Holländsk herde eller Malinois

Vovve

Trådstartare
Hej jag står nu i valet och kvalet över vad för ras min nästa hund blir och jag väljer mellan HH och Malle. Jag har haft hund i många år och vet vad jag söker men mitt problem just nu är att jag inte kan hitta så mycket info om HH och jag vill gärna läsa mer innan jag bestämmer mig. Jag vill alltså ha en skarp hund med mycket kamp/leklust, arbetsvillig och krävande. Jag ska med nästa hund börja träna och tävla i bruks och lydnad. Vad är era erfarenheter om raserna? Har träffat på ett par malinois så dom är inte helt okända. Tackar så hemskt mycket för era erfarenheter

Jag jobbar med att trana andras hundar och har tva mycket skarpa rottisar (en med totalt "crazy" energi level) och en malle.
Om du inte redan har "jobbat in dig" i bruks och lydnad rekommenderar jag en HH. De har lika stark leklust och kamplust, de ar lika skarpa och har samma energi level som Mallen ... MEN ... de ar lite mindre "hysteriska" an Mallar. HH far inte lika latt daliga ovanor att spinna runt i buren, att lata overskotts energin fa utlopp i gnall eller skall ... att de MASTE jobba flera timmar varje dag for att behalla sin "sanity".
En Malle far liksom aldrig nog. Det spelar ingen roll hur val motionerad och mentalt stimulerad den ar, det finns alltid massor av ork over for mer job, mer lek, mer exercise. Det enda som far min kille (och da "min" hundklubb har mestadels Mallar, manga andra) att bli riktigt trott i nagra timmar ar att trana skydd och det ar ju inte nagot man tranar varje dag.

Jag har ju inte hållt på med bruks speciellt mycket då min tik jag hade inte riktigt lämpade sig till det pga hennes bakgrund men lydnad däremot var de bästa hon visste och nu när hon tyvärr inte finns mer vill jag få en chans att träna i bruks. Jag hade ifrån början tänkt mig en Rottweiler men många uppfödare säljer inte till personer under 25 och detta förstår jag fullt ut så därav väntar jag med en Rottweiler istället för att försöka pressa någon att sälja en till mig. En HH känns som att det kan va en hund för mig men jag ska även ta kontakt med uppfödare och se om man kan få komma och hälsa på för att kunna känna efter bättre på om det är en hund jag vill ha

Jag är väldigt sugen på Malle, dels har dom det jag vill ha och sedan är dom riktigt fina och jag har dessutom träffat ett par stycken som varit helt underbara hundar. Sen att alla andra i min omkrets tycker att jag borde ha en labbe för dom är ju så bra med barn det struntar jag i haha
Vad tycker du om med mallen och vad för erfarenheter har du av dom? Tycker det är kul att få höra andras åsikter och erfarenheter

Jag har ingen egen erfarenhet av HH men har rört mig mycket bland belgare och jag har fått uppfattningen att HH är en tuffare hund på alla vis.

De mallar jag varit i kontakt med har inte varit arbetsnarkomaner utan aktiva, fullt normala hundar, men visst finns det mycket skit så oavsett vad du skaffar så kolla linjerna noga.

Jag har ingen egen erfarenhet av HH men har rört mig mycket bland belgare och jag har fått uppfattningen att HH är en tuffare hund på alla vis.

De mallar jag varit i kontakt med har inte varit arbetsnarkomaner utan aktiva, fullt normala hundar, men visst finns det mycket skit så oavsett vad du skaffar så kolla linjerna noga.
Ja linjerna har jag fått höra att man ska kolla noga och det är något jag absolut kommer göra. Jag har också fått höra att HH är tuffare

Jag är väldigt sugen på Malle, dels har dom det jag vill ha och sedan är dom riktigt fina och jag har dessutom träffat ett par stycken som varit helt underbara hundar. Sen att alla andra i min omkrets tycker att jag borde ha en labbe för dom är ju så bra med barn det struntar jag i haha
Vad tycker du om med mallen och vad för erfarenheter har du av dom? Tycker det är kul att få höra andras åsikter och erfarenheter
Jag har tränat malle under några år och har vänner som fött upp rasen både i Sverige o utomlands.
Det stora problemet är att hitta en från en bra kennel som avlar på bruks o inte utställning,vågar man köpa utomlands så rek. jag en kennel på danska Själland.

Jag har tränat malle under några år och har vänner som fött upp rasen både i Sverige o utomlands.
Det stora problemet är att hitta en från en bra kennel som avlar på bruks o inte utställning,vågar man köpa utomlands så rek. jag en kennel på danska Själland.
Ja det med att hitta en bra kennel har jag läst ska va ett problem. Jag är inte främmande för att köpa utomlands så länge det är en bra kennel så spelar det ingen roll om hunden är född i Sverige eller utlandet

HH kommer allt mer inom tjänst. Främst hos väktare där de börjar bli riktigt poppis. Men även i IPO som vi själva här sysslar med. Jag gillar dem helskarpt och skulle vi lägga ner schäfer så hade det blivit HH.

Jag har hört från flera väktare med Malle i tjänst att det blir allt svårare att hitta bra Mallar pga nerver och social brist. En bekant har gått över till HH i yrket och två tillbaka till Schäfer.

I min värld är HH mer intressant än Mallen.

HH kommer allt mer inom tjänst. Främst hos väktare där de börjar bli riktigt poppis. Men även i IPO som vi själva här sysslar med. Jag gillar dem helskarpt och skulle vi lägga ner schäfer så hade det blivit HH.

Jag har hört från flera väktare med Malle i tjänst att det blir allt svårare att hitta bra Mallar pga nerver och social brist. En bekant har gått över till HH i yrket och två tillbaka till Schäfer.

I min värld är HH mer intressant än Mallen.
Tanken är att tids nog utbilda mej till hundförande väktare men först måste jag läsa upp mina betyg och vill ha en ras som passar till det den dagen det är dags. HH har jag fastnat för ganska hårt men samtidigt är det så svårt att välja när jag inte har träffat någon så jag får nog allt kontakta en uppfödare o hälsa på. Schäfer är också väldigt fina och jag har även funderat på dom men inte hittat någon kennel som verkar vettig och som kan ändra mina synpunkter på schäfern då jag tyvärr fått dåliga erfarenheter pga kass avel

Jag har träffat både trevliga HHs och trevliga Mallar, jag tror det mest är en smaksak i vad man vill ha. HHn verkar något stabilare dock i min erfarenhet - men har träffat färre HH än Malle så det kan vara ren tur med.
Ingen är så bra som en dobbis dock ;)
Nu får du mej att ännu en gång fundera på dobbis. Har alltid haft dobbis som en av mina favoritraser men har alltid tvekat då dom två dobbisar jag träffat vart väldigt dåliga hundar och det känns svårt att hitta en uppfödare som kan va villig att sälja till mej då jag fortfarande är ganska ung trots min erfarenhet av bla amstaff, rottweiler och olika korkade blandningar mellan dessa och fler

Nu får du mej att ännu en gång fundera på dobbis. Har alltid haft dobbis som en av mina favoritraser men har alltid tvekat då dom två dobbisar jag träffat vart väldigt dåliga hundar och det känns svårt att hitta en uppfödare som kan va villig att sälja till mej då jag fortfarande är ganska ung trots min erfarenhet av bla amstaff, rottweiler och olika korkade blandningar mellan dessa och fler
Jag tycker ju att en dobermann är en rätt komplett hund, men den skiljer sig ju från de andra iom att den inte har någon vall/herde bakgrund. Det händer mycket, de är reaktiva, inte riktigt lika föriga alla gånger och har mycket jaktlust - allt på gott och ont :)

Jag vet ett par bra svenska kennlar som avlar mot sport & tjänst om du är intresserad om kenneltips för att kolla in.
Finns ett flertal väktarhundar som är dobermann så.

dsc_0284red.jpg

Jag tycker att det är så svårt att hitta en hund som jag vill ha. Har alltid vart intresserad av rottis, amstaff och dobbis så nu när jag började kolla lite mer så dök tankar om schäfer, malle och HH upp också men jag vet verkligen inte vilken jag ska välja... Hade de inte vart för pojkvännen hade jag nog köpt en av varje haha. Vill som sagt ha sen hund med mycket kamp/leklust, arbetsvillig, lämplig till bruks och lydnad och som gärna är med på allt. Jag bor på gård och har häst så det behöver va en hund som orkar en heldag i stallet och skogen

Jag tycker ju att en dobermann är en rätt komplett hund, men den skiljer sig ju från de andra iom att den inte har någon vall/herde bakgrund. Det händer mycket, de är reaktiva, inte riktigt lika föriga alla gånger och har mycket jaktlust - allt på gott och ont :)

Jag vet ett par bra svenska kennlar som avlar mot sport & tjänst om du är intresserad om kenneltips för att kolla in.
Finns ett flertal väktarhundar som är dobermann så.

dsc_0284red.jpg
Dom är ju så vackra
Jag tar gärna emot tips på kennlar och ännu mer info om dom

Jag tycker att det är så svårt att hitta en hund som jag vill ha. Har alltid vart intresserad av rottis, amstaff och dobbis så nu när jag började kolla lite mer så dök tankar om schäfer, malle och HH upp också men jag vet verkligen inte vilken jag ska välja... Hade de inte vart för pojkvännen hade jag nog köpt en av varje haha. Vill som sagt ha sen hund med mycket kamp/leklust, arbetsvillig, lämplig till bruks och lydnad och som gärna är med på allt. Jag bor på gård och har häst så det behöver va en hund som orkar en heldag i stallet och skogen
Värt att tänka på är att vill man ha en dobermann som stallhund så kommer man få lägga MYCKET krut på inkallningen som valp (om man planerar att ha hunden lös). De jagar som sagt väldigt gärna och de går på synretning. Annars tycker jag de funkar bra i stallet, på med kläder vid kyligt/regnigt väder bara så är de nöjda och glada. Min förre gick att ha lös på gården vi hade stallet och stannade där, lät även hästarna vara - den nya har aldrig varit i stall på det sättet så honom skulle jag inte lita på.
PMar lite kenneltips.

Värt att tänka på är att vill man ha en dobermann som stallhund så kommer man få lägga MYCKET krut på inkallningen som valp (om man planerar att ha hunden lös). De jagar som sagt väldigt gärna och de går på synretning. Annars tycker jag de funkar bra i stallet, på med kläder vid kyligt/regnigt väder bara så är de nöjda och glada. Min förre gick att ha lös på gården vi hade stallet och stannade där, lät även hästarna vara - den nya har aldrig varit i stall på det sättet så honom skulle jag inte lita på.
PMar lite kenneltips.
Ja efter att ha haft min tysk i stallet så undrar jag om de finns någon hund med värre jaktinstikt än henne Men tillslut så gick det men jag fick va på henne direkt hon visade minsta intresse för att dra iväg. Åh va snällt tack

Jag håller inte riktigt med @Wingates ,födde upp dobbisar under ganska många år och av dom jag haft var det bara min grundtik som jagade,detta nedärvdes inte till någon av hennes 12 valpar.
Jag behöver väl inte säga vilken ras jag lobbar för om även dobbis ingår i valet :angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 829
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar