högrest 4-åring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: högrest 4-åring

Finns det alltså bara en standard form på en högställd häst ? Enligt din beskrivning i inlägg innan ? Att den hästen alltid går i form och behöver inte ändras för att bygga en bättre överlinje ?

Förövrigt håller jag med Bergankans inlägg ,det handlar inte om att förböja hästen (i halsen ) utan lägga ner halsen och forma igenom i kroppen och sen stötta och hålla kvar pålle på spåret på yttersidan , så pålle har kvar sin lägre rundade form och den ska fram i detta och inte såsa som ni fått det till ?

Till Ts så skulle jag jobba hästen på detta sätt att lägga ner hästen för det låter som den tycker det är behagligt att gå där uppe och knäppa av i nacken .

Mvh Mia

Finns det alltså bara en standard form på en högställd häst ? Enligt din beskrivning i inlägg innan ? Att den hästen alltid går i form och behöver inte ändras för att bygga en bättre överlinje ?

den traditionella bemärkelsen av "högställd" inom dressyrhäst världen, är en anatomiskt fördelaktigt byggd häst som är "byggd i uppförsbacke" och därmed har fysiska fördelar i fråga om att kunna arbeta under sig för bakdelen. Det är väl inte riktigt ekvivalent med ett påstående att hästen alltid går i form osv eller hur? Att däremot påstå att pga att hästen är högställd har den SVÅRT att gå i bra form, det är där debatten uppstått, för jag håller inte med såvida vi pratar om den traditionella bemärkelsen av högställd som sagt, och inga exteriör problem hos hästen.

Hur många hästar har den fullständiga extriören som du nu beskriver ?
Även om den hästen har lättare för jobb så måste man gå in och ändra på dom i kroppen för att kunna stärka de olika muskelgrupperna .

Sen håller jag med om att man inte kan säga att för att hästen är högrest så har den just denna akilles häl att gå hög i halsen och knäppa av . Eftersom den visar en svaghet någon annan stans .. .. som då sitter i styrka baken /ryggen eller hos piloten ?

Dock är det ju skillnad på Högställd och Högrest som du nu skriver om ?

Om jag nu inte missat något eftersom jag ibland läser och missar saker :)

Sen var väll frågan hur man kunde hjälpa Ts så den kunde lägga ner pålle i formen och på så sätt få den att jobba och stärka sig rätt på sin högresta häst ?

Tycker fortfarande att ????? bergsankan har gett ett bra svar på hur hon ska försöka jobba hästen ?
Mvh Mia

Hur många hästar har den fullständiga extriören som du nu beskriver ?
Även om den hästen har lättare för jobb så måste man gå in och ändra på dom i kroppen för att kunna stärka de olika muskelgrupperna .

Sen håller jag med om att man inte kan säga att för att hästen är högrest så har den just denna akilles häl att gå hög i halsen och knäppa av . Eftersom den visar en svaghet någon annan stans .. .. som då sitter i styrka baken /ryggen eller hos piloten ?

Dock är det ju skillnad på Högställd och Högrest som du nu skriver om ?

Om jag nu inte missat något eftersom jag ibland läser och missar saker :)

Sen var väll frågan hur man kunde hjälpa Ts så den kunde lägga ner pålle i formen och på så sätt få den att jobba och stärka sig rätt på sin högresta häst ?

Tycker fortfarande att ????? bergsankan har gett ett bra svar på hur hon ska försöka jobba hästen ?
Mvh Mia

de flesta dressyravlade sporthästar har numera den modellen.
vad är skillnaden för dig mellan Högställd och högrest?

Jag tolkade frågeställningen så som du säger, men eftersom det framställdes som att problemet var att hästen var högrest, så höll jag inte med, utan det är nog snarare så att det är grundridning som behövs på hästen, utan att det handlar om att den har svårt för att den är högställd. Jag tycker det är viktigt att kommentera det, det är viktigt för ryttaren att man inte hänger upp sig på problem som inte är det.

Jag håller inte med ang. bergsankan därför att jag inte tycker att svaret på att få en 3 åring i en god form är att rida den på volt med fokus att huvudet ska ner. så där har vi olika synsätt.

Solis: Det var ett kombinerat svar till er båda, tror nog att det går att utröna vilken del som var till vem utefter era egna inlägg.
Sen vet jag ju självklart att det inte betyder att man låter tygeln hänga bara för att man ger eftergift för att hästen ska söka sig framåt-nedåt, men min logik tänker att hur ska en häst veta att den ska söka stöd på bettet om det inte finns så mycket eller inget stöd där till en början?

Reflektion ang om tempot ska vara högt eller lågt på en unghäst anser jag det vara olika från fall till fall, men alltför många gånger har man sett ryttare rida på sina unga hästar så mycket framåt att de springer ifrån arbetet och då inte heller bygger upp balansen även om det för ryttaren kanske känns mer stabilt för att man luras av farten. Effekten av det arbetet kan märkas senare när de ska börja ta tillbaka hästen som då ofta är svag och "stum" i sin bakdel.

Reagerade på att du nu skrev att pålle var 3 år och lägga ner den då hade jag inte gjort utan den hade fått rulla på och svänga lite på stora spår men nu var det inte en 3 åring utan en 4 åring .

Högställd häst är en pålle med mycket luft mellan benen och mage som står är i uppförsbacke .

Högrest häst är en häst med bra halsansättning ?

Men jag kanske har fel :) alltid lär man sig något om inte annat hjälp ! Extriörs experter ;)

Mvh Mia

bergsankans häst är 3 år : )

en högställd häst har i allra högsta grad den halsansättning du beskriver för en högrest häst : )

Det är alltid bra (och artigt) att vända sig direkt till den person man svarar så att inte berörda parter behöver läsa mellan raderna.

När det gäller tygeln så skriver du först att du förstår att det inte handlar om att låta tygeln hänga. I nästa andetag skriver du att du inte förstår hur hästen ska förstå att den ska söka stöd när inget stöd finns att söka mot. Du får gärna förklara hur du menar att man gör för att dels ha kort tygel men ändå ingen kontakt alls? Jag hänger inte med här. Läs gärna igen det jag skrev. Nämligen att HANDEN måste tänka framåt-nedåt.

Vad gäller tempo, så är friskt tempo INTE detsamma som "fullt ös medvetslös". En ung häst rids med fördel i ett lite friskare tempo där den klarar av att balansera upp sig. Med ökad styrka o balans kan tempot minska utan att energin o aktiviteten försvinner. Jag ser inget positivt alls i att, som somliga gör, försöka få hästen att kröka på halsen i ett lus-tempo där bakbenen inte gör mycket väsen av sig och där hästen egentligen inte alls bär sig o inte rör sig genom kroppen.

När det gäller voltspår så är det ganska svårt för den unga hästen i början att orka gå böjd, det ger sig också i takt med att styrkan o balansen ökar. Nu vet inte jag hur mycket TS häst är riden. Vill bara påpeka att voltspår kan vara knepigt för den unga hästen i början, att dessutom böja o lirka med en så ung häst för att få ned huvudet verkar lite krångligt, tycker jag.

Att däremot påstå att pga att hästen är högställd har den SVÅRT att gå i bra form, det är där debatten uppstått, för jag håller inte med såvida vi pratar om den traditionella bemärkelsen av högställd som sagt, och inga exteriör problem hos hästen.

Jag påstår inte att alla hästar som är högställda har svårt att gå i en korrekt form. En häst som har alla fördelar med naturligt undersatt bakdel, inte alltför branta bogar och en väl ansatt hals har säkerligen inga problem med det, men att anta att alla högställda hästar har den fördelen håller inte jag med om.

Tänkte sedan för att förtydliga ang 3-åringar och deras form att det här absolut inte handlar om att sitta och jobba dem på en 20 m volt och försöka få dem i någon sorts dressyrform för det tycker jag är helt galet. Däremot att rida på ett större, lätt böjt spår när man försöker introducera en så ung häst till sin blivande form ser jag inget problem med - förutsatt att det inte är under längre stunder flera gånger i veckan.

Miaa: Tackar för dina synpunkter :)

bergsankans häst är 3 år : )

en högställd häst har i allra högsta grad den halsansättning du beskriver för en högrest häst : )

Visst men en Högrest häst behöver inte vara Högställd också ;)

Och Bergsankans häst har jag ingen aning om hur gammal den är , jag diskuterar en lösning för Ts .

Mvh Mia

Senast ändrad:

Visst men en Högrest häst behöver inte vara Högställd också ;)

Och Bergsankans häst har jag ingen aning om hur gammal den är , jag diskuterar en lösning för Ts .

Mvh Mia

det står ju här i tråden?

) och fungerade mycket bra på min 3-åring som har hög nacke, lite branta bogar och släpper sin ryggverkan. Det tog inte många minuter innan han förstod vad det handlade om och började söka sig åt rätt håll :)

du gör mig förvirrad med dina inlägg. jag vet inte vad det är du ifrågasätter i det jag skriver? Jag har rakt av svarat på bergsankans, och TS kommentarer och gett dem mina åsikter. vad är det du ifrågasätter?

Senast ändrad:

Vad jag menar är att man inte ska låta tygeln hänga, men heller inte vara rädd för att ge ordentligt stöd om det behövs. Det är ju skillnad på om hästen är lätt i handen för att man inte vågar ge ett stöd eller om den är lätt i handen för att den arbetar på rätt sätt.

Men precis som med allt annat så är ju alltid lagom bäst. Lagom tempo, lagom stöd, lagom träning - inte sant? :)

Vad jag ifrågasätter ?

Att du säger att man inte kan rida en 4 åring på det sätt som Bergsankan beskriver, att man förböjer halsen med att lägga ner den .Det råd Bergsankan ger till TS som hon tydligen har jobbat med min sin häst som du sen drar in är 3 år ?

(Nu blev det nog lite svamligt )

Frågan är väll hur Ts kan få hjälp med sin Högresta häst som knäpper av i nacken och inte jobbar med hela kroppen ?

Inte om den är högställd eller om Bergsankans häst utan hur man kan hjälpa Ts !

Vad är ditt eget råd i ridningen till Ts för att få igång hästen i kroppen och få den hästen att börja jobba ?

Mvh Mia

Senast ändrad:

Vad jag ifrågasätter ?

Att du säger att man inte kan rida en 4 åring på det sätt som Bergsankan beskriver, att man förböjer halsen med att lägga ner den .Det råd Bergsankan ger till TS som hon tydligen har jobbat med min sin häst som du sen drar in är 3 år ?

(Nu blev det nog lite svamligt )

Frågan är väll hur Ts kan få hjälp med sin Högresta häst som knäpper av i nacken och inte jobbar med hela kroppen ?

Inte om den är högställd eller om Bergsankans häst utan hur man kan hjälpa Ts !

Vad är ditt eget råd i ridningen till Ts för att få igång hästen i kroppen och få den hästen att börja jobba ?

Mvh Mia

Grejen är ju att du börjat fråga mig om saker jag kommenterat som addresserats till BERGSANKAN. Läs gärna vem inläggen är lagda till så blir det mindre rörigt.
BERGSANKAN har dragit in att hennes häst är 3 år, och gett råden därefter. det står klart och tydligt i tråden, så skriv inte att du inte har en aning, som om jag satt och skrev om saker jag råkade veta utanför fakta i tråden - det gör jag inte.

vart får du slutsatsen att TS häst är avknäppt i nacken : )

Jag har redan skrivit till TS att jag inte tycker att högrestheten i sig är problemet, utan att den bör ridas som vilken unghäst som helst, med ett mjukt okomplicerat stöd i handen och hitta sin balans naturligt, inte genom att dras ihop på böjda spår för att fokus ligger på att huvudet ska ner i ngn viss position.
det jag ville med denna kommentar och de som är relaterade till denna grundpoäng, är att visa att ryttaren inte ska hänga upp sig på hästens högställdhet, som anledning att den vill gå i högre form. Det är inget som är anledningen i sig som jag ser det, det är hur man hanterar ridningen och utbildningen av hästen i att hitta harmoni och grundbalans som sådan.

punkt.

Senast ändrad:

Mackan:
Jag nämnde att det fungerade på min häst som är 3 år, dvs väldigt ung och eftersom 4 år inte är speciellt mycket äldre så kan det säkert fungera där med. Hade dock gett det här rådet även om min häst hade varit 10 år gammal.

Fortfarande så försvarar jag tekniken och när du säger att man skulle "dra ihop hästen på böjda spår för att huvudet ska ner i någon viss position" så tycker jag du är helt fel ute - med lite känsla från ryttaren så är det inte alls detta som inträffar. Det du syftar på låter mer som någon form av rollkur i mina öron och det förespråkar jag inte.

Sen undrar jag vad du menar med att hästens exteriör inte skulle påverka om den vill gå i en hög eller låg form av sig själv?
Hur hästen är byggd måste ju påverka dess "val" av form?

Mackan:
Jag nämnde att det fungerade på min häst som är 3 år, dvs väldigt ung och eftersom 4 år inte är speciellt mycket äldre så kan det säkert fungera där med. Hade dock gett det här rådet även om min häst hade varit 10 år gammal.

Då har vi olika åsikter : )

Sen undrar jag vad du menar med att hästens exteriör inte skulle påverka om den vill gå i en hög eller låg form av sig själv?
Hur hästen är byggd måste ju påverka dess "val" av form?

Självklart påverkar exteriören, det är ju det vi skrivit om hela tiden. Och en högställd häst har i regel lättare att jobba i en bra form, än en lågställd.

Meriterna var för övrigt rent referensmässigt och ingenting för skrytväg.

Jag har oxå meriter i 3* internationell fälttävlan och jag håller inte med dig utan går mer på mackans linje :cool:

Om nu meriterna skulle spela en så stor roll i sammanhanget :angel:

Jag har oxå meriter i 3* internationell fälttävlan och jag håller inte med dig utan går mer på mackans linje :cool:

Om nu meriterna skulle spela en så stor roll i sammanhanget :angel:

Enda anledningen till att de står där är som jag sa tidigare endast som referenssyfte, alltså för intresse om någon undrar varifrån det kommer. Förstår du nu vad jag menar?

Man kan ju få olika bilder i huvudet av en beskrivning

jag tycker det verkar som du beskriver precis samma sak som Malinsky fick göra med sin tekanna - och det verkar ju ha funkat

Den bild som jag får är ett tydligt ledand - Görs det rätt tar det med sig bogarna faktiskt så att framdelen flyttas in på bakdelen hästen kan böja och sidlinjen är ju den traditionella vägen till överlinjen. Dvs man sidbörjer för att få hästen att forma överlinjen

Om man gör det på ett mjukt sätt och använder innerskänkeln som stöd
för man ett helt annat reslutat än om man "Dressyrböjer"

Innan min skada så fixade jag galoppen på min bruks nordis ungefär som du. Den behövde plats En 40 metersvolt ung :D

det medför vissa vinster i ryttarkroppen också

Men som sagt vi kan alla ha helt olika bilder i huvudet.

Och lägger olika betydelse i ord - jag blir rädd när jag hör framåt - men om hästen går med höghals så står den ju emot i ryggen och då behövs ju drivning

men man kan ju inte veta förrän man har sett. det enda man kan säga är att mjukt är a och o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 740
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka