Hjälp vad ska jag göra???

Pumba

Trådstartare
Hjälp mig snälla, jag vet inte vad jag ska göra!!
Min son är 27 år och har träffat en jättesöt tjej som ska fylla 20.
Hon är i 7e månaden och röker fortfarande. Vi har försökt att få henne att sluta men hon kan inte. Hon tycker att det är jättesvårt och vi har försökt ta till professionell hjälp men det fungerar inte heller. Jag tror inte att hon förstår allvaret i det hela och hur farligt det är.

Jag har pratat med min son om detta och han mår dåligt. Han vill inte skada bebisen.

Hur slutade ni röka när ni blev gravida? Jag har aldrig själv nyttjat denna äckliga drog, så jag vet inte.

Snälla svara! Det här ger mig mardrömmar om nätterna. Jag är så orolig och fruktar för mitt barnbarns liv.

Sv: Hjälp vad ska jag göra???

kanske låta din son och tjejen lösa det själva? risken är kanske hon tycker du är påträngande. Hon är redan i 7 månaden..

Dom kompisar jag har som rökte innan dom blev gravida slutade bara när dom fick beskedet.

Testa att sätta henne framför SVTs "Gravida som krökar" (går på 2:an ikväll kl 18 tex). Är ett program från UK som tar upp just gravida som röker, dricker och/eller äter fel och hur det påverkar barnet.

Jag kände iaf Usch, vilken j-la tur att jag redan slutat röka när jag såg det
och jag är inte ens gravid. Jag kan nog inte ge så mycket tips om hur hon ska göra för att sluta, jag bestämde ett datum och slutade. Har inte haft ngn ersättning iform av tuggummi eller så utan såg till att lägga om mina vanor och sysselsätta mig med annat när röksuget kom.

Några tips för pappan att föreslå:
1) börja med att dra ner mängden cigg successivt till 2-3 ciggaretter om dagen (använd rökfriprodukterna som komplement)
2) sätt ett datum när det är totalstopp på rökning
3) använd rökfriprodukterna som finns
4) testa om akupunktur kan hjälpa eller kbt-terapi etc
5) pappan ska ställa som krav att hon inte röker inne/i barnets närhet

//Lycka till!

Senast ändrad:

*KL*

Med mitt första barn hade jag svårt att sluta röka, men jag lyckades faktiskt. (Sen ramlade jag dit igen efter att jag slutat amma.)
Jag blev med barn igen för 8-9 veckor sedan och kände: FY F*N vilken tur jag hade att mitt första barn faktiskt blev "riktig", så jag slutade tvärt och på en gång utan hjälpmedel. Det var inga problem.
Nu slutade min graviditet med missfall för snart en vecka sedan... Men jag kände mig åtminstone glad för att jag faktiskt slutade röka, det var inte DET som var felet så att säga.
JAG skulle aldrig kunna förlåta mig om ett barn föddes med något "fel" som skulle kunna härledas till att jag ex. har rökt...

Jag hoppas att ni kan hjälpa svärdottern till att sluta röka.
Hade jag varit någon i hennes omgivning hade jag tagit upp sådana saker; KAN du förlåta dig själv om barnet föds med något fel??
Berätta om er oro... Ta i lite med hårdhandskarna. Det hade jag gjort.
Hon KAN sluta röka, det kan alla. Det handlar bara om vilja & motivation.

Jag använde mej av att tänka hemska tankar om rökning. Att för varje cigg så SKULLE barnet födas med diverse skador.
Jag tänkt i banor som att om jag tycker det är okej att ge små barn cigg eller lära dem att röka så tycker jag att det är okej att röka som gravid. (och det första va otänkbart naturligtvis så då blev det lika illa att röka som gravid)..

När man väl tänker så börjar man nästan gråta om man försöker tända en cigg så jag slutade direkt båda gångerna...

För hur många kan tänka sej att blåsa rök ner i barnvagnen med flit när bebisen är helt ny? För mej blir det lika med att röka när bebis är i magen..

Jag tänker samma sak. De är vuxna människor och de går väl förmodligen till MVC som har det medicinska ansvaret. Att lägga sig i och läxa upp dem på olika sätt skapar fler problem än det löser.

Tror du får lägga ner dina ambitioner. låt din son sköta det där nu.

Var beredd att hjälpa till när bäbis är född, avlasta osv. Tjejjen måste själv vilja sluta röka, du kan inte göra något åt det.

Grattis till att bli mormor! :)

Du måste stötta både sonen och hans tjej, anklaga absolut inte. Vet tyvärr inte hur man stöttar någon att sluta röka, tror det är skitsvårt.

Och det där programmet på tv om rökande mammor såg jag också, fruktansvärt som de belastade de blivande mammorna och bara öste över dem dåligt samvete. Det måste ju ge helt fel effekt att bara säg till mammorna att allt är deras fel! De behöver ju stöttning istället. Kan garantera att de gick hem och tröströkte så fort inspelningen var över.

Anklagar du sonen eller hans tjej är risken att du varken får träffa/hjälpa till med ditt barnbarn i framtiden, tjejen kommer ju hela tiden känna att hon inte duger. Kan du inte hitta något positivt i deras föräldraskap istället som du kan fokusera på?

Det finns många som rökt under graviditeten och det har gått bra. De flesta barn, inte alla, föds mindre och sen växer de ikapp. I någon bok har jag läst att de är ikapp sina kompisar i 10 års ålder.

Jag har haft två kompisar som rökt. Den ena fick ett normalstort barn och andra barnet hon födde var litet.

Den andra kompisen har fått två barn som hon rökt med och de har varit jättesmå trots att mamma och pappa är långa. Och de har varit små tills de blivit nästan tonåringar och sen har de växt om sina föräldrar. Men tredje barnet rökte hon inte alls och han var jättestor och lång direkt. Snart växer han nog om storebror ;)

Det kan vara slump. Kanske inte. Men alla är ju "normala" på alla sätt.

Så nej det är inte optimalt att hon röker. Men nu gör hon det och jag tror att barnet kommer att klara sig fint ändå.

Bland barn födda på 60-70-talet lär väl en hel del ha haft rökande föräldrar. Det gick ju bra för de flesta. Det är inte optimalt och inte bra, men de blivande föräldrarna måste ju själva vilja ta tag i problemet. Jag tror också att du måste lägga ner dina ambitioner, även om jag förstår att du bara vill dem väl.

Det är ju naturligtvis dumt att röka när man är gravid, det vet nog alla inkl din svärdotter. Men kan hon inte sluta så antar jag att hon av någon anledning inte klarar av det - just nu. Personligen kan jag tycka att det är viktigare att hon försöker sluta när barnet väl är fött, kanske hon kan kämpa med att dra ner under graviditeten iaf.
Jag är själv ungefär lika långt gången som din svärdotter, har haft en rätt jobbig graviditet med rätt många sjukdagar (influensa, uvi, 2*magsjuka) och foglossning på det, och hade någon sagt åt mig att jag inte fick äta en enda chokladbit så hade jag nog lagt mig på golvet och gråtit, och då är choklad nog inte alls lika beroendeframkallande som nikotin...
Sen får man trösta sig med att vi är många äldre som är barn till rökande föräldrar, både min och sambons mamma rökte under sina graviditeter och det blev ju folk av oss också. På 70-talet var det nog inte så farligt. Naturligtvis är det inte att rekommendera, men att förutsätta att det ska gå åt skogen är väl ändå att måla f-n på väggen lite väl...

Mina föräldrar har rökt inne när vi var små och vi är tre av fyra med astma, pälsdjursallergi och pollen. Ja man överlever och det blir vissa begränsningar, men jag mår inte så dåligt av det att någon måste gråta för min skull. Men visst hoppas vi att våra barn slipper det. Så är det ju.

*Kl

Jag tog min sista cigg kvallen innan jag plussade. Jag visste inte att jag var gravid och hade heller inte planerat att bli gravid (p-piller).
Dessutom gick jag pa ganska starka mediciner (smartstillande och muskel avslappnande) samt at en for jaklig kost.
Nar jag plussade blev det helomvandning med tre alvedon resterande graviditet, superkost och "alla" vit och tillskott.
Jag var super paranoid hela graviditeten men sonen kom ut valskapt och inom normal storleken. Nu ar han 18 manader och en riktig tornado. Har legat pa den oversta kurvan anda sedan forsta lakar besoket sa vaxer, det gor han.

Vi har försökt att få henne att sluta men hon kan inte. Hon tycker att det är jättesvårt och vi har försökt ta till professionell hjälp men det fungerar inte heller. Jag tror inte att hon förstår allvaret i det hela och hur farligt det är.

Vad säger hon själv?

Finns det en motivation? Finns det en vilja?

Hur ser eran dialog ut kring det hela? Hur framförs era tankar o vilka svar/funderingar finns det från hennes sida. Hur tänker hon själv kring detta?

Jag förstår att du är orolig men det här måste ligga på henne. Det bästa du kan göra är att erbjuda stöd och peppning om hon vill ha det. Är hon i regelbunden kontakt med MVC och de känner till hennes rökning ska hon ju kunna få hjälp därifrån.

Jag har både rökt och snusat och det hjälper inte att andra säger att man "måste" sluta. Det hjälpte iaf inte mig ett dugg utan motivationen måste komma inifrån och när jag hade bestämt mig slutade jag tvärt. Utan problem.

jag både rökte och åt starka mediciner, festade då och då med. men slutade med allt direkt när jag fick reda på att jag var gravid och tog inte en cigg (eller drack eller tabletter) när jag var gravid eller ammade. bara tanken på att skada någon, eller framför allt mitt barn avskräckte mig tillräckligt. jag tipsar också om programmet "gravida som krökar" på svt2.:)

/Laeikinois 20 år och mamma till son på 14 månader

En stor norsk studie från 2009 fann att barn till mammor som rökte under graviditeten oftare var överaktiva/stökiga, aggressiva samt trotsiga (testade gränser) än barn till icke-rökande mammor. Jag har inte läst själva studien utan bara sammanfattningar, kanske jag ska tillägga.

Utdrag ur artikel:

"Risken för överaktivitet, trots och aggression ökar med 32 procent

Kvinnor som röker när de är gravida löper en högre risk att få utåtagerande barn enligt en ny studie från norska Folkhälsoinstitutet.

Röker blivande mödrar mer än tio cigaretter om dagen ökar risken för ett barn med beteendestörningar med hela 32 procent.

Undersökningen baseras på 22 545 mödrar och deras barn. Barnen har undersökts vid en ålder av 18 månader."

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 978
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 121
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 196
Senast: Sar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 334
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• 10 middagar
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA