hjälp mig

Sv: hjälp mig

Det är tur att han förmodligen har en 10 på psyke;). Annars kanske du får problem att klara av din "ungflicksdröm";) . Har du ingen bild så vi kan få se honom?
 
Sv: hjälp mig

han är väl ingen direkt skönhet;)En varmblodstravare som inte ville springa mer.... men han har vunnit mitt hjärta:love: finns på fotgalleriet......min dröm var att skaffa en egen häst .......och tänkte inte så mkt på kön (tydligen dumt enl vissa) men som sagt var har mer gått på psyket.......:banana:
 
Sv: hjälp mig

Ok. Då ska jag gå dit och titta på honom. Jag har oxå en varmblodstravare. Mycket trevliga hästar. Håller på att lära min galoppombyten nu. Jag hade en travare under min tonårstid som jag tävlade upp till medelsvår i hoppning med. Han startade SM i fälttävlan med min pappa.
 
Sv: hjälp mig

jag har aldrig påstått att ALLA tjurar som går till avel har en 10...
Läs mitt inlägg igen, sen skrev jag att det var jag hade som erfarenhet när jag har sett vilka tjurar som semin har från år till år att erbjuda. Alltså MIN erfarenhet!
Jag ansåg, vad jag kunde se i ditt inlägg när Du började jämföra tjurar och hingstar och att man inte avlar för bra psyke på nöt, att du inte hade så mycket erfarenhet om det. men jag kanske misstog mig, förlåt i så fall. Annars så bör du skaffa dig mer info innan du börjar prata om saker du inte vet nåt om....

Jag blev bara irreterad av "Nu avlar man inte på psyket när det gället nöt. Vilket det görs på hästar."... och jag anser att det inte stämmer...
Så nu har jag klargjort min åsikt.
 
Sv: hjälp mig

Russin8 skrev:
Men en tjur som är kastrerad har ju inge värde... Vad ska du men den till? Vet inte så många som har oxar gående hemma:confused: . Tjurar som inte duger till avel går till slakt...

En hingst har givetvis ett annat psyke än en valack, men det är ofta det man söker efter när man vill ha en hingst...

ja, en stut har inge större värde än slaktvärdet..
vad man ska med den till, JO, man göder och slaktar.
Det är många bönder som tjänar sitt leverne på att föda upp stutar.

Jag håller med dig. varför ifrågastätter du det jag skrev?
 
Sv: hjälp mig

*Christine* skrev:
ja, en stut har inge större värde än slaktvärdet..
vad man ska med den till, JO, man göder och slaktar.
Det är många bönder som tjänar sitt leverne på att föda upp stutar.

Jag håller med dig. varför ifrågastätter du det jag skrev?
De flesta bönder som föder upp kött djur kastrerar väl inte sina tjurar? Inte den bonden jag känner i alla fall...

Det jag ifråga satte var jämförelsen mellan tjur och hingst som jag tycker är lite tokig...
 
Sv: hjälp mig

okej, bönder gör väl olika dom med...
för jag kan nog räkna upp ett tietalbönder här runtikring som kastrerar tjurarna om deras mödrar inte har högt avelsvärde, dvs
tjurkalven kommer förhoppningsvis säljas till annan bonde och användas i avel.

var det jämförelsen om att jag tyckte att fler tjurar kastreras än hingstar? iså fall verkar det ju löst eftersom bönderna verkar göra väldigt olika.... ;)

annars tycker jag väl egentligen inte att man kan riktigt jämföra tjur och hingst, men det var någon annan som gjorde jämförelsen först.
Och mitt inlägg var inte direkt menat för att jämföra tjur och hingst i annat än ovanstående jämförelse. Ville då bara upplysa om min erfarenhet av hanskning av tjur och hingst.
 
Sv: hjälp mig

Om man är van och erfaren så går man inte in till en hingst om man precis skött om en annan utan att ha i åtanke att man kanske kan provocera hingst 2 genom att ha klappat hingst 1
 
Sv: hjälp mig

VARFÖR BORSTA I HAGEN?????????? Bind upp honom i gången, när du pysslar med honom. Vissa hästar är kittligare än andra och du kan vara glad att han inte kickar rakt ut. Om han biter dej är det bara att ge honom en smäll tilbaka på mulen. Du måste visa vem det är som bestämmer,När det är en hingst du handskar med är det ju extra viktigt att du visar vem som bestämmer och INTE BLIR RÄDD för att han biter dej en gång. Alla hästar kan nafsa någon gång , och det är bara att säga ifrån.
 
Sv: hjälp mig

Hej! kul att du har ett varmblods hingst..=) Vilka är han efter?

Vilket liv om hingstar.=P Jag säger att de beror på hur de är uppfostrade och psyket. Haft hingst hela livet och han är den snällaste häst ja någonsin träffat på. Inte gjort något dumt, varken bitits, sparkats eller nafsas och andra dumheter. därimot kan ena stoet nypa till rejält. ja vet att de finns risker med hingstar men de beror ju helt på individen. Men nån här inne säger att man inte ska skaffa hingst som nybörjar häst? det beror väl hur hans beteende är? Kan säga att min hingst är rena nybörjar hästen, är uppåt 7stycken som lärt sig rida på honom och hanterar honom utan problem. Låna även ut han till en familj som blev helförälskade i honom och ingen där va speciellt erfarna. Men de funka super. Alla i familjen kunde greja o rida honom även småbarnen. Nu säger ja absolut inte att de är så me alla hingstar. Finns ju de som är heltokiga.
 
Sv: hjälp mig

Jag tycker som flera andra att det verkar som om han är lite kttlig. Detta ursäktar dock INTE att han biter eller "hotar" dig. Ge honom en smäll om han biter! Vidare kan jag säga att jag är av uppfattningen att hästarna i stor utsträckning skall få vara i fred i hagen och i boxen. Jag tar alltid ut mina hästar i gången när jag ska borsta eller pyssla på annat sätt (inte byta täcke, känna över benen, mm). Ett litet tips, bara :angel:
 
Sv: hjälp mig

hans far är delvin cosmos...sen är det från josefin ego...ego hanover
sitter och läser i registreringsbeviset,vet inte om det är nga du har hört talas om....är inte så insatt i travvärlden:) Allt är fortfarande fint med min kille ....förrutom att han fått mugg på en bakhov...har fått celeston från vet hoppas det funkar...Han är en trevlig häst med glimten i ögat:rofl:
 
Sv: hjälp mig

Ska kanske tillägga att jag borstar han utaan problem ...även i virveln ,syns att han inte gillar det men gnuggar inte där i önödan och han vet nu att han måste stå ut med det......och har inte behövt "sopa"till han ,,,så det känns bra ...vi är nog överens nu....:devil:
 
Sv: hjälp mig

Nej vad kul..=) då är han bror me ett sto ja ägt..=) fast sålde henne förra året. Hur ser han ut? vad Har du tänkt o ha han till? eller bara skogspromenader? =)

Är heller inte insatt i travar världen men delvin cosmos vet ja vem det var. sprang in runt 2miljoner tror ja..=)


Mvh jeanette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig

han ser ut som en stor mörk brun travare ...han har inga vita fält jo förresten har har ngga vita strån i pannan ,,,,annars är han hel brun med svarta inslag nu när han fått vinterpäls,,,,ja jag håller just nu på att frakta hem en rockard så jag ska köra han ....hoppas han tycker det är kul...jag själv är ingen hejjare på ridning så där lär nog han mig mer just nu ....så känns bra att börja köra med han...
Han är duktig som rid häst säger dom som vet ....han vill dock inte gallopera än blir bara ökad trav...inte så konstigt då han ju är en travare ,men det ska vi nog få till (kanske )
 
Sv: hjälp mig

Becca85 skrev:
Varför bortsar du han i hagen? Undra bara. Han kanske ser sig som ledare i hagen och sätter dig på plats när du borstar han "fel".
Gör han så när han står upp bunden och inte kan komma åt dig.


Ja, vrf borstar du i hagen? Har du inget ställe att binda upp på?
 
Sv: hjälp mig

Det är ett stort steg att ta en hingst. Det är på egen risk, oavsett om man är erfaren av hingstar eller helt orutinerad.

Hur många hästar tittade du på innan? Man kan inte ta första bästa häst. Du skrev att personen du köpte hingsten av bara hade hingstar. HALLÅÅ, det finns andra seriösa hästsäljare också! :bump:
 
Sv: hjälp mig

Jag höll på med en hingst som när jag borstade där höjde ena bakbenet och viftade lite..förklaringen jag fick var att hingstar brukar tydligen bita varann där och han såg det som om jag "hotade" honom.

När jag var runt 10 år hade vi en fullblodshingst i stallet och jag hanterade honom i princip dagligen..in o ut från stallet,förbi hagar med brunstiga ston,red honom och tanken fanns inte ens med i mitt huvud att han skulle kunna göra nåt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp