Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns det alltså bara en standard form på en högställd häst ? Enligt din beskrivning i inlägg innan ? Att den hästen alltid går i form och behöver inte ändras för att bygga en bättre överlinje ?
Hur många hästar har den fullständiga extriören som du nu beskriver ?
Även om den hästen har lättare för jobb så måste man gå in och ändra på dom i kroppen för att kunna stärka de olika muskelgrupperna .
Sen håller jag med om att man inte kan säga att för att hästen är högrest så har den just denna akilles häl att gå hög i halsen och knäppa av . Eftersom den visar en svaghet någon annan stans .. .. som då sitter i styrka baken /ryggen eller hos piloten ?
Dock är det ju skillnad på Högställd och Högrest som du nu skriver om ?
Om jag nu inte missat något eftersom jag ibland läser och missar saker
Sen var väll frågan hur man kunde hjälpa Ts så den kunde lägga ner pålle i formen och på så sätt få den att jobba och stärka sig rätt på sin högresta häst ?
Tycker fortfarande att ????? bergsankan har gett ett bra svar på hur hon ska försöka jobba hästen ?
Mvh Mia
Att däremot påstå att pga att hästen är högställd har den SVÅRT att gå i bra form, det är där debatten uppstått, för jag håller inte med såvida vi pratar om den traditionella bemärkelsen av högställd som sagt, och inga exteriör problem hos hästen.
bergsankans häst är 3 år : )
en högställd häst har i allra högsta grad den halsansättning du beskriver för en högrest häst : )
Visst men en Högrest häst behöver inte vara Högställd också
Och Bergsankans häst har jag ingen aning om hur gammal den är , jag diskuterar en lösning för Ts .
Mvh Mia
) och fungerade mycket bra på min 3-åring som har hög nacke, lite branta bogar och släpper sin ryggverkan. Det tog inte många minuter innan han förstod vad det handlade om och började söka sig åt rätt håll
Vad jag ifrågasätter ?
Att du säger att man inte kan rida en 4 åring på det sätt som Bergsankan beskriver, att man förböjer halsen med att lägga ner den .Det råd Bergsankan ger till TS som hon tydligen har jobbat med min sin häst som du sen drar in är 3 år ?
(Nu blev det nog lite svamligt )
Frågan är väll hur Ts kan få hjälp med sin Högresta häst som knäpper av i nacken och inte jobbar med hela kroppen ?
Inte om den är högställd eller om Bergsankans häst utan hur man kan hjälpa Ts !
Vad är ditt eget råd i ridningen till Ts för att få igång hästen i kroppen och få den hästen att börja jobba ?
Mvh Mia
Mackan:
Jag nämnde att det fungerade på min häst som är 3 år, dvs väldigt ung och eftersom 4 år inte är speciellt mycket äldre så kan det säkert fungera där med. Hade dock gett det här rådet även om min häst hade varit 10 år gammal.
Då har vi olika åsikter : )
Sen undrar jag vad du menar med att hästens exteriör inte skulle påverka om den vill gå i en hög eller låg form av sig själv?
Hur hästen är byggd måste ju påverka dess "val" av form?
Meriterna var för övrigt rent referensmässigt och ingenting för skrytväg.
Jag har oxå meriter i 3* internationell fälttävlan och jag håller inte med dig utan går mer på mackans linje
Om nu meriterna skulle spela en så stor roll i sammanhanget