Hjälper ni andra? som har problem?

Sv: Hjälper ni andra? som har problem?

Vi brukar faktiskt hjälpa de som ser ut att behöva det. När vi är nere på banan med sambon's travhäst ser vi ibland folk som har problem att få in hästen i släpet, oftast är de bara två, en som leder hästen och en som "puttar" på. Sambon brukar då hjälpa till, tar man varandras händer bakom rumpan & "lyfter" in hästen brukar det gå väldigt lätt.

Minns när vi själva åkte ner första gången med sambon's häst. Lastningen hemma gick jättebra - Han gick så gott som på själv! Men sedan när vi skulle åka hem tvärvägrade han totalt. Han var inte ett dugg rädd, utan var lugn & cool, men han skulle bara inte gå in. Då var vi väldigt tacksamma när vi själva fick hjälp. //Linda

går ni då fram och hjälper till? (frågar först då om de vill ha hjälp).

I regel inte. För jag har själv haft en svårlastad häst och den "hjälp" som erbjöds hjälpte aldrig så att säga. Snarare tog de till egna knep som INTE fungerade på min pålle. Så; jag var hellre ifred med min lastning.

Om någon vill ha hjälp med lastning (eller annat) så får de gärna be mig om det. Då hjälper jag till om jag har tid. Jag skulle möjligen fråga om jag ska hjälpa till om jag ser att de ser uppgivna ut och ser sig omkring efter hjälp...

Jag är kankse ego. Men för mig betyder det antagligen att jag inte skulle ha råd att kunna ha kvar alla mina hästar om jag inte kunde jobba pga av ett brutet ben. Ja jag kan bryta det om jag faller av eller liknande men då är det endå något jag eller mina hästar har orsakat. Inte någon främande häst.

Punktering kan fixas med hästen i transporten. Skulle ALDRIG lasta ut min häst vid större väg för att fixa en punktering. Men jag förstår din poäng....

Vid sjukdom eller akut skada, skulle jag ställa upp på vissa vilkor. Också kanske det spelar in vem som äger hästen. Skulle det varit stallets häst så ja, för jag skulle antagligen inte behöva betala för mina hästar om jag skadar mig på deras häst.

Föl och avelsmärrer hjälper jag till med på stuteriet. Men det är endel av mitt jobb som jag har betalt för att utförra. Jag skulle inte stanna vid en gård för att jag såg att någon hade problem om jag inte råkade känna dem.

Jag får nog vara egot som tittar på andra hållet när folk står med sina hästar och inte kan lasta. Och jag är väldigt tacksam att jag inte har eller haft någon svår lastad häst (någon längre tid).

Tur att det finns många andra hjälpsamma så att jag slipper undan!

Tror faktiskt att det är ett "ridfolks" problem att man inte hjälper någon annan.
På en travbana är det liksom ingen fråga om att inte hjälpa till. Ser det ut som det är på väg att bli problem hinner du nästan inte reagera innan du har hjälp. Ofta att hästen är transporten också innan man hinner blinka.
Har upptäckt en enorm skilnad på att vara på min "vanlig" hästklinik och min ATG klinik. På en vanlig så är det inte något tal om att få hjälp inte ens om hästen är halt och drogad. På en ATG hinner du inte ut till släpen innan personalen är där för att om det behövs hjälpa till.
Om jag tror att jag kan vara till någon hjälp och inte bara ivägen så hjälper jag självklart till om någon har problem. Om inte annat så lär man känna en massa trevligt folk ibland på det sättet.

KL

Självklart så hälper jag till om så behövs och efterfrågas.

Jag gör en bedömmning över vad det är för häst och vad det är för ägare. Säger min bedömmning att det där blir farligt så låter jag bli. Jag vill vara säker på att jag klarar av att hjälpa till utan att riskera skada...

Ska jag slå ihjäl mig så är det defenetivt inte på någon annans häst...

Att hjälpa till med vad man kan, när folk har problem tycker jag är självklart. Men det finns gränser.

Ser jag att någon har svårighet att lasta sin häst och inte har med sig någon medhjälpare, så erbjuder jag mig såklart att hjälpa till, när jag har varit på träningar så har vi alltid sett till att vi alla får in våra respektive hästar i transporten så ingen blir kvarlämnad.

Vad gäller risker så bedömmer man ju situationen efter varje häst, man kanske inte står bakom en häst som kastar sig bakåt och tjurar hela tiden? ;) eller liknande för att ta exempel.

Jag tycker iallafall att man skall erbjuda att hjälpa till,sedan om man får nej till svar, då har man iallafall erbjudit sig. :)

Ifall jag ser att den som ska lasta verkligen har jätteproblem och inte klarar sig själv, och jag dessutom känner att jag har något att tillföra - då går jag fram. Inte annars.

Jag har erbjudit min hjälp, sen första dagen jag fick körkort och i stort satt bodde vid ridskolan, respektive privatstall. Såg jag någon i knipa, gick jag lugnt fram och frågade om det var något jag kunde hjälpa till med.

Detta gav mig goda referenser, när jag letade sköthästar, foderhästar och när jag ridit i ridhus när ridlektioner höllls i andra halvan och jag fick delta med min sköthäst/foderhäst utan att betala och lärde mig massor. Det har även gett mig många bra kontakter med ridinstruktörer, veterinärer, hovslagare, stallägare, hö och havrebönder med mera med mera.

Än idag, när jag pga ryggmärgsskada kanske inte alla gånger kan hjälpa till med så mycket som jag skulle vilja, även om jag försöekr får jag tips och idéer när jag behöver hjälp. Förra sommaren ställde min hovslagare sin hästtransport vid mitt stall, när han hörde att jag behövde ha en transport för att ta min häst till ridskolan på handikappridläger.

"Behandla din nästa, som du vill bli behandlad själv." Man kan aldrig ha för många vänner.

Jag kan ha hjälp med mig, men hästen kan ju krångla ändå. Vad gör jag då??? Som jag gjorde på den gamla goda tiden när jag skötte ridtravare? RED 1.5 mil hem, efter att ha åkt transport till ridhus och ridit i drygt en timme? Nä, tror inte det...

Jag skulle nog också säga typ "säg till om ni vill ha hjälp", men inte stövla dit och börja styra upp saker och ting.

Nu är jag lyckligt lottad och har bara haft lättlastade hästar, men har sett att ofta när man är ute på tävling och det finns svårlastade hästar så kommer folk fram med den ena konstigare metoden efter den andra och ska "hjälpa till".
Visst, det är säkert vänligt menat, men skulle det komma fram en person och försöka ta över och hantera min häst på sätt jag inte gillar skulle jag bli skitförbannad.
Finns många människor som tar för givet att alla tycker deras metoder är okej, utan att fråga ägarna först...

Näe, skada mig kan jag göra på mina egna hästar om det behövs. Om folk lärde sina hästar att åka transport så hade vi färre problem. Att lasta sin häst, jmf. med longering är det farligaste momentet i hästhantering.
Det vore inte fel om en del lade ner lika mycket (eller en bråkdel) av tiden som de ägnar åt att rida för tränare på att lära hästen gå in i släpet för att TA sig till tränaren. Det är deprimerande att se ute på tävlingsbanor och vid kliniker o riskolor hur folk i klasar skrämmer/drar/lyfter eller på annat sätt tvingar in hästen i transporterna. Har till och med sett någon skrämma in en unghäst i en transport med hjälp av ett flaxande café-paraply, ett sånt där stort gul/rött ni vet.
Låter dj-ligt överlägset, men det är min uppfattning i den här frågan.
All heder till er som vågar riskera liv och lem för att släpa in någon annans (helt okända) häst/ponny i transporten. Jag bugar mig! :bow:

Jag kan sträcka mig så långt att jag erbjuder hjälp att hålla i en lina eller så. Men om jag ser att en häst som typ är "helgalen" och den som lastar gör alla möljliga eller omöjliga "fel" vid själva lastningen. Ja - då går jag åt andra hållet. Vill inte riskera min hälsa.

Min egen häst är inte speciellt lättlastad. Jag behöver alltså hjälp och ser till att jag har någon med mig, eller annars så kollar jag att det finns någon vid ridhuset som kan hjälpa mig. Och det kollar jag INNAN jag åker dit. Jag har inga problem att BE om hjälp :) och jag tycker att det är lika bra att be om hjälp direkt innan man har en stor konflikt med kusen.

/Lizzie

:bump:Hallo Jag tycker det är skälvklart att man erbjuder sin hjälp.
det värkar som många här tycker att det är livsfarligt med hästar .Är det ingen som har tänkt på att det är levande varelse inga maskiner.

Just det! Det är faktiskt livsfarligt med hästar!!! Felhantering är den största olycksrisken av alla. Om man ansträngde sig lite med sina egna hästar hemma på gårdsplanen så skulle det inte bli tal om några "gräsklippare" (maskiner) som ska dras in i transporter med hjälp av rep o annat.
Men som sagt... heder åt er som hjälper andra.
Ponnymorsan

Vi har hjälpt till med lastning ett par gånger, jag utsätter mig inte för något farligt för någon annans häst, men att tex hålla i en lina eller räcka någon en bom, osv är helt okej, och något som jag anser vara självklart.

Men jag tycker inte att man bara ska börja lasta någon annans häst, utan man kan erbjuda sin hjöälp.

Dem som vi har hjälpt har alltid varit väldigt trevliga och tacksamma:)

Det beror på situationen.
Är det många som håller på med en häst o dessutom slår hästen, så gör jag det inte.
Heller inte på tävling- fattar inte att man kan ge sig ut utan att veta om man kommer hem med hästen. Den ska vara tränad för uppgiften, då ingår även lastning.

Däremot på kliniker kan jag fråga om de vill ha hjälp.
Har lastat hästar i tofflor;)

*kl*

Självklart! Antingen frågar jag, eller så säger jag "säg till om ni vill ha hjälp". Nästa gång kan det vara jag som behöver hjälp, kanske glömt en sadelgjord eller liknande, då är det bra att ha vänner!

Verkar som om vissa här förutsätter att hästar är farliga moster som är ute efter att skada och göra i illa. Risken att bli skadad för att man assisterar är inte speciellt överhängande. Trådskaparen verkar lite anal, ärligt talat.

Verkar som om vissa här förutsätter att hästar är farliga moster som är ute efter att skada och göra i illa. Risken att bli skadad för att man assisterar är inte speciellt överhängande.

Då har du inte varit med om att försöka få in en häst som är komplett "galen" vid lastning.

Som stegrar sig, slänger sig, sparkar åt linor, sparkar åt folk, springer igenom linor, springer baklänges.

Det finns faktiskt hästar som blir rena "monster" vid lastning. Om det då är ett gäng människor med som stressar upp hästen till max, med gap och skrik, piskor, kvarstar - alla tillhyggen som finns att ta till.

Ja - då håller jag mig så långt bort som möjligt för att slippa bli skadad!

/Lizzie

Jag menar inte vänner, utan om ni är vid ett ridhus och någon försöker lasta sin häst utan att lyckas, går ni då fram och hjälper till? (frågar först då om de vill ha hjälp).

Jag gör inte, jag ser åt andra hållet och går förbi. Jag fick höra att det var fel att göra så. Mina hästar (även unghästar) går in i transporten, behöver jag hjälp så ser jag till att ha hjälp med. JAg skulle aldrig åka och träna/tävla ensam med en häst som jag var tveksam till om jag skulle få in i transporten.

Så är det en hästmänniskas skyldighet att hjälpa andra? vad händer om deras häst sparkar mig? Ersätter någon mig för ett brutet ben? När jag står med hästar som ingen rider. Ett jobb som jag inte kan utförra.

Jag får nog anses som ett ego, skulle jag få betalt kanske jag skulle göra det, men jag tror nog inte det endå.

Hur gör ni? är ni de hjälpsamma eller de som tittar åt andra hållet?

Att titta åt ett annat håll är lite tveksamt...både rätt och fel. Visst ska man ha hjälp med sig på tävling, men vad vet vi, kanske har det hänt något osv? Skulle nog bli ganska irriterad på någon som bara fnyser och går förbi, när man ser att både häst och ryttare kan skada sig. men främst så är det ju de som lastars ansvar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar