Hmm.. fundersam och förvånad!!

H

Havregryn

Grannen min, har 3 hundar. I natt satt två av dem hela natten i bilen. Jag blev helt chockad och förvånad. Är detta lagligt?? Och just nu sitter de i bilden också...

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det är ju helt sjukt ! Det finns väl en lag som säger att man inte får lämna hundar längre än 4 timmar i bil väl ? Eller är jag fel ute ?
Men givetvis, även om det nu inte skulle var olagligt ska dom absolut inte lämnas i bilen hela natten ! Varför har dom skaffat hund om dom inte vill ha dom inne eller ens i hundgård ?? :confused: :crazy:
Emma & Pelle
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

du denna granne verkar lte skum annars också. bor i en 2.a 3 hundar, en unge på kanske 3 -4 och ett par då.

hundarna är i frågan normal stora hundar..

hmm.. nått är fel..

Finns de nånstans man kan kolla upp hur länge de får sitta själv i bil?? Är de nått de bryter mot finns de ett samtal jag ska ringa.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Letade runt lite på internet , vet inte vart jag har hört det om den lagen , däremot hittade jag lite om uppbindningar. Det är verkligen ingen bra miljö för en hund att vistas i en bil hela natten , speciellt inte två st mellanstora bilar ! Det kan bli otroligt kallt i en bil , eller varmt beroende på årstiden.

Men ring och berätta hur din granne håller sina hundar och fråga om eventuella lagar , det borde dom ju kunna ^^

Här är länken om uppbindning som jag hittade http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=139

Lycka till , och hoppas att det blir ändring på din grannes beteende !
Emma & Pelle
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

de hade telefontid ringer imorgon.

de är sjukt, och nu i skåne är de ju inte trevligt väder heller just nu.

ne vi får se vad de säger i morgon, allt kan ju inte vara helt i sin ordning att de sitter där..
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Hade en granne förut som satte ut sina två jakttaxar i bilen för don skällde så mycket inne. hm konstigt att en jakthund frår tråkslag av att sitta instängd i en lägenhet hela dagarna...
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

skäller gör dom inte merän när man är i trappuppgången.. men varför endast 2 av hundarna men inte alla 3??

ne du... sne har jag inte lust att knacka på och fråga, bättre att först höra om de är lagligt.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

det var inte lagligt och har nu kontaktat myndigheterna som skulle ta tag i det...
Får hoppas att de är snabba..
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

vad de ör för kön vet jag ej, me jag tycker inte att de är en ursäkt nog att låta hundarna sitta instängda i en kombi.. Och dessutom inte ens lagligt..
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jag menar inte att det är bra. Jag letade mest en orsak och löp lågt bra till, jag har själv en av varje och vissa problem dyker upp i tider av löp...
Du har aldrig sett dem vara ute och motionera hundarna mellan varven?
Med kupévärmare i bilen och en väl motionerad jycke skulle jag utan tvekan kunna ha den i bilen ett tag. Lagligt eller ej.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Det beror på. Skulle det vara en granne som jag annars vet månar om sina hundar så skulle jag fundera på om det hänt något oförutsett. Skulle det vara så att hundarna sitter där regelbundet och ofta så skulle jag reagera. Men jag skulle inte agera efter 1 dag om det bara blev helt plötsligt.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Har du pratat med grannen och frågat varför hundarna satt i bilen?
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Nepps.. efterso, jag jobbar natt och har regerat på dem nätterna jag varit hemma och VAKEN att de varit i bilden. Ingen värme går att lägga till i bilen på vår parkering.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

eftersom de är nyinflyttade vet jag ej något om dem. Dom har nu vait där i sammanlagt 4 nätter..

detta är enligt mig och då också lagen inte okey. Lagar är till för att följas..

Ska man inte reagera om inte lagen följs? Hundarna trivs knappast där sånt väsen som de för.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Nej de har jag ej, detta får helt enkelt djurskyddsmyndigheten fråga. Jag tycker mannen är nog skrämmande som han är.

Så tycker du de är fel av mig att anmäla detta utan att fråga dme först??
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Klart att man ska reagera efter en längre tid. Men du skrev I NATT. det tolkade jag som EN natt. Du skrev inte: De senaste nätterna etc.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Ska man inte reagera om inte lagen följs?
Det beror väl helt på omständigheterna? Är du själv paragrafryttare som följer lagen till punkt och pricka i alla lägen? Troligtvis inte - du bryter säkerligen mot några smålagar då och då, både medvetet och omedvetet.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Ligger de natt efter natt på det viset och utan värme skulle jag nog också reagera. Lever de dessutom om så trivs de ju inte.
Har du hört dig för om din anmälan behandlats?
Min vorsteh älskar bilen och nu när jag arbetstränar 2 timmar/ 2 dagar i veckan ligger han i bilen. Han går inte lämna ensam inne i huset för då tuggar han i sig allt han får tag på.
Han motioneras dock ordentligt innan vi far kanske jag ska tillägga.
 
Sv: Hmm.. fundersam och förvånad!!

Jag har oxå för mig att hunden får sitta som längst fyra timmar åt gången i bil.
Mina är gärna i bilen, och skulle det krävas för att det hänt ngt eller så så skulle jag kunna låta en av mina ligga en natt. Dock e mina väldigt köldtåliga.Men det skulle inte få bli en vana.

Tre hundar i en lägenhet låter trångt, det kan jag till o me tycka i ett hus ibland:p

Jag hade personligen frågat ägaren först om varför hundarna sitter i bilen, och hade det inte skett någon förändring så hade jag gått vidare.
Jag blir mer besviken/putt om nån skulle anmäla mig "bakom ryggen" om du förstår va jag menar, för det KAN ju kanske finnas en speciell anledning. Dock tycker jag inte att det är acceptabelt o ha dom där natt efter natt, så det är inte så jag menar..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: The Beast
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 499
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp