HJÄLP! rumsren hemma men inte på besök

PrittePuff

Trådstartare
Har skaffat hund, en liten tik på 12 veckor.
Hemma funkar kisseriet och allt jätte bra, jag släpper ut henne när hon behöver och hon gör ifrån sig. Men hos en kompis som bor i stan funkar det inte alls, hon håller sig, tills det går åt pipan, grejen är att hon inte kan kissa på gräsmattan där. Förstår ej varför...

Idag när jag va där så va jag ute med henne i en halvtimme, och hon gör ingenting!! Jag gick runt, stog still, vi sprang och busa(det hjälper ibland hemma men inte där). Sen när vi kom in så sprang hon ut i köket och kissa, när jag torkade upp det, så gick hon ut i hallen och la en stor bajshög där. (det va tredje gången jag va där och likadant alla gånger)

Men det är bara hos henne hon gör så, har varit hos en annan kompis som också bor i stan där kan hon göra ifrån sig på gräsplätten utanför. INga problem, och hon gjorde inget inne.
Och i stallet funkar det också hon kan göra ifrån sig ute där med.

Va ska jag göra??! Snart får jag inte komma på besök, och det är en mkt god vän, som jag innan hunden hälsade på väldigt ofta. :(

Jag vill inte skälla på henne när hon gör ifrån sig inne, jag berömmer helldre med godis ute när det blir rätt. Men eftersom hon inte kan kissa där så funkar det inte.
Ska jag bli tvungen att skälla på henne inne där när det går åt pipan? (tror eg inte att det kommer funka..)

Nån som har haft liknande problem? och som blivit av med dom...

Sv: HJÄLP! rumsren hemma men inte på besök

Det skulle ju kunna vara så att hon helt enkelt inte vågar göra ifrån sig på den gräsmattan för att andra mer dominanta hundar har kissat där innan. Testa att gå till något annat ställe innan du går in och när ni sedan kommer in i lägenheten, låt henne vara på ett mindre område så att hon inte kan springa runt överallt. Om olyckan ändå händer, tvätta med ett bra rengöringsmedel. :)

Skulle du skälla på en bebis som kissade i sin blöja ?

Svaret är nog nej och det bör gälla på en 12 veckor valp också.

Om din kompis inte kan acceptera att du har en VALP som kommer kissa inne ett bra tag till så skulle inte jag besöka henne under denna tid...

Det är inget problem alls, du har en valp och valpar tar tid att få helt rumrena.

Min tik var nog hela 5 månader innan jag med säkerhet kunde kalla henne helt rumsren 100%

Senast ändrad:

Om din kompis inte kan acceptera att du har en VALP som kommer kissa inne ett bra tag till så skulle inte jag besöka henne under denna tid...

Det är inget problem alls, du har en valp och valpar tar tid att få helt rumrena.

Jag funderar på och att inte åka dit alls, men eftersom vi umgås så mycket innan. så blir det ju lite knas.

Dessutom så är hennes synsett på att när hon har råkat kissa, så ska jag skälla ut henne, trycka ner ansiktet på hunden i kisset och sen slänga henne i väggen.

Jag bara säger att jag skulle aldrig göra så, Va jag har fattat så hjälper inte det alls.
Pappa gjorde så mot en hund vi hade när jag var yngre men inte fan blev det rätt reaktion av det.
Sen diskuterade jag detta för några år sen med mamma och hennes sambo, och dom skulle aldrig göra så, sambon har haft schäfrar i alla år. så dom litar jag på.

Men va ska jag säga till kompisen när det är hennes golv som hon kissar på...

Det skulle ju kunna vara så att hon helt enkelt inte vågar göra ifrån sig på den gräsmattan för att andra mer dominanta hundar har kissat där innan. Testa att gå till något annat ställe innan du går in och när ni sedan kommer in i lägenheten, låt henne vara på ett mindre område så att hon inte kan springa runt överallt. Om olyckan ändå händer, tvätta med ett bra rengöringsmedel. :)

kan så vara att det är dominanta hundar som kissar där, så jag kan försöka gå till ett annat ställe och rasta henne, men annars så får jag sluta åka dit i ett halvår... :(

Nä, jag skulle aldrig skälla på en bebis och inte en hund heller det var därför jag undrade lite om det va nån som gjorde så här.

Men då ska jag stå på mig på den punkten!

Du får säga att du har en valp och kan hon inte acceptera det så får du ge sjutton i att hälsa på henne under denhär perioden.

Du har en VALP! En valp kan inte hålla sig och en så ung valp har inte lärt sig att könna igen signalerna för när det är dags att kissa och därmed dags att gå ut. Att skälla på henne skulle inte göra annat än att hon möjligtvis tar LÄNGRE tid på sig att bli rumsren för att hon blir osäker på ditt beteende.

Det kan ta flera månader inna hunden är helt rumsren så om du har vänner som inte klarar av det rekommenderar jag dig att sluta ta med hunden dit tillsvidare.

12 veckor är ju ingenting!

Jag hade gjort så att jag gränsat av utrymmet hos min väninna. Så jag har stenkoll på valpen och vad hon har för sig. Så förutom att försöka rasta henne (med min valp kunde jag stå på EN fläck i 20 minuter innan damen slutade jaga löv och kissade!) så tar man ut valpen när man ser att något är på gång.

Precis som alla andra har skrivit. Kan inte din kompis accpetera att det är en valp så åk inte dit.

Det är inte alls ovanligt att valpar inte vill kissa någon annanstans än på kända ställen.

Mvh

Tora

Dessutom så är hennes synsett på att när hon har råkat kissa, så ska jag skälla ut henne, trycka ner ansiktet på hunden i kisset och sen slänga henne i väggen.

Men va ska jag säga till kompisen när det är hennes golv som hon kissar på...

Jag hade inte varit vän med någon längre som tyckte att jag skulle göra så med en valp, jag hade ansett att den personen var så korkad att jag inte hade umgåtts mer med den.
Visst är det hennes golv men blir det mindre kiss på golvet för att valpen misshandlas?

Min hund var inte rumsren när jag köpte honom när han var sex månader, inget jag heller krävde, alla tar olika lång tid på sig att komma på var de ska göra sina behov och framförallt känna när de behöver.

Eftersom hunden inte heller är van att kissa i koppel så är det inte shysst att dels kräva det och dels åka till någon som valpen tydligt blir stressad av.

I min värld behöver heller inte en liten valp fara runt till olika personer utan behöver i lugn och ro lära sig rutinerna hemma.

:eek:

Ja, jag vet då vad jag skulle säga till en "kompis" som tycker det är rätt att våldföra sig på en valp.

som sagt att trycka ner hundens ansikte mot bajset leder inte till någonting annat än att den kommer bli rädd, de funkar som sagt inte som människor och hade inte förstått varför du gjorde så. Det bästa är ju om du kan lyfta ut den då olyckan händer och berömma den ute när den gör ifrån sig där.. men det verkar du veta redan.:)
Och som alla andra instämmer jag med att en sån oförstående vän borde du inte besöka under den här tiden :crazy:

Menr du allvar i de du skriver att hon tycker du ska slänga din valp i väggen om den kissar/bajsar inne???:mad:

De är sådant somkallas djurplågeri, hoppasahon inte har djur själv och vill man vara vän med en sådn somhar den inställningen mot små djur.

VAlpen är ju bara 12 veckor dessutom bara en liten bebis. Skulle hon göra likadant mot en 3 månaders baby som gjorde något fel?

ja, tyvärr så har hon ett sånt synsett... igår när hon hade bajsat inne så sa hon att det är NU du ska trycka ner henne mot bajset och skälla. men jag gjorde inte det, eftersom jag anser det fel, jag tänker precis som alla ni som skrivit här. Tack för ert stöd!! :bow:

Blandrastik och ni andra: Ge mig nät jag kan säga för att hävda min sak, när hon tycker att jag ska va "djurplågare". Jag blir lite osäker hur jag ska förklara. :(

Som tur är har hon inga egna djur, och då har hon inga erfarenheter....
Hon har haft katt, och dom lär sig ju att gå på låda. Men det är ju inte samma sak...

Kan inte kompisen komma till dig då medan valpen är liten? Då kan ni fortfarande umgås, men utan att du behöver vara rädd för att valpen kissar hos henne.

Vad du INTE ska göra är att lyssna på kompisen, men det vet du ju redan. Man doppar inte spädbarns huvud i blöjan heller.

Säg till henne att hundar inte kan tänka logiskt. Hunden har inte en chans att koppla ihop obehaget hon förslår, hunden kan alltså inte tänka: "Det här var obehagligt, det måste betyda att jag ska gå på toaletten ute"

Utan den tänker bara: "Obehagligt, måste undvikas", men den vet ju faktiskt inte vad som ska undvikas utom möjligtvis källan till det obehagliga dvs DU som matte.

Och en hund som undviker matte, det är det sista du vill ha.

Du vill heldre vara en resurs, någon man följer och samarbetar med, inte någon man undviker.

Varför kan du inte bara säga till din kompis att man inte ska göra så för hunden blir rädd och är för liten än för att förstå innebörden av att kissa/bajsa inne.Förklara gärna för henne,så hon inte säger/gör samma sak med någon annan hund/katt i framtiden.

Att sprida kunskap är det bästa sättet att få en bättre omgivning:)

Bra av dig att du själv insåg att det var fel och inte plågade hunden iallafall:laugh:

Säg till henne att hundar inte kan tänka logiskt. Hunden har inte en chans att koppla ihop obehaget hon förslår, hunden kan alltså inte tänka: "Det här var obehagligt, det måste betyda att jag ska gå på toaletten ute"

Utan den tänker bara: "Obehagligt, måste undvikas", men den vet ju faktiskt inte vad som ska undvikas utom möjligtvis källan till det obehagliga dvs DU som matte.

Och en hund som undviker matte, det är det sista du vill ha.

Du vill heldre vara en resurs, någon man följer och samarbetar med, inte någon man undviker.

Tack! Det låter bra att säga :)

KOmpisen är ju lite ab en besserwisser och jag brukar få låta henne få rätt, men denna gången har jag bara gjort som jag tycker och inte käftat emot men nu kan jag förklara och ha fakta då förhoppningsvis inser hon att det är bättre att göra som jag gör och inte som hon tycker...

Det är precis som du skriver jag tänker men jag har svårt att sätta ord på det när jag ska förklara för folk :p

Det vore det bästa om hon kom hit så skulle hon se att hunden funkar, och vi kan umgås normalt, men jag bor utanför stan och hon har inte körkort.
Jag får övertala henne lite att fixa skjuts ut till mig. Om hon vill träffa mig mer än korta stunder utan hund...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 172
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 604
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka