Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BoerBoel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 17 069
Sv: Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

Låtsas att jag hade skrivit det första inlägget om min rottis och att jag hade följt ditt råd om "visa vem som bestämmer" genom att neja honom och skicka iväg honom.

Nu har min hund inte kommit så till mig, men det är inte helt osannolikt att det kan komma ske en dag. Han har nämligen en ryggskada (just nu har han inga större problemm av det så länge jag är försiktigt med vissa saker.). Skulle han ha legat still en hel dag på något dragit ställe och blivit kall och stelnat till och sen reser hastigt på sig så han gör illa sig så skulle han mycket väl kunna komma ut och hälsa men låg och morrande.

Hade jag då tagit det som ett tecken på att "han försöker ta över" och att det vore bäst att "visa vem som bestämmer" så hade jag
1. Missat att hunden försöker tala om för mig att den har ont
2. Skadat hans förtroende för mig
3. Försökt korrigera bort hans varningsignaler och därmed knuffat hunden ett steg närmare till att "hunden bet helt oprovocerat och varnade inte ens".

Däremot hade ett skarpt " nej och gå bort" varit väl på sin plats om min lille rackare hade försökt muppa sig och försvara sin plats i soffan mot någon besökare till exempel. (Faktum med att det dessutom skulle ha skett handgripligen om han inte rört på fläsket i det rödaste rappet)

Hade jag bott sambo med en kompis och hans dåvarande hund och hans hund hade gjort samma sak som min lillskrutt - då hade inte det varit ett vettigt alternativ för mig att ryta åt hunden och skicka ned honom. Då hade han nog, i alla fall som unghund i alla fall TESTAT om han inte snarare skulle få ned mig från soffan om jag ska hålla på sådär....

Men det gäller ju att man kan läsa hunden och fundera på vad hunden faktiskt försöker säga och väger in alla möjliga faktorer!

Senast ändrad:

Låtsas att jag hade skrivit det första inlägget om min rottis och att jag hade följt ditt råd om "visa vem som bestämmer" genom att neja honom och skicka iväg honom.

Nu har min hund inte kommit så till mig, men det är inte helt osannolikt att det kan komma ske en dag. Han har nämligen en ryggskada (just nu har han inga större problemm av det så länge jag är försiktigt med vissa saker.). Skulle han ha legat still en hel dag på något dragit ställe och blivit kall och stelnat till och sen reser hastigt på sig så han gör illa sig så skulle han mycket väl kunna komma ut och hälsa men låg och morrande.

Hade jag då tagit det som ett tecken på att "han försöker ta över" och att det vore bäst att "visa vem som bestämmer" så hade jag
1. Missat att hunden försöker tala om för mig att den har ont
2. Skadat hans förtroende för mig
3. Försökt korrigera bort hans varningsignaler och därmed knuffat hunden ett steg närmare till att "hunden bet helt oprovocerat och varnade inte ens".

Däremot hade ett skarpt " nej och gå bort" varit väl på sin plats om min lille rackare hade försökt muppa sig och försvara sin plats i soffan mot någon besökare till exempel. (Faktum med att det dessutom skulle ha skett handgripligen om han inte rört på fläsket i det rödaste rappet)

Hade jag bott sambo med en kompis och hans dåvarande hund och hans hund hade gjort samma sak som min lillskrutt - då hade inte det varit ett vettigt alternativ för mig att ryta åt hunden och skicka ned honom. Då hade han nog, i alla fall som unghund i alla fall TESTAT om han inte snarare skulle få ned mig från soffan om jag ska hålla på sådär....

Men det gäller ju att man kan läsa hunden och fundera på vad hunden faktiskt försöker säga och väger in alla möjliga faktorer!

Du säger att du låtsas att du skrivit inlägget, sedan lägger du en massa värderingar in i handlingen om din kompis eller din ryggskadade rottis som inte har någon som helst relevans och förutsätter att TS har så dåliga förkunskaper om sin hund att han/hon inte vet om hunden är så skarp att han/hon inte klarar av att säga åt den och/eller är bindgalen alá finsk mördarhund...

Låt då mig låtsas vara TS med ditt eget exempel:
Min hund som morrar åt mig ibland när jag vill sitta i soffan och hunden redan sitter där, jag tycker det är ok med hundar i soffan så han brukar vara där och han har aldrig morrat åt mig förr.
också lägger vi till följande:
"Min hane på 2 år är en BoerBoel (sydafrikansk Mastiff) och har alltid vart cool lugn älskar alla och är glad hela tiden, han har aldrig rört en fena när det gäller något dumt."

Är korrekt svar då: säg åt din hund att flytta på fläsket.
eller är det: det låter allvarligt jag tycker du ska kontakta en "hundpsykolog" eller någom instruktör med erfarenhet av rasen, jag skulle vara mycket försiktig med att försöka ryta åt hunden.
?

Senast ändrad av en moderator:

Din erfarenhet verkar vara i paritet med din ödmjukhet.
:angel:
Har messat tråden till en erfaren BB ägare, får se om det kommer något svar därifrån.

..och just ödmjukhet är din starkaste sida ? :grin:

Ursprungligen postat av vallhund
Seriösa BB uppfödare lär vara lika vanliga som snöstormar i Sahara, finns någon enstaka i Scandinavien.

...och det är just DU som känner till den enda seriösa uppfödaren i hela scandinavien ? :cool:

Herregud vilka dubbelmoralister det sitter på detta hundforumet....
ena stunden ska TS ta kontakt med hundpsykologer o fan vet allt, nästa stund har var o varannan amatörutredningar hur TS hund egentligen är....
O My God.......:rofl:

Det är ganska roande att läsa trådar här måste jag säga :D

Problemet är ju att TS inte verkar veta varför hunden morrar!

Senast ändrad:

Du inser väl trots allt att det reser en mer frågetecken om en tvåårig hund plötsligt börjar morra eller morrprata, och där ägaren inte kan avgöra vad hunden gör än om det skulle vara en hund som alltid varit verbal?

Var har jag påstått att jag är ödmjuk?
Var har jag påstått att jag känner till den enda seriösa BB uppfödaren i Skandinavien?

Varför hoppar du på andra människor och tillskriver dom egenskaper dom inte har, som du själv har ? Du kan väl knappast ha tagit kontakt med en oseriös BB uppfödare som ska svara i tråden för i så fall är det ju helt galet .....

Det skulle förövrigt vara en mycket kall dag i helvetet den dag jag ber någon söka hjälp hos en "hundpsykolog"...
Att kalla sig hundpsykolog brukar vara ett bra kännetecken på att man inte vet vad man talar om.

Varför hoppar du på andra människor och tillskriver dom egenskaper dom inte har, som du själv har ? Du kan väl knappast ha tagit kontakt med en oseriös BB uppfödare som ska svara i tråden för i så fall är det ju helt galet .....
Vilka egenskaper TS har vet vi inte, men inläggen tyder på både okunskap bristande ödmjukhet.

Nu känner jag inga BB uppfödare så jag har inte kunnat kontakta någon, däremot känner jag en person som haft flera genom åren.

Konsten att förstå skriven text verkar vara svårt för en del.

Jag undrar förresten vad det är som är så provocerande med att föreslå att en person skall söka hjälp IRL? Personen har ju tydligen ett behov av råd/stöd annars hade personen inte frågat här. I vissa lägen är det vanskligt att ge råd över nätet om man inte ser situationen.

Det är inget konstigt, det finns folk som är superduperduktiga (tex tävlar, reder ut problemhundar, instruerar ect) som frågar andra om råd och ber om hjälp när de kört fast eller inte förstår sig på en viss hund/beteende. "Ser du något jag inte ser".

Vilka egenskaper TS har vet vi inte, men inläggen tyder på både okunskap bristande ödmjukhet.

Nu känner jag inga BB uppfödare så jag har inte kunnat kontakta någon, däremot känner jag en person som haft flera genom åren.

Konsten att förstå skriven text verkar vara svårt för en del.

Ja där håller jag med dig ( fetmarkerade om du undrar)

De som är riktigt duktiga brukar inte köra det i halsen på folk som ber om hjälp...de har förmågan att vara ödmjuka och förstå att genom att vara otrevliga hjälper inte folk....Här på hundforumet är det helt sjukt hur folk trycker ner de som inte kan lika mycket....frågar nån nåt så är det nästan skottpengar på TS....förstår ni inte det kanske ni skulle ta o tänka lite mer på hur ni behandlar folk härinne.

Det är en handfull folk som verkar tro att dom är duktiga och erfarna härinne, sen finns det dom som ÄR det.
Jag tycker det är förjävligt hur en del av er behandlar människor som ställer frågor.

Jag fick en utskällning för några år sen för att jag gav min hund felmat....( som fö var den enda maten han övht åt)

Tog du åt dig ? Det var inte meningen.
Du ställde en fråga och jag svarade

Dförstår ni inte det kanske ni skulle ta o tänka lite mer på hur ni behandlar folk härinne.

Det är en handfull folk som verkar tro att dom är duktiga och erfarna härinne, sen finns det dom som ÄR det.
Jag tycker det är förjävligt hur en del av er behandlar människor som ställer frågor.

Du får gärna tala om vem det är du menar när du skriver "ni" för jag vet inte om jag borde ta åt mig eller inte... Tycker inte det, men var det en känga åt mitt håll så vill jag gärna veta det. Stå för vad du tycker, vem är det som "behandlar människor förjävligt"?

Svarar du mitt inlägg med ett "ni" så torde jag ju vara inräknad?

Du får gärna tala om vem det är du menar när du skriver "ni" för jag vet inte om jag borde ta åt mig eller inte... Tycker inte det, men var det en känga åt mitt håll så vill jag gärna veta det. Stå för vad du tycker, vem är det som "behandlar människor förjävligt"?

Fast till och med jag kan ju räkna ut vem Martha menar just i denna tråd. Och jag kan hålla med henne i stort, det finns ett par på forumet som kan vara rätt hånfulla och rent elaka i sina kommentarer om man inte klappar dem medhårs nonstop. Klart man kan ruttna på det ibland.

De som är riktigt duktiga brukar inte köra det i halsen på folk som ber om hjälp...de har förmågan att vara ödmjuka och förstå att genom att vara otrevliga hjälper inte folk....Här på hundforumet är det helt sjukt hur folk trycker ner de som inte kan lika mycket....frågar nån nåt så är det nästan skottpengar på TS....förstår ni inte det kanske ni skulle ta o tänka lite mer på hur ni behandlar folk härinne.

Jag fick en utskällning för några år sen för att jag gav min hund felmat....( som fö var den enda maten han övht åt)
Som man frågar får man svar:
men alltså hur jävla oseriösa kan man vara? jag kan säga tt jga har enn boerboel om en dogo argentino jag med, och min BB visar inte det minsa aggresivitet överhuvudtaget och jag bryr mig int eom hur fan era hundar är, jag skriver här för att jag trodde att någor snäll människa kanske skulle kunna ge mig råd, inte att jag ska komma till era hundar det är vell fan inte dom det är fel på om jag nu undrar? MIN BB HAR INTE MORRAT EN ENDA GÅNG NU PÅ 4 DAGAR, OCH HAN ÄR MED MIG HELA TIDEN. Han pussas ovch han gör allt som är älskvärt. Så kanske något som han fick för sig att göri a just då? men Tack alla som skrivit för hjälpen
Var ser du det inlägget en fråga om hjälp?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Småhunds ägare