Hjälp! Min hund drar när andra hundar är med

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare WolfgangAmadeus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 995
W

WolfgangAmadeus

Hejsan!
min hanhund på 6 månader (tollare-bernersennen-newfoundland) drar alldeles för mycket när vi är ute och promenerar tillsammans med andra hundar. Han måste bara gå BREDVID den hund vi är ute med. Riktigt jäkla jobbigt faktiskt.
Han kan stanna för att kissa eller bajsa medan den andra hunden fortsätter promenera. När han är färdig med det han håller på med och märker att den andra hunden är en bit framför honom (om det så bara är 1 m) så bara kastar han sig framåt och drar något så in i norden för att hinna ikapp. Jag är nästan alltid med när han gör eller är på väg att göra ett sådant utfall men det är ändå knappt så jag kan hålla emot. Under HELA promenaden är det så.

Har försökt att låta den andra hunden gå en bit och tvingat honom att sätta sig vid mina fötter och bara lugna ner sig och vänta. Men när han väl får tillstånd att gå igen så är det samma visa om igen. Fick även ett tips av någon att man kan snöra kopplet runt benet och över ryggen eller hur det nu var. Obekvämt för hunden var det var det iaf. Men då funkade det jättebra, han drog inget alls, men så fort jag "återställer" kopplet så är han och drar igen.

Han blir så glad och ivrig när man är ute med andra men jag själv pallar verkligen inte.
Mina axlar är oftast helt förstörda när jag kommer hem efter en sån promenad. Vad ska jag göra? Han lyssnar heller inte på ett ord jag säger när vi är ute med andra...jobbigt.

Sv: Hjälp! Min hund drar när andra hundar är med

Min hund är väldigt glad i folk och hundar och jag försöker träna på oliak kontaktövningar när det är folk runt ikring så att han kan fokusera på mig ävn om det är spännande saker runt omkring.

Förra veckan var vi i stan och handlade och medan sambon var i affären stod jag utanför med hunden sittande bredvid. Så fick han sitta i säkert en kvart, det kom folk och jag hade turen att det även kom tre andra hundar. Försökte han resa sig så sa jag till honom att sätta sig. Han oeo och gnällde en hel del men det ignorerade jag. Så fort han sökte ögonkontakt med mig fick han godis. Kanske hade varit en bra övning för dig?

Övar också mycket med ögonkontakt när vi går, har ofta en godis i munnen som jag släpper ner så fort han tittar på mig.

När han var liten och drog i kopplet petade jag honom lite i ljumsken istället för att "dra tillbaka" i kopplet. Funkade bra, han drar väldigt sällan i kopplet nu.

Brukar även stanna ofta när det är mkt runt omkring och be honom att sitta, när han tittar på mig så säger jag "nu går vi" och så fortsätter vi att gå. Det brukar få tillbaka fokuset på mig.

Det är min första hund så jag vet inte om jag gör rätt men det fungerar på min hund iaf.

alltså, din lilla valp är bara 6 månader och du kan inte kräva att han ska klara att uppföra sig som en välutbildad vuxen hund! så nej nej och åter nej till att få honom att sluta dra genom att surra kopplet runt magen på honom!

det du ska göra är att lära honom hur du vill att han ska göra när han är kopplad. börja utan störningar, och lägg sedan på störningarna försiktigt. det är HELT NORMALT att 6 mån valpar kastar sig lite hit och dit i kopplet, och får du ont i axlarna är det kanske lämpligt att inte gå några längre promenader med andra hundar. ska de leka och busa så får de vara lösa, under förutsättning att de inte får möjlighet att sticka då.

när det gäller inlärning av att gå fint i koppel så finns lite olika tekniker. jag brukar använda mig av att vända helt om när hunden är påväg att dra, eller om det är en lite spralligare hund, att stanna så fort den ligger på. belöna alltid kontakt, gärna med klicker för att bli så exakt som möjligt, och försök belöna den spontana kontakten. det ska löna sig att hålla ett öga på dig, inte bara att den enbart ska kontakta dig på kommando.

Alltså, det spela ingen roll vilken riktning vi går åt, så drar han..HELA TIDEN.
Han vill ju bara gå bredvid den andra hunden.

Jag brukar inte ORKA gå långa promenader med andra hundar för jag är helt utmattad efteråt. Typ 15-20 min max. Och då brukar jag och den andra hundägaren få "byta" hund titt som tätt för de tycker så synd om mig. HA

Brukar alltid snurra kopplet flera varv runt handen när jag är ute. För om jag bara håller i det kan han rycka iväg och så jag tappar kopplet eller att det glider av handen och han rusar iväg. Jag bor mitt inne i stan med, MYCKET bilar, kan bli rätt farligt.
Tidigare i veckan hade jag snurrat kopplet, men när han rusade iväg snördes det runt handen så hårt att min lillfingernagel klämdes och började blöda, det gjorde så jäkla ont att jag började gråta. :) Får typ blodstopp varje gång vi är ute..Haha
Börjar bli lite trött på busen..Hoppas det blir mindre dragande i framtiden bara.

Ska tillägga att han inte alls drar lika mycket när det bara är vi två ute, knappt något alls.

Jag har en sjumånaders valp hemma som också tycker om att dra.
Men jag skulle aldrig komma på tanken att promenera flera stycken, eller framförallt inte med en annan person och hund!

Du har ju en valp som är en blandning av två stora raser. Stora hundar behöver inte regelrätt motion förrän de är uppåt ett år.

Alla promenader vi går med vår hund går vi en och en, alltså antingen jag eller sambon. Våra promenader är inte alls alltid så trevliga, och vi går inte för promenerandets skull. När vi går har jag all fokus på hunden, märker hon att jag börjar intressera sig för annat så tar hon sin chans och går allt annat än fint.

Anledningen till att vi går en och en är för att det är svårare att vara lika koncentrerad om man är två som går, samt för att hon ska lära sig att alltid hålla sig på vänster sida utan att dra. När vi fixat det steget ska vi gå vidare till att vi är två med på promenaden och hon ska gå fint då med.

Sedan är det alltid bra om man innan promenaderna kan släppa lös hunden en stund så han kan göra sig av med överskottsenergin.

det är farligt att surra kopplet flera varv runt handen. jag gjorde det en gång, knak sa det och sedan hade benet i tummen splittrats. ett sånt här kanske kan vara till god hjälp om du har mycket ont i axlarna.

vill du träna på att gå promenader med andra hundar (förutsättning: hunden har god kontakt med dig och är uppmärksam på dina kommandon) så börja på ett avstånd som fungerar. det kan vara 10, 20, 50 m. när du har samma kontakt som om ni vore ensamma så kommer ni lite närmare. detta tar inte någon längre stund om du gör rätt, men tänk på att det kanske inte går att ta vid där ni slutade förra gången. först när du HELT SÄKERT vet att hunden förstår vad du vill kan det vara lämpligt med korrigerande metoder.

Gå en valp- eller vardagslydnadskurs så får du lära dig hur du ska kontrollera din hund bland andra hundar och vilka krav på lydnad du kan ställa på en hund i den åldern.

Att få hunden att gå i koppel är en träning som ofta tar mycket längre tid än du har haft din hund så du måste ha tålamod och träna mycket.

Om min hund hade dragit så mycket tillsammans med andra hundar hade jag inte promenerat med andra på ett tag utan tränat själv och sen börjat med att gå korta stunder tillsammans med andra, där hunden måste gå "kontrollerat". Om valpen får lära sig att det ok att dra sådär mycket blir det jobbigt att träna bort.

Det håller jag med om, låt bli att gå ut med andra så länge din hund inte klarar den typen av störning. Kurs för att få bättre följsamhet är aldrig fel.

Din hund är kommer ju in i den fas där den blir fysiskt könsmogen, då kan det finnas risk för att den blir ännu jobbigare, så se till att lösa problemet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 222
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 668
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 614
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10