@inaa jag känner väldigt mycket igen mig i din frågeställning från min tid på ridskola (vilket var hela min uppväxt och lite till). Det ÄR mycket lättare med egen häst än ridskolehäst - man lär sig mer vad som funkar på sin egen och man har tid och möjlighet att köra lite "trial and error".
För att försöka ge så konkreta tips som möjligt så lägger jag upp ett ridpass ungefär såhär:
1) Fri skritt på lång tygel. Här har vi ju diskuterat lite fram och tillbaka i tråden vad som egentligen är "fri skritt", jag ser det som att jag bara sitter på hästen medan han går framåt med så lite inverkan som möjligt (dvs jag påminner om att gå framåt om han stannar helt eller styr tillbaka om han går åt helt fel håll, annars ingenting).
2) Tar tyglarna och rider tempoväxlingar i skritt. Är vi på ridbana så rider jag långsamt i hörnen och på kortsidorna, snabbt på långsidorna. På min häst som är lite åt det långsammare hållet är detta ett bra sätt att se till att "framåt" fungerar. Här ska ju fokus vara på att det ska bli lika lätt att öka skritten som att sakta ner den. Inget som helst krav på form ännu.
3) Börjar lägga in lite mer övningar och vägar - volter, fram-/bakdelsvändningar, några steg öppna eller sluta. Här brukar min häst "hitta formen" om han inte gjort det innan (varierar lite på dagsform). Jag brukar också lite mer aktivt försöka få honom att aktivera överlinjen, vilket han brukar göra om jag driver samtidigt med ledande tygeltag på volt. Han får gärna sträcka sig framåt-nedåt om han vill, fortfarande ganska avslappnat.
4) Börjar kräva mer energi även i den långsamma skritten. Då brukar han samla sig i några steg, sedan får han gå på mer framåt igen. Efter ett tag rider jag lite längre sträckor mer samlat, lägger återigen in lite öppna och sluta och/eller "glider" mellan de rörelserna.
5) Nästa gångart. För dig antagligen trav. För mig som har islandshäst antingen tölt eller trav. Och så rider jag lite på samma sätt som i skritten - först lite tempoväxlingar, inte så höga krav på energi, men så småningom lite mer "tryck" och även övningar som öppna, sluta, öka o minska volten etc. Energi får jag till 90% genom att driva aktivt med sätet. Lägger gärna in lite sträckor i galopp för den lösgörande effekten och för att det ger min häst bra framåtbjudning.
Sedan är det bara att fortsätta.... Som nedvarvning rider jag tölt eller trav på längre tygel, ber hästen sträcka sig framåt-nedåt och rider lite stora vägar på ridbanan - stora volter, serpentiner osv så jag känner att hästen är lösgjord och bär sig själv (dvs jag måste inte hålla i tygeln för att han ska fortsätta i samma gångart och tempo). Och sedan ner till skritt. Lång tygel, gärna sitta av för avskrittningen.