hjälp mig

Sv: hjälp mig

Till alla er som tycker att hingstar är helt ofarliga och bara underbara. Har ni samma åsikter om tjurar och oxar. (till er som inte vet, oxe är en kastrerad tjur) Skulle ni gå ut och borsta er tjur i hagen??
 
Sv: hjälp mig

Gör dig inte löjlig. Nu avlar man inte på psyket när det gället nöt. Vilket det görs på hästar. Sen tycker jag att du ska se tillbaka hur man hanterade tjurar förr.
 
Sv: hjälp mig

Vilken otroligt löjligt jämförelse, det är ju helt olika typer av djur. som att jämföra en fisk med en delfin....
 
Sv: hjälp mig

Bara en liten parantes ang hingstar.

En hingst kan vara hur snäll som helst och lugn. Men det är alltid men...

Var det inte en hingst här i Sverige som slog ihäl sin skötare för en tid sedan. Det var en mycket hingstvan skötare som skött hingsten i en massa år, så hästen kände väl till sin skötare. Tydligen så flyttade det in en ny hingts i stallet och skötare hadde även hand om denna vilket resulterade i att när han gick in till sin "lugna välkända hingt" så fick denna spel och slog ihäl skötaren pga att mannen luktade anorlund.

Påstår inte att alla hingstar reagerar på detta sätt, men hur man kan ha så naiva inställningar som så många har till hingstar är för mig ofattbart.

Har själv jobbat med hingstar och ägt hingstar, men jag skulle ju aldrig utsätta mig för livsfara och gå in i hagen och borsta min "snälla gulliga" hingst i hagen utan att binda upp han.

Vill även tillägga att dom flesta hingstar är bättre uppfostrade än ston och vallackar, då dom oftast är hårdare hållna.

Tycker som många andra att det är onödigt att behålla hingstar om dom inte har något avelssyfte, för allas säkerhet.

Har sett olyckor med mycket snälla hingstar som sällan gör något dumt. (Men människor runt om gör ofta mycket dumma saker.)
 
Sv: hjälp mig

Vid virveln skriver du.
Tror inte pa att hastar ar kikliga, egentligen kanske de kan vara det.
Men det ar ett kansligt omrade dar de kan fa mycket spanningar.
Sa det kan inte vara sa att han ar spand dara, och tycker att det inte ar sa skont
 
Sv: hjälp mig

Har sett olyckor med mycket snälla hingstar som sällan gör något dumt. (Men människor runt om gör ofta mycket dumma saker.)[/QUOTE]

SUCK::::mad: :::Nu var vi där igen ...det händer säkert olyckor med snälla hästar :angel: !!! eller????? är det bara med hingstar .....tycker inte man ens ska uttala sig om andra hästar förrän man har träffat dom...sitter och läser trådar om ston som har hingst grimmor....varför skaffar man sig hästar man inte klarar av ...ja det kan man fråga sig ,(tydlingen beror det inte på kön.)..inte av trådarna som är på bukefalos i alla fall.det kan vara allt från ponny ,sto hingst vallack osv.Fast är det bara hingst ägare som ska tänka!!! verkar finnas en hel del andra åxå som ska tänka vad dom köpt ,tycker detta är väldigt sorgligt att jag som hingst ägare är den enda som ska tänka.....och lära mig och min häst hyfs och fason...skärpning ...Alla är det individer och en del har kulor andra inte ......döm dom inte efter det..... eller????? vi kanske ska göra så med män åxå ,dom kan vara lite besvärlig ibland :D kastrering hjälper kanske..kan man jämföra en häst med en oxe så varför inte människa och häst...nä det där köper jag inte
 
Sv: hjälp mig

Man kan bli ihjälsparkad av sto och valack åxo. Det handlar faktiskt om uppfostran. Du vet inte vad det utlöste hästens beteende att han agerade som han gjorde. Behöver inte vara att det kom en annan hingst till stallet. Det är ju ganska stora djur som det handlar om.
 
Sv: hjälp mig

Det som utlöste hingstens beteende var att skötaren luktade främande hings, det var en artickel i ridsport.

Och som jag nämnde så är hingstar oftast mer uppfostrade än ex val och ston pga den vaksamhet som krävs av ägare/skötare. Tar även för givet att dom som är med här och delar med sig av sina erfarenheter har den kunskapen och medvetenheten att hästar är stora djur och drivs av instinkt så att man ska alltid ha respekt för dom oavsett kön. Men en hingst är alltid en hingst och drivs av en större könskraft när den sässongen är, vilket även kan variera från individ till individ.
Det är även svårt att veta i förväg vilka individer vissa hingstar har mer emot än andra, för även det ska man vara mycket medveten om.

Vet en vallack som utlöser hos många hingstar ett hotfullt beteende, varför kan jag inte svara på. Men troligtvis är det för att han är välldigt dominant.

Nu ska nämna att min största häst erfarenhet ligger hos halvblod. Har jobbat med hingstar. Unga som äldre.
 
Sv: hjälp mig

Ok. Men jag har hingstar som går tillsammans och det är inga problem med sånt då. Plus att jag har inga som helst problem att släppa in nya hästar i den flocken. Ledaren sköter om det mycket snyggt. Hingstar som får leva att hästsocialt liv blir nog mycket mer lätthanterliga. Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Sv: hjälp mig

Tillägg till mitt tidigare inlägg:

Hingstar reagerar mycket på dofter, dom kan även utlösa ett beteende av en parfym.

Jag har i dag unghinstar på min gård som är jätte snälla. (men inte litar jag på dom till 100%, av efrarenhet.)
 
Sv: hjälp mig

hofi: av ren nyfikenhet vad är det för hästar du har?? Vad används dom till ex tävlas, avel osv??
Jag har som jag tidigare nämnt störst erfarenhet av halvblod som tävlats innom dressyr och även hoppning. Så därav min nyfikenhet.
 
Sv: hjälp mig

hofi skrev:
Gör dig inte löjlig. Nu avlar man inte på psyket när det gället nöt. Vilket det görs på hästar. Sen tycker jag att du ska se tillbaka hur man hanterade tjurar förr.

nu får du mig stumm!

vad vet du om avel på nöt??? inte så mycket det märks iaf, och då behöver man inte öppna käften!

Man avlar oftast enbart på tjurar som har 10:a i psyke, och tjurar som man behåller som tjur ska då gå i avel, om tjuren inte ska gå till avel, så kastrerar man dom. Alltså kastrerar man tjurar i mycket större utsträckningen än hingstar, eftersom man kan lämna hingstar även om dom inte har "en 10:a i psyke", och man inte ska avla på dom....

Egen erfarenhet och vad många nöt/mjölk bönder säger.
 
Sv: hjälp mig

Det är en fjording och en Irish cob som går som hingstar. De övriga är valacker. De används till ridning och körning. Tävla slutade jag med för över 20 år sedan.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp mig

En sak ska du ha klart för dig att jag öppnar käften så mycket som jag vill. Det var ju trevligt att du vart stumm.
Och du har ingen aning om vad jag har för erfarenhet av nöt. Kom inte och påstå att alla tjurar som används som avels tjurar bedöms och för en siffra för sitt psyke. Då lever du i det blå.
 
Sv: hjälp mig

Men en tjur som är kastrerad har ju inge värde... Vad ska du men den till? Vet inte så många som har oxar gående hemma:confused: . Tjurar som inte duger till avel går till slakt...

En hingst har givetvis ett annat psyke än en valack, men det är ofta det man söker efter när man vill ha en hingst...
 
Sv: hjälp mig

Nu försvann allt jag skrev...
Din häst betedde sig som vilken kittlig häst spm helst.
Stampat och visat att detta är inte trevligt och sedan
markerat med ett tjuvnyp om jag förstod saken rätt.
Detta skulle INTE jag råda till som några säger att
slå hästen. Han förstår kroppsspråk och din röst. Visa och tala
om att detta var FEL. Vid det här laget känner du nog din kille
lite bättre än när du skrev detta, så ni har säkert löst detta
och han är säkert snäll som ett lamm?
Jag önskar dig bara lycka till med din hingst. Och lyssna inte på alla anti hingst människor, dom vet inte ett smack
 
Sv: hjälp mig

Nä precis man avlar inte tjurar på psyket. Men en del i denna tråd är nog gjord där :banana:
 
Sv: hjälp mig

hade hovslagaren hos mig igår......måste få berätta vad han sa...vilket psyke han har killen ....kanske en 10 i psyke :angel:
Jag tycker sen att det inte spelar någon roll vilket djur man har ...man ska behandla alla djur med respekt och tror inte man ska lite till 100% på nån häst ...då lever man nog i en utopi.
Ja jag känner han nog bättre nu ...har inga problem överhuvudtaget (ska tillägga just nu då) och om jag vill vara ihagen så är jag det ...jag bestämmer väl ändå om jag ska vara där eller inte ....absolut inte han.Han har inga problem att jag är där heller .
 
Sv: hjälp mig

Jo det har dom ju alltid, men då behöver man ju inte bry sig om deras psyke:smirk: en död tjur stångas inte.
Nöt djur har man ju för nyttan inte nöjet som man har hästar.
Tänk va rätt du har...:angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp