Hög form i fri skritt?

Sv: Hög form i fri skritt?

Jag menade såhär.
Då han får lång tygel så ser de ut som att han höjer huvudet ganska direkt för att se sig omkring.
Dommarna vill oftast ha en häst som ser mer avslappnad än din häst gjorde.
Och nej de är inte meningen att du ska ha något stöd på tygeln.

Är han likadan hemma som på tävling?

Jag vet inte riktigt om han gör likadant hemma.. Har aldrig funderat över det.. Men ska kolla!

Jag tyckte att det var orättvist- när den skrittar bra i övrigt.

Såg dock upptagningen:angel:

Öva o rid den lång o låg i skritten- ökad skritt.
Variera sen mellan mellan o ngt steg samlad o sen ökad igen.
Den tar inte ledande tygeltaget rätt o då heller inte eftergiften- håll kvar lite- det ledande- lätta sen o klappa med samma hand- tvingar dig till att GE eftergift

Bra, kolla de.
Om han inte gör de så är det säkert bara för att han inte är på hemmaplan.
Då är de bara att träna och komma på något knep för att han ska vara koncentrerad.
På min unghäst fungar de med att jag reglerar tempot lite med sitsen. Så att jag driver fram honom lite och tar tillbaka då håller han sig mer koncentrerad. Inte så mycket så att de syns bara ytterst lite så han tänker.

Axels tips är jättebra! Öva på att rida den i form i (mellan-)skritt. Läng ut en bit i taget men gör samtidigt exempelvis en volt eller något till en början så att du lättare håller honom lösgjord trots att du länger ut. Variera sedan som Axel säger mellan att länga ut lite och korta upp lite igen.

Med mindre spändhet från både dig och hästen så kommer också den fria skritten att bli mer avslappnad och han kommer att sänka sig. Men att rida fri skritt i ett program på tävling är ju heller inte det lättaste om man har en häst som lätt blir spänd. Rider du LB istället så slipper du problemet (även om du för den sakens skull gott kan öva på ovanstående ändå som en hjälp att få hela hästen mer lösgjord och avslappnad).

Jag tyckte att det var orättvist- när den skrittar bra i övrigt.

Såg dock upptagningen:angel:

Öva o rid den lång o låg i skritten- ökad skritt.
Variera sen mellan mellan o ngt steg samlad o sen ökad igen.
Den tar inte ledande tygeltaget rätt o då heller inte eftergiften- håll kvar lite- det ledande- lätta sen o klappa med samma hand- tvingar dig till att GE eftergift

Upptagningen behöver vi inte prata om :devil::angel:
men den är väl i en annan bedömningspunkt iallafall..

Tack för bra tips!

Axels tips är jättebra! Öva på att rida den i form i (mellan-)skritt. Läng ut en bit i taget men gör samtidigt exempelvis en volt eller något till en början så att du lättare håller honom lösgjord trots att du länger ut. Variera sedan som Axel säger mellan att länga ut lite och korta upp lite igen.

Med mindre spändhet från både dig och hästen så kommer också den fria skritten att bli mer avslappnad och han kommer att sänka sig. Men att rida fri skritt i ett program på tävling är ju heller inte det lättaste om man har en häst som lätt blir spänd. Rider du LB istället så slipper du problemet (även om du för den sakens skull gott kan öva på ovanstående ändå som en hjälp att få hela hästen mer lösgjord och avslappnad).

Ja jag ska träna så.

Jo jag kommer nog (om det är möjligt) att skippa LC nästa gång.
För jag har faktiskt bestämt mig för att försöka igen :D
Återstår bara att hitta en lämplig tävling att åka på.. Dåligt med sådana häromkring..

Trutar?

Vad tror du det kan bero på? Spänning för tävlingen eller?
Ska som sagt försöka undersöka om han går likadant när jag rider hemma..
Vad kan man göra för att förbättra?

Ja, trutar säger jag:D, fast det syns inte egentligen, eftersom du har lång tygel, men du inser problemet vid upptagningen( och domaren vet). Då trutar verkligen din häst, alltså tar inte det stöd du vill ha, vill undkomma tygelns inverkan och även din.
Jag säger som de andra , Axels råd är bra.

Fin häst, och inte alls så illa som du ville göra gällande i andra tråden.

Ja, trutar säger jag:D, fast det syns inte egentligen, eftersom du har lång tygel, men du inser problemet vid upptagningen( och domaren vet). Då trutar verkligen din häst, alltså tar inte det stöd du vill ha, vill undkomma tygelns inverkan och även din.
Jag säger som de andra , Axels råd är bra.

Fin häst, och inte alls så illa som du ville göra gällande i andra tråden.

jaha då förstår jag vad du menar med trutar.
Vad menar du med inte så illa? Jag fick 53%, det är precis så illa! :crazy::o

Han är nyligen kollad av kiropraktor, inga låsningar.
Sadel är nyligen tillpassad och nyligen omstoppad så där ligger inte felet.
Det känns som om det är mer troligt att det är för att han inte är van vid tävling + att ryttaren är hutlöst spänd.
Har inte tänkt på hur han sänker nacken vid skritt på lång tygel hemma, får kika lite i spegeln :p

Ja, men dåså. Hästen såg ju rätt vaken ut rent allmänt så då är det väl bara att tävla, tävla, tävla som gäller för att få honom och dig mer avslappnad på tävling. :)

Axels tips verkade vettigt.

Tips från en som jobbat mycket med detta och har nu en häst som vare sig kikar på stjärnor eller låtsas att han är en älg... :laugh:
Öva på lång tygel, så han inte är så ovan med det (om han nu är det..) Gör det inte bara vid uteritt utan även på volt och prova gärna att bara använda andra hjälper, eller träna själv på att bara låta honom bära dig i skritten, dvs du slappnar av och njuter av åkturen (= hans avslappnade och lugna skritt).

Vad menar du med inte så illa? Jag fick 53%, det är precis så illa! :crazy::o

Jag har ridit LA en gång på 55%, de var inte så illa det heller.Och domaren dömde rätt ska tilläggas.

Det du behöver förbättre genomgående är att hästen ska komma mer till ro med bettet och vara mer still med huvudet, och att den är loss i övergångarna.
Sedan rider du vägarna lite för dåligt ibland.
Om du kan fixa till de sakerna så törs jag amatörmässigt lova att du skulle få rätt mycket mer poäng i dessa klasser.
Därför menar jag att det inte är så illa.

Det är klart att man ska lyssna på vad domaren har att säga.:mad:

Om en domare har en åsikt som uppenbart är väldigt avvikande från alla andra domare, så verkar det väl ganska dumt att haka upp sig för mycket på den domaren?
Om man då tar åt sig det så får man kanske högre poäng för just den domaren, men sämre för alla andra och det är väl knappast så bra poängmässigt... Sen är det klart att man ska fundera över domarens kommentarer o vad man kan göra åt saken, men en väldigt avvikande åsikt kan man inte haka upp sig på!

Nä men man undrar ju..
Egentligen spelar det inte så stor roll för mig, jag tävlar väldigt sällan.
Men jag blev lite fundersam och ville gärna veta vad som menades..

Jag tror att den dommare som du hade då ville ha en mera söka sig fram-ner mot formen. Din häst släper liksom helt och ser ut som att ah! nu var vi nog klara.

Fast jag tycker att ett sånt krav kan hon omöjligt ställa i en L:C där formen får vara ganska fri. Ok från L:B och uppåt där kravet på formsökning ställs.

Det är nog bara övning, annars låta det vara.

Så himla farligt tycker jag ändå inte att det var med tanke på att hästen skrittar igenom hela kroppen, men precis som domaren påpekade så är huvudet för högt upp.

Du kan inte börja lägga in skrittpass på lång tygel? Bara skritta i 30-40 minuter på lång tygel i ett ganska raskt tempo så kan ske han lär sig att slappna av och länga ut överlinjen samt sänka nacken?

Jag tror att den dommare som du hade då ville ha en mera söka sig fram-ner mot formen. Din häst släper liksom helt och ser ut som att ah! nu var vi nog klara.

Fast jag tycker att ett sånt krav kan hon omöjligt ställa i en L:C där formen får vara ganska fri. Ok från L:B och uppåt där kravet på formsökning ställs.

Det är nog bara övning, annars låta det vara.

fri skritt finns bara i LC.
och nog ställs det krav på form i LC, tycker jag är helt rätt.

Jag har ridit LA en gång på 55%, de var inte så illa det heller.Och domaren dömde rätt ska tilläggas.

Det du behöver förbättre genomgående är att hästen ska komma mer till ro med bettet och vara mer still med huvudet, och att den är loss i övergångarna.
Sedan rider du vägarna lite för dåligt ibland.
Om du kan fixa till de sakerna så törs jag amatörmässigt lova att du skulle få rätt mycket mer poäng i dessa klasser.
Därför menar jag att det inte är så illa.

Yes, jag har fått jättebra tips från Saigon så nu ska jag hårdträna på att rida program inför nästa tävling! Bra vägar och bra ridning :)

Tips från en som jobbat mycket med detta och har nu en häst som vare sig kikar på stjärnor eller låtsas att han är en älg... :laugh:
Öva på lång tygel, så han inte är så ovan med det (om han nu är det..) Gör det inte bara vid uteritt utan även på volt och prova gärna att bara använda andra hjälper, eller träna själv på att bara låta honom bära dig i skritten, dvs du slappnar av och njuter av åkturen (= hans avslappnade och lugna skritt).

Han är inte ovan vid att skritta på lång tygel, det görs väldigt ofta.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Bri
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 388
Senast: Fiador
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka