Höhäckar, hage?

snurpe

Trådstartare
Är lite inne på en haglösning där hästarna förses med fri tillgång på hö. För detta krävs det naturligtvis en foderhäck. Jag har försökt kika runt men finner inte så många? :confused:

Hur ser era ut? Var kan jag finna höhäckar? Har ni några bilderna?

/snurpe

Sv: Höhäckar, hage?

I vårt stall har vi tagit lastpallar och snickrat på 4 "väggar" på. Funkar alldeles utmärkt och de som gjode det verkade inte tycka att det var så svårt.

De på den första länken verkar vara för får och lamm eller vad det stod. Känns som om min klantiga Monte skulle fastna med fötterna i dessa :crazy:

/snurpe

Nej, det är ju inte alls svårt... blir nog att snickra till något själv :D

(fast inspirationslänkar är fortfarande bra!)

/snurpe

Hehe den nedre hade dom i sommarhagarna på gamla stallet och funkade bra :)

Jag beställde två stycken potatislårar hos den lokala lådfabriken. De fungerar jättebra, något lite spill vid sidan om blir det, men det är lätt att kratta upp.

Immer

Kan, kan man allt. Vet en som gör det. Sedan vet jag flera som har badkaren som vattenkar i hagen. Dock är det kanske inte så bra med ett badkar om man har flera hästar som ska samas och äta ur ett och samma kar. Från t.ex. en höhäck kan dom ju stå runt mer så alla får plats bättre och äta.

Vi har byggt själva så att varje häst har en höhäck var.

Vi använder en pall som vi satt två pallkragar på. Vattnet kan rinna igenom så att höet inte behöver ligga i blöt om det regnar, foderbordet blir lågt så att hästarna kan äta ur naturlig ställning, de är hållbara och rymmer precis lagom mycket. Dessutom var de helt gratis för oss att göra tror jag.

Tyvärr är de ganska tunga så man måste nästan vara två när man flyttar dem, om man nu skulle behöva det.

Min syster och jag kom på senare att det kunde ha varit smart att använda små skottkärror. De kostar inte så mycket, så alla som har en häst i hagen kan köpa en var. Man borrar hål i botten så att ev vatten från regn/snö kan rinna ut, och så kör man ut dem i hagen. De är enkla att flytta och man kan ta in dem, fylla hö, och sen köra ut höet. Mindre slit och lyft.
Man får så roliga ideer när man har tråkigt. ;)

Hur gör ni som fodrar med rundbal? Har ni också höhäck? Finns det egentligen någon foderhäcklösning om man har rundbal?

Jag har rundbal direkt på backen och visst blir det lite spill. Redan första dagen har hästarna rullat ut HELA balen och äter, skiter, pissar och sover i det. Den fin ligghallen med spån ignonerar dom totalt :angel:. Egentligen skulle jag vilja ha någon sorts häck för rundbalen och istället lägga ut halm att ligga i.

Jag har denna foderhäck:

sida6b3.gif

Fungerar suvveränt, köpte den mest för att inte höet skulle blåsa till grannkommunen när det är storm!
Är jättenöjd med den!

Vi har en från Balaagri http://www.balaagri.se/utfodringshackar.htm

Den översta, blåa Utfodringshäck UH30. Den funkar bra, men man måste ha traktor för att flytta den.

Vi har även en rund variant som är för får. Den är bra för att den går att rulla för hand även om man är själv.

//Kopia

så här ser den ut (fast med hästar då :D )

UH30.jpg

annan bild utan kor

sida6b1.jpg

Vår gamla som funkade bra också, den kommer från ofab

foderh_rund_ra0901.jpg

snurpe skrev:
Är lite inne på en haglösning där hästarna förses med fri tillgång på hö. För detta krävs det naturligtvis en foderhäck. Jag har försökt kika runt men finner inte så många? :confused:

Hur ser era ut? Var kan jag finna höhäckar? Har ni några bilderna?

/snurpe

Kellfri har en jättebra ! Den är tiptop men kostar å andra sidan 10 lappar. Kolla deras hemsida, de har några billigare varianter oxå!

/Stefan

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 894
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 415
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 361
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka