Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare BoerBoel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 17 070
Sv: Hjälp! min hund har börjat morre åt mig men är glad?

Att morra måste vara det mest missuppfattade beteendet en hund gör.

När din hund morrar åt dig talar den om att den inte litar på dig och vill ha längre avstånd till dig. Såvida vi inte talar om det lekmorr som nämnts tidigare.

Inget jag heller skulle mecka med efter åsikter i ett nätforum, speciellt inte på en sån ras. Ställer mig också till dem som tycker du ska ta proffesionell hjälp.
Det ligger säkert mer än en orsak bakom beteendet och vad som utlöser det.

Är inte BB en vakthund? Vad händer om du ropar på honom?

Håller förövrigt med Blandrastik.

Mår han 100 % bra? Vår ena beauceronhane började med "konstiga" beteenden (morrade samtidigt som han var jättefjäskig och visade stor osäkerhet) när han fick prostataproblem och hade ont av det.

Det hela började i samband med att vi varit borta några dagar och först trodde vi att det hade med det att göra men beteendet kvarstod och vi fattade ingenting, men sen började han visa andra tecken på att ha ont och DÅ gick det upp ett ljus för oss.

Så en hälsokoll kan ju vara vettigt att fundera på när ett sådant här beteende bara plötsligt dyker upp.

Håller inte ricktigt med om att du ska ryta till åt honom.
Svårt som sagt att säga hur det ligger till utan att ha sett hunden.

Kan bara utgå från de hundar jag varit med om att göra såhär.
Min egen hund beter sej likadant! om jag varit borta, hon morrpratar...tror att hon blir så glad helt enkelt och uttrycker det på detta sättet, samtidigt som du säger din hund gör så "gömmer" hon sej lite samtidigt eller hur jag ska förklara.
Hur menar du att han gömmer sej?

Är väl inget problem egentligen..om det inte beror på något annat.
Nu har jag iof inte sett hunden men utifrån din beskrivning tkr jag det inte låter som att han testar dej eller nått sånt..då hade det även uppkommit i andra situationer, tex när du ställer krav osv..hur är han då?

Lycka till!!! :)

Du är välkommen på kaffe här så ska vi testa denna universalmetod på den pommersk-preussiska bergstaxen..

Vad menar du? Att du har en tax som du inte kan få tyst på?
Finns många trix att få tyst på en hund, men om du nu har problem med en skällande hund så kanske en bra "hundpsykolog" skulle kunna fixa det åt dig?:)

Morrning betyder inte bara en sak utanskall ses i hela kommunikationssammanhanget.jaf har hundar som meddlar sig medelst morrningar,en del när d etigger,en del när d eär glada,en del när de tycker att de känner sig trängda o vill säga till på ett lite fint sätt.morrningar är mao inte bara en aggressiv sgnal.

Morrning betyder inte bara en sak utanskall ses i hela kommunikationssammanhanget.jaf har hundar som meddlar sig medelst morrningar,en del när d etigger,en del när d eär glada,en del när de tycker att de känner sig trängda o vill säga till på ett lite fint sätt.morrningar är mao inte bara en aggressiv sgnal.

Absolut inte!
Rottisar är ju glada för att morra när de "pratar", särskillt när man kelar dem så blir det väldigt mycket morr(syrran hade kennel, underbara hundar)...medans Dogo Argentino som jag har nu(kan iofs bara prata för min egen tik och hennes dotter samt två andra dogosar) inte morrar eller skäller något alls i princip utan "pratar" mer med tunga och svans(dyngblöta pussar!). =)

Lite OT nu, men håller med om att morrningar inte alltid behöver betyda något negativt.
Min lilla morrar endast när han njuter t.ex. av att bli kliad på ryggen! Vi brukar säga att han spinner som en katt när han njuter...låter kul...men kan vara skrämmande för de som inte vet att han inte menar illa utan bara att han njuter högljutt :p

Seriösa BB uppfödare lär vara lika vanliga som snöstormar i Sahara, finns någon enstaka i Scandinavien.

Vad tror du händer om man säger till en över normal stor hund på skarpen?

Jag tror inte heller att den "morrpratar" med tanke på hur den för sig. Acceptera inte detta ifrån hunden för då är jag rädd att du får problem, visa istället att det är du som bestämmer, säg till honom på skarpen, sätt dig inte ner och försök gulla/prata bort det, du stärker bara hunden i dess beteende då.
Det är nog bara en fas som du kommer att komma över om du klarar att ta kontroll, det är ingen liten vek hund du har så ska det bli ordning så måste du visa klart och tydligt vem som bestämmer och hur han får lov att betee sig och vad som inte är ok.
Förmodligen försvinner beteendet efter bara några gånger om du är skarp och tydlig.

Min hund har aldrig morrat på mig, men hade en ovana att morra på en gäster, jag sa ifrån med ett hårt NEJ, och sen ett skarpt GÅ OCH LÄGG DIG, jag fick göra det en två-tre ggr sen försvann det helt.
Nu är det ju skillnad på vaktbeteende och trotts/maktkamp, men verktygen är de samma.
Håller med Gabbi, du är välkommen att testa dina metoder på mina hundar, dina sjukhusräkningar får du bekosta själv.

Beskriv gärna hundars trotts/maktkamp i förhållande till oss tvåbeningar, länka till relevanta fakta/teorier.

Vad menar du? Att du har en tax som du inte kan få tyst på??:)
:rofl::rofl

bedan;14373497: skrev:
Finns många trix att få tyst på en hund, men om du nu har problem med en skällande hund så kanske en bra "hundpsykolog" skulle kunna fixa det åt dig?:)

skrattar.gif

Senast ändrad:

Vad tror du händer om man säger till en över normal stor hund på skarpen?

Håller med Gabbi, du är välkommen att testa dina metoder på mina hundar, dina sjukhusräkningar får du bekosta själv.

Beskriv gärna hundars trotts/maktkamp i förhållande till oss tvåbeningar, länka till relevanta fakta/teorier.

Vet du vad, du och vem du nu önskar ha med dig är välkommen hem till mig så kan ni få titta på när min hund inte skäller, morrar, hoppar, visar aggressivitet eller tokrusar mot er när ni kommer inom dörren, jag lovar att bjuda på kaffe och kaka, skulle det mot förmodan bli en sjukhusräkning så lovar jag att betala den med! =)

Jag har en Dogo Argentino och är uppväxt med Rottisar, någorlunda stora hund ialla fall och jag är av den uppfattningen att om man inte klarar av att visa vem som bestämmer när man har en stor hund så bör man skaffa en hund som man känner att man kan kontrollera, för sin egen och för sin omgivnings skull!
(betyder inte att denna åsikt är kopplad till trådskaparen!)

Senast ändrad av en moderator:

Saken är ju den att ägaren uppenbarligen har problem att läsa sin hund, annars hade hon inte frågat här.

Att då över internet ge rådet att "säga ifrån på skarpen" till en sådan hund är en urbota korkad ide som kan stå hund och ägare mycket dyrt.

Jag fick senast igår beröm av veterinären för att min rottis alltid är så trevlig, pratar det gör han, även när han inte är nöjd. Men han uppför sig oavsett vad de gör med honom.
Det innebär inte att jag skulle tycka att det var någon bra ide för kreti och pleti att "säga till honom på skarpen" ochjag skulle definitivt inte råda någon jag inte känner göra så med en hund av skarpare kaliber.

Det finns liksom lägen där en sådan konfrontation, kan gå riktigt åt helvete om det är "fel" hund man ger sig på. Och en BB är ingen tax du fotar iväg direkt.

En Boerboel är ju verkligen inte vilken jycke som helst, och jag tycker TS ska ta hjälp av en verkligt kunnig instruktör. Fråga runt och försök hitta någon med kunskap av just denna typ av hund.
Om jag fattat rätt, är BB:n en hund som du verkligen inte kan trycka ner till nån slags underkastelse och lydnad, det är en hund där du måste förtjäna respekten och tilliten redan från början. Jag tror också det är en hund som mognar sent och TS hund kanske befinner sig i någon slags pubertet, vad vet jag.
Först av allt skulle jag ta hunden till en bra veterinär som kan (och vågar...!) kolla igenom en sådan här hund, för att försäkra mig om att den inte har ont, som ÅsaA skrev. Sen skulle jag leta runt, noggrant, efter en bra instruktör med kunskap om den här typen av hund.
Morrandet här tycker jag låter som ett avståndstagande hos en hund som har ont/är osäker och inte vill bli "kontaktad", rörd. Kanske den legat stilla länge medan den väntat på matte, och har ont efter att ha rest sig?? Det kan handla om så mycket.
Lycka till! Boerboeln är en fantastisk hund, om den är av rätta virket!

Morrandet här tycker jag låter som ett avståndstagande hos en hund som har ont/är osäker och inte vill bli "kontaktad", rörd. Kanske den legat stilla länge medan den väntat på matte, och har ont efter att ha rest sig?? Det kan handla om så mycket.

*halvt knapplån*
Kan ett annat alternativ vara att hunden, som den utpräglade självständiga vakthund den är, när den fått vara ensam längre stunder tar på sig mer ansvar för att vakta hemmet och därför reagerar med att morra när matte kommer hem? Det skulle förklara varför morrandet främst kommer när TS varit borta längre stunder.

Min lillråtta till larmhund vaktar mycket mer när rutiner rubbas. Han är mycket noga med att saker ska vara på vissa sätt och är rätt oflexibel. Posten och morgon tidningen bryr han sig inte om, inte ens om han får en bunta reklam i huvudet är han sover på dörrmattan(!).
Men råkar särbon somna i badkaret och sedan börja bröta i badrummet på "fel tid", tex efter kvällsrastningen eller, så vrålar han...

Saken är ju den att ägaren uppenbarligen har problem att läsa sin hund, annars hade hon inte frågat här.

Att då över internet ge rådet att "säga ifrån på skarpen" till en sådan hund är en urbota korkad ide som kan stå hund och ägare mycket dyrt.

Jag fick senast igår beröm av veterinären för att min rottis alltid är så trevlig, pratar det gör han, även när han inte är nöjd. Men han uppför sig oavsett vad de gör med honom.
Det innebär inte att jag skulle tycka att det var någon bra ide för kreti och pleti att "säga till honom på skarpen" ochjag skulle definitivt inte råda någon jag inte känner göra så med en hund av skarpare kaliber.

Det finns liksom lägen där en sådan konfrontation, kan gå riktigt åt helvete om det är "fel" hund man ger sig på. Och en BB är ingen tax du fotar iväg direkt.

Ja det var säkert korkat av mig att råda i frågan, men frågan var öppen och jag gav mitt råd utifrån mina erfarenheter, men jag inser naturligtvis också att situationen måste bedömmas av hundägaren.

Kreti och pleti ska naturligtvis inte försöka sig på att fostra din eller min hund, men nu handlade det om hundägaren själv eller hur(?), och då måste man ju kunna säga till sin egen hund utan fara för livet!

Sen att säga till på skarpen är väl inte synonymt med att "hota" hunden till en gräns där den skulle bli aggressiv.
Jag inser att jag varit vag, men med "skarp" menar jag inte att man skriker/ryter argt på hunden, utan att man snarare ändrar tonläge dvs att vara bestämd.

Ja det var säkert korkat av mig att råda i frågan, men frågan var öppen och jag gav mitt råd utifrån mina erfarenheter, men jag inser naturligtvis också att situationen måste bedömmas av hundägaren.

Kreti och pleti ska naturligtvis inte försöka sig på att fostra din eller min hund, men nu handlade det om hundägaren själv eller hur(?), och då måste man ju kunna säga till sin egen hund utan fara för livet!

Sen att säga till på skarpen är väl inte synonymt med att "hota" hunden till en gräns där den skulle bli aggressiv.
Jag inser att jag varit vag, men med "skarp" menar jag inte att man skriker/ryter argt på hunden, utan att man snarare ändrar tonläge dvs att vara bestämd.

Problemet är ju just att ägaren inte verkar kunna läsa hunden! Hade ts klarat det så hade ju ts inte behövt fråga om hundens beteende på ett forum! Till saken hör ju att olika hundraser har ganska olika beteende så att det kan vara svårt även för relativt hundvana personer att läsa av vissa raser och / eller individer.

Att man borde kunna säga till sin hund utan fara för livet är en sak. Men verkligheten är inte alltid sådan. Fråga tex ägaren till "catch" eller de anhöriga till tjejen som blev dödad av sin sambos hund i finland.

Försök utgå ifrån frågeställarens erfarenheter istället så blir ditt svar förmodligen väl mottaget. Att du kan göra si och så med dina hundar hjälper inte TS.

Har du något konstruktivt råd, du som verkar så erfaren, när det gäller den här situationen?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 829
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 612
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 267
Senast: Liran
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter