ta med i beräkningarna tycker jag.
Håll dig borta från stora kennlar som vräker ut 5-10 kullar per år. Det finns inte en chans att de hinner/orkar lusläsna linjer i den mån det behövs. Det är lätt att luras sig när man ser att de levererar mycket till sport och tjänst men tyvärr blir det också mycket svinn när man avlar i de volymerna.
Lycka till.
Otrolig många skulle jag absolut inte säga. Det är som i alla raser. Schäferfolk är inte värre än andra. Föder själv upp och har hyffsad koll och nog finns det mycket bra avel både i sverige och utomlands bland bruksschäfer. Extreriörtypen kan jag inte uttala mig om. Där är jag inte insatt pga ointresse för typen.Ja tyvärr är de otroligt mycket oseriösa kennlar när de gäller schäfer men hittar jag en bra kennel så är de absolut en ras som står med på listan o gärna en grå fin hane om jag får önska färg men de viktigaste är en frisk stabil hund som passar med mej. Färgen är bara en bonus