Hjälpa till i jul?

Luff

Trådstartare
Vad har ni för favoritorganisationer? Just nu i jul känns det alltid lite som man vill göra extra och då kan det väl vara bra att starta så man kan fortsätta hjälpa resten av året också.
Jag är inte bra på detta, urusel på att skicka saker osv men Mathjälpen håller jag alltid ett öga på och försöker hjälpa när det är i närheten.

Jag stödjer Majblomman året om och ger extra pengar till jul. Ger även till Stadsmissionen och WWFs arbete mot tjuvjakt.

Sedan brukar jag alltid lämna in saker/kläder/böcker etc till secondhand till hjälp

Unicef, Stadsmissionen, Rädda barnen, Vi skogen och lokala initiativ är de jag brukar stötta. Jag köper även alltid Röda korsets julklappsetiketter och en kalender från Synskadades riksförbund. Båda rekommenderas: kalendern är med ledarhundsvalpar och etiketterna är jättefina!

Brukar även önska någon låt via Musikhjälpen.

Unicef, UNHCR, Läkare utan gränser. Jag brukar satsa på stora organisationer som vet var pengarna behövs bäst. Förra året köpte jag väldigt många getter.
Annars ger jag ofta till organisationer som jobbar med Kongo, jag läste för mängder med år sedan ett reportage i DN som jag inte kan glömma och lobbar därför extra för detta. Nepal är en annan hjärtesak.

Generellt föredrar jag att skänka pengar, de kan omvandlas till vad som helst.

Läkare Utan gränser. Kiva.

Viktigast att det är helt oberoende av religion och att det är organisationer med trovärdiga sätt att hjälpa.

Jag stöttar en organisation för hemlösa, men letar efter ytterligare en organisation att stötta - tycker klimatet är vår viktigaste fråga så vill stötta på den fronten, ifall någon har några bra tips? Ska annars researcha över helgen

Själv har jag tidigare stöttat UNICEF och varit världsförälder. Numera bara WSPA som hjälper djur i utsatta situationer.
Har dock nyligen köpt gåvobevis hos WWF som barnen ska få i julklapp - dottern ska bli tigerfadder och sonen isbjörnsfadder.

Jag kommer att ge sånna gåvobevis som säljs lite här och där.
Rädda barnen tex .
Kommer inte ge en pryl i år och vill inte ha massa skit heller som bara blir liggandes.
Har förutom ovanstående ,köpt en clinic jag ger bort i julklapp.
Vägrar prylhetsen numera.
Med tanke på jorden också !

MSF och Unicef. Även SOS Barnbyar, men det är inte speciellt till jul. Ger ett månadsbidrag till ett barnhem i Betlehem.

Vi gör alltid skolådorna, och så har vi alltid en STOR utrensning av kläder, leksaker och ev möbler innan jul. Detta fördelas sedan på diverse välgörenhetsorganisationer. Nu på onsdag kommer t.ex. en kvinna som jobbar med utsatta barn och ska hämta alla våra urvuxna barnkläder och välja det hon vill ha bland alla leksaker som inte längre används. Vi säljer aldrig något utan ger bort rubbet.

Gett till en julklappsinsamling som en frikyrklig församling ordnar för stadens fattigaste familjer. Barnen får en julklapp de själva önskat och familjen julmat.

Unicef fick en slant. Tidigare i höst stödde vi invalidförbundet samt en förening för mobbade barn. Är föräldraledig med inte alltför fet inkomst men valt bort flera julklappar i år. Känns som köphysterin behöver bromsas.

Jag gillar UNHCR, We Effect och Plan väldigt mycket. Men dit skänks kontinuerligt. Skulle vilja engagera mig lokalt kring jul, typ insamling/utdelning av julklappar till låginkomstfamiljer. Eller besöka äldre som sitter hemma själva för den delen, vara lite extra sällskap någon timme här och där. Tyvärr tryter orken just i år, men nästa kanske.

Läkare utan gränser och så är jag aktiv inom en frivilligorganisation här i vår närmaste större stad som jobbar med människor som är ensamma eller har det tufft ekonomiskt eller inte har en naturlig plats i samhället av någon anledning. Men vem som helst är egentligen välkommen dit istället för att sitta hemma ensam på högtider som t.ex. jul. Så där ska jag hjälpa till runt jul med lite allt möjligt från matlagning till disken och så samlar de in paket till alla som kommer dit på julafton.

GAPF - Glöm aldrig Pela och Fadime. För att jag tycker det är fruktansvärt att vi har över 70 000 ungdomar som lever under hedersförtryck i Sverige. Och de gör bäst jobb med att belysa frågan och jobba så att ungdomar ska få klä sig hur de vill, prata med vem de vill, inte bli slagna i hemmet och gifta sig med vem de vill. De är fantastiska!
De sätter även ner foten mot barnäktenskap. Just nu belyser de frågan varför inte den 16-åriga flickan som hittades ihjälslagen i somras, får samma resurser för sitt fall som vilken annan 16-åring som helst? Man misstänker hennes 39-årige make, som har lyckats gifta sig med henne, trots att han har fru sedan tidigare är inblandad. Nu har han visst lämnat landet. Men fruarna är kvar. Den ena lever, den andra inte.
:´(

Hos Läkarmissionen kan man köpa bistånd till syriska flyktingfamiljer och få gåvobevis att ge bort i julklapp. Jag brukar köpa getter och sånt men i år går det inte att gå förbi Syrien, även om det inte är lika catchy som getter.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 863
Senast: Oh_really
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 864
Senast: Roheryn
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka