Hög form i fri skritt?

MiniLi

Trådstartare
Har två gånger på tävling fått kommentaren: för hög form, på den fria skritten. (samma domare) samt kraftigt sänkt poäng på grund av detta.
Vad menas?
Hästen får helt lång tygel och sträcker ut halsen, inte så den går i backen med nosen utan mer rakt ut.
Vad ska man göra? Ska jag behålla en lite kortare tygel så att jag kan sänka hästens nacke eller?
Trodde fri skritt skulle vara just fri..

Någon kunnig människa som kan förklara för mig?

Sv: Hög form i fri skritt?

Nu är inte jag någon kunnig människa men jag svarar i alla fall. :p

Din häst sänker antagligen halsen för lite och går kvar med den för högt. Det du upplever som rakt ut är förmodligen för högt och mer "normalposition" av halsen. Så som jag tänker fri skritt ska hästen ta fram och ner näsan och nacken/halsen ska sänkas lite och så ska hästen länga på steget. Enda anledningen jag kan komma på till att hästen har halsen/huvudet för högt är om hästen är spänd, då vågar/vill den inte sänka nacken.

Själv har jag problem åt andra hållet så jag kan inte hjälpa dig mer än så eller ge några tips. ;)

jo, alltså jag har kollat på filmen från ritten men tycker att han sträcker ut.. Ser inte särskilt spänd ut just där..
Förstår fortfarande inte :p

Kan tillägga att i andra klassen samma dag så fick jag kommentaren: okoncentererad, i fri skritt. Tycker jag också låter märkligt.. Har tyvärr ingen film därifrån så jag har inte kunnat kolla själv hur det såg ut..

Senast ändrad:

Nu är jag inte domare, men jag skulle vilja att huvudet är något lägre.

(Du kanske redan vet om att alla rörelser beskrivs i TR - dvs hur de ska utföras).

Nu har jag kollat på filmerna. Din häst har huvudet för högt, han släpper inte ner halsen och nacken. När jag ger lång tygel vill jag att hästen sänker nacken, din rätar mest bara ut halsen.

Men vad beror det på och hur ska jag göra för att det inte ska bli så?
Kanske att det är spänningar som du sa tidigare..

Ja, dels kan det ju vara någon låsning i rygg/nacke/hals. Det kan också vara så att hästen är spänd om ni inte är så vana vid att tävla? Sadeln kanske sitter illa så att han inte kan slappna av i ryggen helt. Eller så är sadeln för hårt stoppad?

Jag hade börjat med att kolla sadeln, ser den ut att ligga hyfsat, är stoppningen lagom? Sen hade jag nog tagit ut en equiterapeut och/eller massör. Det skadar ju inte att ta ut någon och du skulle dessutom kunna fråga personen vad denne tror att det kan vara som gör att din häst inte sänker nacken så mycket i den fria skritten.

Ja, dels kan det ju vara någon låsning i rygg/nacke/hals. Det kan också vara så att hästen är spänd om ni inte är så vana vid att tävla? Sadeln kanske sitter illa så att han inte kan slappna av i ryggen helt. Eller så är sadeln för hårt stoppad?

Jag hade börjat med att kolla sadeln, ser den ut att ligga hyfsat, är stoppningen lagom? Sen hade jag nog tagit ut en equiterapeut och/eller massör. Det skadar ju inte att ta ut någon och du skulle dessutom kunna fråga personen vad denne tror att det kan vara som gör att din häst inte sänker nacken så mycket i den fria skritten.

Han är nyligen kollad av kiropraktor, inga låsningar.
Sadel är nyligen tillpassad och nyligen omstoppad så där ligger inte felet.
Det känns som om det är mer troligt att det är för att han inte är van vid tävling + att ryttaren är hutlöst spänd.
Har inte tänkt på hur han sänker nacken vid skritt på lång tygel hemma, får kika lite i spegeln :p

Min häst gör likadant, får han fria tyglar så går han med huvudet "högt", det är hans naturliga position och där han vill gå, oavsett om det är på tävling, träning eller ute i skogen.
Har dock aldrig fått kritik för det på tävling, i program med fri skritt brukar vi få 7 eller 8 med kommentar att den är ren, taktmässig och energisk. Problemet uppstår när det är ökad skritt, då han fortfarande vill gå kvar med huvudet i samma position vilket inte är korrekt när man ska ha kontakt med munnen, då blir han istället gärna spänd och tjurig, och då blir det tyvärr ofta 5 eller i värsta fall 4 med kommentar spänd. Vi jobbar på det och det går på rätt håll. I skritt "på tygeln" uppstår inte problemet då han går i form och med huvudet i "rätt" läge.

Mina tränare, domare och andra jag pratat med om det säger att huvudet/halsens position i fri skritt inte ska ha någon betydelse så länge hästen är avslappnad och skrittar på ordentligt, även om det "normala" ser annorlunda ut, just därför att i fri skritt ska hästen ha full frihet och därför välja själv.

Då tänker du likadant som jag! Att fri skritt borde vara just fri!

Det är bara denna domare som har gett oss nedslag på skritten på grund av hög form, annars är skritten väldigt bra och brukar ge 8a eller möjligtvis 7a. Inte som denna gång 5a..

Om det bara är den domaren tror jag nog att du inte behöver lägga så stor vikt vid det, vissa domare har andra idéer om saker o ting.

Som sagt så säger mina tränare, domare, hästens massör osv samma sak, att det viktigste är att hästen är avspänd och tillfreds, och inte "dör" i skritten.

Kan tillägga att även min häst har tillpassad sadel, fått tänderna kollade, masseras regelbundet av proffs osv, så eftersom inga andra problem uppstår så tänker jag inte på det i tävlingssammanhang.
Dock finns det ett problem, det är om vi skrittar väldigt mycket på långa tyglar, t ex under vintrar och vilor och så. Med hans halsansättning så bygger han gärna underhals.. Därför väljer jag under sådana perioder att under något ridpass då och då rida med gouge för att få honom att sänka sig, utan att jag ska sitta och "tjafsa" med honom i munnen med tyglarna. Den är löst spänd så han är ändå är fri om han bara sänker huvudet lite vilket han då gör, han spjärnar aldrig emot gougen och den hänger löst, men ger honom troligtvis den puffen i rätt riktning som han behöver, för att inse att man faktiskt kan hålla balansen utan att titta i stjärnorna! Det funkar mycket bättre än om jag alltid skulle sitta och bråka med honom, det är fri skritt eller på tygeln som gäller, det här mellanläget vill sig inte riktigt..

Nä men man undrar ju..
Egentligen spelar det inte så stor roll för mig, jag tävlar väldigt sällan.
Men jag blev lite fundersam och ville gärna veta vad som menades..

Trodde fri skritt skulle vara just fri..

Någon kunnig människa som kan förklara för mig?

...kanske en okunnig...

Din häst trutar i den fria skritten. Håller sin hals rakt ut och även huvudet.
Den ska, även om tygellängden är lång vara så avslappnad att den söker sig framåt-nedåt.

Trutar?

Vad tror du det kan bero på? Spänning för tävlingen eller?
Ska som sagt försöka undersöka om han går likadant när jag rider hemma..
Vad kan man göra för att förbättra?

precis, så har jag uppfattat det.
poängen med att öht ha med fri skritt i ett programm är för att visa hur avslappnad och harmonisk hästen är=den sänker huvudet utan spänningar och skrittar lugnt med energisk iväg.

så om hästen då går med halsen rakt ut och inte visar tecken på att vara just avslappnad så kan jag tänka mig att du kan få dåliga poäng.

...kanske en okunnig...

Din häst trutar i den fria skritten. Håller sin hals rakt ut och även huvudet.
Den ska, även om tygellängden är lång vara så avslappnad att den söker sig framåt-nedåt.

Håller med dig!
Jag förstår dommaren lite, att h*n tycker att hästen ser spänd och "hog i formen" i den fria skritten.
Den fria skritten ska vara avslappnad och hästen skall vara avspänd och gå i en fri låg form.

Jag tycker din häst tittade runt ganska mycket. I den fria skritten.

Håller med dig!
Jag förstår dommaren lite, att h*n tycker att hästen ser spänd och "hog i formen" i den fria skritten.
Den fria skritten ska vara avslappnad och hästen skall vara avspänd och gå i en fri låg form.

Jag tycker din häst tittade runt ganska mycket. I den fria skritten.

Ja han är ganska nyfiken, ger jag lång tygel brukar det betyda vila.. Alltså att han kan släppa lite på koncentrationen..

Men nu förstår jag bättre jag domaren menade, undrar dock fortfarande vad det kan bero på samt vad man kan göra?
För det är väl inte meningen att jag ska behålla lite kontakt i tygel?

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Bri
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 388
Senast: Fiador
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka