Hjälp och Tips som förnyar relationen ;)

L

lovegullit

Hade ingen aning om vart jag skulle sätta denna tråd så flytta den gärna om den är fel .. så här är det i alla fall, Jag äger en 20 årig arab valack sen 3 år tillbaks. :) Vi har gått igenom mycket tillsammans och jag har alltid satsat på honom till 100%. Men för ca 2 månader sedan bytte vi stall, båda vi trivs jätte bra och allt är frid och fröjd. Största anledningen till att vi bytte stall var att jag i somras började rida en annan arab i det stallet, och jag ville ha båda hästarna i samma stall. Den andra araben, Aihnoa, är ett sto på 10 år. Jag har henne som min egen men får massa hjälp av dom i nya stallet och fick nyligen veta att jag om ca 2 år ska börja tävla henne i lite olika western grenar. Vi har verkligen utvecklats tillsammans och allt går jätte bra med henne. :love: Nu har jag börjat satsat lite för mycket på henne och nästan glömt min första. Jag mins bara dom ridturer med henne och vet inte vad jag ska göra riktigt med valacken, det är inte så att jag inte har tid bara lite brist på idéer, tror jag. Så jag vill ha lite tips på saker man kan göra med en pigg och glad valack, saker som är väldigt kul och ganska lätta, för jag vill börja på något lätt. Gärna markarbete typ trick träning eller nått sånt:D

Sv: Hjälp och Tips som förnyar relationen ;)

vad du an gor, absolut ingen trick traning. vill du gora det skaffa dig en pudel.. det ar en arab du pratar om, och att forolampa en hast med sant ar utanfor min forstaelse..

Att gora ngt med en aldre och han ar ju bara 20 sager du.. En arab ar med ratt skotsel inte gammal nar de ar 20, lita pa det.

OK sa du vill satsa pa den "nya" hasten, det ar jattebra, kanske du skulle se dig om for en medryttare som inte har TAVLING skrivit pa forhuvudet.. Manga araber ar bara lyckliga att fa vara med en manniska, vi ar ju trots allt deras manniskor, som DE har valt.. inte tvart om.

Eller ta dig tid och rid den gamle (for att sara pa hastarna) var 3e dg eller sa, du kan ocksa bara vara med honom, ga pa promenader och pyssla.. om du kanner du inte vill rida honom.

Jag har nu fott upp arabians i 25 ar, och har en grupp pa 7 som alla ar over 25. De ar alla ridbara och blir ridna emellanat. Nej vi pratar inte om hard ridning men strosa i skogen. Och de ar lyckliga att bara vara hastar ocksa. Min vaninna som tar hand om dem berattar att hon gar ut och bara sitter med dem och umgas och de har en god tid..
Likasa har, mina unghastar kan ju inte bli ordentligt arbetade nu, och de far ga pa promenader vilket ger bade dem och mig som motion. Plus de far lara sig om nya saker... Tror dock en medryttare vore vagen att ga for dig..

Hoppas det gar bra.

Men det är inte så att jag bara vill tävla eller så men jag vill bara göra lite roliga saker..;) En med ryttare tänker jag definitivt inte skaffa har precis börjar lära honom att gå som jag vill och nu vill jag inte att någon annan kommer och förstör det. Inte så att jag tror att jag är den ända som kan rida men jag tränar på ett sett som funkar för oss, inte så många fler. Dessutom vill jag inte bli av med honom på något sett, jag har både tid och lust att jobba honom vet bara inte riktigt hur. Han är inte så mycket för dresser men älskar att hopp men det har jag inte någon jätte bra möjlighet till. Sen undrar jag varför inte araber skulle kunna lära sig enkla trick? Det finns en annan arab i stallet som kan en massa, även svårare saker som ligg och så. Jag har prövar lite och han tycker det är ganska kul.. så varför inte?:confused:

att lara en hast gora tricks ar kul??? jag pratar inte om araber bara men hastar i generellt.. INTE skoj att se en hast hoppa runt som en idiot sitta ligga och skaka hov.. lojligt ar min asikt och ar inte imponerad av det..

ok sa du vill inte ha en medryttar for DU har fatt haste att ga som DU vill. det ar bra.. och varfor inte fortsatta hoppa den om han tycker det ar skoj, det verkar som det ar vad DU vill..

jag ger upp, var kommer folk ifran??

Det finns inget hinder material.. jag hoppar ibland men man måste ju göra annat oxå.. kan ju inte hoppa med honom 4 dagar i veckan..? Okej att det inte imponerar på dig men även dom som lär hästarna att gå i piaff och så är ju ett slags trick.. eller?:crazy: Men om jag inte ska trick träna honom vad ska jag då göra tycker du? Jag vill ha tips:D

Men gud orka bli sur??
"Absolut inte trick training" - Varför inte? Hästen behöver ju inte springa med en boll på mulen men vad spear det för roll? Trick training kan ju vara att hästen skall kunna stås till 20m bort och komma när du ropar eller liknande. Behöver inte vara på högsta grad?
Jag skulle träna Nh, det tycker jag är riktigt kul och mysigt, man får en härlig gemenskap med hästen att jobba med den både på mark och rygg :)
Nh är på en lägre nivå en mer mental träning än fysisk vilket kan vara skönt att variera med. :), jag har massor med roliga saker du kan öva på men vad är du intresserad utav? :)
Har du en western sadel så är det ju alltid kul att dra ut på långa häriga turer i skogen :) (inte för att man behöver en Western sadel för det men det är så himla mkt mysigare) :P
// Mvh Camilla

att lara en hast gora tricks ar kul??? jag pratar inte om araber bara men hastar i generellt.. INTE skoj att se en hast hoppa runt som en idiot sitta ligga och skaka hov.. lojligt ar min asikt och ar inte imponerad av det..

Du kanske inte tycker att det ser kul ut, men det är DIN åsikt och inte nödvändigtvis hästens. Oavsett om hästen är arab eller inte. Du både förmänskligar och dirketöverför dina personliga åsikter på hästen.

vad du an gor, absolut ingen trick traning. vill du gora det skaffa dig en pudel.. det ar en arab du pratar om, och att forolampa en hast med sant ar utanfor min forstaelse..

Att gora ngt med en aldre och han ar ju bara 20 sager du.. En arab ar med ratt skotsel inte gammal nar de ar 20, lita pa det.

OK sa du vill satsa pa den "nya" hasten, det ar jattebra, kanske du skulle se dig om for en medryttare som inte har TAVLING skrivit pa forhuvudet.. Manga araber ar bara lyckliga att fa vara med en manniska, vi ar ju trots allt deras manniskor, som DE har valt.. inte tvart om.

Eller ta dig tid och rid den gamle (for att sara pa hastarna) var 3e dg eller sa, du kan ocksa bara vara med honom, ga pa promenader och pyssla.. om du kanner du inte vill rida honom.

Jag har nu fott upp arabians i 25 ar, och har en grupp pa 7 som alla ar over 25. De ar alla ridbara och blir ridna emellanat. Nej vi pratar inte om hard ridning men strosa i skogen. Och de ar lyckliga att bara vara hastar ocksa. Min vaninna som tar hand om dem berattar att hon gar ut och bara sitter med dem och umgas och de har en god tid..
Likasa har, mina unghastar kan ju inte bli ordentligt arbetade nu, och de far ga pa promenader vilket ger bade dem och mig som motion. Plus de far lara sig om nya saker... Tror dock en medryttare vore vagen att ga for dig..

Hoppas det gar bra.

:bow::bow::bow:

Men gud orka bli sur??
"Absolut inte trick training" - Varför inte? Hästen behöver ju inte springa med en boll på mulen men vad spear det för roll? Trick training kan ju vara att hästen skall kunna stås till 20m bort och komma när du ropar eller liknande. Behöver inte vara på högsta grad?
Jag skulle träna Nh, det tycker jag är riktigt kul och mysigt, man får en härlig gemenskap med hästen att jobba med den både på mark och rygg :)
Nh är på en lägre nivå en mer mental träning än fysisk vilket kan vara skönt att variera med. :), jag har massor med roliga saker du kan öva på men vad är du intresserad utav?
Har du en western sadel så är det ju alltid kul att dra ut på långa häriga turer i skogen :) (inte för att man behöver en Western sadel för det men det är så himla mkt mysigare) :P
// Mvh Camilla

Jag jobbade mycket nh och rider western, men har lite slut på idéer;) Skulle vara kul med något nytt och roligt! Red lite i hals ring idag, men han är inte så känslig för vikt hjälprena , Jag jobbar med "rynka byxorna" metoden och han fattar inte riktigt, tips om hur man lär dom det?:) Jag skulle även jätte gärna få lite tips på roliga Nh övningar ! Vi kan det grundläggande typ lekarna både "kopplade" och lösa men jag gillar inte att bara nöta på det. Just nu finns det inget material allas att jobba med (bommar, koner m.m. är insnöat) Någon som vet något annat man kan använda?:idea: Även sånt som förbättrar relationen! Alla idéer är välkomna! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 583
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat