Hjälp mig

S

S-aabina

Hej !!
Det är en häst som ska avlivas för att ingen vill ha han och sånt orkar inte berätta alla då blir det rätt mycket att läsa menom ni vill veta mera om han kan ni skriva..
Han ska igalafall avlivas för han har en skada och ingen vill ha han.. Han har en lös benbit i hovleden.. Och om han nu är försägrad så kommer en oppration att kosta ca 15 000.. Men mamma säger attj ag inte får ta honom för vi har inte råd att opperera han.. Men har hört att det finns såna där grjer så folk skänker pengar till djur som ska göra opprationer och sånt.. vet ni vilka det är eller hur man ska få tag p å dom ?
Skulle vara bra med svar för vill verkligen rädda hans liv..

Sv: Hjälp mig

Varför vill du utsätta en häst som tydligen redan har ont för stressen och smärtan i att först byta hem, sen bli opererad och rimligen ha mer ont under början av konvalescensen?
HH

En död häst lider inte.

Dessutom så vad själva op kostar är en sak, sen är det eftervård och bandagematerial, återbesök etc. Och inga garantier för att operationen lyckas, dvs risk för obrukbar häst och dyra veterinärräkningar.

VAD gör hästen så speciell att du prompt ska rädda den? Förutom att den är gratis på pappret..

Att tigga pengar till op kan du nog glömma, det är ont om regelrätta organisationer, och de som finns brukar inte få¨in något överflöd direkt.

Att skaffa en häst man inte har råd med och SEN börja tigga pengar till op - nä. Jag kan förstå det när ögonstenen blir skadad och det finns legitima anledningar till attd et är slut i plånboken, men det DU försöker med är att få en gratis häst som någon annan ska betala åt dig!

Det finns väl en anledning till att de avlivar han, hästen kanske är gammal ? sen vet man ju aldrig hur det blir sen... Blir säkert en lång konvalescents oxå.
jag har fått tagit bort min häst, det är aldrig kul, men hästen har inte ont när de är borta... Tkr det är bättre att man tar bort den en att försöka låna ut den dom sällskapshäst lr liknande, och liksom "skicka bort" ansvaret...

En annan bukefalist har skrivit en bra sak,
"Köp inte problem, de kommer gratis så småningom ändå"

Tyvärr är det nog bäst att du släpper ideen och
låter ägarna avliva hästen. Om du inte har råd så har du inte, och då går det inte att göra det du nu vill. Just denna hästen får du nog låta gå, det kommer flera hästar i framtiden.
Dessutom är det faktiskt inte alls kul med konvalecenter, man ska medicinera, skritta för hand, mecka med sjukhagar och betala. Hästen blir vild eller olycklig och jobbig att hantera. Usch.

Som Alexandra_W sa, döda hästar lider inte.

Senast ändrad:

Allså jag vill inte att någon ska betala den.. Men han är inte värd att dö sköte han imånga år när han var bra..

Jag har råd att ha han men just opperationen säger mamma att vi inte har råd med för hon tycker han är för gammal och sånt men även om han inte komemr gå att rida sen så är han ju ändå inte värd att dö...

operationen är nog det billigaste i slutändan. Det kostar mycket att hålla konvalicent som inte går att använda. Det är väldigt tidskrävande och i slutändan vet ingen om hästen blir bra eller inte. Om hästen inte kommer kunna ridas vad ska du då med den till? Ska du rädda den, operera och låta den skrota i hagen i 10 år till? Ser ingen större vits med det faktiskt, mera synd om hästen.

Döda hästar lider inte, avliva hellre än att låta den fara illa!

Lägg pengarna på en frisk häst.
Det finns så många fina hästar att man inte behöver fästa sig vid en som man inte har råd med, inte har råd att sköta (i detta fall operera + eftervård) och som man kanske inte ens kan använda som man vill - någonsin.

I övrigt håller jag helt med Alexandra :bow:

håller med resten låt hästen få somna in, de låter också som om att den är ganska gammal och man vet inte heller om hästen kommer att fixa operationen och bli frisk, det är otroligt mycket ansvar att ta hand om en häst som är skadad.

och operationer i leder skall man helst låta bli, kan bli andra koncekvenser av att gå in i en led och operera

Allså jag vill inte att någon ska betala den.. Men han är inte värd att dö sköte han imånga år när han var bra..

Jag har råd att ha han men just opperationen säger mamma att vi inte har råd med för hon tycker han är för gammal och sånt men även om han inte komemr gå att rida sen så är han ju ändå inte värd att dö...

Att ha råd att hålla hästen är en sak.

Du har INTE råd att köpa den hästen. Punkt. Helt enkelt för du måste räkna med operationskostnaden och eftervården etc i köpesumman. Elle rlägga på det som köpesumma om den är gratis då. Och det har du inte.

Alltså vill du att NÅGON ANNAN ska betala din häst åt dig. Jmf med om jag har råd att hålla häst, men inga pengar att köpa en häst för, och tycker någon annan ska köpa en häst åt mig - för jag ha ju råd att ha den. Det är exakt din siatuation.

Värd att dö.. nu är det extrema förmänskliganden. Sen, alla hästar är värda att slippa lida. Punkt. Tyvärr är det i många fall så att avliva är det enda/bästa sättet att garantera att hästen inte lider.

Vad gör den här hästen så speciell? Vill du rädda hästar så kan du säkerligen få en travare som annars skulle gå till slakt gratis. Helt utan hänsyn till alla andra parametrar (lämplighetsgraden etc) så där kan du utan problem rädda en frisk häst. Så, jag undrar fortfarande - vad gör DEN hästen så speciell?

Snälla vän, det finns massor av friska hästar som behöver få ett nytt hem... Inte ska du väl försätta dig i en situation där du står med massa extrakostnader för en sjuk häst... Jag antar du inte är så gammal och då är det väl ändå bättre du satsar på nått som du vet att du kan använda och utvecklas med, inte bara bekymmer....

Jag kan förstå att det känns i ditt hjärta, men vissa djur mår faktiskt bättre av att få somna... Du kommer ju ändå att kunna minnas med glädje era stunder tillsammans...

Ska du skaffa en egen pålle bör det vara en frisk, glad och sund vän som du kan ha gjädje av i många år (och med GLÄDJE menar jag HÄRLIGA LÅNGA ridturer, kanske tävlingar och underbara stunder i stallet med)

Sorg efter just denna häst kommer så småningom att bli mindre smärtsam och med tiden kommer nog även du inse att det bästa var att låta honom vandra till de eviga gröna fälten...

Kram på dig...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 784
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar