Högre höjder

N

Notorius

Jag behöver lite hjälp :P
Jag håller på att träna min häst i hoppning, han är jätteduktig, vi hoppade 50 idag och försökte oss på 70, men rev bara hela tiden, och då undrar jag hur jag ska träna honom att klara högre höjder, inte bara att hoppa tex 50, sen höja till 70 och hoppa tills han klarar det, utan jag vill veta hur jag kan träna honom och sedan när jag sätter upp ett hinder på tex 90 veta att han klarar det.

För det första kanske du inte ska höja från 50 cm till 70 direkt. Du borde nog höja till max 60 cm och öva där och sen fortsätta till max 70 cm. Det är vad jag tycker. Sen kan du hoppa studs med henne för att få henne att lyfta på benen så att hon inte river, då kan du ju givetvis inte hoppa studs på 70 utan det får bli runt 40-50 cm. Du kan ju löshoppa honom på 70 cm så att han vet att han klarar det utan ryttare.
Lycka till!

Oj! Det bästa är ju SKAFFA TRÄNARE! :D Det är det allra bästa.

Så här gjorde jag och min tränare för att få upp min förra fjording på högre höjder (hade hoppat 50 cm men rev allt över 70 cm): Vi var tvungna att med olika träningsmetoder få hästen att sätta bakbenen mer under sig och verkligen hoppa upp. Att din häst river allt över 50 cm kan bero på att den hoppar alldeles för flackt. Den hoppar alltså inte upp sig ordentligt.
Det du då kan göra är att sätta upp ett travhinder på typ 25 cm. Rida mot det i frisk trav där energin går upp i benen istället för ut genom näsan, dvs traven ska vara energisk, men inte springig. Precis precis innan hindret mjuknar du en aning i handen för att tala om för hästen "hoppa" (bäst är förstås att ha tränare som instruerar). Förmodligen känner du skillnad i språnget redan här. Funkar det. Höj ung 1 dm och rid på precis samma sätt och försök att känna av språnget. Höj ytterligare och rid på samma sätt. Fungerar det, höj ytterligare 1 dm. Hur mycket du kan höja efter detta beror på hur stor häst du har. Min var 135 cm hög och jag hoppade 60 cm på detta sätt när vi var klara med övningen. Då hoppade hästen kalasfina språng! Men då hade jag ju tränare till hjälp.... ;)
Nästa gång vi tränade repeterade vi ju övningen beskriven ovan och satte därefter upp en tvåkombination. Ett räcke in, ett galoppsprång och stigsprång ut. Det var också för att hästen skulle hoppa upp sig mer och inte bli så flack. Det fungerade jätte bra. När vi slutade övningen låg räcket på 60 cm och bakre bommen på stigsprånget på 1 m. Men jag red på samma sätt hela tiden. Energisk trav (energin upp i benen och inte ut genom näsan) in i kombinationen, såg till att rida genom hela kombinationen och inte "åka häst" genom den. För då rev hon direkt!

Mitt starkaste och bästa tips är givetvis att hitta en bra tränare!
Lycka till!

//Alice

Det allra viktigast, innan du äns börjar träningshoppa med din häst, är att du är helt försäkrad om att din häst orkar hoppa, att den är i tillräcklig kondis för att hoppa, även om det bara gäller Små hinder! Ett bra sätt att träna upp hästens kondis och muskler på ett naturligt sätt är att rida i uppförsbacka, se då till att avbelasta hästens rygg så mycket som möjligt, så hästen får god rörelsefrihet. Du kan också ta mysiga promenader med din häst och på så sätt få igång flåser själv, låt hästen gärna klättra upp och ned för backar medans du går brevid.
En annan vikigt faktor när det gäller All träning med hästar är att ens utrusting passa ens häst. Sadeln är ett svårt kapitel, men det är ytterst vikigt att din sadel passar på din häst och att den här hel! Sök råd av en kunnig person om du inte vet speciellt mycke om sadlar och dess passning.
Sedan är det bra att Skynda LÅNGSAMT, höj hindren lite lite i taget (3-5 cm är lagom). Att höja upp 20 cm helt plötsligt för en häst som inte hoppat något eller väldigt lite innan, kan komma som en smärre chock.
Alla hästar är olika byggda och har olika kapacite för olika ändamål. Vissa hästar är födda till duktiga hoppare och kan mer träning bli väldigt duktiga på tävlingsbanorna. Medans andra hästar kanske inte tycker hoppning är alls kul eller bara kul till en viss gräns, dvs h*n vill inte hoppa speciellt högt eller ofta eller mycket.
Det är också vikigt att varriera hoppträningen, så hästen får omväxling och får se olika typer av hinder, men det är också vikigt att med sunt förnuft inte låta en ovan häst hoppa för svåra hinder (tex: en trippelbarr) i början. Bästa möjliga hjälp kan du få av en Tränare; gärna en med gott rycket, väldigt goda hästkunskaper och goda träningsmetoder som passa just dej och din häst så ni kan utvecklas på bästa möjliga sätt. Och självklart är det vikigt att ni har KUL tillsammans! Lycka till! :D

Det är en valack, inget sto :P
Jo, jag har tänkt åka och löshoppa honom, bara det att jag känner ingen som vet hur man ska göra och jag vill inte göra det själv. Jag kan inte höja från 50 till 60, för hinderstöden jag har, har fasta bomhållare på 50, 70 & 90.
Om han inte börjar hoppa högre måste jag sälja honom, eftersom det är en stor häst och lägsta tävlingsklassen är 90 :P

Jag ska börja träna för en tränare nästa vecka, hon är bra, har tränat landslaget, men om inte han börjar hoppa högre måste jag göra mig av med honom, eftersom jag ska ha en tävlingshoppare, och han är stor häst och då är ju lägsta klassen 90, och om han inte ens tar sig över 70 så är det ju ingen idé direkt...Han brukar rusa mot hindrena, och så studsar han fram och tillbaka när man rider upp mot hindret, det hjälper inte att hålla om med skänklarna, han gör det ändå. Och när han rusar är det svårt att bromsa, för han har hackamore, men jag funderar på att byta till sidepull..

Jag kan inte höja från 50 till 60, för hinderstöden jag har, har fasta bomhållare på 50, 70 & 90.

men för faaan människa det var det värsta jag hört!!!
köp nya hinderstöd eller hoppa inte hästen alls,
det är taskigt om hästen inte är redo för det!!! :mad:

Jag kanske inte har råd att köpa nya hinderstöd för 10 000 styck, han är redo, vi har hoppat 1 m i skogen, på fast hinder, och då vägrade han inte en enda gång, så kom inte o säg att han inte är redo!! Det vet du inget om

Jaha, så vad är problemet då??
ta hjälp av en tränare, för uppenbarligen är
det ju dej det är fel på i såfall.

Det finns BETYDLIGT billigare hinderstöd en 10 000.-/styck! Våra från safety system kostade 400.- styck inkl moms + 75.-/hållare. Det är inte mycket pengar...Sen köpte vi 3,5 m hagstolp från granngården och sågade av spetsen på och vips hade vi bommar. De kostade också väldigt lite och man kan måla dem precis hur man vill. :)
Det går också med lite fantasi att pilla ihop egna hinderstöd för mycket lite pengar! Kräver visserligen lite jobb, men det är det ju värt.

Tycker också, som någon antydde, att det låter lite grovt att höja 50-70-90...TROTS att hästen är redo. Över 90 cm höjer man direkt till 110 då och sen till 130??? DET är en saftig höjning...

//Alice

Alla hästar kan hoppa 90 cm, om de inte kan det så beror det på vad som sitter på ryggen på dem och då hjälper det inte att skaffa sig en ny häst utan att lära sig rida.

Tror inte det va, vi rider redan för en landslagstränare. och jag har tävlat la,, så sug på det du

Jag kan rida, så tyvär, det är inte mig det beror på, men jag har slutat träna honom i hoppning nu, resten av sommaren ska jag bygga upp hand kondition och muskler, och sen ska vi träna mera, nu tränar jag bara markarbete för en landslagstränare med honom.

Nu ska du få lära dig lite nya saker.
LA behöver man knappast kunna rida för att klara.
Dessutom heter det inte LA, utan 1.20.

Ja, man får väl höja hur man vill själv, det är väl upp till var och en! Jag frågade efter tips till övningar som kan stärka hans självförtroende och att han vågar hoppa högre, men jag har inte fått ett enda, alla ska bara visa sig, harkel, "duktiga". Men ingen är tillräckligt duktig för att kunna ge ett enda tips.

Det heter inte 120 om man tävlar ponny, då heter det la!! hahaha!!

Om man tävlar ponny ja, och då ligger inte höjden ens på 1.20.

Att kalla mig för förlorare, dumförklarar bara dig, inte mig.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Senast: Brynja
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 033
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar