högrest 4-åring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: högrest 4-åring

Jag håller inte med ang. bergsankan därför att jag inte tycker att svaret på att få en 3 åring i en god form är att rida den på volt med fokus att huvudet ska ner. så där har vi olika synsätt.

Man läser ju och tolkar inlägg olika

jag har förstått det som att det är en 4 åring som skall släppa halsen.

Låter vettigt oavsett häst

de måste släppa halsen för att man ska kunna inverka öht

men som sagt så tror jag vi får olika bilder i huvudet, helt beroende på egen utgånsgpunkt

En häst kan ha en aldrig så bra exteriör - står den emot i ryggen så står den emot i ryggen

Senast ändrad:

En annan sak som kan vara svårt med att lägga fram handen och bara driva på en unghäst är också att den t ex kan bli vinglig om stödet försvinner och den inte naturligt faller ner på ett stöd i handen utan snarare undviker bettet mer. Men saker och ting kan väl säkert ha ett samband med ridbarheten hos hästen och erfarenheten hos ryttaren att göra med.

Meriterna var för övrigt rent referensmässigt och ingenting för skrytväg.

När jag läser vad du skriver så blir jag väldigt fundersam för i mycket tänker jag nog tvärtom:confused: (och i alla fall min hopptränare har också meriter i int ft:angel:)

En treåring kan du ju påverka så mycket bara med vikt att man inte öht ska eller behöver hålla på och fundera över en massa korrigerande som jag tycker du beskriver.

Att rida på framåt är inte samma sak som att ösa på som flera andra redan påpekat. Du måste ju själv balansera upp den samtidigt, med ditt säte (i lättridningen givetvis på en 3-åring).
Du ska heller inte ha lång tygel, men så pass att hästen genom din drivning samt uppbalansering själv hittar att sträcka sig fram till bettet och därmed släppa ner nacken. Att det inte blir vingligt ska ju du se till....och tygeln är som sagt inte utlängd i hela sin längd utan bara ger utrymme att komma fram med nosen.

Att rida på en volt ska man undivka, utom något varv då och då, däremot kan man rida många olika (stora) vägar på ridbanan, vända över, stora bågar, osv, och då mjukt genom vikt och med skänkel få hästen i balans och böja är det ju inte tal om på det stadiet. Det låter för mej som om du talar om en äldre häst när du skriver, inte en 3-åring:confused:

Jag håller med om det du skrev om att ösa på framåt, men det är inte samma sak som att rida hästen framåt i bra tempo, det du beskriver är när ryttaren inte balanserar upp hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag vet e sak som fungerar bara man är konsekvent; Börja med att skritta på lång tygel, led hästen in på mindre volter, byt varv ofta, gör gärna 8-volter osv. Var oerhört noga med att aldrig ha något i yttertygeln utan den ska alltid hänga, dvs du måste följa med med ytterhanden framåt.

Tillslut kommer du märka att hästen försöker sänka sig och då gäller det att vara snabb med eftergiften och beröm.

Sedan gör du samma sak i trav, ta ledande - in på volt - lätta - byt varv osv osv. Om hästen springer iväg, bromsa den genom att ta in den på en nya volt. Saktar den av till skritt är det bara bra.

Tillslut kommer hästen förstå att den ska sänka sig och slappna av :). Men på en del kan det ta ett bra tag, men sedan fattar den =).

Hoppas det går vägen för dig =)

Som sagt vi får olika bilder - men en 20 metersvolt är ju en mjukare linje än en 15 meters serpentin.

KL

Jag är själv mot att harva runt på volter oavsett ålder på häst - men jag är också allergisk mot at harva runt med en häst som inte arbetar genom ryggen

Av hur Bergsanka beskriver det gensvar hon får av hästen så låter det bra i mina ögon

Målet är ju att hästen skall arbeta ergonomiskt snarare än att man skall rida PK.

Men stora bågar kan vara på 20 meter, dessutom handlar det ju om att inte harva runt varv efter varv på en volt. Vägarna kan varieras mycket, så länge det inte är enformigt arbete.

Att det "fungerar" och man får gensvar är ju inte hela facit, om man ser på lång sikt och vill bygga upp hästen i rätt ordning, och med rätt krav, avpassade för vad hästens kropp klarar just då.

Det bergsanka beskriver låter som korrigeringsridning för att få till något som man definitivt bör få till på andra sätt med en så pass ung häst som en 3-åring. Det låter för mej som att lägga sej på fel nivå och att inte ha fått hjälp med att förstå hur man rider en så ung häst fram till handen:(

Unghästar som är så unga är i regel otroligt bussiga och samarbetsvilliga och ställer upp och det är ryttarens sak att inte ställa överkrav oavsett vilka "kvitton" man får på de enskilda hjälperna.

Ingen har sagt att den inte ska arbeta igenom kroppen det är väl vägen dit som diskuteras.

Man läser ju och tolkar inlägg olika

jag har förstått det som att det är en 4 åring som skall släppa halsen.

Låter vettigt oavsett häst

de måste släppa halsen för att man ska kunna inverka öht

men som sagt så tror jag vi får olika bilder i huvudet, helt beroende på egen utgånsgpunkt

En häst kan ha en aldrig så bra exteriör - står den emot i ryggen så står den emot i ryggen

Nähä det visste jag inte : )

Tack för att du upplyst mig : )

Jag vände mig emot resonemanget att en högrest häst skulle ha svårare att gå i en god form än ngn annan och därmed skulle behöva korrigeras på ngt specifikt sätt för att få huvudet och halsen på plats. Har ridit många unghästar, och det är inte min erfarenhet alls. Jag rider unghästar mycket rakt fram och letar efter att de ska hitta en naturlig balans, utan så stora mankemang från ryttaren - viktigare ju yngre den är.
Håller med Flashlight.

Men stora bågar kan vara på 20 meter, dessutom handlar det ju om att inte harva runt varv efter varv på en volt. Vägarna kan varieras mycket, så länge det inte är enformigt arbete.

Att det "fungerar" och man får gensvar är ju inte hela facit, om man ser på lång sikt och vill bygga upp hästen i rätt ordning, och med rätt krav, avpassade för vad hästens kropp klarar just då.

Det bergsanka beskriver låter som korrigeringsridning för att få till något som man definitivt bör få till på andra sätt med en så pass ung häst som en 3-åring. Det låter för mej som att lägga sej på fel nivå och att inte ha fått hjälp med att förstå hur man rider en så ung häst fram till handen:(

Unghästar som är så unga är i regel otroligt bussiga och samarbetsvilliga och ställer upp och det är ryttarens sak att inte ställa överkrav oavsett vilka "kvitton" man får på de enskilda hjälperna.

Ingen har sagt att den inte ska arbeta igenom kroppen det är väl vägen dit som diskuteras.

Verkar som om jag får ta och förklara ett och annat för dig eftersom du går på mig och min ridning utan att varken ha sett mig eller min häst.

1. Om du rider en övning som inte "fungerar" eller ger rätt gensvar på din häst, skulle du då fortsätta rida den övningen bara för att den är teoretiskt korrekt?

2. Att bygga upp hästen i rätt ordning anser jag vara att få den att börja jobba mot en korrekt form tidigt för att inte riskera att hästen känner något obehag i att bära upp en ryttare, eller rentav för att det gör ont, någonstans pga en helt felaktig form.

3. Alla hästar är inte stöpta i samma form och med samma förmåga eller ridbarhet, hade de varit det hade det ju naturligtvis funnits ett enda spår att gå på i utbildning?

Att du kallar min metod för korrigeringsridning, att lägga sig på fel nivå och att inte förstå hur man rider en så ung häst fram till handen gör mig ganska irriterad. Som jag skrev redan i inledningen har du varken sett mig eller min häst och har ingen som helst möjlighet att avgöra om det jag gör är fel eller inte. Kan dock klargöra för dig att jag har provat ett flertal varianter på min häst som inte fått det gensvaret som varit önskvärt.

Dessa varianter är bl a:
  • Att i balans driva framåt mot en stilla och lätt stödjande hand.
  • Skjuta fram handen till en mindre eftergift, ge drivning och se om han sökte sig framåt och tog stöd på bettet.
  • Vi har ridit stora serpentiner, 8-volter m.m. i skritt och balanserad trav.
  • Vi har varit ute och galopperat på stora utebanor eftersom han faktiskt söker sig lite mer framåt-neråt i galoppen i hopp om att ryggen ska "komma igång" och att han ska söka sig framåt-neråt med bibehållen rygg även i traven efter.
Men fortfarande har han haft väldigt svårt att komma ner mot en låg form i skritt och trav och då provade jag den sista metoden som också är den jag tipsade om här, för jag fick då den effekt som vi försökt nå genom de andra sätten - en lägre form med rörelse genom hela kroppen.

Jag har ägt och ridit många unghästar - jag vet vad jag gör och jag vet att jag är duktig på det. Jag är inte en av de många som drar ihop sina hästar och tror att de går i form bara för att de krökt på halsen.

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg. Men jag har en häst som är väldigt högställd, och den riktigt låga formen har kommit med styrka!!!

Det har inte bara varit att "lägga ned" jag har fått jobba ap-mycket att få honom att sänka sig i formen. Lättare för de lågställda som gärna vill vara låga.

Jag kan bara säga att du ska hitta en bra instruktör!! Jag som är en väldigt medioker ryttare har fått kämpa länge för att få hästen i en "riktig" låg form där han suger tag i bettet och VILL vara där nere. Nu är din häst bara 4 och du borde kanske ha bättre förutsättningar än jag antar jag.

Du kan förmodligen inte få ned den i formen förrän den är ärligt framme på tygeln och riktigt suger tag, det var ett delproblem för mig och på hästar med högt ansatt hals har jag hört att det är fler än jag som har fått jobba med detta "problem" som är så mycket värt senare när de är starka :D

Jag har jobbat mycket på stor volt med ledande tygeltag.. stora tygeltag så han följer med och lockas till att söka stödet längre fram och ned och samtidigt stretchar ut sidorna så han inte låser sig i sin höga form.

Lycka till iaf!!

Senast ändrad:

Att du kallar min metod för korrigeringsridning, att lägga sig på fel nivå och att inte förstå hur man rider en så ung häst fram till handen gör mig ganska irriterad. Som jag skrev redan i inledningen har du varken sett mig eller min häst och har ingen som helst möjlighet att avgöra om det jag gör är fel eller inte. Kan dock klargöra för dig att jag har provat ett flertal varianter på min häst som inte fått det gensvaret som varit önskvärt.

Ja det mesta av det du skriver handlar mest om handen på ett eller annat sätt. Det är där jag anser att du är fel ute. Det är bakdelen du ska ha igång, skit i handen på en treåring på det stadiet. Det kommer. Du är för fokuserad på handen. Den ska bara finnas där när hästen söker sig fram. Du säger att du provat det? Men vad gjorde du med resten av dej, hur inverkade du med din vikt tex?

Om det är problem så är tömkörning ett väldigt bra sätt. Gärna varje gång innan du rider.

Rid på en stor volt och ta regelbundna, överdrivet tydliga ledande tygeltag med innertygeln så att han verkligen följer med dig runt. I samma stund som du lättar och ger en liten eftergift med innerhanden så driver du framåt för innerskänkeln så att han måste börja forma innersidan. Jätteviktigt att inte fastna i det ledande tygeltagets ytterläge utan att du snabbt går tillbaka till normalläge igen.!

Det här anser inte jag hör hemma på en 3-åring, det är korrigeringsridning mer eller mindre på en äldre häst och kan fungera bra på en sån. En så ung häst som du skriver om ska inte böjas på volten. Det ska inte trixas med tygeltag det stör bara hästens egen balans, som är det allra viktigaste att den hittar på det stadiet.

Det var detta jag grundade synpunkterna på, det är ju det enda jag vet om dej, det du skriver här.

Är bågarna 20 meter så är det ombyte av volt

jag säger att det stora problemet är att ni får en helt annan bild av det bergsanka skriver än vad jag gör

Framför allt så läser ni en massa som inte står där - Var har bergsanka skrivit att hon harvar runt?

Och att vi kanske inte har samma ide om vad som är rätt. Ni referar till er egen ridning som facit. Jag brukar gå utanför min nuvarande förmåga för att få facit :D

jag gjorde så att jag gjorde - fick gensvar - och saktade av bytte volt och likadant - jag bad om - fick och sedan var det bra

Om hästen jobbar ergonomiskt - då kan det inte vara fel ur hsälsosynpunkt

Sedan blir det vanskligt om man börjar jämföra med sin egen ridning. vem säger att ngnhär har _alla_ erfarenheter - nä jag tycker i det här fallet att det är bäst att lita på Malinsky tex - det har ju bevisligen givit henne framgång

Jag vet en liknande diskussion om en fries som skulle falla död ned - minst -

Och bukeexpertisen vet mer än tränare :angel:
Veterinärer, hovlslagare ET's you name it....

Senast ändrad:

Kriteriet på vad som är rätt och fel på buke;

Gör inte du som jag :eek:

:p

keep it on - jag gillar det gensvar du beskriver

jag känner igen en avspänd häst och det kan i min värld aldrig vara fel

Kriteriet på vad som är rätt och fel på buke;

Gör inte du som jag :eek:

:p

keep it on - jag gillar det gensvar du beskriver

jag känner igen en avspänd häst och det kan i min värld aldrig vara fel

Har du sett hästen:confused:

Så du vet hur den jobbar:confused:

Om hästen jobbar ergonomiskt - då kan det inte vara fel ur hsälsosynpunkt

Ang malinskys häst hade väl bla du en rad synpunkter på just detta:o Då.
Den var heller inte 3 år. Som du kanske ser skrev jag att det är för äldre hästar i så fall...

Jag pratar om en 3-åring, eftersom frågan just med bergsankas häst var en treåring.. Den är har inte kommit särskilt långt med någonting i den åldern. Böja på volt är överkurs - bland annat, på så unga hästar.

Och bukeexpertisen vet mer än tränare
Veterinärer, hovlslagare ET's you name it....:angel:

Ja det är som sagt väldigt tragiskt.

Vet inte varför du så säkert kan veta att detta var ok för denna häst:confused: OM du sett den, som sagt? Jag pratar ju mera generellt för en treåring. Det funkade säkert i den situationen som b beskrev. Grejen var ju ändå hur lämpligt det är som ridning på en häst i den åldern.

fast jag kan ändå tycka att det är okej att jobba med ledande tygeltag på unga hästar, du kan göra det på rakt spår för att "locka" ned den i formen. En så högställd häst kan inte hamna på bogarna på samma sätt.

Locka ned och där mjukt möta upp med ytter.

Nu måste ni rätta mig om jag har fel, det måste väl ändå vara bättre att jobba med ledande tygeltag än att ha en häst som går i för hög form så inte ryggen slappnar av och jobbar riktigt? ÄVEN på en häst som är 4, och för all del även 3? Sen bara för att det handlar om ledande tygeltag ska man inte hänga i inner och konstant sitta med handen på låret eller ute i luften..

Varför inte pröva halsförlängare när du rider och tömkör. Jag fick rida det på min häst när han var yngre min tränare sa att jag skulle rida på det för att hjälpa honom å hitta ner och få stöd så han visste hur han skulle gå i form. Och sedan är det väldigt snällt inte skarpt för hästen.

Jag blir också förvånad när jag läser här. Hur EN person tydligen har sett denna häst och vet att den rids korrekt och arbetar ergonomiskt. Vi andra pratar ju generellt samt uitfrån de erfarenheter vi har. Hur kan det vara fel? I alla fall jag har aldrig utgett mig för att vara expert. Dock har jag ridit i många år nu, på olika hästar i olika åldrar och utbildningsståndpunkter. Om man nu måste uppge meriter för att få svara här....
Jag skrev här, precis som Mackan, därför att jag reagerade på att man uppgav att högställd skulle vara detsamma som att hästen går med nacken högt. Och så är det ju inte. Man måste skilja på bra och mindre bra exteriör för ridning, tycker jag.

*KL*
Min nuvarande "bebis" är högställd, som jag skrev tidigare, och hon har extremt lätt att arbeta i en korrekt form, vilket är mycket tacksamt. DOCK, hade jag inte kunnat rida henne på böjda spår i början. Det var ridning rakt fram i ett tempo där hon kunde balansera upp sig och med en lätt kontakt med handen. I takt med att hon blev starkare så började hon själv forma sig på lite mer böjda spår. Vi kunde börja med stooora volter. Innan jag började rida henne överhuvudtaget så hade jag dessutom longerat henne en hel del med en lätt inspänning för att hon skulle få "arbeta" lite i en bra form och vara bra förberedd för ridning. Hon var även tömkörd.

Om nu hästen har så extremt svårt att söka sig framåt-nedåt till handen så undrar jag om det inte vore en bra idé att jobba den så mycket som möjligt från marken. Longering o tömkörning. Gärna med en liten inspänning så formen blir rätt, samt i ett balanserat tempo. Så hästen får börja bygga upp sig utan att ha en tyngd på ryggen.
Sedan vet inte jag hur mycket TS häst är riden, men jag tror att det i en del fall blir för mycket huvudfixering på de unga hästarna. Det är bakdelen som ska jobba, när baken gör det den ska så kommer också huvudet i en bättre position "på köpet". Man får komma ihåg att det behöver inte alltid se så himla fint ut (även om det är svårt när man har publik, det är ju alltid så lätt att rida från åskådarplats)!
Jag säger inte att någon här drar ihop sin häst. Däremot är det något jag tyvärr ofta ser i praktiken, många är väldigt snabba att hänga på hjälptyglar, det koncentreras på att få en snygg böj på halsen samtidigt som hästen tassar omkring och absolut inte arbetar genom kroppen.

Kan bara instämma i vartenda ord:bow::bow: Stämmer med mina erf också.

Och just det att det blir så mycket huvud- och tygelfixering och dessutom böjning på en som är 3 år:confused:

Håller helt och hållet med dej!

fast jag kan ändå tycka att det är okej att jobba med ledande tygeltag på unga hästar, du kan göra det på rakt spår för att "locka" ned den i formen. En så högställd häst kan inte hamna på bogarna på samma sätt.

Nu måste ni rätta mig om jag har fel, det måste väl ändå vara bättre att jobba med ledande tygeltag än att ha en häst som går i för hög form så inte ryggen slappnar av och jobbar riktigt? ÄVEN på en häst som är 4, och för all del även 3? Sen bara för att det handlar om ledande tygeltag ska man inte hänga i inner och konstant sitta med handen på låret eller ute i luften..

Fast varför?:confused: Den ska ju arbeta bakifrån inte rättas till genom tygeln, särskilt inte på en treåring:confused:

men varför ska den behöva lockas med tygeln på det sättet? Jag känner inte igen det alls att det behövs på en unghäst, eller är den optimala vägen alls. En så pass ung häst rids fördelaktigt i en lite öppnare form, och de får chans att balansera upp sig bakifrån och fram, då ramlar hals och huvud på plats efter hand som balansen byggs upp, och då kommer även sökningen, om man rider koordinerat och mjukt som ryttare. jag upplever inte unghästar vare sig stretiga eller spända på det sättet att den skulle springa och spänna sig och streta a la stjärnkikare - alls. Snarare brukar de vara rätt oförstörda då de inte är ridna så mycket, det är som sagt mest styrka och grundbalans som saknas, och det kommer som sagt om man uppmuntrar den att balansera upp sig mjukt utan att korrigera i frampartiet. Jag ser helt enkelt inte behovet av att korrigera den framifrån på det sättet, vare sig med hand, halsförlängare, graman eller annat. Och ja, det är min praktiska bedömning, inte en teoretisk teori :angel:

Åsså till flash och andra som är intresserade :)

:) Jag har sett denna häst som TS skriver om som en häst med en mer "extrem" halsansättning. Iom att denne skriver att den har en "väldigt hög halsansättning" och det får mig att tänka på min :angel: och lite typ av frieseransättning av halsen.

Självklart ska man rida "rakt fram" och inte fippla med tyglarna på en ung häst som inte har problem, men är den lättspänd, svår att komma åt, vill gärna frysa fast i sin huvudposition hade jag tagit ledande tygeltag. Kanske inte på en treåring, men en fyraåring som har blivit riden ett år och där jag har svårt att hitta en lägre form så känns inte det som någon stor grej att leda i tex "vändpunkterna" på en stor volt.

Hade det inte varit problem så hade nog inte TS skrivit - fast främst tycker jag att denne ska ta kontakt med en tränare, om så inte redan är gjort.

Jag har ridit några unghästar i mitt liv, och bla en som jag har ridit lite mer, och jag kan säga att jag enbart har haft problem att hitta en låg avslappnad form på min egen, och han har en "väldigt hög halsansättning" men han har ju lite andra issues som kanske kan ställa till det. De andra har jag inte haft några problem med.

En bättre ryttare har säkert inte haft problem med min, men jag har inte lyckats så bra. Man kanske får utgå också från sina förutsättningar och hitta ett bra sätt att rida hästen, inte stirra sig blind på hur det "ska" vara - så länge det inte skadar hästen.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 740
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka