hjälp mig

Sv: hjälp mig

...ända tills det är vår och brunsttider !

Tro mig, jag har sett världens mest väluppfostrade och trevliga hingst - bli rätt rejält jobbig. DET har man inte med ston och valacker på samma sätt. De instinkterna är svåra att fostra bort helt och hållet.

Personligen skulle jag inte ha en hingst kvar som hingst om jag inte avsåg att avla på den eftersom det är krångligare på så många sätt. Och man har ett mycket större ansvar - det är ju hingstägarens ansvar att hingsten inte gör tjuvbetäckningar även om stoet rymmer in i hingsthagen.
 
Sv: hjälp mig

Alla hingstar är ju inte lika, och alla har ju inte samma möjligheter att ha hingst... Men jag tycker att om det är en trevlig hingst och man har möjlighet och viljan att ha honom som hingst så kan man ha det. Sen om ett sto hoppar in till en hingst kan det omöjligt vara hingstägarens fel! Det tror jag inte på! :mad: .
 
Sv: hjälp mig

cirkus skrev:
...ända tills det är vår och brunsttider !

Tro mig, jag har sett världens mest väluppfostrade och trevliga hingst - bli rätt rejält jobbig. DET har man inte med ston och valacker på samma sätt. De instinkterna är svåra att fostra bort helt och hållet.

Personligen skulle jag inte ha en hingst kvar som hingst om jag inte avsåg att avla på den eftersom det är krångligare på så många sätt. Och man har ett mycket större ansvar - det är ju hingstägarens ansvar att hingsten inte gör tjuvbetäckningar även om stoet rymmer in i hingsthagen.
ska tillägga att jag inte visste att det va sä känsligt med hingst ...men en tröst för sto ägare kanske är att jag bor inte centralt och har nog säkert 3-4 mil till närmsta sto...har inte så mkt grannar hellre för den delen...sen visst kan det va lite trist man kan ju kanske inte lika lätt att ta med han på ridskolor och så ....med tanke på brunstiga ston....men det hade jag väl inte riktigt tänkt.Sen så tycker jag det är svårt att bestämma om han ska kastreras eller ej,,,,han börjar ju va lite gamal för det och han ÄR lugn det säger alla( inte bara jag) ,det ska väl för att man ska umgås med andra ridfolk inte för nåt annat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
ska tillägga att jag inte visste att det va sä känsligt med hingst ...men en tröst för sto ägare kanske är att jag bor inte centralt och har nog säkert 3-4 mil till närmsta sto...har inte så mkt grannar hellre för den delen...sen visst kan det va lite trist man kan ju kanske inte lika lätt att ta med han på ridskolor och så ....med tanke på brunstiga ston....men det hade jag väl inte riktigt tänkt.Sen så tycker jag det är svårt att bestämma om han ska kastreras eller ej,,,,han börjar ju va lite gamal för det och han ÄR lugn det säger alla( inte bara jag) ,det ska väl för att man ska umgås med andra ridfolk inte för nåt annat.

Som sagt tidigare, jag har mina hingstar med ston utan bekymmer. Kan rida, gå, leda brevid ston utan trams...

Sen är min tredje kastrerad av en anledning, han var en djävul så enkelt är det och både han och omgivningen mår bättre av detta...

Man ska vara försiktig ha sunt förnuft, men det får heller inte gå till överdrift, funkar det så finns det ingen anledning att kastrera, tvärtom faktiskt bara en onödig risk och kostnad
 
Sv: hjälp mig

vad är riskerna med kastrering ...är det nån som vet mer exakt...
ja han är en lugnare hingst , det som blir problemet för mig är ju egentligen alla andra som är rädd för han ....dom kan stå och stryka han och när dom får veta att han är hingst så lämmnar dom hagen ganska snabbt ...tycker det är lite sorgligt ,dom borde ju ta han för det han är .tycker om folk och ibland kliver han inte ens upp när dom klappar han ,han ligger kvar och vilar ,vet inte vad som gör det han drar inte ens bak öronen utan kommer gärna fram och hälsar,och är en glad och trevlig häst bara .
 
Sv: hjälp mig

Tycker inte att du ska kastrera honom bara för att andra inte har tillräcklig hästvana. Men en sak som bekymrar mig, är att det verkar som om han går själv, alltså är ensam häst i stallet. Är det så?
 
Sv: hjälp mig

ja jag vet han är ensam just nu kan man säga ..kommer fler....men har stor ladugård så det är massa andra djur men dock bara en häst än.Han mår nog ganska bra av det just nu har gått med massa domnanta hingstar så han har fått rejält med stryk....han är ranglåg så just nu tycker han nog det är ganska skönt (hoppas det)han verkar då inte ha nga bekymmer av det just nu ser det ut som...går för tillfället i hage jämnides med får och getter .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig

Alltså jag har inte hingstfobi på något sätt. Där jag bor finns nog nästan 10 hingstar åringarna och fölen räknat. Jag är inte rädd för en enda en av dem, men jag är heller inte dumdristig i hanteringen och VET att de funkar olika på olika säsonger.

Och Russin8, det ÄR sant att det är hingstägare som har strikt ansvar, det kan låta galet, men så är det.
 
Sv: hjälp mig

Bill skrev:
En kastrering gör en stor skillnad, då hormonerna slutar att produceras. Hingstar är inga leksaker , och ska han inte användas till avel finns ingen anledning att utsätta sej för de risker som en hingst innebär.

????? Vad för risker?????
 
Sv: hjälp mig

SUCK! Visst är väl ALLA hästar olika??!! Jag har hanterat hingstar i några år och dom är definitivt inte farligare bara för att dom är hingstar. Alla hästar blir väl som man lär dom??!! En sur ponny kan vara presis lika farlig som en hingst. Det beror på människan som uppfostrar dom. En hings behöver en lite mer erfaren och konsekvent ägare, ja, men att säga att en hingst är farligare än ston och valacker är nog bara okunskap skulle jag säga.
 
Sv: hjälp mig

det är lite otäckt att säga att hingstar är " farligare" än andra hästar , det börjar bli lite som hundvärlden ....alla brukshundar är farlig ...rottisar ,dobber ,boxer ägare mfl har nog mga gånger fått höra att dom har farliga hundar ....okej visst dom kan bli det i fel händer ,men som sagt det kan nog en pudel åxå och har man då en dobber hanne ojoj ..men med rätt ägare har man världens trevligaste hund.Undrar varför det blir så här ....alla är det hästar och ska väl behandlas därefter..(oavsett kön)
 
Sv: hjälp mig

NEJ, det är inte okunskap. Det är erfarenhet.

Det är en flickdröm att alla hästar är snälla bara man hanterar dem rätt. Hästar har instinkter, vissa kan vi "tukta" andra är det väldigt mycket svårare med.

Jag hävdar fortfarande att det ÄR SKILLNAD på hingstar och valacker och ston.

Hur många hingstar har du hanterat i brunsttider ? De kanske är lika fogliga 10 månader om året som vilken annan häst som helst - men under våren när de är hormonstinna är man dum i huvudet om man tror att den är "ofarlig" och lika snäll som mitt i vintern.
 
Sv: hjälp mig

Men om man nu anser sig så kunnig så kan man ju faktiskt ha hingst. Tycker inte att en väluppfostrad hingst är något problem. En ouppfostrad häst är besvärlig oavsett kön.
 
Sv: hjälp mig

Håller med dig det är skillnad på hingstar OCH valackar OCH ston... Men ett brunstigt tjurigt sto kan vara nog så svår hanterat... Jag tycker fortfarande att det är hur man hanterar en häst som gör den farlig eller inte. :smirk:
Annars vore det ju konstigt att man får tävla med dessa monster till hingstar!

I andra länder är det inte alls lika vanligt att man kastrerar som här i europa. Sen ska man ju kanske inte ta efter länder som har dålig hästhållning över lag.

Men jag tycker att det är en viss hysteri när det gäller hingstar. Och om jag nu skulle vilja ha en hingst så får jag ju se till att jag har dom förutsättningar som krävs för att kunna hanter honom säkert, men det gäller ju faktiskt alla hästar.
 
Sv: hjälp mig

boxergirl skrev:
..han är ranglåg så just nu tycker han nog det är ganska skönt (hoppas det)han verkar då inte ha nga bekymmer av det just nu ser det ut som....

Att han är ranglåg, tycker jag du ska bibehålla, det är det som gör att han är mysig. Om han blir ranghög kommer han snart att försöka klättra om dig och det är då det farliga börjar. Det som "den andra sidan" snackar om här i denna tråden.
 
Sv: hjälp mig

*lånar knapp*

... hingst diskussioner... härligt!
Är både för och emot faktiskt! Beror helt på hästen tycker jag, och hur väluppfostrad den är. Och hur hingstiga dom är i sig själva! Vi hade fyra hingstar i vårt stall (nu enbart två kvar). Två av dom var pannskott hästar som absolut måste kastreras. Sådana hingstar man kan kalla farliga. Trots kunnig hantering då.
Dom två andra är hur jäkla snälla och goa (även vid brunsttider, och ja, dom är könsmogna, den ena tom avlad på) som helst. Men skulle inte påstå att dom är det för att vi är snälla emot dom ;) självklart har dom krävt en del tillsägningar under årens gång. Dessa två snälla kan gå med vallackar o har det hur bra som helst (dock inte i samma hage med varann då).
Dom andra två stod i hingsthägn själva (inte våra, inack. hästar, jag skulle skära dom på tre röda!!!), men som tur flyttade dom båda nu.

Så hingst eller ej... beror ju så mycket på hästen i fråga!!!
 
Sv: hjälp mig

Blir hingstar hingstiga på våren även om det inte finns ston?
Och hur blir hingstar när dom är hingstiga...har aldrig träffat en hingst
 
Sv: hjälp mig

Snälla lilla du, jag har aldrig påstått att hingstar är monster.

Jag *VET* hur en riktig krokodilmärr kan vara.

Jag tycker bara att väldigt många är naiva i sin inställning till hingstar.
 
Sv: hjälp mig

:confused: man blir lite så ibland ..med denna hingst fråga...kanske ska berätta att han har dock inte gjort ngt mer försök att bita...hade laddat för en utskällning och började borsta (hade bundit upp han) och vad gjorde han ...ingenting ...känd mig lite snuvad närå kändes ganska bra ,Har nog bättre koll på han nu...men binder inte upp han längre ...men nu har jag og bättre koll på hans kropps språk...kanske bra det hände så jag observerar han mer och inte tar allt för givet :smirk: sen blir man ju lite kluven på det här med kastrering...känns inte helt aktuellt just nu ,men man funderar ju när det blir sånna här disskusioner. :confused: man får mga bud,men han är LUGN alltså och då menar jag lugn...så jag vet inte heller hur det skulle påverka pållen när han är så gamal
 
Sv: hjälp mig

cirkus skrev:
Snälla lilla du, jag har aldrig påstått att hingstar är monster.

Jag *VET* hur en riktig krokodilmärr kan vara.

Jag tycker bara att väldigt många är naiva i sin inställning till hingstar.
Jag är inte liten, såna nedlåtande komentarer undanber jag mig. :mad:

Kan hålla med dig om att en del kan vara naiva gällande hingstar, men väldigt många är oxå onödigt hysteriska när det gäller hingstar. Då helst dom som inte har någon erfarenhet av hingst.

Det jag vill ha fram är att det inte är en omöjlighet att ha hingst bara man har kunskaperna... :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 680
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp