högrest 4-åring

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: högrest 4-åring

De andra har jag inte haft några problem med.

Nä men precis, de allra flesta är det inte problem med:idea: Inte i den åldern, det kommer i så fall senare.
Nu skrev jag inte i första hand utifrån ts fyraåring utan reagerade på bergsankas treåring, vilket är stor skillnad tycker jag. En fyraåring som är riden sen tre år är ju lite längre kommen, jag tycker fortfarande inte man ska tjafsa så mycket med huvudet men på en treåring som bergsanka skrev om är det ännu mer totalt fel att börja korrigera via handen. Anser jag.

Sen är vissa svårare än andra som din snygging:idea:. För min del har mitt lilla älsklingsto:love: varit betydligt knepigare än andra. delvis beroende på att hon var i galoppträning på den tiden hon var tre-fyra, men även ändå har hon varit en utmaning vad gäller att få en bra form, men det har blivit klart bättre:bow: Bla beroende på exteriör. Tja inte byggd i uppförsbacke direkt....

..så jag håller ju med er som är emot handjoxande! Men upplever att TS har problem med sin 4 åring, så det var utifrån det perspektivet jag svarade.

Att "handrida" så små som treåringar är väl inget man ska syssla med - men jag tror blint på att hitta en bra tränare :) (ett jäkla tjatande va ;-) )

Tobbe har varit svår, jättesvår!! Men han är ju också lång och gänglig och har haft svårt med sin balans. Hans väldigt långa hals har inte heller gjort det hela enklare :crazy: Men som sagt, med en bättre ryttare så... ;)

ja en bättre ryttare vore lösningen i många lägen:o

Vi är nog överens i det stora hela hörrödu:p

KL
Jag är nog inkompetent, men jag trodde att en högställd häst är motsatsen till lågställd. Ben i förhållande till kroppen.

Högrest- är ngt annat.

Felaktig halsansättning typ svanhals.

En VAKEN eller mer än så, är oxå ngt annat o alla individer rids efter vad som behövs där o då.

Att ha en högrest häst ser jag inte som ngt problem, däremot en lågrest;)

Absolut! Det är ovärderligt att ha bra hjälp från marken redan från början så man inte hamnar på "villovägar".

Jag vet inte hur du får till allting. Hur du så lämpligt glömmer bort det man tidigare skrivit

Har du sett hästen:confused:
Så du vet hur den jobbar:confused:

Skrev jag i det första inlägget att jag inte har utan bar går på den bild jag får av bergsankas beskrivning

Ang malinskys häst hade väl bla du en rad synpunkter på just detta:o Då.
Den var heller inte 3 år. Som du kanske ser skrev jag att det är för äldre hästar i så fall...Jag tycker att det finns andra sätt - men både Malinksy och bergsanka har ju fått ett possitivt resultat, så därför tänker inte jag döma ut det - även om det inte passar in på mina erfarenheter: Gjorde jag inte då - inte nu

Vet inte varför du så säkert kan veta att detta var ok för denna häst:confused: OM du sett den, som sagt? Jag pratar ju mera generellt för en treåring. Det funkade säkert i den situationen som b beskrev. Grejen var ju ändå hur lämpligt det är som ridning på en häst i den åldern.Lämpligt är väl det som leder till korrket= hälsosamt arbete.

Och det uttalar du dig tvärsäkert om en specifik individ. (Ingen är nog oense med dig om att det inte är den generella vägen för en 3 åring.)

Jag vet inte om denna - jag har inte sett den, men jag tog mig tid att läsa vilket gensvar som bergsanka fick och det beskriver takt och Löslugnledighet.

prickar...........

Senast ändrad:

Du är alls inte inkompetent och verkar förstå att man kan läsa mellan raderna och förstå ett problem - ävenom ts inte råkade använda exakt rätt term

det tyder på erfarenhet :bow:

Huvudet på spiken axel :laugh: när du skriver att man rider för det som behövs där och då

Om det leder till kvaliteterna i utbildningskalan är det rätt för mig - för de är ju för hästens hälsa

Senast ändrad:

*Knapplån*

Eftersom TS bara skrivit ett inlägg här på Bukefalos, antar jag att h-n fått det svar h-n så väl behövde och fattar härmed det enväldiga beslutet att stänga tråden efter att ha raderat ett stort antal inlägg och bugar återigen för allas välvilja att hjälpa folk på traven med sin öppna pedagogik och sitt öppna sinne för andras tankar och idéer i övrigt.

Ingen nämnd och ingen glömd

:bow:

Mvh

Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 740
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 344
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka