Hjärntumör

HeleneK

Trådstartare
Är det någon som har oturen att ha erfarenhet av hjärntumörer och vill dela med sig?
Kanske finns det någon med en solskenshistoria?
En nära vän ska opereras imorgon :cry:

Utgången beror på många faktorer. Är den malign/beningn, hur tumören sitter. Vad det är för sort osv. Så det är svårt att säga. Men en solskenshistoria en bekant blev helt återställd och lever vidare spm vanligt förutom ett fult ärr på huvudet som den personen säger. Tror att det är 7-8 år sedan.

Jag har själv en godartad som de försöker få styr på. Läkaren beskriver min som ett skönhetsfel :D Det jag kan säga är att forskning går väldigt mycket framåt. Det du läser på Internet är förlegat i princip. Opererar man tänker jag att vännen har en ganska bra start. Lättillgänglig såpass att man opererar. Sen följs det ju upp med analys och eventuellt behandling för cancer om den är elak.

En bekants förälder opererade bort en hjärntumör på "stenåldern" någon gång och är helt återställd.

Läkarna säger att de inte vet något säkert förrän efter operationen och tumören har analyserats. Så det är ytterligare ca 2 veckor innan vi får några svar.
De trodde dock att det handlade om Gliom som är elakartad.

Är det någon som har oturen att ha erfarenhet av hjärntumörer och vill dela med sig?
Kanske finns det någon med en solskenshistoria?
En nära vän ska opereras imorgon :cry:
Min kollega tog bort en godartad. Hon har lite mer huvudvärk. Lever annars som vanligt. En bit av skallbenet är ersatt.

En fd kollega opererade bort en cancertumör i hjärnan i 25-årsåldern. Jag tror att hon hade en ganska tuff rehabilitering, men hon är idag helt återställt, tränar crossfit och lever på som vanligt!

En fd kollega opererade bort en cancertumör i hjärnan i 25-årsåldern. Jag tror att hon hade en ganska tuff rehabilitering, men hon är idag helt återställt, tränar crossfit och lever på som vanligt!

Låter fantastiskt!
Jag tror att just åldern och fysisk hälsa kan vara avgörande i återhämtningen. Min vän är 37 och i god fysisk form.

Marie Fredrikson är väl ett bra exempel på en solskenshistoria.

(min egen far ett sämre exempel, så det kan vi hoppa över... )

Nej. Det upptäckes för sent och tumören var inte möjlig att operera.
Som jag har fått höra är olika typer av tumörer (hur elaka, snälla, placering etc) väldigt olika. När vi hade ett exempel på anhörig med hjärntumör uppe, som visade sig vara patient till samma läkare, förklarade läkaren att det är helt olika saker. Dennes gick inte att operera t.ex och därmed hör det exemplet inte riktigt hemma i den här tråden.

Väldigt brett och avancerat ämne. Och intressant.

Min granne på närmare 75 opererade en som satt uppe bakom ena ögat för ett par år sedan, lever idag som vanligt. Har inga mer detaljer tyvärr..

Idag blev han inskriven och röntgen och prover tagna. Vi hälsade på efter jobbet och fick vara med när kirurgen beskrev hur själva operationen ska gå till. Nu känns det för tillfället rätt okej, fokus är på operationen. De risker som finns med tanke på placeringen är rörelsebegränsningar på höger sida, framförallt arm och ansikte. Även risk att han får problem att prata, själva motoriken.
Men det känns som skitsamma bara han överlever.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar