Högre höjder

Jag är hans fodervärd, men om han inte blir bra så är det JAG som måste sälja honom, för då vill inte ägaren ha något med honom att göra!

Hm jag hänger inte riktigt med??
Araben är en häst??
Vad har det då med att göra att 1,20 heter LA när man rider ponny??

Travhoppa bara mot hinderna, se till att alltid ha markbomm (de felsta unghästar tycker det är mkt lättare att hoppa hindert då, men det finns undantag).

Heii! :banana:
Börja träna på studs på ca: 50cm.
Det är bra att träna på cavaletti så att han lär sig att lyfta på benen. Träna för tränare är oxå bra!
Hoppas att det går bättre! Annars kan du ju ut och hoppa på terrängen som han var bra på! Han kanske har mera respekt för de fasta hindrerna eftersom de inte går att riva! När han rev första gången så kanske han fattade att det var lätt att slippa undan! Försök göra det roligare så han värkligen försöker!
Kramar :banana:

Sv: Högre höjder

Det hör kanske inte hit men en häst som som tävlat trav har många gånger inte har de bästa förutsättningar att bli en bra hopphäst. Så du får nog backa lite med honom och inte ha så bråttom. Så du måste förstå att det kan finnas begränsningar.

Sen tycker jag det är lite barnslgt att vara spydig mot folk som ger dig bra råd och tips ang. din och din hästs träning. Men det är ju bra att du börjat rida för tränare iaf! :)

Lycka till!

Okej... :confused: Då kanske hon har fler hästar för jag läste nånstans att det var en fd travare hon hade :idea:

Hmm, det här var ju en trevlig tråd... :D
Hur går det med träningen då??
Hoppar ni 90 nu eller har DU tvingats sälja hästen som inte ens är din, och som behöver självförtroende för att hoppa 70 på banan men inte 1 meter i skogen?

Inte för att låta nedlåtande men en ko kan hoppa 1 m...

Är det en arab och bara hoppad tre ggr ska du kanske ta det liiite lugnt...

Tänk dig själv att du har hoppat höjd tre ggr i ditt liv. En annan människa höjer och höjer innan du är redo för det du river och river pressas hårdare och hårdare tills du tappar självförtroendet och påpekar det men ingen bryr sig, istället höjer dom ännu mer åt dig och pressar dig ännu hårdare fast du är helt talanglös.

Sen helt plötsligt anmäler dom dig till tävlingar och förväntar sig att du ska vinna du river ut dig på lägsta höjden, har skitdåligt självfötroende och var inte rodo för det. Du känner deras besvikelse och frustration över att du inte uppnår deras mål, och sen helt pötslig säljer dom dig.

Hur tror du att din häst känner sig?.....

Jag utgår bara ifrån nu vad jag läst i denna tråd, men lilla gumman du har inte kunskapen att utbilda en häst så att den "blir bra skitfort!" man måste inse sina begränsningar ibland, vill du tävla lämna tillbaka hästen till fodervärden och se dig om efter en ny.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Högre höjder

Lollan skrev:
men för faaan människa det var det värsta jag hört!!!
köp nya hinderstöd eller hoppa inte hästen alls,
det är taskigt om hästen inte är redo för det!!! :mad:

Men herregud! 70 centimeter tar för fasiken inte livet av hästen!
Det är ju en stor häst för sören, den kan ju kliva över hindret.
ALLA hästar har kapacitet att klara åtminstonde en meter. Till och med stillastående.

Rid energiskt, det behöver inte gå fortare men energi i steget.
Löshoppning är bra , för där har hästen mycket lättare för att hoppa när denne inte har någon ryttare som stör den.
Rid omväxlat. Rid inte om och om igen på ett hinder, då är det lätt att hästen tröttnar. Att hästar river har ofta med att göra att den tycker det är tråkigt, åtminstonde när det gäller sådana små höjder.
River hästen hindret, så sänk det så den klarar det.
Inte bra att avsluta ridningen med en rivning.
Tycker inte man ska hoppa mer än en, högst två gånger i veckan.
Hoppa i skogen, det brukar de gilla :)

Och tränare är en fördel.

Höj inte så mkt med en gång är ju nåt som kanske funkar . Annars så kan du prova att löshoppa , det ger hästen bättre koll på benen och du kan se vad hästen har för kapacitet och teknik . Ta gärna hjälp av tränare eller rid lektioner regelbundet då får du hjälp av nån som verkligen kan , med de menar jag inte att du inte kan;)

Asså du som har börjat på den här tråden är så jävla otacksam så de är inte sant. Först kommer folk med jätte bra träningstips för dig och din häst, och sen om dom råkar skriva att det är ett sto så tackar du inte för tipset utan skriver bra : Nej det är faktiskt en valack.
Och trordu att vi andra bryr oss om du har tävlat L:a, en duktig hopphäst hoppar med vem som helst och om du inte får över din häst över ett hinder inne på 70 centimer så kanske det är ryttaren det är fel på . För jag vet många hästar som tycker att det är så kul att hoppa i skogen så att det kvittar vem ryttaren är. Du skryter och tror att bara för att man har tävlat höga klasser så kan man allt om hästar, så är det inte, och om det nu är hinderstöden det hänger på så kan du väll lägga ut några hundra eller fixa dom så att det går att ha på lägre höjder, sen tränaren kanske är jätteduktig och har tränat landslaget, men inte har väl tränaren försökt få hästen att hoppa med honom / henne på ryggen? Det är juh dej det hänger på! Det är du som ÅKER hästen .
Men om du nu har så bra tränare, varför först fråga folk på bukefalos, och sen när dom kommer me shyssta svar skälla ut dom?
väx upp .

Nästa gång kanske du skall förklara hela läget bättre så att det inte blir en massa tjafs och missförstånd.

*knapplån*
:rofl: Det roliga är att den här tråden är mer än 1½ år gammal. :D

Sv: Re: Högre höjder

Jag tycker att det verkar vara en märklig häst som inte kan kravla sig över 70... om det ionte är något fel på den så är den kanske slarvig eller nåt? 70 är ingen höjd för en stor häst,...

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar