Hög form i fri skritt?

Sv: Hög form i fri skritt?

TS skriver

Det är bara denna domare som har gett oss nedslag på skritten på grund av hög form, annars är skritten väldigt bra och brukar ge 8a eller möjligtvis 7a. Inte som denna gång 5a..

Det är väl en ganska avvikande avsikt?!?!

Jag fick en tanke.
Hur ofta skrittar du på lång tygeln under ett pass?
vet att en del inte vill göra så- för att de tycker att de då tappar allt eller att hästen tycker att den är färdig för dagen.

det kan oxå bero på att den ät trött som den gör så.
Öva mkt på detta, men gå vägen från lång- ökad- mellanskritt- ta det försiktigt med upptagningen av tygeln.

Skritta ordentligt innan du går in på banan o som sagt- strunta i LC:cool:

TS skriver

Det är väl en ganska avvikande avsikt?!?!

Så du menar att om domare, på andra tävlingar dömer skritten till 7 eller 8, så är det avvikande när man får en 5:a av en annan på en helt annan tävling?
En femma på TS skritt är rätt dömt, en fri skritt ska faktiskt inte vara godkänt om hästen inte söker sig nedåt.

Jag förutsätter att TS i det läget vet hur det brukar kännas och brukar se ut och vad hon brukar få, och alltså om hon vet om det känns likadant. Annars är det väl ganska givet att det inte kan jämföras, precis som med allting annat, men det ansåg jag inte behövde förtydligas.

Tur att vi inte råkat ut för de domarna, för min häst är inte byggd så att det är naturligt för honom att gå med huvudet särskilt lågt, men vi har som sagt aldrig blivit icke godkända av den anledningen. Konstigt att inte domare och överdomare här är av samma åsikt, men som sagt, tur för mig då.

Senast ändrad:

Jag fick en tanke.
Hur ofta skrittar du på lång tygeln under ett pass?
vet att en del inte vill göra så- för att de tycker att de då tappar allt eller att hästen tycker att den är färdig för dagen.

det kan oxå bero på att den ät trött som den gör så.
Öva mkt på detta, men gå vägen från lång- ökad- mellanskritt- ta det försiktigt med upptagningen av tygeln.

Skritta ordentligt innan du går in på banan o som sagt- strunta i LC:cool:

nä jag brukar nog inte göra det så ofta, bara före och efter.. det bara blir så :p
kanske inte så konstigt om han släpper koncentrationen-han brukar ju vara färdig då..

ska öva!

och strunta i lc.

:)

Han är inte ovan vid att skritta på lång tygel, det görs väldigt ofta.

En fundering bara - är DU van att rida i den fria skritten? Att påverka hästen trots den långa tygeln?
Tror ofta man kan påverka hästen mycket mer än man tror, och på träning kan man ju dessutom "fuska" genom att krama lite i en tygel vid behov om man behöver förstärka sin sits- eller skänkelhjälp.

Är inte tävlingsryttare själv, men däremot van vid "fri skritt"! :angel:

Man får leda lite i det läget. Domaren vill gärna se att man gör ngt åt saken.

En fundering bara - är DU van att rida i den fria skritten? Att påverka hästen trots den långa tygeln?
Tror ofta man kan påverka hästen mycket mer än man tror, och på träning kan man ju dessutom "fuska" genom att krama lite i en tygel vid behov om man behöver förstärka sin sits- eller skänkelhjälp.

Är inte tävlingsryttare själv, men däremot van vid "fri skritt"! :angel:

Jag vet inte riktigt vad du menar med att vara van vid att rida i fri skritt?
Om du menar att jag är van vid att påverka hästen genom vikten tex åt vilket håll man ska gå så; ja. Men jag brukar inte bekymra mig om hur pass hög eller låg nacken är.

fri skritt finns bara i LC.
och nog ställs det krav på form i LC, tycker jag är helt rätt.

Hm, ok var kanske lite oklar. (Och dåligt uppdaterad) :angel:

Men jag tror fortfarande att det är som jag sa. Dommaren vill mera "stödsökning" när du släpper tygeln, inte upp-med-huvudet- släpper-allt.

Men skritten ska ju vara fri så jag förstår inte att hon kan ge dig avdrag för det...

Jag vet inte riktigt vad du menar med att vara van vid att rida i fri skritt?
Om du menar att jag är van vid att påverka hästen genom vikten tex åt vilket håll man ska gå så; ja. Men jag brukar inte bekymra mig om hur pass hög eller låg nacken är.

Det jag menar är t ex att inverka till att få hästen slappna av genom sits och skänkel, att påverka "hela hästen" varje kroppsdel trots att du rider på lång tygel.
Om hästen är van att man "rider" hela hästen trots att man har tygeln lång så tror jag det är lättare att få den slappna av och vara koncentrerad. Är hästen avslappnad i överlinjen kommer den sänka huvudet ganska mycket, därför kan det vara bra att kunna få hästen ordentligt framåt/nedåt som utgångsläge för att sen kunna jobba upp.

Fast det är skillnad på hemma o tävling:p

Hästen var ej så spänd att den inte skrittade genom övriga kroppen.

*kl*

Som jag fått lära mig är den fria skritten kvittot på att du jobbat hästen rätt tidigare. Att när du släpper tygeln så fortsätter hästen vara koncentrerad och söka sig neråt-framåt.

Men det jag tycker är lite fel är att har du inte en häst stöpt i rätt form så är den inte redo för den fria skritten när den är redo att starta en LC.

Min egen häst fick jag skipa LC på just pga den fria skritten, det var inte förrän hon var uppe i LA-Msv på resten av övningarna som hon också klarade av den fria skritten på ett bra sätt.

Tycker även att dommare dömt rätt när h*n dömde den fria skritten på ekipage, för hästen ska i den fria skritten visa både fysisk och psykisk avslappning och klara av att vara kvar i arbete fast den fått lång tygel. Vilket hennes häst inte gör utan har tankarna på allt utom vad hon gör.

Men en fin häst som kan bli riktigt trevlig med mer lösgjordhet och arbete genom hela kroppen :)

/Camilla

Fast det är skillnad på hemma o tävling:p

Hästen var ej så spänd att den inte skrittade genom övriga kroppen.

Det är sant!
(kanske borde tillägga att jag inte ens sett videoklippen eftersom jobbdatorn inte har något program för det)

Det är om inte annat en ursäkt till att hästen inte är totalt avspänd.
Om man ska vara petig däremot så kort överlinje = spänning mer eller mindre någonstans i rygglinjen, och har huvudet i normalhöjd så blir inte överlinjen riktigt längd. Vilken höjd som är bra kan ju variera mellan individer, men jag ser hellre för lågt = avslappnat än tvärtom där det finns risk för att den håller emot någonstans i rygglinjen. I den fria skritten eftersom poängen är att visa att den är avspänd.

*kl*

Som jag fått lära mig är den fria skritten kvittot på att du jobbat hästen rätt tidigare. Att när du släpper tygeln så fortsätter hästen vara koncentrerad och söka sig neråt-framåt.

Men det jag tycker är lite fel är att har du inte en häst stöpt i rätt form så är den inte redo för den fria skritten när den är redo att starta en LC.

Fast man kan inte gå efter ett tävlingsresultat och ta det resultatet som att det alltid är dåligt, som här skritten.
Annat spelar in, ryttarnerv och koncentration hos hästen.

Min egen häst fick jag skipa LC på just pga den fria skritten, det var inte förrän hon var uppe i LA-Msv på resten av övningarna som hon också klarade av den fria skritten på ett bra sätt.

Lite OT:
Tanken är bra med det mesta i programmen tycker jag, vad som finns i vilket program, men sen finns det ju alltid variationer inom vad man har svårt eller lätt för.
För min del skulle t ex den fria skritten fungera bättre än mellanskritt iom att hästen lätt blir trippig och börja trava när jag kortar tyglarna = grundproblem, och likaså skulle jag gärna ha mycket färre halter i de megalätta programmen (pratar ända ner till handikappsprogrammen som jag var sugen på att testa tills jag kom på att kusen skulle vägra stå still i en lite stressad situation! :angel: ), ha galoppfattningen I ett hörn eller på en volt för att underlätta rätt galopp osv.
Men ärligt talat tror jag man är duktig på att bedöma just formen i de lägre programmen - att man premierar det lite lägre men avslappnade. Sen att det kan ta mycket längre tid att komma dit på vissa hästar förstår jag absolut!

Lite nyfiken på hur du menar att exteriören har med det att göra?

Min tränare förklarade det som såhär för mig: det den fria skritten ska "visa" är om hästen slappnar av och söker sig framåt nedåt, vilket den gör om den gått i en avslappnad form innan den får långa tyglar också, där den arbetat rätt med rygg ock bakdel. En häst som gjort det vill då långa ut halsen och på så sätt länga/sträcka ut ryggmusklerna också, de ska alltså fortfarande vara höjda och jobba.

Så det vi gjorde för att få den fria skritten att bli bra, var att se till att han jobbade rätt innan och ville bjuda till den långa/låga formen själv. Så om din häst är spänd på tävling (nu vet jag ju inte om den är det) kanske det är där skon klämmer, så att säga? :idea:
Nu vet jag ju att du inte har mycket tid kvar med den här hästen, men det jag skulle ha gjort (om jag hade behållt hästen) var att tävla på bara för att lugna nerverna och skita i resultatet. Det har jag gjort med min häst, vi tävlade lite mer än 3 år innan vi kunde börja lugna ner oss så pass att vi kunde komma till arbete.

Senast ändrad:

Just mitt fall hade inte alls med extrören att göra, utan hon hade om hon hade minsta antydan till spänning väldigt lätt för att gå i passgång i den fria skritten men inte när hon gick i mellan- eller ökad skritt.

Menade bara att precis som övriga moment så gör vissa hästar det väldigt enkelt medans andra har väldigt svårt för det. Kanske egentligen inte är så mycket extriören som hur mycket spänning dom har i kroppen av naturen.
Men tycker att den modellen vi avlar på idag ofta har svårare att visa en bra fri skritt för att dom av naturen är högre i nacken och i formen så behöver ofta jobbas ännu mer i en låg form just för att dom har svårare för det, och därför blir även den fria skritten helt plötsligt ett svårt moment.

/Camilla

Hej!

Om jag får säga tycker jag att det ser ut som att hästen genomgående försöker ta sig ur form åt precis samma håll som den gör i fria skritten, enda skillnaden är att där finns det ingen som håller "ner" den. Jag skulle sträva mot en längre form i traven, där hästen får lite mer plats på längden att ta ut sina rörelser så att fokus flyttas från kraft mot bettet till kraft uppåt genom ryggen (längre utan att hästen trillar isär). Inte direkt lägre med huvudet utan längre hals och kropp och vila lite längre på steget. Sedan är det ju lättare att åstadkomma hemma än på tävling där hästen kanske helst vill kolla vad de andra hästarna håller på med än vara avslappnad och fokuserad på ryttaren. Trevlig lätt häst annars tycker jag!

Hej!

Om jag får säga tycker jag att det ser ut som att hästen genomgående försöker ta sig ur form åt precis samma håll som den gör i fria skritten, enda skillnaden är att där finns det ingen som håller "ner" den. Jag skulle sträva mot en längre form i traven, där hästen får lite mer plats på längden att ta ut sina rörelser så att fokus flyttas från kraft mot bettet till kraft uppåt genom ryggen (längre utan att hästen trillar isär). Inte direkt lägre med huvudet utan längre hals och kropp och vila lite längre på steget. Sedan är det ju lättare att åstadkomma hemma än på tävling där hästen kanske helst vill kolla vad de andra hästarna håller på med än vara avslappnad och fokuserad på ryttaren. Trevlig lätt häst annars tycker jag!

Som jag skrev i samma inlägg där jag lade ut filmen så vill jag inte ha några kommentarer på något annat än skritten, jag vet redan vad som var fel under den ritten annars.

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 710
Senast: Bri
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 388
Senast: Fiador
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka