Hjälp vad ska jag göra?!

northang

Trådstartare
Hej jag har ett väldigt stort problem. Jag bor uppe i skogen ovanför Åstorp och tar hand om en 2 årig ardennervalack, pga att jag tycker så himla synd om honom. :( Han står nere i byn, ensam ända nere vid vägen, där är ingen som tar hand om honom,mer än att ge honom mat och vatten samt ta ut honom i hagen. När jag kom dit så var han smutsig och tovig, hade tappat livslusten osv. Det är en man i ca 50 årsåldern som äger honom och tror att han kan bli en jätte fin häst som han kan köra med osv osv. Men han är rädd för honom och hästen hatar honom han springer till bortersta hörnet av hagen såfort han ser mannen. Gubben mockar inte till honom eller något utan tar bara in och ut honom från hagen. Där bor en gammal tant på gården som är över 70 år, hon ger honom mat och vatten.

Han är utåttåad på ena framhoven och den ena bakhoven går han på ytterkanten av (svårt att förklara) :(

Jag vet inte vad jag ska göra, jag går i skolan och har egna hästar att ta hand om, men om inte jag är där och borstar och pratar osv med honom så är han alldeles själv. Han litar på mig och jag litar på honom, men borde jag ringa djurskyddsföreningen? Jag tycker att det är de ända rätta men om jag gör det så skickas han kanske till slakt? För vem vill ha en ardenner med dålig benställning? Jag har försökt köpa honom men gubben tycker att han har rätt att kräva 15000 kr för honom och jag har varken pengar eller lust att betala så mycket.

Jag tycker så himla mycket om denna lilla häst men vad kan man göra? :cry: blir ledsen bara jag tänker på honom.

Sv: Hjälp vad ska jag göra?!

anmäl på en gång...du kan ju även anmäla till svenskahästarsvärn som tar hand om missköta hästar.

Okej, ja det är väl bäst att jag gör det. var hittar man numret dit? på deras hemsida?

Nej, jag vet att det inte är mitt ansvar men det är så jobbigt att se honom må dåligt. men jag ringer djurskyddsföreningen imorgon.

Får han mat och vatten är det inte lönt att anmäla!!!!!
Det är nämligen dom behoven som skall uppfyllas..... Att det inte är rätt kan jag hålla med om, men det är inte djurplågeri!

Helt ärligt tror jag inte du kan göra så mycket. Hästen får mat, vatten, utevistelse och tak överhuvudet.
Ingen djurskyddsmyndighet kommer att ta honom pga av tovor i manen eller felaktig benställning eller att ägaren har svårt att fånga honom i hagen eller för att han går ensam
Det enda du kan göra är väll att hålla lite koll ifall hästhållningen blir betydligt värre

Anmäl ändå, ett besök av myndigheterna kan bli ett wake-up call till ägaren.

Har du försökt tala med gubben om att hästen behöver omsorg och vård ?

Suck, blir ledsen av sånt här, tänk så många som hade kunnat älska och sköta den lilla hästen men inte får chansen, medan farbrorn som ändå struntar i den ska minsann ha häst. Morr.

northang skrev:
Hej jag har ett väldigt stort problem. Jag bor uppe i skogen ovanför Åstorp och tar hand om en 2 årig ardennervalack, pga att jag tycker så himla synd om honom. :( Han står nere i byn, ensam ända nere vid vägen, där är ingen som tar hand om honom,mer än att ge honom mat och vatten samt ta ut honom i hagen. När jag kom dit så var han smutsig och tovig, hade tappat livslusten osv. Det är en man i ca 50 årsåldern som äger honom och tror att han kan bli en jätte fin häst som han kan köra med osv osv. Men han är rädd för honom och hästen hatar honom han springer till bortersta hörnet av hagen såfort han ser mannen. Gubben mockar inte till honom eller något utan tar bara in och ut honom från hagen. Där bor en gammal tant på gården som är över 70 år, hon ger honom mat och vatten.

Han är utåttåad på ena framhoven och den ena bakhoven går han på ytterkanten av (svårt att förklara) :(

Jag vet inte vad jag ska göra, jag går i skolan och har egna hästar att ta hand om, men om inte jag är där och borstar och pratar osv med honom så är han alldeles själv. Han litar på mig och jag litar på honom, men borde jag ringa djurskyddsföreningen? Jag tycker att det är de ända rätta men om jag gör det så skickas han kanske till slakt? För vem vill ha en ardenner med dålig benställning? Jag har försökt köpa honom men gubben tycker att han har rätt att kräva 15000 kr för honom och jag har varken pengar eller lust att betala så mycket.

Jag tycker så himla mycket om denna lilla häst men vad kan man göra? :cry: blir ledsen bara jag tänker på honom.
Förstår ditt problem och, nu kommer jag att få halva bukemobben emot mig, ofta stjälper man mer än hjälper djuret i fråga genom att mocka, borsta, fodra, ja allt sånt som inte ägaren gör. Det fick jag höra av vår kommuns djurskyddsinspektör då jag gjorde en anmälan en gång tidigare. H*n åkte ut till stället där jag uppgav att djuret fanns men h*n kunde inte göra något eftersom hjälpsamma tjejer gjorde allt redan och djuret mådde bra. Detta till trots att denna djurskyddsinspektör VISSTE att denna ägare eg inte är lämpad att ta hand om djuret kunde hon inget göra eftersom djuret mådde bra när h*n inspekterade det. Och allt detta pga tjejerna som var hjälpsamma! Så, djuret står än idag under "samariters" vård så vitt jag vet och ägaren kommer undan helskinnad eftersom djuret mår bra....Just den här djurinspektören insåg det tokiga i situationen men kan fortfarande inget göra eftersom djuret måste må DÅLIGT vid inspektion för att kunna tas om hand och ägaren få sig en reprimand.
Så, om du nu har ringt och de har varit ute och sett en välborstad häst som mår bra, ja, då kan de inte göra något! Så trist är verkligheten! Ska man anmäla får man tyvärr blunda och inte hjälpa djuret. DÅ kan djurskyddsmyndigheten gå in mot ägaren.

Och som någon tidigare sa....hästen måste ha avsaknad av mat, vatten och ren box för att det ska klassas som "vanvård". Den ev psykiska hälsan tas det inte hänsyn till.

//Alice - hård, kall och hjärtlös

Okej, det är ju sjukt igentligen. Jag kan inte bara blunda för vad som händer och låta han stå där i sin skit... det är kanske dumt av mig men jag funkar inte så. Men får man lov att hålla häst i byn? trodde inte att man fick det.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar