hjälp mig

Sv: hjälp mig

OX_Arab skrev:
SUCK! Visst är väl ALLA hästar olika??!! Jag har hanterat hingstar i några år och dom är definitivt inte farligare bara för att dom är hingstar. Alla hästar blir väl som man lär dom??!! En sur ponny kan vara presis lika farlig som en hingst. Det beror på människan som uppfostrar dom. En hings behöver en lite mer erfaren och konsekvent ägare, ja, men att säga att en hingst är farligare än ston och valacker är nog bara okunskap skulle jag säga.

Håller med om allt ni säger om hantering osv men svat på vit så ÄR en hingst farligare att äga och ha ansvar för. I de allra flesta fall så utgör en lös hingst en stor risk för både sig själv och sin omgivning. Visst gör valacker och ston oxå det men bara i undantagsfall så stor risk som en hingst. Det är där jag ser "onödigheten" med att ha hingst som man inte avlar på eller som går som hingst pga sina tävlingsprestationer. Visst kan de vara ack så snälla men om hingsten av ngn anledning skulle komma lös, hade man inte då önskat att det var en lös valack?

Och nej, jag har ingen hingstfobi alls och jag tycker som många andra här de är härliga pga sin utstrålning och de kräver mer, man har aldrig långtråkigt med en hingst ;)
 
Sv: hjälp mig

tycker bara att han är lite gammal för att kastreras och han är inte hingstig av sig (om man inte räknar med att han nöp mig vid borstningen) ,kanske gör det mer skada än nytta på hans liv som häst han har ju dock vatit hingst i nio år dessutom är han avlad på ,har flera avkommor
 
Sv: hjälp mig

Min veterinär hade inte kastrerat en 9 åring, på grund av riskerna. Dessutom är det så att din häst är vuxen, har en roll och ett sätt som hänger i hop med hans kön. Förrutom risker vid själva kastrationen, så finns det risker för hans psyke, att han tappar sin identitet och får sämre självförtroende.
 
Sv: hjälp mig

Sorry, var inte riktat till dig, mer till alla som säger "hingstar är precis som alla andra, kastrera dom inte". Visst kan de vara hur goa som helst men OM hingsten komemr lös, då spelar detingen roll om den är välhjanterad, det är nog inte många människor som vill gå emellan en hingst och ngn/ngra andra hästar när den är lös. Det innebär att ägaren ett väldigt stort ansvar och man måste väga + mot -, är det värt den här risken att ha kvar min häst som hingst? Menar inte att de skulle kastreras bara pga att bli mer lätta att hantera, det är mer "upp till var och en" tycker jag (om man nu inte tvingas blanda in andra människor som måste hantera hästen åt en) utan mer att man måste ta hänsyn till vad som händer om ngt går snett, DÅ är det skillnad på att ha hingst eller sto/valack (även om de oxå kan vara jobbiga på sitt sätt som individer).
 
Sv: hjälp mig

Bra, jag kallar dig inte lilla om du låter bli att lägga ord i min mun som jag aldrig skrivit.

Självklart är det ingen omöjlighet att ha hingst om man har kunskaperna, men tror du på allvar att alla i den här diskussionen har de kunskaperna ? Det gör inte jag.
 
Sv: hjälp mig

oavsett vilken ras, kön man har, så ska man ha den kunskap som krävs.... Man ska inte skaffa sig en häst man inte klarar av

That goes without saying, eller hur?
 
Sv: hjälp mig

Nej det tror jag inte, har väl aldrig påstått det heller?

Jag har inte lagt några ord i munnen på dig det är du själv som beskrivit det värsta cenariot angående hingstar, jag ville bara ta fram det faktum att med rätt kunskap är dom inte så farliga som en del verkar vilja får det till (inte menat till dig, bäst att tillägga så man inte blir kallad liten igen :) )
 
Sv: hjälp mig

Det är åxå vad jag har hört ,att man måste bygga upp deras självkänsla igen ,och hjälpa dom att skaffa sig en ny identitet...sen finns det endel vet som kastrerar äldre hästar ,men alla gör inte det ...lär ju vara av ngn anledning...och på tal om kunskap så vet jag inte om jag har den kunskapen att hjälpa hästen efter kastrationen, det har jag däremot aldrig varit med om...känns som han ska få vara hingst så länge han är som han är idag, vem vet om jag gör rätt ...hoppas det ialla fall för hästens skull.(även för mig dårå)
 
Sv: hjälp mig

Jag tycker inte du ska kastrera honom om det inte blir totalt nödvändigt. Kan du ha honom som hingst så gör det du. Finns ingen orsak att kastrera han bara för att han nyper till ibland, det gör ju fanken nästan alla märrar jag känner om dom e på det humöret ;)
Sen kommer han nog inte ändras mycket i psyket iom att han redan är så pass gammal. Hade en kille innan som kastrerades när han var fem, han trodde fortfarande vid 17 års ålder att han var hingst... så mycket hjälpte det :banana:
 
Sv: hjälp mig

nä jag tror han får vara den ädla herre han är :love: och han har fortfarnande inte gjort det nån fler gång ,så det är då inte nåt beteende som han håller på med varje dag....han tyckte nog att jag var väldans irriterande den dan :angel: och jag vet att han kan prova igen ,,, :devil:
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
det är lite otäckt att säga att hingstar är " farligare" än andra hästar , det börjar bli lite som hundvärlden ....alla brukshundar är farlig ...rottisar ,dobber ,boxer ägare mfl har nog mga gånger fått höra att dom har farliga hundar ....okej visst dom kan bli det i fel händer ,men som sagt det kan nog en pudel åxå och har man då en dobber hanne ojoj ..men med rätt ägare har man världens trevligaste hund.Undrar varför det blir så här ....alla är det hästar och ska väl behandlas därefter..(oavsett kön)
Ta dig en titt på GENTICA så kanske du kommer ifrån villfaresen att "alla hundar är lika, man behöver bara uppfostra dem rätt".
Det är inte så enkelt :crazy:
 
Sv: hjälp mig

Ja jag vet att det kan finnas djur som det inte spelar nån roll vad man gör,och då finns det ju bara en väg att gå...och jag vet att alla är olika ,även hundar och hästar ,och då även hingstar. man lär jobba efter de förutsättningarna som råder. Därav förblir han hingst och mina hundar hanar utan kastrering.och jag lovar att den dan det innebär stora problem för mig och min omgivning eller mina djur lär jag göra nåt åt saken,även om det inte är så lätt alla gånger.hoppas jag slipper ...men säker är man aldrig (det vet jag åxå)
 
Sv: hjälp mig

Jag har ingentstans påstått att hingstar är monster tex. Jag har inte målat några värsta scenarion. Det är ord lagt i min mun.

Jag tror fortfarande att det finns dem som är naiva i sin inställning till hingstar. Och just de personerna är i regel de som inte har kunskap.
 
Sv: hjälp mig

cirkus skrev:
Jag har ingentstans påstått att hingstar är monster tex. Jag har inte målat några värsta scenarion. Det är ord lagt i min mun.

Jag tror fortfarande att det finns dem som är naiva i sin inställning till hingstar. Och just de personerna är i regel de som inte har kunskap.
Och var någonstans har jag skrivit att jag påstår något annat, så klart det finns de som verkligen inte skulle ha hingst!
Det jag hela tiden skrivit är att har man kunskap och möjlighet så är det inga problem med att ha hingst.
 
Sv: hjälp mig

skaffa dig ingen hingst om du är osäker! Hingstar tar lätt övertaget och känner om du är det minsta osäker. ta hjälp av någon kunnig och erfaren i närheten så slipper du ta smällarna sedan.
 
Sv: hjälp mig

Jag älskar hingstar, men skall man ha en så skall man också kunna hantera en!!! Aldrig hingst som förstahäst eftersom de kan bli krävande.
För det första är hagen hingstens revir (som den försvarar mer än sto o valacker) Sedan som andra säger så kan ha vara lite känslig eftersom han bitts, eller så kanske han sätter dig på plats och då är det något som inte har fungerat mellan er!!! Men du måste visa vem det är som bestämmer och säga till på skarppen, hingstar vill vara ledare (helt naturligt) och måste då sättas på plats = du är ledare! EN HINGST SOM INTE VET SIN PLATS KAN BLI EN LIVSFARA!!! Sedan, borsta inte hästen i hagen om du känner dig osäker, sedan kan man ju oxå fråga sig varför göra det överhuvud taget???

Att du vågar köpa hingst tycker jag bara är roligt, men blir du rädd om hästen bara biter dig så vet jag inte om det är det bästa för just dig...;)
Lycka till, men var inte osäker utan ta tag över din häst!!! :D
 
Sv: hjälp mig

_Karoliina skrev:
skaffa dig ingen hingst om du är osäker! Hingstar tar lätt övertaget och känner om du är det minsta osäker. ta hjälp av någon kunnig och erfaren i närheten så slipper du ta smällarna sedan.
Nä, skaffa dig ett sto om du är osäker, dom är hur goá som helst och tar aldrig övertaget,,,,,,,,:angel:

Bara pussa lite på dom så är dom hur go´a som helst.:p

http://82.99.14.26/bilder/bus3.wmv
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
har nyss skaffat mig en 9 årig hingst på 1,67 i mank.Han är lugn och snäll,tränger aldrig,står still boxen ,ej rädd och skvättig.Problemet jag har är att när jah ska borsta han i hagen ....när jag borstar virveln vid bakbenet så piskar han med svansen eller stampa med foten...och sist jag borsta nöp han till mig i armen ,har blivit lite osäker på han nu om han tänker fortsätta bitas .har aldrig gjort ngt annars..



sluta borsta i hagen, gud så onödigt, hästar ser sina hagar som deras revir, han sätter dig troligtvis på plats, särskilt när han är hingst också, ska amn pyssla med hästen eller likande då tar man in den i stallet eller vid en bindbom utanför stallet.
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
känns bra att höra att man kanske inte då ha ett "odjur" som mga är rädda :bump: lite tråkigt kan jag känna att så mga är negativa ..vart har man fått den erfarenheten ifrån eller är det okunskap.jag har då träffat fler mindre trevliga ston och valacker än hingstar



jag själv skulle vilja ha en hingst, dom har en helt anann utstrålning en ston och valacker, tycker de e larvigt att säga att hingastr är farliga m,m man får se till att ha dom under kontroll, och hela tiden tänka sig för. Sen vet jag att hingstar har lite mer att komma med, så liter skiljer dom sig från ston och valacker, man kan inte gärföra dem till 100%.
 
Sv: hjälp mig

Var ett tag sen jag skrev ...han är en underbar kille:love: han är " bara" kittlig bytt borste , nu är det inga som helst problem ...kan borsta vart jag vill...Är så otroligt lugn....trygg i sig själv känns härligt samtidigt är han inte tråkig ...Känns bra det här så håll tummarna för mig nurå:rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp