Hönstråden II

Jag är så ledsen! 😢
Min fina lilla höna och en kyckling är försvunnen. Jag har letat överallt, lockat och försökt höra var hon kan vara men det blåser så förbaskat. De andra fyra små har sprungit och ropat på mamma utan att hitta henne och nu har jag stängt till hönsen. 🥺

Jag fattar inte, hur kan något tagit henne och kycklingen utan att ta de andra fyra? Hur kan de ha klarat sig och kommer de klara sig nu utan mamma? Jag är rädd att de ska frysa, ingen av de andra hönsen bryr sig. 😭
 
Jag är så ledsen! 😢
Min fina lilla höna och en kyckling är försvunnen. Jag har letat överallt, lockat och försökt höra var hon kan vara men det blåser så förbaskat. De andra fyra små har sprungit och ropat på mamma utan att hitta henne och nu har jag stängt till hönsen. 🥺

Jag fattar inte, hur kan något tagit henne och kycklingen utan att ta de andra fyra? Hur kan de ha klarat sig och kommer de klara sig nu utan mamma? Jag är rädd att de ska frysa, ingen av de andra hönsen bryr sig. 😭
Hur små är dom? Mina är en månad idag och det är nog precis så dom klarar sig utan att sova under hönan, men innan dess skulle jag sätta dom i ett avskilt hörn/bur med värmelampa som dom kan gå in under.
 
Hur små är dom? Mina är en månad idag och det är nog precis så dom klarar sig utan att sova under hönan, men innan dess skulle jag sätta dom i ett avskilt hörn/bur med värmelampa som dom kan gå in under.
De är bara drygt två veckor. :( Jag får smyga ner och stoppa dem i en kattbur och stänga in dem på toaletten med elementet på inatt. De satt på en pinne tillsammans när jag stängde. Det ska bli 16 grader inatt. 😢
 
Det kändes ändå varmt hos hönsen men jag plockade ner fyra små kycklingar från översta pinnen, tätt tryckta mot varandra. Jag hade verkligen inte planerat för varesig kycklingar eller moderlösa sådana. Det lilla kycklingfoder jag hade fick jag med deras nu döda mor när jag tog hand om henne och jag har inte hunnit köpa nytt, så det sista fick de tidigare idag. Såg inte att det var slut förrän nu.

Jag ska koka ett ägg i morgon bitti och smula ner gulan till dem. De har en liten skål med vatten och stenar och är instängda i badrummet med elementet på, men jag hör att Lille Skrutt försöker bryta sig in så jag ska kolla att dörren är riktigt stängd. 😾

Sen får jag köpa mat i morgon och försöka hitta en lösning som fungerar, utan att katterna eller hundarna skrämmer slag på dem. 😟
 
Det kändes ändå varmt hos hönsen men jag plockade ner fyra små kycklingar från översta pinnen, tätt tryckta mot varandra. Jag hade verkligen inte planerat för varesig kycklingar eller moderlösa sådana. Det lilla kycklingfoder jag hade fick jag med deras nu döda mor när jag tog hand om henne och jag har inte hunnit köpa nytt, så det sista fick de tidigare idag. Såg inte att det var slut förrän nu.

Jag ska koka ett ägg i morgon bitti och smula ner gulan till dem. De har en liten skål med vatten och stenar och är instängda i badrummet med elementet på, men jag hör att Lille Skrutt försöker bryta sig in så jag ska kolla att dörren är riktigt stängd. 😾

Sen får jag köpa mat i morgon och försöka hitta en lösning som fungerar, utan att katterna eller hundarna skrämmer slag på dem. 😟
Jag brukar ge mina små undulatfrön (finns på Coop), hackade ärtor eller majs tillsammans med ägg när dom är små. Skönt att du tog in dom igår!
 
Jag brukar ge mina små undulatfrön (finns på Coop), hackade ärtor eller majs tillsammans med ägg när dom är små. Skönt att du tog in dom igår!
Ja, det skär i hjärtat. Hon var en sån fin och duktig liten höna, så ledsen att hon är borta och så ledsen för deras skull. Jag ska komma ihåg att köpa undulatfrön på väg hem och hacka lite majs till dem. Hoppas mamma kommer ihåg att stänga toalettdörren idag så de får vara ifred. Jag la in ett par små klyftor päron och mortlade lite hönsmat så länge. Jag såg att de drack vatten men hoppas det inte blir för varmt i badrummet, ställde elementet på lägsta innan jag åkte till jobbet i morse.

Jag tycker jag borde sett fjädrar när jag letade. Hade det varit en räv hade den försökt ta fler, men alla de andra hönsen satt under en buske när jag kom hem. Mamma och hundarna var ute på tomten men hon hade varken hört eller sett något, men det kan ju hänt innan hon kom ut. Att den femte kycklingen saknas stör mig också, vad det än var som tog henne tog ju antagligen den med medan de andra hann springa åt alla håll?

Känns lite konstigt om en stor rovfågel hinner både döda henne, ta kycklingen och lyfta utan att det finns ett spår efter dem. De få gånger jag råkat ut för rovfågel har det synts tydligt och de har ätit av dem på plats, men kommer hundarna ut så får den ingen matro. Om det hade varit en räv borde dels hundarna blivit tokiga när de kom ut, men jag borde även hittat fjädrar och förlorat fler fåglar?
 
@Mia_R
Jag har varit med om att kycklingar halvt fryser ihjäl för mamma höna springer efter en pigg kyckling och överger resten när de inte klarar av att hänga med/ser vart mamma tar vägen.

Det går även att blöta upp foder med vatten, men då får man byta ett par gånger på dagen då det jäser snabbt om man har det varmare till kycklingarna.

Säger som tidigare, vad bra att du tog in dem.
Kycklingar brukar tåla katter och hundar rätt bra, så länge de inte blir uppätna. :p
 
@Mia_R
Jag har varit med om att kycklingar halvt fryser ihjäl för mamma höna springer efter en pigg kyckling och överger resten när de inte klarar av att hänga med/ser vart mamma tar vägen.

Det går även att blöta upp foder med vatten, men då får man byta ett par gånger på dagen då det jäser snabbt om man har det varmare till kycklingarna.

Säger som tidigare, vad bra att du tog in dem.
Kycklingar brukar tåla katter och hundar rätt bra, så länge de inte blir uppätna. :p
Den försvunna kycklingen var liten så det har knappast sprungit ifrån henne utan de brukade följa henne troget.

Nu sitter de i en kattbur, men små kattassar kan nå dem genom gallret om mamma glömt stänga dörren. 😼
 
Jag har en hedemorahöna som aldrig riktigt sett ut som en sådan, hon är vit med enstaka mörk grå/svarta fjädrar.
Hon har haft "marekögon" (tror inte hon har haft marek) men väldigt ljusa gula ögon, nedsatt syn och haft problem med när det är direkt solljus.

Igår upptäckte jag att hon är nästan helt blind. 😓 Så har hon inte varit tidigare.

Hon hittade inte in till hönsgården efter att ha varit ute en liten stund, utan jag fick bära in henne.
Eftersom jag matar dem 3 gånger om dagen så äter hon utan problem.

Så får se om hon får tas bort i samband med slakt till sensommaren.
Känns som ett riktigt skitår när det kommer till höns.
 
Tror nästan de små kan få flytta ner till hönshuset i en bur där de får mer utrymme att skutta runt och bättre luft än i kattburen + det kommer göra underverk för mitt badrum luktmässigt. 🙃
 
En bekant fyllde 40 år igår och fick två hönor. De hade inte möjlighet att ha dem så de fick flytta hit. Enda infon var två unghöns som är bruna.
Jag tror det är Lohman.
IMG_2623.jpeg
 
Våra två lohman (eller bovan kanske) har gett oss 4 ägg.
Så roligt! Våra hedemora har ju inte riktigt åldern inne än.

Lohmanhönsen är betydligt lugnare än hedemororna. Inte lika flaxiga.
 
Somnade vid läggning av barnen och när jag vaknade var det mörkt. Gick ner för qtt kolla så alla kycklingar mådde bra - hittade minsta ute i hönsgården utan huvud :cry: . Den kunde komma in I hönshuset men ville ofta ha hjälp. Och ny missade jag. Det var en råtta inne i hönshuset så gissar att det var boven.
Mår verkligen skit över att ha missat.
 
Somnade vid läggning av barnen och när jag vaknade var det mörkt. Gick ner för qtt kolla så alla kycklingar mådde bra - hittade minsta ute i hönsgården utan huvud :cry: . Den kunde komma in I hönshuset men ville ofta ha hjälp. Och ny missade jag. Det var en råtta inne i hönshuset så gissar att det var boven.
Mår verkligen skit över att ha missat.
Vad tråkigt. ❤️
Tyvärr är det sådant som kan hända även om det känns hemskt. ❤️
 
Usch, nu kan jag inte dra på det längre, jag måste lämna bort hönsen. Min flytt är i veckan och jag börjar på en ny arbetsplats i månadsskiftet + nu börjar fodret ta slut. Vad gör jag om ingen vill ha min fina, snälla tupp? :(
 
Idag sålde jag min flock, tuppen, hönsen och kycklingarna. 🥺
Jag är så ledsen att jag inte kunde behålla dem, sålde till underpris och allt foder, vattenautomater, foderautomat, fodertunna och foder fick följa med. 😭

Jag är så ledsen och saknar dem så. Var så trevligt igår kväll när mamma och jag satt ute och småttingarna sprang förbi varulven utanför hönshuset för de ville gå in. Så bra de har klarat sig trots att deras fina mamma och ett syskon försvann spårlöst tidigare i sommar. Älskade små rackarungar och mina fina höns och tuppen. 💔
 
Usch, nu kan jag inte dra på det längre, jag måste lämna bort hönsen. Min flytt är i veckan och jag börjar på en ny arbetsplats i månadsskiftet + nu börjar fodret ta slut. Vad gör jag om ingen vill ha min fina, snälla tupp? :(
Ska du flytta? Vart i landet tar du vägen?
 
Mina höns samarbetar inte 😅 jag har äntligen så stora kycklingar att jag kan skura hönshuset, aldeles för sent.. nej, då lägger sig nästa höna och vill ha kycklingar..! Det får bli en lättare städning i år, ut med allt, blåsa ur damm och dammsuga, så skurar jag upp reden och löstagbar inredning och skurar till våren. Hönshuset är ändå så pass rent att det kommer duga som godkänd städning.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ni några bra tips på hur man skyddar jordgubbarna från fåglar? Jag vill inte sätta upp nät, och har ingen lust att krångla till...
2
Svar
21
· Visningar
867
Senast: tott
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
658
Senast: Buzzter
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
386
Senast: ufot
·
  • Artikel
Hästnyheter Sverige har ett väldigt starkt djurskydd. Men vi måste fortsätta att prata om hästvälfärd och sprida våra tankar och vår kunskap om hur...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp