Hjärngympa

G

glee

Kan man lära sin hund att vifta på svansen på kommando? :p
Jag brukar lära Selma massa olika (och onödiga) trick, bara som hjärngympa. Idag har jag lärt henne lägga huvudet på sned, men det tog låång tid innan hon fattade, tror det beror på att det är en ganska omedveten rörelse..? Så tänkte jag att jag skulle lära henne vifta på svansen men det kanske är en totalt omedveten handling, vad tror ni? Om det är så att hunden inte vet att den viftar på svansen borde det inte gå att lära in..

Sv: Hjärngympa

Ååå vad roligt (lägga huvudet på sned).. kan du inte berätta hur du gör? Använder du klicker?
Jag håller på att lära vår att städa hemma, vi har kommit till stadiet att han släpper när jag har handen under munnen och säger loss. Snart ska jag hitta en lämplig hink att släppa den i. Får väl se hur det går. Det enda TRIX vi kan är "high five" och "give me ten".

Senast ändrad:

Hon är så söt när hon lägger huvudet på sned. :love: Ja, jag använder klicker. Jag började att prata med "frågande" röst, för då lägger hon alltid huvudet på sned. Men när hon vet att jag har godis vet hon att hon måste göra något för att få den, så hon har mest hållt på och skällt och "pratat", de gånger hon la huvudet på sned verkade hon inte förstå vad hon hade gjort. :P Men sen började hon göra det oftare och till slut kunde hon det. :)

"vicka på huvudet", lite långt men det gör inget. :)

Går alldeles utmärkt att lära dem vifta på svansen på kommando. Nisse viftar glatt på svansen numera när jag säger - "Var är svansen?"
Tog ca 5 min att lära in men så är han otroligt lättlärd. Luna har inte provat med än.

Lycka till!

Absolut kan du lära henne att vifta på svansen. Sen hur lång tid det tar är ju olika. En del hundar sitter ju och viftar på svansen hela tiden när man tränar, då är det svårare för hunden att sålla ut exakt vad det är du belönar.

Lycka till, det är kul med tricks. Själv håller jag på lite smått med att lära hunden att hämta läsk/öl ur kylskåpet och att hämta hushållsrullen i köket.

Då ska jag försöka senare idag!

Öppnar din hund kylskåpet själv också? :) Det är lite tråkigt med en så liten hund, hon når ju inte upp till bord och skåp så sådant är svårt att lära henne. (Fast samtidigt är det skönt att hon inte når så slipper man att hon tar saker själv..)

Jag har lite idétorka, några fler tips på vad man kan lära hunden? Förutom alla "vanliga" trick, de kan hon redan.

Ja, hon öppnar kylskåpet och sedan tar hon ut burken som ligger längst ner. Sedan har jag inte kommit längre. Tanken är ju att sambon ska kunna sitta framför tv och be henne hämta en öl. Sedan tänkte jag lära henne att hämta sin egen godisburk, så att sambon kan belöna henne för den hämtade ölen också. :D

Du kan lära henne att spola toaletten, inte så mkt till hjälp men hjärngympa.

Du kan även lära henne att lägga in tvätten i tvättmaskin.

Jag har lärt mina att hämta strumpor och annan tvätt som ligger slängd på golvet och lägga i tvättkorgen. Jättesmart.

Har även lärt dem att "städa" då har jag en korg och så får de springa och hämta alla lösa saker som ligger och skräpar på golvet. Det är jättesmart, speciellt den gången då mina föräldrar ringde och sa att de skulle komma om tio minuter. :eek: Då sa jag till hundarna att "städa" så kunde jag börja dammsuga på en gång. Fint var det när föräldrarna knackade på dörren en stund senare. :D

Ett tips om du ska lära henne att öppna kylskåpsdörren.

Jag har hängt en kong med snöre i handtaget. På så sätt underlättar det henne att få tag och kunna öppna, men framförallt så kan hon inte få upp dörren om hon skulle försöka när hon är ensam hemma. :p Inte så kul och komma hem och kylskåpet stått öppen i en timm eller två. :crazy:

Vilken tur att du förtydligade det där med kylskåpet. Jag tänkte just på vad hunden kan göra när ni inte är hemma.. (smaskens...)...

En granne till min morbror har en golden retriver (tror jag) som har lärt sig att öppna ytterdörren och hämtar tidningen i brevlådan. Jättesmidigt.. Men så en dag hade han väl lite tråkigt, för han gick in i stallet och öppnade boxdörren till lilla ponnyn. Grannen upptäckte allt när hon tyckte det lät lite konstigt från vardagsrummet...

Ja, jag har lärt in lite trix och så både på hund och häst som inte är så lämpliga visade det sig senare. :smirk:

Hästen eller rättare sagt ponnyn lärde jag att han skulle stegra på kommandot -Upp. jättebra tyckte jag ända tills han skulle börja gå privatlektion med en ryttare och ridläraren sa -Sitt upp! :D :angel: Då hände det grejor, stackars barn. :angel:

:D Ja, hoppsan. Lite busig idag, tror jag. He he :angel:

Tack för tipsen. :) De lät riktigt roliga!

Städa kan hon redan, fast bara sina egna saker. :p

Det är tur du inte har en labrador, då skulle det vara onödigt att lära in "vifta på svansen". Den lever sitt eget liv ändå. Försöker istället få den att vara still när vovvan "spelar död". Fast svansen vill inte gärna vara död :angel: .....
Håller på att lära henne kommandot städa och då plocka upp sina saker och lägga i en hink. Fast trots sin ålder (9 i år) så plockar hon i stort sett allting annat och lägger i mitt knä....inte riktigt som jag vill :crazy: .

Nu är just vår hund en sån som verkligen vill lära sig nya saker och är ganska lättlärd just därför.
Men jag började med att ge kommandot "ligg" och därefter försiktigt trycka ner henne på sidan (alltid höger) samtidigt som jag sa "spela död". Det är egentligen allt jag övat, fast i början tog det ett tag innan hon förstod att hon skulle ligga helt stilla utan massa grymt och dödsryckningar :rofl: .
Det jag behöver göra nu är ge kommandot "ligg", fortfarande, och därefter "spela död" varpå jag sakta rör ena handen i en halv båge neråt....

Krypa är en annan rolig sak man kan lära sin hund som även kan vara till nytta. Tex. när matte lyckas sparka bollen under ett staket till en låst fotbollsplan :angel: . Då är det bra om man hittar en lucka under staketet så hunden själv kan krypa in och hämta bollen... :p

Senast ändrad:

Hehe, det gör den på Selma också. Fast när hon spelar död viftar hon iaf inte. :D
Däremot har hon ögonen öppna, ska försöka lära henne att blunda också.

Hon har fått hjälpa mig att lägga kläder i tvättmaskinen nu. Hon var jätteduktig! :) Jag använde samma tecken som när hon städar, så jag bara pekade och hon förstod. Sen när hon har lärt sig lägga i kläder får hon lära sig att plocka ut dem också. Hon får bli mitt lilla hembiträde. :p

Apropå att spela död. Jag lärde in det på min arbetsgivares hund. Gick supersnabbt! Vad gör de inte för lite godis. :D

Det roliga med henne är att när man siktar på henne med "pistolen" och säger pang, faller hon ner på sidan och så ligger hon blickstilla. Helt perfekt! Det roligaste har hon lagt till själv. Precis när hon fallit så avger hon en djup djup suck (=sista andetaget).

Sedan gäller det att belöna fort, annars så rör sig liket för att kolla vart godisen tog vägen.

Spela död är nog det enda jag inte kan lära in min ena hund. :mad: Hon är hopplös på det och det ser mest ut som ett halvtaskigt fallande, som hämtat ur en B-film. Hon har ingen känsla för detta med skådespeleri. :cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?