Hjälper ni andra? som har problem?

Sv: Hjälper ni andra? som har problem?

Jag erbjuder min hjälp om det ser ut att behövas,spelar ingen roll i vilken situation eller vad det gäller.

Ser det som fullständigt självklart att hjälpa till om jag kan, och hjälpen är önskvärd.
Försöker dock att inte vara för påträngande...många gånger vill folk inte ha hjälp vid tex lastning, och då kan det vara enbart irriterande att bli erbjuden...brukar säga typ 'säg till om ni vill ha hjälp, jag ställer upp om det skulle behövas'.

Tycker det är trist att så många har en 'sköt dig själv och skit i andra'-inställning, både i hästvärlden och annars.

Fnysa? var fick du det ifrån?

Jag skulle inte fnysa eller muttra som svar. Skulle någon fråga mig skulle jag säga har ni provat..... det kanske fungerar. Jag skulle också säga varför jag inte vill hjälpa till. Jag har aldrig uppfattat att någon har blivit sur på mig.....

Bara det att en kompis och jag diskutera lastningsproblem en dag och vi hade inte riktigt samma åsikter. Jag lärde mig av en äldre militär att kan man leda en häst korrekt kan man iprincip alltid få den med överallt. Då behöver man inte lasthjälp iheller. När han lastade sto och föl höll han i fölet och mamman gjorde som hon alltid gjort. LYSSNADE på militären. När han gick mot transporten (stoet hade grimskaftet löst över halsen) gick hon rakt upp och akta sig fint till sidan så han kunde knuffa upp bebisen brevid. (Hans fru stängde efter dem)

Leda en häst korrekt enligt honom var att hästen följde ledaren. Har ingenbetydelse om hästen var förre eller efter eller vid sidan. Där han sa, gick hästen, stannade han stannade hästen, svänge han , svänge hästen. Vill han backa den gjorde han det med en lätt gest. Detta är väl det som folk tränar inom horsemanship (rätta mig om jag har fel)?

Jag lärde mig det som barn och måste säga att jag har aldrig haft en häst det inte har fungerat på. Visst har vi haft unga eller felhanterade hästar där det har tagit ett par gånger innan de har lyssnat men inom en månad har de alltid gått att lasta dem ensamma.

Då min äldsta häst inte vill ha mittenväg har jag inte ens det idag, ingen bakbom iheller. Mina hästar går rakt upp, står stilla när jag kör. När jag fäller ner rampen står de kvar tills jag säger ifrån. Jag kan även gå in i transpoten och ta av täcken, sadla eller vad jag ska innan jag lastar ur med rampen nere och hästen lös.

Jag vill inte säga att det jag gör är den bästa lösningen, men jag tänkte på er som har problem med lastning, ni kanske skulle prova den gamle militärens knep.... Det är en övning man kan köra till och från hagen. när du går med hästen, när du stannar ska den stanna. Jag gjorde med mina unga, jag hade ca 30 sekunders väg till hagen från stallet. Men en halt han man!

Om jag tror att jag kan bidra med något så hjälper jag gärna till. Utsätter mig dock inte för risksituationer. Min erfarenhet av dem som pratar om ouppfostrade hästar eller mäter sin inhämtade kunskap i pengar är att de lärt sig så pass mycket att de tycker att de är sin egen världsmästare och därmed inte behöver vara ödmjuk nog att bistå andra. Har man varit med lite till så vet man att vi alla kan hamna i en problemsituation när man minst anar det. Sen finns det visserligen hästägare som är ouppfostrade och gång på gång struntar i att ha behövlig hjälp med sig fastän de vet att hästen är svårlastad. Skulle kanske nobba den sistnämnda någon gång när jag är på dåligt humör.

Men snälla ni man kan ju alltid fåga!!!!!! Jag skulle aldrig kunna låta bli att fråga om någan behöver hjälp.
om ni ser någon bli misshandlad går ni förbi då okså.??? Inte undra på att sverige ser ut som det gör idag!

Nejj fram med fler sympatiska människor ni andra kan hålla er hemma //Mylan

Vill man inte hjälpa till av olika skäl så ska man självklart inte fråga :D
Men personligen så tycker jag också att det skulle vara trevligt med fler hjälpsamma människor. För mig är det en självklarhet att hjälpa till om någon har problem, och jag skulle också vilja att andra hjälpte mig vid sådana situationer.

Den gyllene regeln - Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Sedan kanske jag inte skulle utsätta mig själv för direkt fara, och så finns det säkert dom som inte vill ha hjälp, men man får väl helt enkelt läsa av situationen lite. :idea:

Hade nog avvaktat en stund och sett om det hela löser sig av sig själv. Hade erbjudit mig efter en stund, sen e det upp till var och en att ta emot eller inte, men jag tycker man kan erbjuda sig iaf. Vet hur det är att stå med hästar som tvekar, sambo som inte är hästvan försöker hjälpa till så gott det går... då e det rätt skönt att få lite hjälp iaf...

Som någon annan sa, man får ju läsa av situationen. Ser jag att någon har problem brukar jag fråga om de behöver hjälp, men jag skulle inte erbjuda den om jag tror att det kan bli farligt för mig. Jag vill inte bli skadad av någon okänds helgalna häst.

Senast ändrad:

Jag erbjuder min hjälp, ja, men inte "ska jag hjälpa till?" utan mer "säg till om jag kan göra något". Om hästen verkar väldigt stressad/sprättig så kanske jag tvekar lite, men visst hjälper jag dem som vill

Jag hjälper inte främmande så länge de inte ber mig om det. Och som tidigare nämnt, det beror ju även helt på situationen. Jag skulle inte riskera min hälsa för en ouppfostrad/av annan anledning vild hästs skull.

Om de ser ut att behöva hjälp skulle jag utan att tveka gå fram och erbjuda det.

Även den snällaste hästen kan "trilskas" lite ibland och om det någon gång skulle hända mig så skulle jag bara bli glad. Dock skulle jag aldrig gå in i t ex en lastningssituation och börja domdera om hur de ska göra.

För ett litet tag sen hjälpte jag en tjej när hon satt på sin häst på tävlingsplatsen. Hästen blev rädd för ngt kommer inte exakt ihåg vad men ville inte gå förbi. Flera trängde sig förbi och smet snabbt förbi på ett ganska trångt utrymme. Det enda som behövdes var att jag ledde henne och hästen förbi tog inte ens 1 minut. Flera stod och tittade men ingen erbjöd hjälp när det så ypperligt syntes att hästen blev skraj och inte ville gå förbi. Det är inte alltid det lättaste på tävlingsplatsen att hoppa av för att t ex komma in på framridningsbanan och sedan hoppa upp där.

Hoppas att det finns andra som hjälper till om det skulle behövas.
Visst det är ingens skyldighet att hjälpa till men jag tycker det hör till god ton.

Jag frågar givetvis om jag kan hjälpa till.... Nästa gång kan det vara jag som står där... För mig är det självklart....

Det är inte alltid allt funkar även om man har förberett med egen hjälp osv.

Och det är inte bara när det gäller i "hästvärlden". Ser jag någon som tex har punka på bilen och ser vilsen ut så stannar jag och frågar om det är något jag kan göra.

Jag är oxå hjälpsam utan att vara påträngande.
Det är viss skillnad i tonen på:
-Ska jag hjälpa till??
-Kan hjälpa er med något??
Typ. :)
/ J.

*kl*

Jag frågar om folk behöver hjälp om de verkar se ut att behöva det.

*KL*

Jag kan vara lite rädd att tränga mej på.. Men jag hjälper gärna till om någon vill ha hjälp.

Minns en gång när jag var ca 15 år och hade min första egna häst. Vi skulle i väg på utställning med henne, hon var då bara drygt 3½ år. Hade lasttränat hemma och det gick bra. När vi skulle åka gick hon snällt in och stod snällt och fint hela vägen. Men efter utställnings dag och övernattning så blev den lilla hästen nog stressad och ville absolut inte gå in när vi skulle åka hem. Och jag blev ju väldigt nervös och ledsen och det hjälpte ju inte precis. Hursom helst så kom det ett par snälla hästmänniskor och hjälpte mej att få in henne lugnt och sansat. Jag bad inte om hjälp utan dom kom fram och frågade om jag ville. Var väldigt tacksam över detta :)

jag gör inte det men om någon frågar hjälper jag till, har hänt vid hästkliniker och tävlingar/utställningar flera gånger

Jag hjälper till om någon ber mig beroende på hur det ser ut. Är hästen helt galen skulle jag nog avstå.
I Regelboken för golf står det att man få inte ge råd och hjälp till någon som inte bett om det. Borde stå i reglerna för hästhållning med tycker jag. Har jag inte bett om hjälp så vill jag inte ha någon heller.

Vid lastning är jag nog inte mycket till hjälp. Har så dåliga erfarenheter av en svårlastad häst att jag blir nervös bara jag tänker på det! Min förra häst var dock lättlastad så den värsta "lastningsångesten" har försvunnit.
Är det något annat som någon behöver hjälp med så hjälper jag gärna till om det är välkommet.

Ser jag någon som verkar ha problem går jag fram och talar om att jag finns tillgänglig om de behöver hjälp, sedan är det upp till den personen att säga till själv. Det blir oftast bara fel om man tränger sig på folk i en situation där de kanske redan är stressade och irriterade...

Senast var det en lastningssituation vid stallet där de redan var 3-4 personer (1 med mindre hästvana...) och ändå inte fick in hästen. Jag passerade dem på väg till min egen häst och talade om att jag gärna hjälpte dem om de ville, sedan fortsatte jag med mitt en stund.

Efter en stund kom de till mig och bad om hjälp, och var bara glada och tacksamma när hästen till sist gick in.:)

Då har du inte varit med om att försöka få in en häst som är komplett "galen" vid lastning.

Som stegrar sig, slänger sig, sparkar åt linor, sparkar åt folk, springer igenom linor, springer baklänges.

Det finns faktiskt hästar som blir rena "monster" vid lastning. Om det då är ett gäng människor med som stressar upp hästen till max, med gap och skrik, piskor, kvarstar - alla tillhyggen som finns att ta till.

Ja - då håller jag mig så långt bort som möjligt för att slippa bli skadad!

/Lizzie

______________________________________________________-

Nu talar du om extremfall. Jag pratar om vanliga hästar som av någon anledning inte går in i transporten.

Om det ser ut som att de inte kommer att kunna lösa det själva, frågar jag om de vill att jag ska lasta hästen åt dem.
Jag brukar inte hjälpa till med det som de gör, för det är oftast orsaken till problemet.
Så antingen får de lösa det själva, eller lastar jag hästen åt dem.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar