Hjälper ni andra? som har problem?

Sv: Hjälper ni andra? som har problem?

Tycker det är en ren självklarhet att man erbjuder sin hjälp om man ser att det kan behövas (och inte verkar vara för riskfyllt). Det tycker jag gäller i alla situationer (inte bara hästrelaterat). Vad skadar det att vara lite hjälpsam och snäll mot andra? Jag blir bara glad om jag kan hjälpa till. Förstår inte varför man ska vara så vrång och ego, och skita i alla andra. Nästa gång kanske det är man själv som behöver hjälp?
T.ex en gång när jag skulle hem från en träning ville plötsligt min häst inte gå in i transporten, vilket aldrig har varit något problem innan. Då kom två snälla människor med en lina som hjälpte mej. Det gjorde att jag slapp stå där hela natten och försöka lasta. Och gissa om jag blev glad?

Håller med dig. Visst om man inte vill riskera sin egen hälsa, men isf kan man ju kanske hjälpa till muntligt. Jag brukar alltid, när jag ser att någon har problem och har hållt på med det ett tag, säga typ "Säg till om ni behöver hjälp!", för att visa att man är villig att hjälpa till. Jag tycker det är trångsynt att tänka "Jag har betalat för det jag kan och tänker inte dela med mig av det". Herregud, alla kan ju inte vara fullärda, och någon gång har alla varit nybörjare/okunniga. Lite tips skadar inte, och man blir inte fattig för att bara säga några hjälpande ord eller så. Visst, jag kan förstå om man inte vill stå och hålla en hel ridlektion för någon som behöver hjälp, men vid tex lastning eller om någon häst kommer lös, är det väl inte fel att bara ge en hjälpande hand så länge man inte riskerar att bli skadad själv. En dag står du kanske där själv, med en häst som aldrig krånglat förut, men helt plötsligt gör det.
Som någon sa, så brukar jag också se till att ha tillräckligt med hjälp med mig för tex lastning, men IBLAND kan nått hända som gör att det behövs flera personer. Då är jag jättetacksam om någon kan rycka in.
Sen vet jag också att en del inte uppfostrar sina hästar ett dugg, och när dom får se konsekventerna av det brukar jag låta dom komma på problemet själv, men förklarar gärna varför det blivit som det blivit om dom frågar, eller hjälper till om det börjar se ut som att det kan gå riktigt illa om ingen annan kommer.
Vet många stall där det är så otroligt dålig stämning för att ingen vill hjälpa andra, men gärna går och snackar om hur dåliga andra är på att lasta hästen tex. Man måste ju inte vara en besserweisser och säga åt andra vad dom ska göra, men man kan ju fråga om dom behöver hjälp när det ser ut som om dom verkligen behöver det.

Aja det var mina åsikter iaf.

Jag brukar fråga om de vill ha hjälp.
Säger de nej så tjatar jag inte, men jag erbjuder nästan alltid min hjälp i alla fall.

Jag frågar om personen behöver hjälp. Alltför många verkar ha noll koll på exempelvis hur man lastar en häst. Eftersom jag anser mig själv vara en av dem med koll så erbjuder jag försiktigt min hjläp.

I regel inte. För jag har själv haft en svårlastad häst och den "hjälp" som erbjöds hjälpte aldrig så att säga. Snarare tog de till egna knep som INTE fungerade på min pålle. Så; jag var hellre ifred med min lastning.

Om någon vill ha hjälp med lastning (eller annat) så får de gärna be mig om det. Då hjälper jag till om jag har tid. Jag skulle möjligen fråga om jag ska hjälpa till om jag ser att de ser uppgivna ut och ser sig omkring efter hjälp...

Exakt så svarar jag också! :) Min häst jag har nu är inte helt lätt att lasta, men den "hjälp" jag fått någon gång har oftast inte varit till någon nytta alls utan bara stressat upp honom mer..

Jag erbjuder min hjälp om det ser ut att behövas,spelar ingen roll i vilken situation eller vad det gäller.

Det tycker jag låter bra, man ska ju inte låta andras säkerhet riskeras bara för att man är envis och tycker att dom borde haft med sig en medhjälpare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar