Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BoerBoel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 17 069
Sv: Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

Jag tror inte heller att den "morrpratar" med tanke på hur den för sig. Acceptera inte detta ifrån hunden för då är jag rädd att du får problem, visa istället att det är du som bestämmer, säg till honom på skarpen, sätt dig inte ner och försök gulla/prata bort det, du stärker bara hunden i dess beteende då.
Det är nog bara en fas som du kommer att komma över om du klarar att ta kontroll, det är ingen liten vek hund du har så ska det bli ordning så måste du visa klart och tydligt vem som bestämmer och hur han får lov att betee sig och vad som inte är ok.
Förmodligen försvinner beteendet efter bara några gånger om du är skarp och tydlig.

Min hund har aldrig morrat på mig, men hade en ovana att morra på en gäster, jag sa ifrån med ett hårt NEJ, och sen ett skarpt GÅ OCH LÄGG DIG, jag fick göra det en två-tre ggr sen försvann det helt.
Nu är det ju skillnad på vaktbeteende och trotts/maktkamp, men verktygen är de samma.

Ursäkta, men det är inte direkt nån labrador det snackas om här.

Ts - kolla med din uppfödare och folk som har erfarenhet av rasen.

Det finns en boerboel-tik i min släkt och hon är ganska skarp. Sist jag träffade henne för några veckor sen, var hon supertrevlig och fjäskig med mig, men min tonårsdotter markerade hon mot i form av varnande skall.

Det är inte bara en sån där "var har du varit/jag är uppspelt/jag har haft tråkigt/jag är uttråkad" morrning då?

Fast hallå där..Jag har en Rottweiler som morrpratar åt allt möjligt, och han är absolut inte osäker eller sur, han har säkert runt 20 olika "morrningar" varav två-tre stycken är direkt negativa/sura, resten är bara prat/kommunikation. Han är fem år, och har aldrig markerat eller bitit osv när han morrpratar, utan bara är sån.

Just det - du sa det själv - du har en rottis som morrpratar. Det är det dom gör:)

Fast hallå där..Jag har en Rottweiler som morrpratar åt allt möjligt, och han är absolut inte osäker eller sur, han har säkert runt 20 olika "morrningar" varav två-tre stycken är direkt negativa/sura, resten är bara prat/kommunikation. Han är fem år, och har aldrig markerat eller bitit osv när han morrpratar, utan bara är sån.

Det är många i tråden som skriver att hundar kan morrprata, så det är inget nytt.
Jag har en likadan rottis. Men skillnaden mot ts är att det för mig är väldigt tydligt när han morrar för att han är jätteglad, osäker, ogillande eller förbannad. Det syns på hunden och hörs i morret.

Ts verkar vara osäker på vad hunden egentligen signalerar och det är något man får ta på allvar och ta hjälp av någon som kan hjälpa dom IRL.
Speciellt när det gäller en såpass stor hund som dessutom har lite i sig så att säga.

Ja och jag har en golden som gör samma sak. Men man får ta i beaktande rasen samt att OM man nu är osäker på vad hunden egentligen menar så chansar man inte utan tar hjälp av någon som kan hjälpa en att bedöma vad beteendet beror på. Speciellt om det är en boerboel eller liknande ras.

Ts verkar vara osäker på vad hunden egentligen signalerar och det är något man får ta på allvar och ta hjälp av någon som kan hjälpa dom IRL.
Speciellt när det gäller en såpass stor hund som dessutom har lite i sig så att säga.

Helt rätt, jag tycker att TS inte ska göra någonting utan att först ha rådfrågat uppfödaren eller någon som har stor erfarenhet av rasen eller liknande raser.
Ta gärna kontakt med någon, t.ex uppfödaren, som får titta på beteendet och därefter göra en bedömning. Det kan vara ett helt harmlöst beteende men med tanke på ras och ålder samt att hunden inte gjort det förut....... att bända loss en Boerboel från ansiktet är inte så lätt som man kanske tror.

joo BB är 100% vakt hund, om jag ropar på honom kommer han som ett skott och sätter sig på min vänsta sida och tittar upp på mig.

men alltså hur jävla oseriösa kan man vara? jag kan säga tt jga har enn boerboel om en dogo argentino jag med, och min BB visar inte det minsa aggresivitet överhuvudtaget och jag bryr mig int eom hur fan era hundar är, jag skriver här för att jag trodde att någor snäll människa kanske skulle kunna ge mig råd, inte att jag ska komma till era hundar det är vell fan inte dom det är fel på om jag nu undrar? MIN BB HAR INTE MORRAT EN ENDA GÅNG NU PÅ 4 DAGAR, OCH HAN ÄR MED MIG HELA TIDEN. Han pussas ovch han gör allt som är älskvärt. Så kanske något som han fick för sig att göra just då? men Tack alla som skrivit för hjälpen

Alla som nu uttrycker sig på lite dummare sätt kan jag tala om till att jag känner min hund väldigt väl, men han har aldrig ens utgett ett morr mot någonting/någon förut, det enda han gjort är lite skall då han vill visa mig att nått inte stämmer här hemma på gården. När han nu morrat mot mig som jag skrev har han gömt undan sitt ansikte mellan mina ben och sedan när jag sagt åt honom att sluta lägger han sig ner på sidan och sprattlar med benen (det gör han när han myser). Han har sedan efter morren pussat mig i hela ansiktet. Men jag blev väldigt chockad när han morra som han gjorde, (han visa inte aggresivistet som en del skrev så väl känner jag honom). och det vbar därför jag skrev här för att någon kanske skulle kunna säga mig varför han gjorde som han gjrde om nu någon annan hade eller är med om det själv. Men tack som som nu gett mig råd och jag kan säga alla här att när jag säger till honom på skarpen så lyssnar han på mig. Han väger 69 kilo och är 75 hög men i sitt beteende är han som en liten valp på 15 kilo. Och nu är han i "puberteten" om ni inte vet men det kanske ni förstod pga av hans ålder?. Och jag har aldrig hört att en BB har morrpratat men min gamla rottis gjorde det väldigt ofta och ja som sagt man hör skillnad.

(Pssst....jag förstod att det var schäfer som avsågs, men bjöd tillbaka, tänkte att det var uppenbart!)

Peka bestämt och säga nej alltså? Att det kunde vara så enkelt, det borde jag ju tänkt på någon gång under de fyra år vi tränat.

Alla som nu uttrycker sig på lite dummare sätt kan jag tala om till att jag känner min hund väldigt väl, men han har aldrig ens utgett ett morr mot någonting/någon förut, det enda han gjort är lite skall då han vill visa mig att nått inte stämmer här hemma på gården. När han nu morrat mot mig som jag skrev har han gömt undan sitt ansikte mellan mina ben och sedan när jag sagt åt honom att sluta lägger han sig ner på sidan och sprattlar med benen (det gör han när han myser). Han har sedan efter morren pussat mig i hela ansiktet. Men jag blev väldigt chockad när han morra som han gjorde, (han visa inte aggresivistet som en del skrev så väl känner jag honom). och det vbar därför jag skrev här för att någon kanske skulle kunna säga mig varför han gjorde som han gjrde om nu någon annan hade eller är med om det själv. Men tack som som nu gett mig råd och jag kan säga alla här att när jag säger till honom på skarpen så lyssnar han på mig. Han väger 69 kilo och är 75 hög men i sitt beteende är han som en liten valp på 15 kilo. Och nu är han i "puberteten" om ni inte vet men det kanske ni förstod pga av hans ålder?. Och jag har aldrig hört att en BB har morrpratat men min gamla rottis gjorde det väldigt ofta och ja som sagt man hör skillnad.

Fan vad gött!
Jag ber om ursäkt för min del av cirkusen i din tråd, dock var inget av det riktat mot dig, men det har du säkert redan hajat. Lite lustigt är det ändå, att du som har en sån "livsfarlig" ras klarar av att säga till din hund utan att bli uppäten;) skämt o sido!=)

men alltså hur jävla oseriösa kan man vara? jag kan säga tt jga har enn boerboel om en dogo argentino jag med, och min BB visar inte det minsa aggresivitet överhuvudtaget och jag bryr mig int eom hur fan era hundar är, jag skriver här för att jag trodde att någor snäll människa kanske skulle kunna ge mig råd, inte att jag ska komma till era hundar det är vell fan inte dom det är fel på om jag nu undrar? MIN BB HAR INTE MORRAT EN ENDA GÅNG NU PÅ 4 DAGAR, OCH HAN ÄR MED MIG HELA TIDEN. Han pussas ovch han gör allt som är älskvärt. Så kanske något som han fick för sig att göra just då? men Tack alla som skrivit för hjälpen
Det är väl ingen som bjudit in dig att träffa våra hundar, däremot bjöd vi in sign bedan att komma o försöka sina uppfostringsmetoder op våra hundar.

Din erfarenhet verkar vara i paritet med din ödmjukhet.
:angel:
Har messat tråden till en erfaren BB ägare, får se om det kommer något svar därifrån.

Seriösa BB uppfödare lär vara lika vanliga som snöstormar i Sahara, finns någon enstaka i Scandinavien.

Det är jag fullt medveten om, därför undrade jag vart hunden kom ifrån, då problemen kanske blir lättare att härleda, samt att jag sa inte att de va nån seriös uppfödare som jag kände till utan några som har haft rasen några år och som ev kan hjälpa ts....

Fan vad gött!
Jag ber om ursäkt för min del av cirkusen i din tråd, dock var inget av det riktat mot dig, men det har du säkert redan hajat. Lite lustigt är det ändå, att du som har en sån "livsfarlig" ras klarar av att säga till din hund utan att bli uppäten;) skämt o sido!=)

Jag skulle snarare vilja säga att om ett "problem" försvinner för att man säger "NEJ" bestämt en eller två gånger, då kanske problemets omfattning och djup inte var så väldigt stort från början?

Jag skulle snarare vilja säga att om ett "problem" försvinner för att man säger "NEJ" bestämt en eller två gånger, då kanske problemets omfattning och djup inte var så väldigt stort från början?

Ja, i sådant fall är det ju underligt om man skulle känna ett behov av att fråga efter råd på nätet innan man gör det.

För mig ligger det lite i linje med "behöver du fråga om priset så har du inte råd", har du en stor/tuffare hund och du behöver fråga på nätet om ens egna hund gladmorrar eller inte så är det inte osannolikt att du kan behöva någon som ser på er IRL för att avgöra vad som sker.

För mig ligger det lite i linje med "behöver du fråga om priset så har du inte råd", har du en stor/tuffare hund och du behöver fråga på nätet om ens egna hund gladmorrar eller inte så är det inte osannolikt att du kan behöva någon som ser på er IRL för att avgöra vad som sker.

Nu får ni väl ändå ge er.
TS frågade om ett "problem" som endast förekommer vid särskillda omständigheter och ni drar slutsatsen att hunden rasen är livsfarlig och behöver en utomordentlig hundpsykolog/hundkännare och man absolut inte får säga ifrån själv med fara för vad som då kan komma att ske.
Förutom att ni sågat mig vid fotknölarna, vilket jag inte har något emot så länge det är konstruktivt, så hoppar ni nu på TS för att ni har lagt en massa värderingar i frågan, värderingar som inte förankrade i frågeställningen.

Jag tycker det är ett par stycken här, inkluderat mig själv, som bör be TS om ursäkt för sitt beteende! Jag har redean bett om ursäkt, jag hoppas ni är stora nog att göra detsamma!

Nu får ni väl ändå ge er.
TS frågade om ett "problem" som endast förekommer vid särskillda omständigheter och ni drar slutsatsen att hunden rasen är livsfarlig och behöver en utomordentlig hundpsykolog/hundkännare och man absolut inte får säga ifrån själv med fara för vad som då kan komma att ske.
Förutom att ni sågat mig vid fotknölarna, vilket jag inte har något emot så länge det är konstruktivt, så hoppar ni nu på TS för att ni har lagt en massa värderingar i frågan, värderingar som inte förankrade i frågeställningen.

Jag tycker det är ett par stycken här, inkluderat mig själv, som bör be TS om ursäkt för sitt beteende! Jag har redean bett om ursäkt, jag hoppas ni är stora nog att göra detsamma!

Vart har jag skrivit att rasen är livsfarlig och att man inte får säga ifrån?

Kan inte ägaren som känner hunden och ser hur hunden beter sig IRL avgöra om hunden lekmorrar eller inte så hur ska vi på internet kunna veta det?

Med ägarens erfarenhet, rasens storlek och hundens ålder i beaktande så skulle jag alltså avråda från att ge råd om att experimentera på egen hand utan att be om råd från någon som kan se hunden och deras relation.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka