Hobbyridning

Thrillie

Trådstartare
Jag har börjat kolla på hästar, för ev. köp i vår.
Jag är en ryttare som föredrar långa uteritter i skogen (i alla gångarter) och kanske ett pass på ridbanan i veckan. Alltså en "skogsmulle".
Har kollat på hästar en tid nu och tycker att det mesta man ser är "Framtidsämne!" "Nästa stora stjärna!" "Otroligt lovande häst" och "Häst med enorm potential!" eller hästar som är runt 20 år gamla.
Problemhästar finns det ju gott om också, men jag känner inte för att ta hand om massa problem.
Allt jag vill är ju att ha en mysig häst som kan bli min bästa vän i skogen, men som också orkar ett pass på ridbanan då och då, utan några större krav.

Nu frågar jag er "skogsmullar" (och andra med förstås!); hur hittar jag min hästkompis?

Känns lite väl att lägga ut 50 000 kr på en häst som bara kommer att gå i skogen, som att man "slösar" bort hästens förmåga.

Men visst måste det finnas hästar som motsvarar människans "svensson". Alla kan ju inte vara elitgymnaster? :)

En gammal travare eller något lättare kallblod kanske?
Är 162 cm och väger 50 kg, hade jag varit lite mindre hade det ju funnits gott om ponnyer att kolla på!

Alla tips och ideer läses med glädje! Gärna historier om hur just du fann din häst också :)

Sv: Hobbyridning

Med tanke på att du väger såpass lite så skulle du mycket väl kunna köpa en D-ponny. Tror att du skulle få mer att välja på som passar dina önskemål om du även håller ögonen öppna för ponny. Längden är inget problem. :)

50 000kr är tyvärr inte mycket pengar om man ska köpa halvblod. Hästar i den prisklassen är, enligt min erfarenhet, oftast lite äldre (vilket inte behöver vara fel om hästen är fräsch), föl, unghästar som inte har någon större kapacitet, outbildade eller så har de skador/andra problem.

Tycker att ett varmblod skulle passa perfekt! MEN, har du inte kunskap och tålamod att utbilda en, så lägg till några tusenlappar och köp en som redan är tillriden. Du kan få jättefina (utbildade) ridtravare för 10 000-15 000. Var själv "halvblodsmänniska" innan jag av en slump ramlade över mitt varmblod. Tyckte att "gamla travare" var äckel-päckel, men jestanes vad jag har fått omvärdera mina (förutfattade) meningar om travare! Fantastiska kompisar som är pigga på allt, och väldigt sansade att hantera!!!:love::love::love:

Jag håller med Speedway om att du säkert skulle kunna köpa en D-ponny :)
Sedan beror det ju lite på vad för typ av häst du vill ha, skogsmulle kan ju vara lite "vad som helst".

Några raser som kommer upp i huvudet på mig, och som passar din prisklass (under 50.000 tänker jag nu, eftersom du inte skrivit något riktigt maxpris) är:

* Arab (supertrevliga hästar i regel, vakna och kloka)
* Travare (är ofta bra i huvudet, men kika gärna efter en som varit ridhäst länge och är välutbildad, de som nyligen är tagna från banan är det mycket jobb med innan de kan användas fullt ut som ridhäst och de kan ofta vara starka)
* Kallblodstravare (detta hade jag valt före en varmblodig travare, då fördelarna ofta är desamma, men de brukar ha lättare för sig som ridhästar plus att jag tycker de är trevligare att titta på :))
* Fjording (ofta otroligt charmiga och välvilliga, men kan vara envisa också så man måste ha lite pondus).
* Haflinger (vackra att titta på, har ingen större erfarenhet av dem men de jag träffat har varit supertrevliga både i ridning och hantering)

Detta är sådana raser som du kan göra "allt" med så mycket du vill, är du inte intresserad av hoppning mer än kanske någon gång då och då finns det ju många tyngre raser att titta på också, typ tinker, ardenner, nordsvensk brukshäst osv.

Något att tänka på är att travare (både varmblod och kallblod) och i många fall ardenner behöver arbeta mycket för att må bra. Har du tänkt rida i alla fall 5-6 dagar i veckan så som du beskriver så funkar det i de flesta fall bra, men det är enligt min erfarenhet inga hästar man låter vila hur som haver.

Sedan utöver detta finns det ju massor av ponnyraser som skulle kunna passa dig, och varför inte korsningar? :)

Innan jag blir halshuggen måste jag påpeka (vilket du säkert redan är medveten om) att individen är det viktigaste, du kan hitta Hästen inom vilken ras som helst, så ut och prova hästar som låter bra och som ligger i din prisklass :D

Tackar för alla svar!
Jag är inte kräsen när det gäller ras, har ridit allt från nordsvensk (bruks) till varmblod till halvblod och även en väns tävlingsponnyer. Senaste tiden har jag dock endast ridit haflinger, mycket trevliga hästar! Har faktiskt funderat på en haflinger, men skulle gärna vilja ha en lite större, runt 150 cm, och de är ju lite svåra att hitta!
Fjordingar har jag inte så mycket erfarenhet av, men det finns väl även fjordingar som är lite större? :)
Kallblodstravare är ju riktigt fina att se på, har dock aldrig ridit någon!

Så, haflinger, fjording, kallblodstravare/varmblodstravare eller en lite grövre ponny kanske är de som är bäst att kolla på?

Vad säger ni om engelska fullblod? De behöver väl arbeta mer än som skogsmulle för att må bra?

Senast ändrad:

Gillar du fullblod så kan du säkert hitta någon som funkar bra :) Jag har Engelskt fullblod själv och han är inte speciellt krävande motionsmässigt, utan tycker det är ganska trevligt att bara gå i hagen med polarna också :) Sedan vet jag de som behöver röra sig väldigt mycket och ofta, men jag tror det är ungefär 50/50, så jag tycker absolut att du skulle kunna titta på lite blodisar :) Dock hade jag även där satsat på en som varit ridhäst länge.

Vi skogsmullerider och har ett varmblod och en kallblodstravare.

Varmblodet har gått på banan och var riden ett par år när vi köpte honom. Han var lite het i början, men idag är han jättelugn och 3 st helt nybörjare har lärt sig att rida/åka på honom.
Kallblodet är travtränad, men inte tävlat och är lugn, men rejält envis ibland :)

Hittade dem på Hästnet när jag sökte på "skogsmulle"

31625237.jpg

32531402.jpg

32152627.jpg

Vilka mysiga hästar! :)
Verkar som det finns så många raser/korsningar som kan passa som en skogsmullehäst. Jag får kolla på många hästar och bortse från rasen och ta en som passar min ridning och personlighet. :)
Jag kommer troligtvis att ha hästen på lösdrift med ligghall. Fullblod och kanske även varmblod kanske är lite tunnhudade och inte klarar av lösdrift även på vintern? De kommer ju undan kylan bra i ligghallen men vill ju definitivt inte ha en häst på lösdrift om den inte trivs med det!

Min häst hade aldrig trivts på lösdrift, han trivs inte med att gå ute dygnet runt ens på sommarbetet, så han får komma in på kvällarna. Han gillar sin box :D Men det är ju väldigt individuellt, har du fullblod eller varmblod så får du antagligen täcka hästen när det är kallt, medans ett kallblod ofta klarar sig bra utan täcken om man inte har något emot att de blir lurviga :) Är nog högst individuellt det där med huruvida de trivs på lösdrift eller ej :)

Mina är likadana!
De står och väntar på att få komma in och när sambon ska ta ut dem kl 6 ligger de och sover :)
Kallblodet har mkt päls vintertid, men hon har hos tidigare ägare gått inne nattetid hela livet och är van vid det. Det är en mkt trött häst när de går ute sommartid och vi tar gärna in dem dagtid.

Så det hänger ju mkt på vad hästen trivs med och är van vid.
Mitt första varmblod hade alltid stått inne på box, men jag hade honom på lösdrift första året. Han fick tjock päls och stortrivdes. När vi flyttade till eget med stall var han ibland jättesvår att få in trots att det var halv snöstorm. :)

Jag tipsar nog om att sätta ut en annons där du beskriver dig och vad du vill ha. Jag tror folk skulle bli förvånade över vad man kan hitta så!

Hej!

Mina hästar måste ju nästan räknas som skogsmullar.

Förra var en övervuxen connemara, vi red mest i skogen, men hoppade, dressyrade och körde in också. Supertemperament och jättesnäll med nybörjare (men kunde busa med mej och husse).

Nuvarande är arab, pigg, framåt, energisk med ett hjärta av guld. Hon är lite mer känslig än connien, så husse rider mer sällan, han vill ha något "stabilare".

Båda har bott på lösdrift (arab bor nu). Arabfröken var sån som inte ville vara ute från början, regnade det vägrade hon gå ut ur sin box, men nu har hon verkligen blivit van vid utevistelse och är så mycket hellre ute än inne. Jag vet att det finns fler som har fullblod (även engelska) på lösdrift. Ett bra täcke så brukar dom klara sej.. (vi har faktiskt ett hos oss, men han har inte gått över vintern än, så jag kan inte säga hur han kommer klara sej).

Jag tror du ska leta efter rätt individ. Många tror att deras hästar har värsta potentialen, så är inte alltid fallet. Kolla runt och se vilka hästar som passar in i det du vill ha och provrid massor!

/Lavinia, som hittade sin ena på buke och den andra på hästnet.

Eftersom du är så pass liten kan du leta efter hästarna som är strax över ponnymåttet. De brukar vara väldigt prisvärda. (tävlingsryttarna brukar rata dem för att de är så små) Viktigast är ju egentligen att du hittar en häst med rätt mentalitet för dig eftersom du inte har några krav på speciella gångarter, storlek, exteriör osv
Du kan säkert hitta en jättebra kompis.

Ja, "övervuxna" ponnyer är väl troligtvis bra att leta efter! Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner spelar ju inte storleken någon större roll för mig. Kan ju säkert ha en från 146 cm ända upp till 170 :) Det gäller ju bara att hitta rätt, men guud så svårt det är. Lyckas bara hitta såna som jag är intresserade av typ 50 mil bort! Jag vill gärna kunna provrida ett par gånger så man vet säkert att man passar ihop, både för min skull och för hästens.

Det här med hästköp är ju en hel djungel! Har bara haft foderhästar tidigare, då har jag funnit dom via vänner och bekanta så då vet man ju hur hästen är osv!

Kallblodet hittade jag när jag sökte på "skogsmulle".
Jag satte samtidigt in en egen sökes-annons där jag beskrev vad jag ville ha, och begränsade då också området för hur långt ifrån jag ville leta.
Samma dag fick jag svar och då från hon som ägde kallblodet :)

Sen tror jag det finns många som kanske inte kommit så långt som att sätta in annons, men går och funderar på det, och ser de då en annons som stämmer in, så kan man ha turen att de svarar.

Jag är 1.64 och hade en D-ponny på 1.43 och det funkade bra då hon var en kraftig New Forest. Så ponny är ju absolut ett alternativ. Finns ju många som vill att fd tävlingsponnyn ska få bli skogsmulle.

Jag trodde inte man fick ut så mycket av att sätta ut köpes annonser. Har väl fått för mig att om man vill sälja sin häst så sätter man ut den, men det kanske är fler än man tror som läser köpes annonserna? :)

Kan ju vara så att man inte riktigt bestämt sig, och ändå kollar lite på köpes ifall man ser nån som passar in för sin häst.
Skadar ju inte att ha på båda ;)

Har ridit Haflinger under ca 2-4 år av min ridtid och jag tycker de är underbara. Då de har en skvätt arab i släkten långt tillbaka (har jag för mig) är de mkt ädla och kloka. Även om de är lite större/tyngre känns de inte tunga att rida. De tycker jag absolut att du kan kika på!

Har ridit Haflinger under ca 2-4 år av min ridtid och jag tycker de är underbara. Då de har en skvätt arab i släkten långt tillbaka (har jag för mig) är de mkt ädla och kloka. Även om de är lite större/tyngre känns de inte tunga att rida. De tycker jag absolut att du kan kika på!

Jaa en haflinger är riktigt intressant då det är sådana jag rider på nu ett par gånger i veckan! Men det är svårt att hitta en haflinger som är "som jag vill ha den". Har en jag rider på nu, men den är såklart inte till salu. *morr* :p

Jag tycker absolut att du ska sätta ut en annons själv! :laugh:

Beskriv noga att det du söker är en häst som är trevlig att rida ut på, att den ska vara frisk och snäll. Annars är risken att du får en massa "travare direkt från banan", "het hopphäst som fått senskada" etc på halsen... ;)

En skolad och trygg häst är alltid det bästa om man inte är intresserad av att nöta på banan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!