Sv: Hjälp....
Vår tjej (då 4 år) sparkade katten en gång i baken riktigt ordentligt.. Hon åkte upp på sitt rum med dunder och brak, fick en ordentlig föreläsning om att man ALDRIG är våldsam mot djur.
Förklarade att hon var välkommen ner igen när hon kände att hon kunde uppföra sig.. Hon kom ner efter nån halvtimme och då pratade vi igen (lite lugnare denna gång)..
Jag har aldrig sett henne göra något mot djuren efter det..
Hur "konsikvent" är dina tillsägelser?
Lätt att säga att man är konsikvent men i verkliga livet så är det helt enkelt förbannat svårt, ibland orkar man inte..
Det finns vissa saker som man bara inte gör. Som det här med katten, då brann det verkligen i knutarna. Den tillsägelsen skillde sig i hög grad från andra. Då jag bar henne upp i trappen, var jätte arg. satte ner henne i ett hörn på golvet. Hon ficka absolte inte nån sympati för tårar och att hon var ledsen. Jag sa åt henne att gråt du det skulle jag oxå göra om jag varit så elak och dum.
Kände mig elakast i världen jag oxå. Men inga barn har grinat ihäl sig. Och jag tror att man kan göra så här så länge man presenterar en utväg för barnet: Du är välkommen ner när du kan uppföra sig..
Vi kastar inte upp barn på rummet här för ingenting utan detta har hänt när hon uppfört sig riktigt dumt...
Jag tror inte på nån långsiktig strafflösning. Nu får du inte träffa/hålls med katten, hästen eller vad det nu kan vara på en vecka..eller kanske inte alls.. Det är ju barn vi pratar om.. Jag anser att barn måste få nya chanser att uppföra sig att bli långsiktigt straffad skapar bara dåligt självkännsla, samvete och ångest över att inte få en chans över att göra rätt! Blii riktigt, riktigt arg - ta ur barnet ur situvationen - presentera en utväg - prata efteråt.. Ge en ny chans..
Barn är inte mogna att hålls med djur! barn måste lära sig empati.
Men man kan lära dem det.
Det finns massa saker man kan göra för att sätta en rätt nivå på ridning om umgänge med hästar som matchar barnets mognad.
Rid men med ledare och du får inte ha några tyglar (förrén man kan förstå att man inte sliter och drar i dem) alterativt du får lära dig hantera tömmarn först när vi kör i rockarden och du sitter brevid och Ser hela tiden. Gör roliga övningar runt koner genom "hinder"..
borsta och pyssla men bara när en vuxen är med och Ser hela tiden.
gör det till en trevlig grejj som ni har tillsammans. Och ställ inga krav på henne mer än att hon sköter sig och är snäll. men angagera dig och se till att ni gör det tillsammans, att hon inte hålls själv. Altså hålls inte med annat i stallet när hon pysslar.
oj vilket långt inlägg det blev..