Högre höjder

Du säger att han rusar mot hindren, då kan det tex va en ide att inte börja galoppera "för tidigt" utan kanske fatta galopp på kortsida (av ridbanan förmodar jag) om hindren står på nästkommande långsida. Eller inte ta För Långa vägar fram till hindren (men det betyder ju inte att man skall ta så att säga "omhoppnings svängar" för det..). Du säger också att din häst studdsar innan hindren; En grej som man kan göra är att rida mycket över bommar på marken och hoppa små saxar på volt så hästen så småningom lugnar ner sig. Avdramatisera det här med hoppningen. En del hästar är studdsiga av sig och det kan ju bero på olika saker, tex att hästen tycker att det e skitkul med hoppning och "studdsar av glädje" (Känner till en polle som är levande exempel på detta), men andra hästar kan tex ha ont av sadeln eller bettet, eller ha ont i ryggen eller benen eller tänderna. Hästen kanske har skavsår på något konstigt ställe. Det där med bett får du ta med din tränare, h*n kan ge dej de bästa råden för just din häst.

Kan inte låta bli.... :o
Men om Janni är den hon utgör sig för att vara (vilket jag absolut tror) så tävlar hon svår hoppning (Rätta mig om jag har fel Janni) och skulle väl gissa att det är hon själv med sin godkända halvblodshingst på hennes användarbild. ;)

Jag tyckte jag gav dig ett väldigt tydligt råd hur du kunde rida i mitt första inlägg! :mad:
Du anklagar oss för att vara spydiga och "fröken-duktig", men det är du som startat munnhuggandet genom att ge dryga svar.
Detta börjar nästan bli en tråd för moderatorn....

//Alice

Håller med dej! :D Vi va snälla och försökte hjälpa till så gott det går.
Notorius: Det finns ingen anledning att vara kaxig när folk är trevliga och försöker hjälpa dej, jag tycker verkligen inte att jag försöker vara något som jag inte är, och jag tycker inte heller att jag var otrevlig eller spydig. Grow up.

Om Janni är den personen som rider på den godkända hingsten på Janni's användarbild, så tror jag bestämt att vi rider för samma klubb :D, men liiiittteee olika nivå kanske :p...

Du gav mig inget bra råd, du skrev helt förvirrande, typ höj 1 dm från 50 och sen 1 dm till och sen några gånger till och när du slutar är du på 60 cm,, hmm 1 dm är liksom 10 cm, alltså borde ju hindret då ligga på minst 70.
Jag anklager er inte att vara spydiga, och jag är heller inte kaxig, men när folk som inte sett mig rida lr ens sett min häst börjar klaga på hur jag rider(!) så tycker inte jag att ni är särskilt trevliga lr hjälpsamma!

Jag ska inte hoppa på resten av sommaren, bara köra markarbete,, och intervallträna och klättra, han har inte ont av utrustningen, och inte bettet heller, han har inget bett äns. Han gillar att hoppa så han studsar antagligen för det, men ibland studsar han för mkt, han verkligen hoppar från sida till sida, och ibland är han så okoncentrerad att han brakar rakt in i hinderstöden.

Har du inga polare du kan fråga??Kan inte den där landslagshejåhå tränaren något om hoppning då?? :confused:

tjoflöjt...

som min tränare brukar säga "vilken ryttare som helst kan haffsa sig runt en la med en hyffsad häst".

Alla friska hästar som är byggda på ett propertionerligt sätt ska kunna hoppa 110 iaf, så jag tror nog att det är du som är problemet och inte din häst. Och det verkar inte vara någon vidare landslagstränare som inte kan hjälpa dig att få din storhäst över ett pyttehinder på 70 cm, tränade han agilitylaget, eller?

Haha, jo visst, jag har en kompis som har ridit sju år enligt henne själv, men kan lika mkt som min lillasyster som ridit 1 termin.
Jora, men vi har precis börjat träna för henne, ska snart träna för henne, så får hon hjälpa mig att göra träningsschema osv.

Öhm, vi snackar arab här, inte direkt lika byggda som exempelvis ett halvblod. Jag har inte börjat träna för henne än, men ska göra det imorgon för första gången. Min häst är en fd westernhäst, har aldrig hoppat mer än tre gånger i sitt liv, så 50 är bra gjort av honom. Han kan högre, men han tycker det är så kul att han blir okoncentrerad och hoppar av för tidigt lr river.
Dessutom är min häst 150 i mankhöjd, i skogen hoppar han jättebra, 1m lätt, men på bana blir han okoncentrerad, och det är inte jag som är problemet, han är helt enkelt för orutinerad. Försök själv hoppa 110 på bana med en häst som sett hinderstöd två gånger i sitt liv.

varför skulle du hoppa 110 med den direkt? Det var inte det jag ville kritesera, utan mer din inställning till att sälja hästen för att den river när du precis börjat hoppa den. Ge hästen en fair chance eller sälj till någon som uppskattar den mer då om det inte ordnar sig.

Asså, jag har inte tänkt hoppa 110 direkt, jag vill inte ens hoppa den höjden själv, det är inte jag som vill att hästen ska hoppa högt direkt, det är hans ägare, dom vill att han ska bli bra skitfort och tävla och vinna en massa, jag vill hellre ta det lugnt och låta honom utvecklas i sin takt, så nu har jag lagt hoppträningen på is. Oavsett vad ägaren säger.

Men om du nu har tävlat LA och är så duktig, varför vet du då inte att det krävs en viss bärighet/balans/kondition/styrka av en häst för att klara av lite högre höjder?

om du är så pass erfaren som du utger dej för att vara
och som jag tycker man ska vara om man ridit 120 tycker jag faktiskt att du borde kunna hoppa 70 cm på din arab.
Varför frågar du oss och inte din proffsiga "landslagstränare"???

"nu tränar jag bara markarbete för en landslagstränare med honom."

"Tror inte det va, vi rider redan för en landslagstränare.
men vi har precis börjat träna för henne, ska snart träna för henne"

"Jag har inte börjat träna för henne än, men ska göra det imorgon för första gången. "

Svårt att bestämma sej? :smirk:

....

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar