Hobbyridning

Sv: Hobbyridning

Har samma krav som du på häst, vill ha en snäll häst som även sambon skulle kunna rida om han vill. (inte så troligt kanske men ändå :p) Den får hemskt gärna vara inkörd också. Kollar runt lite emellanåt och håller med dig, det är väldigt mycket tävlingshästar ute nu. Men det finns guldkorn för oss skogsmullar också.

Har haft travare förut och det är trevliga hästar.
Ofta vana vid det mesta och orädda, är de startade så har man man mycket gratis miljöträning där. Dock kan hästar från banan vara heta och rida och det är mycket jobb med omskolning. Men det finns ju välridna och fina travare också.
Något jag har märkt dock på de jag haft, det är viktigt att kolla ryggen noga vid köp. Det är tyvärr vanligt med ryggproblem, enligt min erfarenhet är det många gånger pga av fel omskolning till ridhäst. Men även ett par som skadats på banan.

Gillar du stora kallblod så är Clydesdale en helt underbar häst på alla sätt.
Dock ofta ganska dyra. Men snällare hästar får man leta efter :love:
Trygga, lugna och så otroligt smarta. Men de är stora som sagt, de kräver lite extra storlek på stall, transport och utrustning.

Senast ändrad:

Clyesdale ser riktigt mysiga ut! Dock tror jag inte jag vill ha en såpass grov häst.
Just nu är jag inne på en haflinger eller fjording!
Någon med erfarenhet av fjordhästar? Har hört att de kan vara rätt envisa? Har bara ridit en en enda gång för många år sedan så jag vet inte så mycket om dom. Men det skiljer sig väl mycket från häst till häst förstås!

Nu har jag verkligen räknat och dubbelkollat allt och jag har råd att köpa mig en pålle, ekonomin är inga som helst problem med och det känns skönt. Hoppas bara att tiden räcker till också!

Skulle nog helst vilja ha en häst på foder/hyra över vintern för att vara helt säker på att tiden räcker till. För vintern är ju den jobbigaste perioden att ha häst, klarar man det då så är det ju lugnt =)

Men det jag är mest rädd för är när man ska åka och kolla och ev provrida. Tänk om de tycker jag rider dåligt! Jag är ju som sagt inte så skolad, men jag tar ju inte hand om hästen sämre för att jag inte kan göra öppna, sluta och galoppombyten :)

Ja Clydesdale är jättehärliga hästar.
Hade en valack förut.

Fjordingar är också jättemysiga, dock envisa :D
Men starka och tåliga med härlig personlighet.

Welsh cob är ju fina också

Tycker absolut du ska kolla på travare om du vill ha mycket häst för en liten slant! Som flera andra har nämnt kan du få en välriden, frisk varmblodstravare i sina bästa år för under 20' (vilket egentligen är helt galet, men det handlar ju om tillgång o efterfrågan) och du kan kosta på dig att vara kräsen eftersom det finns gott om dom.
Kolla då i första hand på hästar som inte gått så länge, eller inte alls, på travet.
Leta efter en sund o frisk individ med bra hovar och inte för vasst psyke.

Vad gäller lösdrift och tålighet är det också mer individuellt än rasbundet. Hos oss går dom flesta hästar på lösdrift, en salig blandning av varmblodstravare, halvblod, fullblod, ädlare ridponnys och kallblod. Vinterpäls får dom allihop :)

Något att tänka på är att travare (både varmblod och kallblod) och i många fall ardenner behöver arbeta mycket för att må bra. Har du tänkt rida i alla fall 5-6 dagar i veckan så som du beskriver så funkar det i de flesta fall bra, men det är enligt min erfarenhet inga hästar man låter vila hur som haver.

Det beror ju också på hur man har hästen. Min medryttarhäst, kallblodstravare, rids bara nån gång i veckan, Dock går han på lösdrift.

Fast jag vet flertalet travare (både varmblod och kallblod) som inte skulle fixa att ridas såpass lite även om de gick på lösdrift. Sedan vet jag såklart sådana som din medryttarhäst också, ville bara påpeka att det kan vara en grej att tänka på när man väljer häst :)

Det kan väl kanske också bero på om och hur länge hästen har varit travhäst, eller hur länge den har varit riden.

Dock tror jag det beror mycket på vad hästen är van vid. En häst som är van att gå ordentligt 6-7 dagar i veckan lär nog få en dos överenergi om du plötsligt lämnar den i hagen en vecka utan att göra något alls med den.

Min kille är vbl travare, född -02 och gick på travet fram till -07. Han är av den typen som man utan problem kan lämna i hagen i en vecka och sen rida ut på långa tyglar utan att behöva vara rädd att han sticker iväg eller hittar på något, klart han blir lite piggare, men det är så lite att t.o.m lättskrämda mesiga jag inte behöver sitta och vara rädd.

Ffa tror jag man måste ta hänsyn till hur hästen varit tränad innan. När jag köpte min häst var han van att bara ridas i skogen utan krav, men jag kan tänka mig att han var något piggare när han precis kommit från banan och fortfarande var högt i kondition och var "travhäst" i både skallen och kroppen. En häst som är van att gå mycket, oavsett ras, blir lätt lite studsig om den plötsligt bara får gå i hagen.

Tycker inte det är helt ovanligt att folk köper hästar i full kondition som är vana att gå mycket, tycker de är så trevliga och lugna vid provridningen, och sen blir förskräckta när de efter en veckas "vila" (läs acklimatisering) i det nya stallet ska börja rida lite lätt och hästen spenderar mer tid i luften är på marken, vilket inte är så konstigt egentligen.

Jag har nog en svenssonhäst. Halvblodskorsning 15 år, lugn och trevlig i alla lägen men blir fort uttråkad på banan, gammal skada som hindrar tävling men inte gör något väsen av sig till vardags. Har henne på foder. Min kompis kände ägaren och bokade helt sonika en provridning åt mig så det blev aldrig aktuellt att annonsera eller svara på annonser för mig. Hon är perfekt som skogsmullehäst, framåt utan att vara het, trafikvan, går fram överallt, behöver inte träna hårt för att hålla sig lugn. enda nackdelen är att hon har lite humör mot andra hästar men jag har lärt mig vilka hon går bra ihop med och vilka man ska rida långt ifrån.

Jag skulle nog hellre köpa ett lättare kallblod eller en ponny än en fd travare. Men gillar du travare så slå till! Dock kan du ju behöva lägga ner mycket tid på inridning och skolning om det inte redan är gjort.

Själv har jag en fjording, dock väldigt ung, men han ska bli min lille skogsmulle :) Är inte ett dugg intresserad av tävling och gillar ponnyer (men är lång), så ett litet kallblod är perfekt för mig. Sedan hoppas jag att medryttarhästens ägares dotter ev. ska vilja tävla honom litegrann :)

Gör som någon annan skrev: lägg ut annons själv medan du letar!

Senast ändrad:

Om du vill hyra en fjording över vintern så finns ju alltid Taffsnäs :)

Jag älskar fjordtemperamentet. Jag och min lille är precis lika envetna :D

*kl*
En liten uppdatering.
Hade ju tänkt mig en fjording/haflinger/ev."travare". Men så kärade jag ner mig i en lettisk import, 3,5 år, lite grövre modell.
Hur mysig som helst är han och nu har jag honom hemma på prov. Mycket tankar som snurrar i huvudet, klarar man en unghäst, borde jag tagit en äldre? Äsch, jag tänker som så, att så länge allt går bra så köper jag honom. Kommer ha möjlighet till tränare som kan hjälpa mig genom unghästtrotsen som kan komma fram då och då.
Behöver ju egentligen inte lära honom så mycket mer än det han redan kan eftersom jag skogsmullerider till största delen :)

Jag själv äger ingen häst och rider endast 1 dag/v på en ridskola men hemsidan "Hastmarknad.net" , ser fin ut och där finns det personer som lägger ut annonser för tex. 8 åriga ston som annars skulle slaktas! :( Du kanske kan ta en titt där och se om någon intresserar dig?
Jag själv får vänta tills jag vinner 3000000 milj. på lotto och har råd med gård och häst! ;)

Det beror väl på hur man är som person.
Jag skulle inte vilja ha en häst som inte kan galoppera ordentligt- alldeles för mkt jobb om man inte är intresserad av utbildning.

Hoppas att det går väl med nya bebisen o var bara en bra förbild- avspänd så skapar du inte en massa problem. Ta saker med tålamod som största dygd.

Lycka till nu:laugh:

Tack :D
Än så länge går det bra, vi tar det lugnt med allt eftersom det är mycket nytt för honom, men han verkar mest nyfiken på allt och inte särskilt rädd så det är ju kul :)

Skickade PM utan att läsa klart tråden - slarvigt ;)

Lycka till med nya hästen!

/Kopia

Nordistravare "utan trav"!

Jag skulle rekommendera kallbolodtravare! Jag har själv 3 st. Två av dem har tävlat trav och en har jag fött upp själv. Hon är inkörd och riden, men har aldrig tränats till travhäst och därför inte haft det minsta svårt att lära sej galoppfattningar osv. Ha även dragit lite timmer och provat western. Helt perfekt allroundhäst m bra psyke. En bra och något utbildad nordis kan du få för 20-25000. Jag tänkte börja rida för instruktör till våren. Då blir hon sju! Det är aldrig försent att börja lära!

http://tinypic.com/r/2hmd46q/7

Den här killen är 24 och har jobbat som tävlongshäst till pensionen vid 15 års ålder. Han är jätteduktig på att hoppa och på dressyr och western!

http://tinypic.com/r/90ag6d/7

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 641
Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 159
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?